Perästä kuuluu... vai kuuluuko?

Blue Cat

Miten on... kaikki toiset XJ40:n omistajat... pitäisikö auton peräosasta kuulua mitään?
(en ole nimittäin ajanut muilla, kuin omallani)

Tällä hetkellä tuntuu siltä, että omassani kuuluvat lievänä kaikki perän osien pyörimiset ja tietysti renkaiden rullaaminen.

Olen tähän mennessä vaihtanut sinne pyörien laakerit, kardaanin nivelet ja kannatinlaakerin, vetoakselien ristinivelet, sekä perän poskilaakerit.
Myös apurungon isot kumipuslat on vaihdettu.

Itse perävälitys/hammaspyörät eivät ole viallisia, koska vedätys tai löysääminen ei vaikuta ääniin mitenkään.

Ainut asia jonka enää ymmärrän tarkistaa on iskunvaimentimien yläpäiden helat, eli kiinnityskumit.

Onko kenelläkään teistä menneet nuo kiinnikkeet hauraiksi, kovettuneet, tai muuten vaurioituneet?
Voisi kuvitella, että jos siellä on metalli metallia vasten, ei myöskään perä ole eristettynä korista ja äänet kantautuvat ohjaamoon.

Taitaa kohta mennä meikäläisellä sormi suuhun.

13

3820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jagcorner

      kyllä sulla nyt on mennyt "murikkapyöran eli pinionin laakeri" korjailen näitä kissoja tukholmassa ja tämä kyseinen ääni jonka kuvailet on tyypillinen justiin siihen vikaan. 5 viimeisen vuoden aikana olen korjannut varmasti 100 perää kyseisen vian takia. jokaisessa poikkeuksetta ollut laakerin kovametalli pinta joka on vaurioitunut eli puuttuu pala kehästä tai laakeri rullasta 8 tunnin reipas remontti ja 300euroa osiin niin taas mennään hiljaa.

      • Blue Cat

        Parisataatuhatta kilometriä on mittarissa, joten mikä tahansa tietysti voi olla riittävästi kulunut.

        Eikö tuossa tapauksessa ääni muuttuisi vedätyksessä tai kaasun löysäyksessä?
        Eikö ääni olisi jonkilaista vonkumista?

        Miksi myös rengasmelu kuuluisi voimistuneena?


      • jagcorner
        Blue Cat kirjoitti:

        Parisataatuhatta kilometriä on mittarissa, joten mikä tahansa tietysti voi olla riittävästi kulunut.

        Eikö tuossa tapauksessa ääni muuttuisi vedätyksessä tai kaasun löysäyksessä?
        Eikö ääni olisi jonkilaista vonkumista?

        Miksi myös rengasmelu kuuluisi voimistuneena?

        hei haloo! kuvittelisin että kuvaamasi rengasääni on se möly mikä sieltä perään sisälle menevästä laakerista tulee. soita minulle niin kerron lisää jos haluat esimerkkejä kyseisistä kissan ominaispiirteistä perän suhteen,en kuvittele olevani mikään "guru"jos teksti vaikuttaa vähän snobilta mutta tämä on minun arkipäivää tämä kissojen hoitokodin pito. KARI VAKONIEMI 46 73 754 60 68 LYKKYÄ MATKAAN.


      • Blue Cat
        jagcorner kirjoitti:

        hei haloo! kuvittelisin että kuvaamasi rengasääni on se möly mikä sieltä perään sisälle menevästä laakerista tulee. soita minulle niin kerron lisää jos haluat esimerkkejä kyseisistä kissan ominaispiirteistä perän suhteen,en kuvittele olevani mikään "guru"jos teksti vaikuttaa vähän snobilta mutta tämä on minun arkipäivää tämä kissojen hoitokodin pito. KARI VAKONIEMI 46 73 754 60 68 LYKKYÄ MATKAAN.

        Juu... eipä tässä itsellä ole hajuakaan miltä lopuillaan oleva Jagen perä kuullostaa.
        Olen kiitollinen antamastasi tiedosta. Ammattimieheltä saatu tieto on aina arvokasta.

        Ihmettelen edelleen vain sitä, että yleensä kai (onko Jagge poikkeus?) pinionlaakerin vaurio kuuluu vonkumisena johon vaikuttaa vedätys, tai löysääminen.
        Eikä siinä tunnu löysääkään olevan, vaikka kardaania kuinka ravistelee.

        Aion vielä tarkistaa yhden homman, eli takapyörän laakerin vaihdon yhteydessä asentaja jätti pyorän keskimutterin lukitsematta ja sehän löystyi ajossa. Olisiko ehkä laakeri vaurioitunut?
        Vaihdatan sinne vielä uuden laakerin ja jos ei se vaikuta ääniin, on kai pakko mennä perän sisälle.

        Osaakohan täällä Suomessa kukaan kunnostaa Jagen perää suht. edullisesti, vai pitääkö koko murikka tilata kunnostettuna? Ei kai?

        Kyllä se niin taitaa olla, että köyhän ei pitäisi Jaggea hommata. Aion kuitenkin koettaa pitää kynsin hampain kiinni Jagestani loppuun saakka.


      • H.E.E.
        Blue Cat kirjoitti:

        Juu... eipä tässä itsellä ole hajuakaan miltä lopuillaan oleva Jagen perä kuullostaa.
        Olen kiitollinen antamastasi tiedosta. Ammattimieheltä saatu tieto on aina arvokasta.

        Ihmettelen edelleen vain sitä, että yleensä kai (onko Jagge poikkeus?) pinionlaakerin vaurio kuuluu vonkumisena johon vaikuttaa vedätys, tai löysääminen.
        Eikä siinä tunnu löysääkään olevan, vaikka kardaania kuinka ravistelee.

        Aion vielä tarkistaa yhden homman, eli takapyörän laakerin vaihdon yhteydessä asentaja jätti pyorän keskimutterin lukitsematta ja sehän löystyi ajossa. Olisiko ehkä laakeri vaurioitunut?
        Vaihdatan sinne vielä uuden laakerin ja jos ei se vaikuta ääniin, on kai pakko mennä perän sisälle.

        Osaakohan täällä Suomessa kukaan kunnostaa Jagen perää suht. edullisesti, vai pitääkö koko murikka tilata kunnostettuna? Ei kai?

        Kyllä se niin taitaa olla, että köyhän ei pitäisi Jaggea hommata. Aion kuitenkin koettaa pitää kynsin hampain kiinni Jagestani loppuun saakka.

        >Osaakohan täällä Suomessa kukaan kunnostaa
        >Jagen perää suht. edullisesti, vai
        >pitääkö koko murikka tilata
        >kunnostettuna? Ei kai?

        Kysäiseppä Laatuvaunusta. He ovat noita tehneet.


      • Mursu
        Blue Cat kirjoitti:

        Juu... eipä tässä itsellä ole hajuakaan miltä lopuillaan oleva Jagen perä kuullostaa.
        Olen kiitollinen antamastasi tiedosta. Ammattimieheltä saatu tieto on aina arvokasta.

        Ihmettelen edelleen vain sitä, että yleensä kai (onko Jagge poikkeus?) pinionlaakerin vaurio kuuluu vonkumisena johon vaikuttaa vedätys, tai löysääminen.
        Eikä siinä tunnu löysääkään olevan, vaikka kardaania kuinka ravistelee.

        Aion vielä tarkistaa yhden homman, eli takapyörän laakerin vaihdon yhteydessä asentaja jätti pyorän keskimutterin lukitsematta ja sehän löystyi ajossa. Olisiko ehkä laakeri vaurioitunut?
        Vaihdatan sinne vielä uuden laakerin ja jos ei se vaikuta ääniin, on kai pakko mennä perän sisälle.

        Osaakohan täällä Suomessa kukaan kunnostaa Jagen perää suht. edullisesti, vai pitääkö koko murikka tilata kunnostettuna? Ei kai?

        Kyllä se niin taitaa olla, että köyhän ei pitäisi Jaggea hommata. Aion kuitenkin koettaa pitää kynsin hampain kiinni Jagestani loppuun saakka.

        Kyllä Jaggen perän saa kunnostettua aivan kuntoon. Omassa jaggessani oli samanlaista ongelmaa viime keväänä, perästä kuului vonkunaa. Vein auton merkkiliikkeeseen, ja siellä laitettiin asia kuntoon. Pienen vetopyörän laakeri meni uusiksi, siinä oli senlaatuinen vika, kuin mitä on tuossa aikaisemmin joku kommentoinut.

