Ärsyttävä kasvattaja

Täytyi purkautua....

Ostin koiran (nyt 3-vuotias) kasvattajalta, joka mainosti itseään "lähes 40 vuotta rotua kasvattaneena" asiantuntijana. Olen kasvattajan kanssa tekemisissä (puhelimitse) usein, mutta yllätäen hän ei ymmärrä koiran koulutuksesta yhtään mitään. Rotu on (vähemmän yleinen) palveluskoira, jolla esim. muotovalion vaatimuksina on avoimen luokan tulos jostain pk-lajista. Kun yritän kysellä kasvattajalta vinkkiä vaikkapa esineruudun koulutukseen, hän saattaa kysyä, että mikä se esineruutu oikein on. Samaan hengenvetoon hän ihmettelee, että miksi häneltä (kun on niin pitkänlinjan kasvattaja) ei tulla kyselemään, jos koiran koulutuksen kanssa on jotain ongelmia, hän kun ei ole ikinä milloinkaan joutunut koiraa lopettamaan luonnevian takia...
Koirani kanssa olen käynyt näyttelyissä ja luonnetestissä. Lisäksi olemme suorittaneet bh:n. Tänä vuonna tavoitteena on saada JK 1 ja mahdollisesti JK 2. Tulevaisuudessa sitten JK 3 ja mahdollisesti IPO 1. Kasvattaja ei anna minkäänlaista arvoa sille, miten paljon olen koiran kanssa tehnyt töitä (tuskin edes ymmärtää sitä). Kertoilee vaan juttuja siitä, kuinka hän oman koiransa koulutti (joskus 70-luvulla) muotovalioksi. Silloin valionarvoon vaadittiin hyväksytty tottelevaisuuskoe, joka tänä päivänä vastaa ehkä tokon alokasluokan tulosta....
Olis kiva kertoa koiran edistymisestä ihmiselle, joka siitä on vilpittömästi iloinen ja kannustava (sekä asiantunteva), mutta meillä se henkilö ei ainakaan ole kasvattaja. Joskus v*****aa niin paljon, että tekisi mieli lyödä hanskat tiskiin. Toisaalta en koiraa kouluta kasvattajan vuoksi, vaan siksi, että saamme (sekä koira että minä) niin paljon iloa harrastamisesta.
Onko jollain samansuuntaisia kokemuksia tällaisista "ammattilaiskasvattajista" (ja nythän ei kysymys ole pentutehtailijoista.....)?

30

434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täytyi purkautua....

      Ja lisään vielä, että koira on "ihan täydellinen". Koskaan en ole sekuntiakaan katunut sen ottamista :) ja jatketaan niin pitkälle eteenpäin kuin vaan rahkeet riittää!

    • keskiäkäinenN

      Tietyn iän ylittänyt ihminen ei enää jaksa paahtaa päähänsä kaikkea uutta ja modernia. Mielellään haluaa uskoa aikanaan oppineensa suunnilleen riittävästi pärjätäkseen elämässä ja harrastuksissa (herranjestas koiratouhuhan on "hauska harrastus" josta kumpikaan teistä tuskin elantoa saa). Jos on esim. perhettäkin ympärillä, lapsia ja lapsenlapsia, niin ymmärrettävästi energia ja mielenkiinto jakautuu moniaalle. Tai tuossa iässä saattaa ympärillä olla sairasteleva puoliso ja raihnasta lähisukua. Että yritä ymmärtää elämänsä ehtoota lähenevää kasvattajaa.
      Itsekin näin viisikymppisenä alan huomata tietynlaista leppoistumista ja kiinnostuksen vähenemistä uusimpia asioita kohtaan. Siitä päätellen jos hän on lähes 40 vuotta rotua kasvattanut, niin ikä lienee eläkeikäinen (60 ).

      Kunnioita ja arvosta häntä niissä asioissa jotka hän hyvin hallitsee (rodun erityisominaisuudet yleensä ja omien koiriensa suvut ja linjat jopa 10-20 sukupolvea taaksepäin). Tietyn palveluskoirakokeen harjoittelun yksityiskohdista löytynee parhaiten tietoa paikallisen palveluskoirakerhon kouluttajilta ja saman lajin kokeneemmilta kilpailijoilta. Suomen palveluskoiraliitto auttaa varmaan myös.
      Onnea hienon koiran johdosta, sovitaan että 50:50 on hyvää kasvatustyön tulosta ja omaa hienoa koirankäsittelytaitoasi että näin hyvin on mennyt.

      • Täytyi purkautua

        Kiitos tuosta tiputuksesta maanpinnalle! Sen takia täällä "rähjään" kun en toivo kasvattajalle mitään pahaa enkä sen vuoksi halua häntä treeneissä mollata, ja täällä voi anonyymisti purkautua.

        Kasvattaja on tosiaan yli kuusikymppinen ja hänellä on lapsenlapsiakin viisi (kuudes tulossa huhtikuussa) ja siis myös niitä muita mielenkiinnon kohteita... Hän myös tuntee koirien suvut ihan sinne 70-luvulle saakka, tuossa asiassa on kuin kävelevä tietosanakirja! Ja arvostan myös hänen koiran "kotikäsittelytaitoa". Rotu on kovasti vahtiviettinen, mutta nämä omansa hän on osannut kouluttaa niin, että vierailulle voi mennä ihan huoletta.

        Ongelma on se, että rotu on hieman hankala kouluttaa. Käyn säännöllisesti koiran kanssa paikallisen palveluskoirayhdistyksen treeneissä, mutta siellä ei huomioida rodun erityispiirteitä (eli kaikkien koirien tulisi kestää samanlainen treeni kuin vaikkapa sakemannien tai malien). Sitten jos yritän sanoa (esim. jos tehdään jääviä ja koira tekee ne eka kerralla täydellisesti), että en halua tuota treenata enempää, kun koira teki ne hyvin, niin minua katsotaan kuin jotain spitaalista. Muutaman kerran meillä on käynyt vieraileva kouluttaja, joka on tuntenut rodun niin hyvin, että hän on tullut minulle selittämään, kuinka tätä rotua tulee kouluttaa. Ja se on ollut kertakaikkisen vapauttavaa (kun olen itse ollut samaa mieltä....). Täällä ei ole myöskään yhdistyksen "alajaosto"treenejä ainakaan 150 km:n säteellä, joten aika omillani olen enkä ihan vaikka fb:n kautta halua vinkkejä kysellä. Viime kesänä olin yhdistyksen leirillä ja jouduin kouluttajan vaatimuksesta näytökseen, jossa esitettiin rodun käyttöominaisuuksia. Hetki oli mulle ihan järkyttävä (oon esiintymiskammoinen ja paikalla oli 80 - 100 ihmistä), mutta selviydyttiin siitä ihan kunnialla. Niin että jälkeenpäin tuli useita ihmisiä kyselemään koirasta. Ja ensi kesänä mennään myös...

        En tuohon 50:50 lähde mukaan! Enneminkin 80:20 (eli koiran ominaisuudet on 80 ja mun panos on 20 ja jos oon ihan raaka itseäni kohtaan, niin koiralla olis jo enempikin titteleitä). Koira tosiaan on hieno ja pelkään kovasti, että jotenkin onnistun pilaaman sen. Ja siksi mua myös ärsyttää kasvattajan tietämättömyys/välinpitämättömyys. Kun itse haluan yrittää tehdä koirasta (jolla resursseja riittää) jotain "mahtavaa", enkä tunnu saavan apua mistään.


      • 12-3
        Täytyi purkautua kirjoitti:

        Kiitos tuosta tiputuksesta maanpinnalle! Sen takia täällä "rähjään" kun en toivo kasvattajalle mitään pahaa enkä sen vuoksi halua häntä treeneissä mollata, ja täällä voi anonyymisti purkautua.

