En välttämättä haluaisi osallistua mihinkään ohjattuun vauavuintiin (ainakaan kertaa tai kahta enempää), vaan haluaisin mennä itsekseni 5kk vauvani kanssa uimahalliin. Nyt sellainen hassu kysymys, että miten ihmeessä käytte suihkussa ennen altaaseen menoa? Siis mihin pistätte vauvan siksi aikaa? Entäs altaasta noustuanne? Minun ainakin on käytävä pesemässä itseni uinnin jälkeen, vauva sylissäkö se tehdään? Vauvani siis ei vielä istu itse. Pukuhuoneen puolella kaukaloon vaan köllimään pyyhkeen sisässä, pitääköl se kaukalo ottaa sitten sinne suihkuhuoneeseenkin?
Anteeksi näin tyhmä kysymys(kysyjä) mutta olisi kiva jos joku kokeneempi valottaisi asiaa :)
Tyhmä kysymys vauvan kanssa uinnista...
18
1825
Vastaukset
- haikarakehto
Joo kaukalo mukaan, päälle vaan patjan kosteusuoja, muovitettu frotee tms., ni ei oo kaukalo ihan märkä. Mut miksi et halua mennä ohjattuun uintiin? Eikös se ole juuri se juttu kun opetetaan lapsi sukeltamaan yms? :) Suositushan on että alle 1v. lasta ei vietäisi halliin ns. ilman sitä vauvauintia, jolloin altaan vesi on yleensä puhdistettu, ja yleisinä aikoina se ei ihan NIIIN puhdsta ole.
- ..............
Ja lisään tähän vielä, että vauvauinnin ajaksi se vesi lämmitetäänkin. Vauvalle on aika kylmää olla normaalilämpöisessä uimahallivedessä montaa minuuttia. Tiestysti jos tähtää uimahallliin välittömästi vauvauintien jälkeen, niin silloin vesi on vielä lämmintä ja puhdasta.
- Hygieenikko
.............. kirjoitti:
Ja lisään tähän vielä, että vauvauinnin ajaksi se vesi lämmitetäänkin. Vauvalle on aika kylmää olla normaalilämpöisessä uimahallivedessä montaa minuuttia. Tiestysti jos tähtää uimahallliin välittömästi vauvauintien jälkeen, niin silloin vesi on vielä lämmintä ja puhdasta.
Oikeastihan se vesi vaihdetaan (tai ainakin pitäsi vaihtaa) vauvauinnin jälkeen, syynä veden lämmittäminen lirahdukset/pökäleet, jotka lisäävät veden bakteerimääriä.
- hmmm.
Minäkin veisin noin pienen mielummin vauvauintiin kuin muuten vaan uimahalliin, juurikin edellä mainituista syistä.
- vauvauikku
Niin, tuota lämmintä vettä ja altaan puhtautta olen ajatellutkin, että siinä mielessä olisi hyvä mennä sinne vauvauintiin tai ihan vauvauinnin jälkeen... Mutta kun en halua mennä mihinkään suuriin ohjattuihin ryhmiin. Ahdistun sellaisesta todella pahasti, ja sen takia olen itsekin lopettanut lapsena muskarin, enkä koskaan, ennen kuin aikuisena vasta, edes aloittanut mitään harrastusta missä olisi muutamaa ihmistä enemmän tekemässä. Ja aikuisenakin aloitetut harrastukset ovat usein jääneet ryhmien koon vuoksi. Se ei haittaa, jos on ihmisiä ympärillä muuten, silloin kaikki tekevät omia juttujaan, mutta tuollainen ohjattu juttu isossa ryhmässä... Hyi. Kylmät väreet menee pitkin selkää. En koskaan osallistunut myöskään synnytys- tms, valmennuksiin, siinä menikin jonkin aikaa että sain terkan uskomaan etten aio mennä. Olen vissiin vähän outo.
Mutta kiitos, kun otitte kantaa. :) Taidan vielä odotella uimaan menoa pienokaisen kanssa ja keskitytään vielä toistaiseksti kotikylpyammeessa lotraamiseen, tai sitten koitetaan etsiä joku pieni ryhmä.- vauvauikku
Niin ja tietysti kiitos ensimmäiselle vastaajalle, jolta sain vastauksen varsinaiseen kysymykseeni :)
- Lilymom
Tosiaan meillä ollut kantokoppa mukana jossa päällä frotee. Joillain olun nähnyt näitä jumbo sittereitäkin. Eli sellasia potan näköisiä muovikuppituoleja jossa vauva tukevasti könöttää vaikkei vielä itse istuisikaan. Aika turhake omaan käyttöömme mutta sellainenkin toimii.