        Edullista se taas ei ollut missään tapauksessa! Eikä sitä perän purkua kovin moni mekaanikko merkkiliikkeessäkään tehnyt. Samaan konkurssiin laitettiin takapyöriin uudet laakerit, uudet jarrulevyt ja -palat, vähän käsijarruakin fiilattiin. Hinta oli 2750 euroa, mutta jos aiot pitää Jaggestasi kiinni kynsin hampain, niin silloin tiedät, mitä se kustantaa.

        Tosin olen sitä mieltä, että varmuus siitä, että auto tulee kuntoon asiansa osaavien käsissä, on aina hintansa väärti!


      • Blue Cat
        Mursu kirjoitti:

        Kyllä Jaggen perän saa kunnostettua aivan kuntoon. Omassa jaggessani oli samanlaista ongelmaa viime keväänä, perästä kuului vonkunaa. Vein auton merkkiliikkeeseen, ja siellä laitettiin asia kuntoon. Pienen vetopyörän laakeri meni uusiksi, siinä oli senlaatuinen vika, kuin mitä on tuossa aikaisemmin joku kommentoinut.

        Edullista se taas ei ollut missään tapauksessa! Eikä sitä perän purkua kovin moni mekaanikko merkkiliikkeessäkään tehnyt. Samaan konkurssiin laitettiin takapyöriin uudet laakerit, uudet jarrulevyt ja -palat, vähän käsijarruakin fiilattiin. Hinta oli 2750 euroa, mutta jos aiot pitää Jaggestasi kiinni kynsin hampain, niin silloin tiedät, mitä se kustantaa.

        Tosin olen sitä mieltä, että varmuus siitä, että auto tulee kuntoon asiansa osaavien käsissä, on aina hintansa väärti!

        Niin ettäkö nyt on hiljainen?
        Vaikuttiko ääneen vedätys tai kaasun löysääminen?

        Harmittaa vain, että kun oman autoni perä on nyt muuten laitettu kuntoon ja sitten se kuitenkin täytyisi taas kokonaan purkaa sen vetopyörän laakerin vuoksi.
        Laittoivatko sinulle niitä isomman vetopyörän laakereita?

        No täytyy nyt miettiä mitä sen kanssa tekee.


      • Blue Cat
        H.E.E. kirjoitti:

        >Osaakohan täällä Suomessa kukaan kunnostaa
        >Jagen perää suht. edullisesti, vai
        >pitääkö koko murikka tilata
        >kunnostettuna? Ei kai?

        Kysäiseppä Laatuvaunusta. He ovat noita tehneet.

        Kiitos vinkistä.
        Laatuvaunu olisi suhteellisen lähelläkin, etten sitten jää välille perineni.


      • Minä
        Blue Cat kirjoitti:

        Niin ettäkö nyt on hiljainen?
        Vaikuttiko ääneen vedätys tai kaasun löysääminen?

        Harmittaa vain, että kun oman autoni perä on nyt muuten laitettu kuntoon ja sitten se kuitenkin täytyisi taas kokonaan purkaa sen vetopyörän laakerin vuoksi.
        Laittoivatko sinulle niitä isomman vetopyörän laakereita?

        No täytyy nyt miettiä mitä sen kanssa tekee.

        Jos perää kunnostaa on KAIKKI laakerit vaihdettava.Jos yksikin laakeri viallinen niin se irronnut metalli pyörii öljyn mukana joka ainoassa laakerissa.Huijaa itseään jos vaihtaa vain sen viallisen laakerin.
        esim.X300 -96 perän laakerointi merkkiliikkeessä
        n.2000 euroo.Ja varmasti toimii.


      • jagcorner
        Minä kirjoitti:

        Jos perää kunnostaa on KAIKKI laakerit vaihdettava.Jos yksikin laakeri viallinen niin se irronnut metalli pyörii öljyn mukana joka ainoassa laakerissa.Huijaa itseään jos vaihtaa vain sen viallisen laakerin.
        esim.X300 -96 perän laakerointi merkkiliikkeessä
        n.2000 euroo.Ja varmasti toimii.