        Kasvattaja on tosiaan yli kuusikymppinen ja hänellä on lapsenlapsiakin viisi (kuudes tulossa huhtikuussa) ja siis myös niitä muita mielenkiinnon kohteita... Hän myös tuntee koirien suvut ihan sinne 70-luvulle saakka, tuossa asiassa on kuin kävelevä tietosanakirja! Ja arvostan myös hänen koiran "kotikäsittelytaitoa". Rotu on kovasti vahtiviettinen, mutta nämä omansa hän on osannut kouluttaa niin, että vierailulle voi mennä ihan huoletta.

        Ongelma on se, että rotu on hieman hankala kouluttaa. Käyn säännöllisesti koiran kanssa paikallisen palveluskoirayhdistyksen treeneissä, mutta siellä ei huomioida rodun erityispiirteitä (eli kaikkien koirien tulisi kestää samanlainen treeni kuin vaikkapa sakemannien tai malien). Sitten jos yritän sanoa (esim. jos tehdään jääviä ja koira tekee ne eka kerralla täydellisesti), että en halua tuota treenata enempää, kun koira teki ne hyvin, niin minua katsotaan kuin jotain spitaalista. Muutaman kerran meillä on käynyt vieraileva kouluttaja, joka on tuntenut rodun niin hyvin, että hän on tullut minulle selittämään, kuinka tätä rotua tulee kouluttaa. Ja se on ollut kertakaikkisen vapauttavaa (kun olen itse ollut samaa mieltä....). Täällä ei ole myöskään yhdistyksen "alajaosto"treenejä ainakaan 150 km:n säteellä, joten aika omillani olen enkä ihan vaikka fb:n kautta halua vinkkejä kysellä. Viime kesänä olin yhdistyksen leirillä ja jouduin kouluttajan vaatimuksesta näytökseen, jossa esitettiin rodun käyttöominaisuuksia. Hetki oli mulle ihan järkyttävä (oon esiintymiskammoinen ja paikalla oli 80 - 100 ihmistä), mutta selviydyttiin siitä ihan kunnialla. Niin että jälkeenpäin tuli useita ihmisiä kyselemään koirasta. Ja ensi kesänä mennään myös...

        En tuohon 50:50 lähde mukaan! Enneminkin 80:20 (eli koiran ominaisuudet on 80 ja mun panos on 20 ja jos oon ihan raaka itseäni kohtaan, niin koiralla olis jo enempikin titteleitä). Koira tosiaan on hieno ja pelkään kovasti, että jotenkin onnistun pilaaman sen. Ja siksi mua myös ärsyttää kasvattajan tietämättömyys/välinpitämättömyys. Kun itse haluan yrittää tehdä koirasta (jolla resursseja riittää) jotain "mahtavaa", enkä tunnu saavan apua mistään.

        No sinulla sentään on kasvattaja, jonka kanssa on yhteydenpitoa jossain muodossa. Toisinkin voi olla, omaltani olen saanut yhden rivin vastauksia esim. seikkaperäisesti kuvattuihin ruokintaongelmiin ja niitäkin välillä vasta toisella yrittämällä.


    • teeeeeeeeee

      Vähän kuulostaa et kasvattajalta haet väkisin tunnustusta :). Hellitä hieman :D.

      • Täytyi purkautua....

        Karvasta luettavaa, mutta onhan tuossa totuudensiemen... :(


    • kohtuuskaikessa

      Minä näen asian kyllä niin, että koiranomistaja on omillaan koiransa kanssa, varsinkin jo kolmivuotiaan. "Kasvattajan tuki" on tarpeen pentuaikana, aloittelijalle ja jatkossa joissakin erityisemmissä tapauksissa. Koiran terve kasvu ja kehitys, rodunomaiset piirteet. Mutta en kuvittele, että kasvattajalta riittäisi mielenkiintoa ja aikaa harrastamisemme ilmaiseen neuvontaan. Kuvittele nyt vaikka sata kasvattia ja puhelin pirisee jatkuvasti: "...no ei meillä nyt onnistu tämä mikähän siinä mättää?" -tyyppisten ongelmien vatvomista sitten.
      Oman kunnianhimosi takia vaivaat kasvattajaa kohtuuttomasti, ihme kun ei jo vaihda numeroaan salaiseksi sinun takiasi.

