Yli tunnin homma purkaa ja laittaa kasaan, että sai kennon takaa putsattua. Suodatinta on imuroitu niin kuin pitääkin, mutta näyttää vaan pääsevän pöly kerääntymään kennon taakse. Ollaan käytetty vain lämmitykseen, olisi mielenkiintoista tietää mitä tolle pölylle tapahtuu, jos koneella myös kuivaisi/jäähdyttäisi. Toshiban lattiamalli, ikää varmaan joku 7 vuotta.
Oli kyllä harvinaisen vittumainen homma putsata toi kenno.
http://munkuvat.net/2R
http://munkuvat.net/2X
Ilmalämpöpumppu = pölypesä
33
3540
Vastaukset
- turhake mikä turhake
joo,kyllä laitekauppiaat ylistävät vehkeen hyviä puolia. mutta ei kerrota sitä, että vapaa-ajan ongelmiakaan ei jatkossa ole. itelle en huolis kyseistä värkkiä ,vaikka ilm
an saisin. se mitään säästä. kaverilla on ja sähkön kulutuksessa näkyy. siis negatiivisesti .- Imulämpö
"joo,kyllä laitekauppiaat ylistävät vehkeen hyviä puolia. mutta ei kerrota sitä, että vapaa-ajan ongelmiakaan ei jatkossa ole. itelle en huolis kyseistä värkkiä ,vaikka ilm
an saisin. se mitään säästä. kaverilla on ja sähkön kulutuksessa näkyy. siis negatiivisesti . "
Juuri näin, oli kuin minun suustani. Humpuukivehkeitä, jota saa jatkuvasti imuroida ja putsata. Ja silti jäätymis ym. ongelmia riittää.
Olisi kiva tietää, kuinka moni imuroi ja putsaa noita n. kuukauden välein? Eikös se jotain tuota luokkaa ollut, imurointikerrat? - 230V
Imulämpö kirjoitti:
"joo,kyllä laitekauppiaat ylistävät vehkeen hyviä puolia. mutta ei kerrota sitä, että vapaa-ajan ongelmiakaan ei jatkossa ole. itelle en huolis kyseistä värkkiä ,vaikka ilm
an saisin. se mitään säästä. kaverilla on ja sähkön kulutuksessa näkyy. siis negatiivisesti . "
Juuri näin, oli kuin minun suustani. Humpuukivehkeitä, jota saa jatkuvasti imuroida ja putsata. Ja silti jäätymis ym. ongelmia riittää.
Olisi kiva tietää, kuinka moni imuroi ja putsaa noita n. kuukauden välein? Eikös se jotain tuota luokkaa ollut, imurointikerrat?"Olisi kiva tietää, kuinka moni imuroi ja putsaa noita n. kuukauden välein?"
Käsi ylhäällä. Outlookin kalenterissa toistuva muistutus kuukauden välein.
Kansi auki, suodatin irti, imurointi muun siivouksen lomassa, suodatin kiinni, kansi kiinni. Aikaa meni minuutti.
ILP on aivan verraton päälämmitysmenetelmä.
Teoriassa, kun laite on tarpeeksi usein puhdistustoiminnolla tai sitä käytetään viilennykseen/kuivaukseen riittävästi, niin pölyt puhdistuvat kennosta ns. itsekseen.
Käytännössä tai jos tuo jää tekemättä... Ehkä ei.
Itselläni ei ole pölyä kertynyt pahemmin kennoon. On kenno sen verran lämmin, ettei pienipartikkelinenpöly normaalisti kovin hyvin tartu. Ja suodattimet poistavat isoimmat roskat ilmasta.- pölytön
Kannattaa ostaa sellainen laite, jossa on puhdistustoiminto. Ei tarvitse vaivata päätään pölyillä.
- kwh tulee
humpuukia sanon minä. tollasilla vehkeillä oo mitää käyttöä. panostakaa mieluummin aurinkokeräimiin niin saatte lähes ilmaista lämpöä.
- Aparts
kwh tulee kirjoitti:
humpuukia sanon minä. tollasilla vehkeillä oo mitää käyttöä. panostakaa mieluummin aurinkokeräimiin niin saatte lähes ilmaista lämpöä.
