Ahvenanmaa

Peku

Uskaltaako Ahvenanmaalle mennä vaikken osaa
yhtään puhua ruotsia, olen kuullut että siellä
katsotaan ja karsastetaan suomalaisia ihmisiä.

15

1105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reissaaja

      Itsestä on kiinni, kuinka pärjäät Ahvenenmaalla,
      samoinkuin missä tahansa muualla.
      Useimmilla heistä on äidinkieli ruotsi, joten jos
      ihan vain viitsit sanoa hej tai goddag, tai tack
      så mycket, se ei paljon vaadi,mutta auttaa kyllä
      suhtautumiseen.
      Jos olet itse tönkkönä sen suomenkielesi kanssa,
      vastapuoli käyttäytyy samalla lailla.
      Maassa maan tavalla, niin pärjää missä vaan.
      Ahvenanmaalla on ihan kivaa ollut minulla
      ainakin. Luonto on kaunis ja ihmiset ihan kivoja,
      kun et suhtaudu itse heihin,kuin muukalaisiin.

    • Suomalainen

      Mä voisin sanoo tohon yhen omakohtasen kokemuksen.
      Oltiin kaverin kanssa kaks vuotta sitten
      Ahvenanmaalla ja kun mentiin ensimmäisen kerran
      kauppaan ja kysyin että no paljoko tuli maksaan
      niin myyjä vaan tuijotti tyhmänä mutta kun olin
      päättäny että Suomessa puhutaan suomea niin en
      kysy ruotsiksi vaan rupesin pakkaan ruoka kassia
      niin vasta kun olin ovella niin rupes myyjällä
      suomen kieli luistaan.

      • Reissaaja

        Jos päättä puhua ainoastaan suomea, kannattaa
        pysyä kotona.
        Turha siellä on syntyperäisille ruotsinkielisille
        mieltään ruveta osoittamaan. No,kukin taaplaa
        tyylillään. Mutta minä pärjään aina ja minulla on
        vielä kivaa, ihmiset juttelevat ja naureskelevat,
        eikä montaa ruotsinkielistä sanaa vaadi se hupi.


      • Minä kierrän vain..
        Reissaaja kirjoitti:

        Jos päättä puhua ainoastaan suomea, kannattaa
        pysyä kotona.
        Turha siellä on syntyperäisille ruotsinkielisille
        mieltään ruveta osoittamaan. No,kukin taaplaa
        tyylillään. Mutta minä pärjään aina ja minulla on
        vielä kivaa, ihmiset juttelevat ja naureskelevat,
        eikä montaa ruotsinkielistä sanaa vaadi se hupi.

        matkailuun ja ulkolaisiin suhtautua. Yleensä "saa
        mitä tilaa" tai "metsä vastaa niinkuin
        huudetaan", oli sitten kysymyksessä mikä maa tai
        paikkakunta hyvänsä.
        Positiivisesti suhtautuvalla on yleensä myös
        itsellään mukavampaa.


      • Anonyymi
        Reissaaja kirjoitti:

        Jos päättä puhua ainoastaan suomea, kannattaa
        pysyä kotona.
        Turha siellä on syntyperäisille ruotsinkielisille
        mieltään ruveta osoittamaan. No,kukin taaplaa
        tyylillään. Mutta minä pärjään aina ja minulla on
        vielä kivaa, ihmiset juttelevat ja naureskelevat,
        eikä montaa ruotsinkielistä sanaa vaadi se hupi.

        Syntyperäinen Ruotsalainen,täysin eri asia.
        Oikea Ruotsihan on soljuvaa ja täysin erinlaista.
        Ahvenanmaan mongerrusta ei voi edes verrata
        länsinaapuriimme.Ralli-Englantikin on suorastaan musiikkia.Suorastaan karmealta
        kuullostavaan"Ranta-Ruotsiin" verrattuna.