      • Täytyi purkautua....

        "Oman kunnianhimosi takia vaivaat kasvattajaa kohtuuttomasti, ihme kun ei jo vaihda numeroaan salaiseksi sinun takiasi." Itse asiassa se on kasvattaja, joka soittelee (useimmiten) ja jos en vastaa/soita takaisin vuorokauden sisällä, hän loukkaantuu.... Ja se, että olen kunnianhimoinen ja harrastan päämäärätietoisesti, kasvattaa käsittääkseni myös kasvattajan mainetta. Miksi siis häneltä ei riittäisi mielenkiintoa antaa "ilmaisia" neuvoja (siis hänhän saa kasvattinsa menestyksestä myös itse hyvää mainosta) vaikka soittelijoita olisikin sata, itse hän on ammattinsa valinnut.


      • c.f
        Täytyi purkautua.... kirjoitti:

        "Oman kunnianhimosi takia vaivaat kasvattajaa kohtuuttomasti, ihme kun ei jo vaihda numeroaan salaiseksi sinun takiasi." Itse asiassa se on kasvattaja, joka soittelee (useimmiten) ja jos en vastaa/soita takaisin vuorokauden sisällä, hän loukkaantuu.... Ja se, että olen kunnianhimoinen ja harrastan päämäärätietoisesti, kasvattaa käsittääkseni myös kasvattajan mainetta. Miksi siis häneltä ei riittäisi mielenkiintoa antaa "ilmaisia" neuvoja (siis hänhän saa kasvattinsa menestyksestä myös itse hyvää mainosta) vaikka soittelijoita olisikin sata, itse hän on ammattinsa valinnut.

        Sinä sen menestyksen rakennat ja kannat....se ja sama kuka on kasvattaja. Eri asia sitten, jos on kasvattajan koira, tai on sovittu muuta yhteistyötä.
        Edelleen, hyvin näyt pärjäävän omillasikin, joka on se pääasia. Nyt olet monta kokemusta rikkaampi ja tiedät miten ja minkälaisen kasvattajan tulevaisuudessa valitset.


      • vähän kohtuutta
        Täytyi purkautua.... kirjoitti:

        "Oman kunnianhimosi takia vaivaat kasvattajaa kohtuuttomasti, ihme kun ei jo vaihda numeroaan salaiseksi sinun takiasi." Itse asiassa se on kasvattaja, joka soittelee (useimmiten) ja jos en vastaa/soita takaisin vuorokauden sisällä, hän loukkaantuu.... Ja se, että olen kunnianhimoinen ja harrastan päämäärätietoisesti, kasvattaa käsittääkseni myös kasvattajan mainetta. Miksi siis häneltä ei riittäisi mielenkiintoa antaa "ilmaisia" neuvoja (siis hänhän saa kasvattinsa menestyksestä myös itse hyvää mainosta) vaikka soittelijoita olisikin sata, itse hän on ammattinsa valinnut.

        >yös itse hyvää mainosta) vaikka soittelijoita olisikin sata, itse hän on ammattinsa valinnut.
        Odotuksesi ja vaatimuksesi ovat lievästi sanottuna kohtuuttomat.
        Et voi odottaa että kasvattaja on sinua varten 24/7 - kasvattajan tehtävä on kasvattaa nimen mukaisesti - pennut luovutusikään asti. Ellei muuta ole kaupan yhteydessä sovittu.


    • No mainostaahan voi itseään ihan miten tahtoo :D

      Mutta,muuten riippuu mistä roikkuu,taasen kerran...

      Jos kasvattaja on antanut selkeästi ymmärtää,että hänellä on taitoa kouluttaa,siis nimenomaan kouluttaa,joka on eri asia kuin koiran "pelkkä" kasvatus viimekädessä,ja jos annettu ymmärtää myös halukkuutta ja taitoa viedä kasvattejaan etteenpäin,niin silloin niin pitäisi olla myös.Koska se on oleellista ihan kaupan kannalta,mitä on lupauksia(jos selkeästi siis annettu)annettu.

      Kasvattaminen,ja kotikasvatus on eri asia,kuin koulutus.Ja se,että taitaa,miten kukakin taitaakin,on eri asia,kuin tuo viiminen.Ja se,kun lähdettään kouluttamaan vielä rotuja,jotka on haasteellisia kouluttaa,on sitten vielä hiukan oma lukunsa...Ymmärrän hyvin,jos lähtökohtaisesti olettanut,että apua hommaan saa,varsinkaan jos ei ole kokenut,että harmittaa.Sillä tuontyyppisten kanssa pelanneilla on tosiaankin antaa paljon hyviä neuvoja koulutukseen liittyen.
      Toisaalta,ja tämä nyt ihan yleisesti ottaen,niin puhua voi mitä haluaa.Mutta taas tullaan siihen,että ne tekemiset voi myös tarkistaa.Jalostustietojärjestelmä on siihen yksi hyvä apu.Sitä myös voi kysyä suoraan,että mitä on ne meriitit,mitä on nimenomaan koulutuksen saralla.Se sitten,mitä siellä on,kertoo kyllä omaa kieltään.Ja siitä sitten voi miettiä,ottaako koiran,jos voi olettaa ettei apuja saa,jos niitä haluaa.

      Nim.Keskiäkäisen kanssa samaa mieltä muuten,mutta itse lähden siitä,että lupaukset,JOS niitä on annettu tai selkeästi jotain annettu ymmärtää,on pidettävä.
      Muuten niitä ei anneta.Ostajille on siis annettava selkeä kuva asioista.Ihan samoin,kun jos kasvattajalla on jotain toiveita ostajan suhteen,on myös ostajan toimittava sovittujen mukaan.
      Eli kaikki on kiinni,mitä on luvattu/annettu ymmärtää.Itse olen myös niitä ihmisiä,jotka on sitä mieltä,että jos käyttörotua kasvattaa,niin siihen kuuluu myös harrastaminen.Ainakin niin pitkältä linjalta kokemusta,että varmasti tietää,edes taustojen käyttöominaisuudet erittäin hyvin.Edes/vähintään rodunomainen,jos sellainen on tai jotain muuta,missä näkyy tietyt ominaisuudet,jotka myös kuuluu rodun kasvattamiseen...
      Jos kasvattajalla ei riitä edes mielenkiintoa siihen,että kasvattiensa kanssa tehdään rodunomaista työtä,niin vähän on outoa,enkä kyllä itse ymmärrä lainkaan...
      Kyllä itse lähden siitä,että jos ei pysty niihin "puhelimen" pirinöihin vastaamaan,auttamaan asiallisiin pyyntöihin,niin kannattaisko miettiä,että mitkä on ne tärkeät asiat siinä kasvatustyössä,ylipäätään...Määrä se tuskin pitäisi päällimäisenä olla ainakaan.

      Aloittajalle tsemppiä :) Toivottavasti löytyisi jostain hyvä treenaaja.Kylmä totuus kun on,että niitä,jotka osaavat viedä koulutuksellisesti hyvin haasteellisia rotuja eteenpäin,ei joka oksalla kasva.Mutta kyllä sillä omalla tiedonhalulla ja yrittämisellä,ja vähän päänhakkaamisella seinäänkin,siis oman :D,aika pitkälle voi pääst ;)

      • Täytyi purkautua....

        "Jos kasvattaja on antanut selkeästi ymmärtää,että hänellä on taitoa kouluttaa,siis nimenomaan kouluttaa..." Kun nyt tarkemmin muistelen, niin ei kasvattaja mitenkään tällaista antanut ymmärtää, ennemminkin itse tein johtopäätöksiä asioista, enkä niitä jalostustietojärjestelmästä koskaan tullut tarkistaneeksi :(

        "Itse olen myös niitä ihmisiä,jotka on sitä mieltä,että jos käyttörotua kasvattaa,niin siihen kuuluu myös harrastaminen." Tähän uskoon itse kompastuin. Olen samaa mieltä siitä, että kasvattajan (jos kasvattaa käyttökoiria), tulisi tietää ja tuntea esim. rodun muotovalioon oikeuttavat vaatimukset. Jos ei kasvattajaan pysty nojautumaan tässä asiassa, niin kehen sitten?