Aurinkokeräimiin ? mitä niillä tekee suomen talvessa jossa ei aurinkoa näy kuukausiin..
- Panasinic HE12
Näyttää olevan näillä palstoilla semmonen meininki,että ne joilla ei laitetta ole tietävät niistä eniten.
Jäähdytystoiminnolla kesällä kenno puhdistuu tehokkaasti.Kenno menee kuuraan ja sulaessaan puhdistuu.
Itsellä ei ole ollut ongelmia kennon likaisuuden kanssa.- Pölyävä
Hyvä vehje se on. Sillähän saa pölyallerkian ja hometalon. Osta yksilaite saat kaksi ilmaiseksi. Minulla on Panasoni. mutta ei ole toiminnassa, edellämainituista syistä.
- vahva epäilys
johtuu varmasti siitä, että ovat ottaneet asioista selvää ja päättäneet olla ostamatta.
- takkakauha ja ämpäri
"Näyttää olevan näillä palstoilla semmonen meininki,että ne joilla ei laitetta ole tietävät niistä eniten.
Jäähdytystoiminnolla kesällä kenno puhdistuu tehokkaasti.Kenno menee kuuraan ja sulaessaan puhdistuu.
Itsellä ei ole ollut ongelmia kennon likaisuuden kanssa."
Näin se monasti onkin. Ei nyt liity tähän, mutta olin itsekin ostamassa tuhkaimuria. No, netistä lukemani perusteella jätin ostamatta. Ei kuulemma saa edes takan tuhkia imuroitua, kun jo suodatin tukossa. Ei sen puoleen, juuri sitä epäilinkin. Ja loppupäivä meneekin sitä putsatessa tuhkapilven keskellä. - Panasonic HE12
Pölyävä kirjoitti:
Hyvä vehje se on. Sillähän saa pölyallerkian ja hometalon. Osta yksilaite saat kaksi ilmaiseksi. Minulla on Panasoni. mutta ei ole toiminnassa, edellämainituista syistä.
Olisi mukava kuulla millä teorialla laitteella jonka kennon lämpötila on 50 astetta saa talon homehtumaan.Tietysti jos talossa on hometta ennestään puhaltava lämmitys levittää itiöitä.
Lämpöpumpun putkisto on suljettu piiri ja se on ihan sama kiertääkö siellä vesi vai kylmä-aine R410 ei se hometta tee.
- Suihkautus
Saisiko tuota paineilmalla, sellaisella jota saa "purkitettuna" kaupasta, suihkauteltua puhtaaksi niin ei tarvitse purkaa? Verkkiksessä muutaman egen per pullo.
Itse putsasin tuossa noin kuukausi sitten kompuralla ilmasuuttimella. Vähän oli pölyä kertynyt, mutta ei paljoa. Käytössä ollut 3-4 vuotta.
- ajankäyttökonsultti
Jos vuodessa käyttää tunnin sen koneen puhdistukseen, onko se paljon?
- jepjepjepjepei
Kyllä sille joku palkka pitää laskea. Ei ilmaista työtä kotona kannata tehdä.
- Oikea tapa
"Jos vuodessa käyttää tunnin sen koneen puhdistukseen, onko se paljon? "
Ei ole paljon, mutta sitten on kyllä suodattimet tukossakin. Se on 1 kk välein, tehtävä puhdistus. Empä haluaisi nähdä mitä sieltä löytyy, jos vuoden välein imuroidaan. - hohhoijjakkaa
Oikea tapa kirjoitti:
"Jos vuodessa käyttää tunnin sen koneen puhdistukseen, onko se paljon? "
Ei ole paljon, mutta sitten on kyllä suodattimet tukossakin. Se on 1 kk välein, tehtävä puhdistus. Empä haluaisi nähdä mitä sieltä löytyy, jos vuoden välein imuroidaan.Siis onko tuo pumppu jossain lammasfarmin seinässä, minulla on ollut pumppu seinällä jatkuvassa käytössä neljättä vuotta ja suodattimia on putsattu ehkä kerran kahdessa kuukaudessa ja homma vie noin minuutin kerralla, eikä kennossa ole pölyä...