      • Anonyymi

        Oikein, Ahvenanmaa on osa suomea ja niin kauan kun verorahat kelpaa sinne niin saavat perkele puhua suomea kuten kuuluu- ne kyllä osaa puhua suomea mutta ovat vaan turhan ylpeitä siitä mongerruksestansa


    • Peku

      Elikkä jos oikein nyt ymmärsin niin Ahvenanmaalle
      ei ole asiaa jos ei osaa yhtikäs puhua ruotsia.

      • Reissaaja

        Ei osaa vai ei halua ?
        Onhan se kohteliasta sanoa hej ja tack, jos
        paikkakuntalainen puhuu omaa äidinkieltään. Mikä
        siinä on niin vaikeata, että sitä ei "osaa" ?
        Ei siellä puheita tarvi pitää, mutta kohteliaalla
        käytöksellä saa aina samanlaista vastakaikua.


    • TeeJii

      Kyllä sinne voi mennä, vaikka ruåtsi ei olisi
      kovin hyvin hallussa. JOs olet itse ystävällinen
      ja yrität selvittää asiat, vaikka viittomalla,
      niin kyllä useimmiten ystävällisyyteen vastataan
      ystävällisyydellä.

      Ahvenanmaa on tosi hieno kohde ja etenkin
      juhannuksen viettoa siellä voin suositella
      todella lämpimästi, koska ihmiset satsaavat
      siellä jussin viettoon tosissaan.

    • Viivi*

      joo heipä hei.. tosiaan vaikka siellä lähes
      kaikki ovat suomea lukeneet, eivät he sitä
      välttämättä halua tai osaa puhua. Mä taas itte en
      osaa kovinkaa hyvin ruotsia, joten jossei suomi
      sujunu toiselta osapuolelta, niin käytin sit
      englantia. Englantia ne useimmat kyl osas.

      Kaks ihmistä mä tapasin sellaista jotka
      uskalsivat puhua suomea, vaikkeivat osaanneetkaan
      sitä täysin. Ymmärsin heitä aivan hyvin ja olin
      onnellinen siitä, että he palvelivat minua
      äidinkielelläni, olinhan Suomessa. Se on se
      suomalainen ujous mikä tekee sen, että
      suomalainen ei halua puhua vierasta kieltä,
      jollei sitä hyvin osaa. Virheitä ei oikeen
      suvaita, vaikka ei se toisen kielistä haittaa,
      kunhan tulee ymmärretyksi. Ja jossei tule, niin
      sitten kysytään, että mitä tarkotit!

      (miks meiä pitää osata ruotsia jos heidän ei
      tartte suomea?)

    • Anonyymi

      Elä mee! Jää juntti Ryysyrantaan !

      Affe

    • Anonyymi

      Ahneidenmaalla on hauskaa. Tyhmät alkuasukkaat puhuvat jotain ulkomaan mongerrusta. Joku sanoi että länsiryssää.

    • Anonyymi

      Kyllä siellä pärjää vaikkei ruottia osaa ! Asuin Göteborgissa 1970-71 , oli Volvon baanalla suomalaisia täys ummikkoja , toistakymmentä vuotta ruottissa , eivät osanneet ku venskien kirosanat.- :) Piti autokaupoissa niille tulkata , yhtä hitsaajaa ku haukkuivat finnjääveliksi nii luuli että Finnien veli :-D

      O Tempora O Mores

    • Anonyymi

      MUTTA VENÄLÄISIÄ JA VENÄJÄN KIELISIÄ IHAILLAAN .....

    • Anonyymi

      Minulla on kaksi ruotsinkielistä aikuista lasta ja olen itsekin suorittanut pienen virkamiestutkinnon. Ahvenanmaalla meille puhuttiin koko ajan englantia. Kun lapseni puhuivat piruuttaan keskenään ruotsia, palvelu oli siitä huolimatta englanniksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1316
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      100
      1013
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      944
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      927
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      299
      807
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      97
      770
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      673
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      55
      613
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      141
      602
    Aihe