        Kiitos tsemppaamisesta! Onneksi mulla on niin kova pää, että ei ihan ensihakkaamisesta hajoa, ja koirakin kestää mun virheet :) Yritän löytää hyvän koulutusohjaajan!


    • 263636346586868686

      Minunkaan mielestä kasvattaja ei ole mikään anoppila johon kerrotaan vuosienkin päästä mitä koiran kanssa kuuluu. Jos se kiinnostus on molemminpuolista, niin mikä sitten. Mutta siitä että täällä arvostelee ettei kasvattajaa kiinnosta, on minusta kummallista. Jos sinä pärjäät koirasi kanssa, eikös se ole oikein hyvä juttu. Kasvattaja on saanut aikaan koulutuskelpoisen rotunsa edustajan ? Miksi se vaatii jatkuvaa yhteydenpitoa ? Kasvattaja on kasvattaja, ei perhetuttu, saati sukulainen. Kasvattaja kasvattaa, omistaja kouluttaa ja elättää. Eikös se jotenkin näin mene ???

    • elämää

      Jätä kasvattaja omaan arvoonsa ja hakeudu ainakin ajoittain treenaamaan oman rodun aktiivien kanssa. Sieltä saat varmasti hyviä vinkkejä rotu huomioiden. Tommosia kasvattajia on varmasti jokaisessa pk-rodussa. Treeni-iloa!

      • Täytyi purkautua....

        Kiitos! Oon pari kertaa käynyt "aktiivien" kanssa treenaamassa ja saanut niistä tosi paljon vinkkejä. Ongelma on kuitenkin pitkät välimatkat.... kun treeniin pitäis ajaa väh. 300 km/suunta, niin ei viitsisi ihan yhden päivän takia ajella.


    • canis.familiaris

      En ihan ymmärrä, mihin sinä ylipäätään kasvattajan apua/tukea tarvitset ja mihin sitä pitäisi antaa? Hyvinhän sinä pärjäät ilmankin.

      Jos kasvattaja ei mielestäsi kykene antamaan sinulle riittäviä "neuvoja" niin se yleisesti kuljettu tie on koiraseurat, jossa asioita jatketaan ketä milläkin tasolla ja innolla.

      "Kasvattaminen,ja kotikasvatus on eri asia,kuin koulutus"..yleensä tuo viimeinen jää itse omistajalle...

      • "Yleensä tuo viimeinen jää..."
        Itse ajattelen asiaa ilmeisesti eri tavalla...
        Alkuviestistä ymmärsin,että ostaja oli ollut oletuksessa,että saa kasvattajalta apuja haluamaansa,eli koulutukseen.Jos näin on luvattu tai selkeästi annettu ymmärtää,niin itse olen ainakin niitä ihmisiä,jotka lähtee siitä,että lupaukset ym.myös pidetään.
        Oli kyse ihan mistä vaan elämässä.Mutta niinkuin monessa muussakin vanhoissa arvoissa,inflaatio on tainnut iskeä...

        Koirapuolella jos ajattelee,niin tietyt asiat voi olla hyvinkin olennaisia kaupankannalta.
        Itse lähden ainakin siitä,että paras "kauppa" syntyy,kun ostaja tietää "mitä on saamassa mahdollisimman tarkoin" ja kummatkin pitää lupauksensa ja kuvansa,mitä ollaan annettu ja sovittu.

        "Koulutus jää itse omistajalle".Juu,mutta ihan samoin siinäkin,jos kauppaan on annettu ymmärtää jotain siihen liittyvää tulevan,aivan samoin kuin muussakin,niin se pitäisi pitää.Se on sitten eri asia,jos mitään lupauksia tai tahallista mielikuvaa,ei ole edes annettu.Vaan ostaja selvästi tietää,että on omillaan...