- oseb
Paineilmalla kerran vuodessa töhäytän "vastakarvaan" kennon puhtaaksi.
Alapuolelta paineella ja yläpuolella imuri ottamassa pölyt vastaan.
Eikä siihen mene muutamaa minuuttia kauempaa.
Outoja kommentteja kyllä tällä palstalla joillakin "tietäjillä".
Nämä on taas niitä "naapurin kummin kaima kertoi että..."
Hankkikaa elämä tai menkää opiskelemaan, että viisastutte.- Takkakauha ja ämpäri
Vai outoja kommentteja? Mitä outoa siinä on jos ei ole samaa mieltä asioista. Tämä on tietääkseni KESKUSTELUPALSTA!
- oseb
No on joo keskustelupalsta, mutta en minä sentään ala höpöjä kirjoittamaan tänne.
Valehtelemaanko pitäisi alkaa?
Ei minun luonteella.
Näitä virheellisiä "puskaradiotietoja" kuulen muutenkin tarpeeksi jo töissäkin.
Siihen viittasin opiskelulla... hankkikaa OIKEAA tietoa.
Voisinhan minäkin vaikka heittää, että pääsen V8 autolla litralla bensaa Ivalosta Hankoon...???- Totta vai tarua
"Voisinhan minäkin vaikka heittää, että pääsen V8 autolla litralla bensaa Ivalosta Hankoon...??? "
No, eikös ne jenkkiautomiehet tuohon suuntaan juuri juttele?
Sanotaan yleensä, että kulutus jotain tosi pientä matka-ajossa. Mutta unohdetaan kertoa, että kun pistät sen V8:n käyntiin -15C niin hörppää monta litraa ensimmäisillä kilometreillä.
Ja voin sanoa, että on omakohtaisia kokemuksia. Eli, käytännössä kulutus aivan eri luokkaa.
Mutta ei täällä mielestäni kukaan mitään höpöjä ole kirjoitellut, vaan omakohtaisia kokemuksia.
- kuohusuo
Eli jouduin purkamaan koko sisäpuolen koneen, otin mm. moottorin irti. Tätähän ei tietenkään saisi tehdä, mutta....
Paineilmalla koitin puhdistaa moottorin lapoja, ei mitään apua, semmosta rasvasta paskaa mihin ei pystynyt kuin kunnon juuriharja ja vesipesu.
Kenno (sisäyksikkö) oli pölyssä "sisäpuolelta" ulos päin kaikki näytti hyvältä. Mulle ei kyllä tullut mieleenkään tarjota paineilmaa tuohon pölypesään, imurin harjapäällä sitä selvittelin sen minkä pystyin. Pirun hankalaa, telomatta kennostoa...
Ja mitä tulee näihin itsestään puhdistuviin, niin ainakaan tämmösissä lattialla olevissa malleissa ei paljon auta dumpata pölyjä lattialle, ehkä tilanne on toinen kattomalleissa.
Itse uskon näihin laitteisiin ja näen hyödyt, mutta kyllä sisäyksikön kennon puhtauden huolto pitäisi olla muunkin varassa kuin sen suodattimen. Tämän koneen osalta näyttää, että suunniteltu elinkaari olisi lyhyempi kuin kennon puhdistus väli.- Täyttä soopaa
"Ja mitä tulee näihin itsestään puhdistuviin, niin ainakaan tämmösissä lattialla olevissa malleissa ei paljon auta dumpata pölyjä lattialle, ehkä tilanne on toinen kattomalleissa."
Kerroppa minullekin, miten ne pölyt itsekseen sieltä lähtee? En meinaan ihan äkkiä usko tuota. Ja jos lähtiskin, niin huoneilmaan, mihkäs muualle.
- oseb
Kieltämättä sinulla erikoinen tapaus.
Kotitalouskäytössä ei normaalisti semmoista rasvakerrosta noihin kerry. Paitsi jos on lähelle keittiötä asennettu??
