Osgood schlatterin parantuminen + Lihaskrampit

Eka Miskola

Mulla on ollu nyt n. 2-3 vuotta osgood schlatterin tauti. En tienny siitä vasta kuin tänä syksynä. Harrastan siis jalkapalloa ja oon poika, ikää 15 vuotta. Puolitoista vuotta sitten, kun oli paljon turnauksia, niin ensimmäisen pelin jälkeen ei pystynyt menemään portaita alas, mutta kipu hellitti 1-2 päivässä. Sit vuos sitte keväällä se alko vähän parantuu, mutta kesällä alko vihotteleen,menini lääkäriin, määräs 3kk liikuntakieltoa. En voinut pitää sitä. Mutta ei oo haitannu enää nyt n.4-6 kuukauteen. Ei oo joutunu olee pois peleistä, mutta joskus tulee pikkusen kipeeksi. Eli hirveen lievä tauti enää. En oo joutunu ottamaan koskaan "rennommin" puolen vuoden sisään.

Kysymys kuuluu: paraneeko tämä lopulta normaalisti?

Sitten toinen juttu, kun turnauksessa on 2 peliä, niin toisessa alkaa vetämään suonta pohkeesta. Mitä vois tehä tälle. Vähän oon pystyny pidentämään peliä, kun otan banaania,syön ruisleipää pelien välissä/ennen, juon vichy vettä.
Muuta keinoja?

Kiiiiiitooooos :)

8

627

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • navettapiika

Paraneehan se tavalla tai toisella. Pojallani parani muutamassa kuukaudessa, kun polvesta meni nivelsiteet ja tuli kahden kuukauden pakkolepo. Oma pattini lähti irti ja leikattiin kahdeksantoista vuotiaana, ja leikataan kuulemma vain yleensä urheilijoilta, mutta poikkeuksena nainen joka vain harrastaa navettajumppaa. Yritähän ottaa iisimmin.

• Siipilehto ;)

Ei mun mielestä "tarvi ottaa iisimmin", jos kivut ovat mitättömiä. Kuuntele kehoasi!

• Hyppääjän polvi

....Eli siis hyppääjän polvi suomeksi... :D se kuulostaa hauskalta, sori. Itsellä oli lapsena tuo sama vaiva, en kyllä minäkään lääkäriä totellut. Näin jälkiviisaana vain totean, että ei se lääkäri turhaan urheilukieltoa laittanut :/

Paraneehan tuo vaiva kun hoitaa sitä. Ja tottelee niitä lääkäreitä...

Mua hämmensi se kipu, muistan sen yhä. Aamut oli pahimpia ja kun likkeelle pääsi, kipu häipyi tai oli ainakin siedettävä. En tiedä miten jaksoin pari vuotta niitä kipuja. Aina pienenkin levon jälkeen oli hyvin tuskallista lähteä kävelemäänkin. Tavallaan se liikkuminen auttoi, mutta liekö ollut kuitenkin jatkuva tulehdus polvissa.

Mulla jäi pysyviä ongelmia polviin tuosta vaivasta. Ei niin kiva homma se.

• MiuuMauu

Olen nyt 30-vuotias nainen ja minun kohdallani tuo vaiva ei ole parantunut...enkä varsinaisesti edes ikinä kuulunut "kohderyhmään".
      Välillä on parempia kausia riippuen treenimääristä ja -tavoista, mutta esim. juoksua on turha kuvitella ottavansa liikuntavalikoimaan. Suosittelen lämpimästi pitämään sitä liikuntakieltoa... itsehän en sitä noudattanut!

• se ei parane

Meikäläisellä tuli tuo tauti 10 vuotta sitten, aluksi oli ihan älyttömän kipeä, kävely oli yhtä tuskaa. Pidin puolen vuoden tauon urheilusta (olen siis entinen taitoluistelija) ja kipu hellitti, sen jälkeen pystyi treenaa kunnolla ilman mitään ongelmia, välillä polvi pikkasen arasteli, mutta se ei estänyt treenaamista. Pystyin treenaa kovaa (juoksua, hyppimistä yms. raskasta liikuntaa). Nyt sitten viikko takaperin päätin vetästä pitemmän juoksulenkin ja 1h kohdalla aloin tuntee kovaa kipua polvessa, muutaman minuutin kuluttua en enää pystynyt kävelemään. Polvi on kipeä edelleen, kävely sattuu ja portaita ylös ja alas meneminen on yhtä tuskaa. Eli tuo tauti ei siis parane koskaan kokonaan, se tulee vaivaamaan aina välillä, sen kanssa on vain opittava elää...

• eri tauteja

Osgood schlatterin tauti ja hyppääjän polvi ovat kaksi eri vammaa.

• Anteeks korjaus

Osgood Schlatter ja Hyppääjän polvi on sama vamma...

• Korispoju

Minulla on tämä kyseinen tauti ja n. viikko sitten sain taas alkaa treenamaan joka oli aluksi ok mutta nyt se sattuu jumalattomasti ja en tiedä mitä tehdä sille

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6935
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1231
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      827
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      746
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe