Missä järjestyksessä Margaret Weis & Tracy Hicmanin teokset kannattaa lukea? Tai siis mikä on niiden ikäjärjestys? Olen lukenut niitä hieman sekaisin ja se harmitaa... olisi hyvä päästä oikeille jäljille... joten jos jonkinlaista listaa/selkeää saittia löytyisi? kiitokset.
Margaret Weis:n kirjojen "lukemis-järjestys"?
8
1775
Vastaukset
- Erkkis
Yleensä ottaen kaikkien sarjojen lukemisessa on kaksi vaihtoehtoa nimittäin julkaisujärjestys tai sitten tarinan sisäisen kronologian mukainen järjestys.
Itse ehdottaisin julkaisemis järjestystä.
Dragonlance:
Syyshämärän lohikäärmeet
Talviyön lohikäärmeet
Kevätaamun lohikäärmeet
Kaksosten aika
Kaksosten sota
Kaksosten koetus
Uusi sukupolvi
Kesätulen lohikäärmeet
Mielen demonit - parhaat tarinat
Laskevan auringon lohikäärmeet
Sammuneen tähden lohikäärmeet
Kadonneen kuun lohikäärmeet
Lopuksi kaikki muut, jos vielä innostaa.
huomaa että julkaisu järjestys on tässä karkeasti tarinan sisäisen logiikan mukaan myös kronologinen järjestys, Toisen trilogian jälkeen en ole ollut oikein tyytyväinen, koska tarinat tuntuvat kierrätyskamalta, juonet eivät ole oikein hyviä, ja jopa entisten kirjojen hahmot ovat tavallaan kierrätettyjä uusiin kirjoihin (Raistlin->Palin, Sturm->Steel jne.). Ainoa kerta kun olin jotenkuten tyytyväinen oli "Mielen demonit" tarinakokoelman lukeminen. Se mitä jatko olisi kaivannut olisi ollut kunnon irtiotto entiseen.
Kaiken lisäksi sarjan edetessä Krynn muuttuu yhä tylsemmäksi ja tylsemmäksi paikaksi. Osaksi tämän takia "Mielen Demonit" oli niin hyvä. Se palasi vanhaan aikaan, vanhoihin hahmoihin, eikä kopioihin.
Kuoleman portti sarja:
Kannattaa lukea osasta 1 osaan 7 kuten se on tarkoitettu, sarja on kirjoitettu paljon johdonmukaisemmin kuin Dragonlance kirjat, mutta olin pettynyt sarjan juonen etenemiseen sekä loppuun. Tuntuu kuin Weis itsekään ei olisi keksinyt kunnon ratkaisua, joten hän on joutunut vääntämään sen puoliväkisin ja on hukattu tilaisuus käyttää täydellä hyödyksi omaperäistä ideaa. Toisaalta kirjasarja ei oikein vastaa kaikkiin kysymyksiin.
En ole tutustunut kaikkein uusimpaan tuotantoon, koska Dragonlancen uudelleenlämmitetyt kierrätys juonet ja Kuolemanporttisarjan pettymys ei oikein ole innostanut tarttumaan niihin. - foob
Suomenkielinen lista Jalavan sivuilta
http://www.jalavakustannus.fi/sivut/JKuutiset.html
Ja englannin kielinen WotC sivuilta
http://www.wizards.com/default.asp?x=books/dl/novelguide - Dawndragon
Kaikki Weissin kirjoittamat kirjat julkaisemis järjestyksessän:
http://www.margaretweis.com/books/bibliography.php - Lalaith
Tutulta kulostaa... Minä luin noita yläasteikäisenä yhtenä viikkona, kun olin kuumeessa enkä tietenkään aloittanut siitä mistä olisi pitänyt. Lukukokemus oli vähintäänkin sekava - siinä vaiheessa kun kuvaan tuli se aikakone olin totaalisen pihalla ja minulla oli kuumetta niin paljon, että se meni jo sekaisin Raistlinin kuumeen kanssa... Off topic, kunhan muistelen ;)
- The Reaper
täältä löytyy:
www.dragonlance.urli.net- Soulforge...
Ensin kannattaa lukea Kirjat
1 Hengen miekka
joka on Raistlinin nuoruudesta ja lapsuudesta velhon kokeeseen asti.
2 Soturiveljet
Joka kertoo veljesten ensimmäisestä taistelumatkasta ja armeija-ajasta.
sitten vasta tulevat kronikat:
Syyshämärän lohikäärmeet
Talviyön lohikäärmeet
Kevätaamun lohikäärmeet
ja legendat
Kaksosten aika
kaksosten sota
Kaksosten koetus
Muita ei kannata lukea... Raistlin on Dragonlancen voimahahmo veljensä kanssa. Ja kun niiden tarina loppuu, Margaret Weis oli alkanut
näköjään tehdä pelkkää täytekirjallisuutta, jossa ei enää ole entisenlaista särmää. - Fidor
Soulforge... kirjoitti:
Ensin kannattaa lukea Kirjat
1 Hengen miekka
joka on Raistlinin nuoruudesta ja lapsuudesta velhon kokeeseen asti.
2 Soturiveljet
Joka kertoo veljesten ensimmäisestä taistelumatkasta ja armeija-ajasta.
sitten vasta tulevat kronikat:
Syyshämärän lohikäärmeet
Talviyön lohikäärmeet
Kevätaamun lohikäärmeet
ja legendat
Kaksosten aika
kaksosten sota
Kaksosten koetus
Muita ei kannata lukea... Raistlin on Dragonlancen voimahahmo veljensä kanssa. Ja kun niiden tarina loppuu, Margaret Weis oli alkanut
näköjään tehdä pelkkää täytekirjallisuutta, jossa ei enää ole entisenlaista särmää.Täyttä potaskaa toi soulforgen jutut. Kadonneen kuun lohikäärmeet on paras kirja kaikista. Ainut kirja jota ei kannata lukea on Murha tarsiksessa. Ja kaiken lisäksi Tasslehoff on siinäkin vielä elossa!!!!
- Fidor, kaikkien dragonlance...
Lukemisjärjestys:
1. Hengen miekka
2. Soturiveljet
3. Syyshämärän lohikäärmeet
4. Talviyön lohikäärmeet
5. Kesätulen lohikäärmeet
6. Kaksosten aika
7. Kaksosten sota
8. Kaksosten koetus
9. Lohikäärmeiden aika
10. Myrsky nousee
11. Kuilu avautuu
12. Murha tarsiksessa
13. Villihaltiat
14. en muista mutta taisi olla Uusi sukupolvi
15. Tai nyt se mut luulen et nyt on Kesätulen lohikäärmeet
16. Laskevan auringon lohikärmeet
17. Sammuneen tähden lohikäärmeet
18. Kadonneen kuun lohikäärmeet
tuomion prikaati, viimeinen kääpiökuningas ja dragolaisjuonia tulee jossain välissä. joko kesätulen lohikäärme kirjan jälkeen tai sit kadonneen kuun lohikäärmeitten jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713095
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51328Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181250
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232