Enemmänkin laitoskeittiöiden ongelma.
Kyllä minä olisin kokeillut sitä paineilmaakin tuohon kennostoon. Se on paras keino, millä lähtee syvältäkin. Pienin töhäyksin ja imurilla pölyt talteen.
Eri asia tietysti, jos on "rasvassa". Sitten pitäisi jo jotain ainettakin käyttää... - imurointi mies työ
Jos noi ongelmat on sisäyksikön kanssa, peilin eteen ja mieti kannataisko joskus siivota?
- Kuohusuo
20 vuotta tehnyt elektroniikkahuoltoa, ihan samanlaista tummaa paskaa siellä oli kuin jokaisessa telelevisiossa,pc:ssä, jne. mitä olen huoltanut näiden vuosien aikana. Ihmisessä on semmoinen vittumainen ominaisuus, että siitä lähtee kuollutta ihoa, jossa on rasvaa, joka sitten pölyn kanssa pinttyy paikkoihin, joissa ilma virtaa.
Kuten sanoin kyseessä vanha pumppu, mutta en silti ihan olan kohautuksella ohittaisi tätä pitkän tähtäimen huoltoa, joka on ainakin tässä mallissa on normipetterille tehty mahdottomaksi / teetettynä kannattomaksi, halvempaa ostaa uusi pumppu kuin alkaa teettää huolto (ainakaan Suomen oloissa, täällä vään edullisempaa). Aika linjassa kuitenkin koko tämän nykyäajan menon kanssa ei siinä mitään. Kertakäyttö kamaa ja hyvää markkinointia kaikki tyyni.
Joskus olen siivonnutkin, se on kyllä mukavaa puuhaa kun saa paikat järjestykseen.
- Panasonic HE 12
Kuvien perusteella suodattimet olleet puhdistamatta turhan kauan.Suodattimet kun menee tukkoon pöly etsii reittinsä suodattimien ohi.Itse olen ollut kyseisten laitteiden kanssa tekemisissä yli 10 vuotta,eikä yhtä tukkoisia ole tullut vielä vastaan.
- Kuohusuo
OK, tämä on hyvä tietää, niin ei turhaan pelkää näitä vehkeitä. Tämä on vuokrakämppä, joten aiemmasta putsaustiheydestä ei mitään tietoa. Voi olla että on pahimmassa tapauksessa ollut pari vuotta putsaamatta.... Tässä maassa toi siivoamiskulttuuri on mitä on.
Nyt sitten hajosi ulkoyksikkö, sisällä pyörii, mutta ulkona ei lähde tuuletin tai kompura tulille. Onneksi ollaan vuokralla :) - Helppoa hommaa
ZEP foamin coil cleanerilla lähti kaikki lika pois. Helppo homma n. 10 minuttia ja kiiltää kuin uutena!
- imuroikaa siellä.
Pitäisköhän vähän useammin käyttää pölynimuria siellä asunnossa, ei tulisi tuota pölyä noin suuria määriä. Pystyykö siellä hengittämään ilman suojaimia ?
- ILP-Guru
Kerran kuussahan noita pitäisi vähintään huoltaa, pyyhkäistä pölyt vähintään sisäosista ja imuroida/vaihtaa suodattimet. Homepumpuiksi ei noita turhaan haukuta ammattipiireissä. Onhan se hetkellistä säästöä sekin että ei huolla, mutta ei pidemmällä aikavälillä (pumppukauppias kiittää).
Mentaliteetti on että kun se on jo pari vuotta toiminut ilman huoltoa, niin kai se seuraavatkin pari vuotta menee vielä. Sitten ihmetellään kun parin vuoden ikäinen pumppu sanoo sopimuksen irti. - putkariblogittaa
Tuolla jotain aiheesta: freshwashilta voi tilata kunnon putsauksen. Se voi auttaa, jos on monta vuotta ollut pesemättä, niin ei se lika lähde imuroimalla pois. https://bloggaavaputkimies.fi/blog/2019/02/11/rasva-ei-lähde-ilmalämpöpumpusta-imuroimalla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2231397- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!62985Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809