Sen verran siitä vauvauinti tilanteesta että meillä ainakin se puolituntinen on pitkälti omissa oloissa uintia. Alku ja loppulaulut ainoastaan yhdessä. Muun ajan tosiaan itsrkseen ja opet käy neuvomassa. Voisithan skipata esimerkiksi loppulaulut ja nousta altaasta aiemmin pesulle. Se on jopa ihan loogista jos ei halua kauheassa ryysiksessä peseytyä. Kiva harrastus joka tapauksessa, aloititte sit aiemmin tai myöhemmin ;
:) - rohkeasti vaan pulaamaan
Lilymom kirjoitti:
Tosiaan meillä ollut kantokoppa mukana jossa päällä frotee. Joillain olun nähnyt näitä jumbo sittereitäkin. Eli sellasia potan näköisiä muovikuppituoleja jossa vauva tukevasti könöttää vaikkei vielä itse istuisikaan. Aika turhake omaan käyttöömme mutta sellainenkin toimii.
Sen verran siitä vauvauinti tilanteesta että meillä ainakin se puolituntinen on pitkälti omissa oloissa uintia. Alku ja loppulaulut ainoastaan yhdessä. Muun ajan tosiaan itsrkseen ja opet käy neuvomassa. Voisithan skipata esimerkiksi loppulaulut ja nousta altaasta aiemmin pesulle. Se on jopa ihan loogista jos ei halua kauheassa ryysiksessä peseytyä. Kiva harrastus joka tapauksessa, aloititte sit aiemmin tai myöhemmin ;
:)Meillä kävi niin että ei mahduttu enää ohjattuun ryhmään ja halusin kuitenkin vielä vauvan uimaan koska haluan että lapsi tottuu veteen pienestä asti, joten ollaan käyty ihan itsekseen paikallisessa uimahallissa, siinä samaisessa altaassa polskimassa missä ohjattukkin uinti järjestetään. Uimaloissa on aikataulut milloin allas on vapaassa käytössä ja allas on silloinkin lämmin. Sukellusta ei tehdä koska en uskalla itsekseni sitä aloittaa, mutta muuten polskitaan ja lillutaan vedessä ja lapseni 5kk tykkää tosi paljon viikottaisesta uinti reissusta. Pesulla käyn juuri noin että lapsi on kaukalossa sen aikaa kun pikaisesti peseydyn. Saunassa käydään lämmittelemässä ala lauteilla hetki.
- haikarakehto
No meidän vauvauinti ei kyllä ole juurikaan mitään ryhmässä yhdessä tekemistä, vaan on juuri se alkuleikki- tai kaksi, jonka jälkeen ohjaaja kiertää jokaisen luona ja neuvoo, kertoo ja ohjaa mitä seuraavaksi voi harjoitella. Sukelluksiakaan kun "saisi" tehdä kerralla, kuin yhtä monta kun on ikää kuukausissa. Siinä jää sitten paljon aikaa katsella ja leikkiä leluilla ja pulikoida yhdessä. Ei siellä kukaan kyttää mitä toiset tekee tai osaa. Kaikki me vaan ollaan ylpeitä siitä oman mussukan osaamisista :D Rohkeasti vaan sinne vauvauintiin.
Mä ajattelin siirtyä sen Bumbon käyttöön, kun en jaksa kantaa toka 8kk enää kaukalossa. Autossakin on jo isojen istuin. Täytyy vaan keksiä miten se käytännössä toimii, kun suihkuhuoneessa on aika kylmä, että miten saan lapsen käärittyä pyyhkeeseen :D - äiti itsekin
Joissakin uimahalleissa on myös muovisia syöttötuoleja pesuhuoneessa, mutta se ei tietenkään auta ennen kuin vauva osaa istua. Suosittelen uimaan menemistä kaverin/mummon/kummin kanssa, niin toinen voi sylitellä vauvaa toisen peseytyessä ja pukiessa.
- vauvauikku
Juu tämähän kuulostaa hyvältä. :)
- polskis1
Ite pidin mun vauvelii suihkussa sylissä ja sit päästin lattialle konttailemaan, vaikka jäikin vain paikoilleen suihkun alle. Muilla oli just noita potan näköisii ensituoleja ja kaukaloita, joissa pyyhkeisiin käärittyinä vauvat.