        kallista on suomessa korjauttaa jaguaaria kun lueskelen teidän maileja. ei tainnut tuosta eurosta olla kuin harmia nimittäin 2000 euroa on 20000sek ja sillä saa jo käytetyn xj 40 -87 ajokuntoisen täältä ruotsista osiksi, mina kunnostan takaakselin murikan avaimet käteen periaatteella noin 12500sek että ottakaa risteily tukholmaan perhe mukaan ja shoppaileen päiväksi niin iltalaivaan saatte auton mukaan .ystävällisin terveisin JAGCORNER HB ,


      • Blue Cat
        jagcorner kirjoitti:

        kallista on suomessa korjauttaa jaguaaria kun lueskelen teidän maileja. ei tainnut tuosta eurosta olla kuin harmia nimittäin 2000 euroa on 20000sek ja sillä saa jo käytetyn xj 40 -87 ajokuntoisen täältä ruotsista osiksi, mina kunnostan takaakselin murikan avaimet käteen periaatteella noin 12500sek että ottakaa risteily tukholmaan perhe mukaan ja shoppaileen päiväksi niin iltalaivaan saatte auton mukaan .ystävällisin terveisin JAGCORNER HB ,

        Kalliilta tosiaankin tuntuu. Mitäs hemmetin erikoista siinä Jagen perän remontoinnissa on verrattuna Ladan peräremonttiin? Tehdasvalmiita uusia osia heitetään molempien perään.

        Ei taida autoni perä kestää tuota Ruotsin reissua.
        Onnistuisikohan remontti minulta itseltäni, tai tulisitko sinä tänne tekemään kotikäyntejä?


      • Mursu
        Blue Cat kirjoitti:

        Kalliilta tosiaankin tuntuu. Mitäs hemmetin erikoista siinä Jagen perän remontoinnissa on verrattuna Ladan peräremonttiin? Tehdasvalmiita uusia osia heitetään molempien perään.

        Ei taida autoni perä kestää tuota Ruotsin reissua.
        Onnistuisikohan remontti minulta itseltäni, tai tulisitko sinä tänne tekemään kotikäyntejä?

        Vaikka en ole mikään suuren suuri asiantuntija, oletan, että Jaguarin perässä on hieman enemmän teknisiä hienouksia ja liikkuvia osia, kuin Ladan perässä. Minulle eräs jaggen perää rassannut selitti muunmuassa siellä sijaitsevasta kokoonpuristuvasta pultista, jota puristavaa osaa ei saa kiristää liikaa eikä liian vähän, muuten menee koko höskä hajalle muutamien ajokilometrien jälkeen. Luonnehdinta jaggen perästä oli suurinpiirtein niin, että hyvilläkin tee-se-itse-miehillä menee äkkiä sormi suuhun.

        Tuo 2000 euroa kuulostaa erittäin tutulta. Ja myöskin se, että samalla vaihdetaan paljon muutakin, moni muu laakeri, tiivisteitä...


      • Blue Cat
        Mursu kirjoitti:

        Vaikka en ole mikään suuren suuri asiantuntija, oletan, että Jaguarin perässä on hieman enemmän teknisiä hienouksia ja liikkuvia osia, kuin Ladan perässä. Minulle eräs jaggen perää rassannut selitti muunmuassa siellä sijaitsevasta kokoonpuristuvasta pultista, jota puristavaa osaa ei saa kiristää liikaa eikä liian vähän, muuten menee koko höskä hajalle muutamien ajokilometrien jälkeen. Luonnehdinta jaggen perästä oli suurinpiirtein niin, että hyvilläkin tee-se-itse-miehillä menee äkkiä sormi suuhun.

        Tuo 2000 euroa kuulostaa erittäin tutulta. Ja myöskin se, että samalla vaihdetaan paljon muutakin, moni muu laakeri, tiivisteitä...

        Eihän tuo lukoton vakioperä paljoakaan Ladan perästä eroa.
        Neljä laakeria sisällä ja muutama shimmilevy.

        Yhtä tarkasti on hammaskosketus, sekä esikiristykset säädettävä myös venäläisessä perässä.
        Kokoonpuristuva "krymppiholkki" pinion -akselilla, joka vetäistään momenttiinsa.

        No joo... kuullostaa helpolta, mutta helppoa on myös pilata koko perä, kuten Lada 1200 ässässä.

        Ladassa perän ulina vain ei kuulu kovin herkästi muun metelin seasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3598
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      197
      1692
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1337
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      147
      1213
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      873
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      865
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      830
    8. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      53
      827
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      819
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      792
    Aihe