Niin ja ei toi missä me käytiin niin ainakaan mikään iso ryhmä ollut, olikohan meitä siellä ehkä 6vauvaa vanhempineen plus pari taaperoa. Ittee kans hieman jännitti tollaseen ryhmään meno mutta ei siellä altaassa ainakaan tuntunut kukaan muu huomaavan kenenkään muun kun oman lapsensa olemassa oloa (itse kun kaksosten äitinä olen tottunut et mun muksut huomataan ja tullaan kaiken näköistä kyselemään, ja nyt ei ketään kiinnostanut laisinkaan niin panin merkille :D ). Et jos kauheesti ihmisten seassa olo ahdistaa niin kyllä kannatan kanssa että lähet sieltä ryhmästä suihkuun vaan hetkeä ennen ryhmän loppumista niin säästyt sosiaalisilta tilanteilta.. Ja tosiaan, on vissiinkin aika lailla käytäntönä noissa vauvauinneissa että on vaan muutaman minuutin kestävät alku ja loppuleikit, muuten saa olla omissa oloissaan, plusmiinus mitä ohjaaja siinä välillä käy kattelemassa ja opastamassa. - vauvauikku
Ei kyse ole siitä että pelkäisin vertailua tms, tuntuu vain jotenkin... Ei hyvältä. Väkinäiseltä. Kiitos rohkaisuista ja vinkeistä kaikille vastailijoille! Katsotaan nyt, miten alan menetellä tässä. Tiedä häntä, mutta varmaankin keskenämme menemme käymään joskus vauvauintiaikojen jälkeen, luulen sen olevan paras vaihtoehto meille.
- dkdbskd
Kuten sanottua, vauvauinneissa on tasanse alku- ja loppuleikki, mitkä tehdään yhdessä. Muuten se puoli tuntia pyöritään ihan omissa oloissa ja ohjaaja käy antamassa vinkkejä ihan henkilökohtaisesti. Kannattaa varmaan myös vähän pohtia sitä, ettei siirrä omia ryhmissä olemisen pelkoa/vastenmielisyyttä lapselle. Tässä vaiheessa niin ei vielä käy, mutta sitten kun lapsi kasvaa, hän ottaa mallia vanhempien toiminnasta.
- Äityli91
Meidän uimahallissa ainakin lauantaina ja sunnuntaina on lämmintä vettä. Käydään silloin 9kk pojan kanssa. Vauva uinnit olleet täynnä jo vaikka kuinka kauan. Suihkussa käydessä poika lattialla.
- äipPäneN
Sitä lattialla pitämistä kannattaa vähän varoa, voi tulla vaikka mitä pöpöjä - suosittelisin ainakin pyyhettä alle mihin laskea vauvan. Olen kans sitä mieltä että rohkeasti mukaan ryhmään. Ei siellä itse ainakaan tule edes mietittyä että on ryhmässä mukana - muutoin kuin yhteisleikin aikana. Ryhmä on myös melko pieni ja sinne vauvat vanhemmat tulevat omaan tahtiin. Ohjaaja kiertää neuvomassa. Samaa mieltä kuin edellä...omatkin pelot karisevat vähitellen kun rohkaistuu osallistumaan!
- Satuako100
Ale 1-vuotiasta ei saa viedä alle 30-asteiseen veteen. Itse olen käynyt kaksin vauvani kanssa Turussa uimapaikkojen uima-altaissa uimassa yleisellä vuorolla. Petreliuksen uimahallissa vesi oli alle 30-asteista ja parin minuutin kuluttua siitä kun olimme päässeet altaaseen täytyi lähteä pois kun vauva paleli niin kovin. Muissa uimapaikoissa vauvani on viihtynyt kun altaissa kun vesi on ollut lämmintä ja vaikka olemme käyneet uimahalleissa yleisillä vuoroilla mitään tulehduksia ei ole tullut. (Ensimmäinen nuhakin tuli vasta 11,5 kk:n iässä). Ota mukaan vuodesuojalla ja isolla pyyhkeellä varustettu turvakaukalo ja kun vauvasi oppii istumaan, on kumiset istuimet joita on esim. Caribiassa käytössä naisten pesutiloissa, käteviä suihkussa.
Lapsi pysyy sellaisessa hyvin istumassa kellahtamatta ja voit rauhassa suihkuttaa itsesi ja vauvasi. Niitä istuimia ei ole näkynyt tavarataloissa vaan ainoastaan lastentarvikeliikkeissä. Myöskään uimahalleissa niitä ei ole näkynyt. Jos menet uimahalliin, varmista ensin että uimavesi on vähintään 30-asteista. - .....
Itse tein niin että pesin ja puin ensin vauvan ja nakkasin pukkarin oven raosta isälleen ja palasin itse rauhassa peseytymään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063210Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1571257Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803