        Tosín en ymmärrä sitäkään,jos jollain kasvattajalla on asenne,ettei anna arvoa sille,että joku haluaa touhuta ja harrastaa koiransa kanssa.Omasta mielestäni kaikki tekeminen on jo pelkästään hienoa pr:ää rodullekkin...
        Saati jos kyseessä on käyttökoirarotu...
        Valitettavasti onhan noita jokunenkin hieno vanha palveluskoirarotu,joka on ihan jotain muuta kuin aikoinaan,eikä pahemmin enää kokeissa näy.

        Mutta jokaisella omat arvonsa ja tyylinsä.


      • canis.familiaris
        molossi kirjoitti:

        "Yleensä tuo viimeinen jää..."
        Itse ajattelen asiaa ilmeisesti eri tavalla...
        Alkuviestistä ymmärsin,että ostaja oli ollut oletuksessa,että saa kasvattajalta apuja haluamaansa,eli koulutukseen.Jos näin on luvattu tai selkeästi annettu ymmärtää,niin itse olen ainakin niitä ihmisiä,jotka lähtee siitä,että lupaukset ym.myös pidetään.
        Oli kyse ihan mistä vaan elämässä.Mutta niinkuin monessa muussakin vanhoissa arvoissa,inflaatio on tainnut iskeä...

        Koirapuolella jos ajattelee,niin tietyt asiat voi olla hyvinkin olennaisia kaupankannalta.
        Itse lähden ainakin siitä,että paras "kauppa" syntyy,kun ostaja tietää "mitä on saamassa mahdollisimman tarkoin" ja kummatkin pitää lupauksensa ja kuvansa,mitä ollaan annettu ja sovittu.

        "Koulutus jää itse omistajalle".Juu,mutta ihan samoin siinäkin,jos kauppaan on annettu ymmärtää jotain siihen liittyvää tulevan,aivan samoin kuin muussakin,niin se pitäisi pitää.Se on sitten eri asia,jos mitään lupauksia tai tahallista mielikuvaa,ei ole edes annettu.Vaan ostaja selvästi tietää,että on omillaan...

        Tosín en ymmärrä sitäkään,jos jollain kasvattajalla on asenne,ettei anna arvoa sille,että joku haluaa touhuta ja harrastaa koiransa kanssa.Omasta mielestäni kaikki tekeminen on jo pelkästään hienoa pr:ää rodullekkin...
        Saati jos kyseessä on käyttökoirarotu...
        Valitettavasti onhan noita jokunenkin hieno vanha palveluskoirarotu,joka on ihan jotain muuta kuin aikoinaan,eikä pahemmin enää kokeissa näy.

        Mutta jokaisella omat arvonsa ja tyylinsä.

        Juu näinhän se menisi ja ennen meni, mutta jos tilanne on tämä

        - Koirani kanssa olen käynyt näyttelyissä ja luonnetestissä.
        - Lisäksi olemme suorittaneet bh:n.
        - Tänä vuonna tavoitteena on saada JK 1

        Mihin tässä enää kasvattajaa tarvitsee, jos kerran näin on pärjännyt?


      • canis.familiaris kirjoitti:

        Juu näinhän se menisi ja ennen meni, mutta jos tilanne on tämä

        - Koirani kanssa olen käynyt näyttelyissä ja luonnetestissä.
        - Lisäksi olemme suorittaneet bh:n.
        - Tänä vuonna tavoitteena on saada JK 1

        Mihin tässä enää kasvattajaa tarvitsee, jos kerran näin on pärjännyt?

        No kun se oleellinen ei olekkaan viimekädessä,mihin tarvitsee,vaan se,että lupaukset on pidettävä tai jos annettu tietoisesti tiettyä mielikuvaa ;) Se on se,mitä itse ajan takaa viimekädessä.
        Koirakauposta on saatu aikaiseksi muutenkin nykypäivänä mielipahaa ja riitaisiakin.
        Paljon auttaisi,kun toimittaisiin mahdollisemman selkeästi,puolin ja toisin.

        "Mihin tässä..." Kyllä se aina olisi jo mukavampaakin,jos olisi joku auttelemassa(vaikka joku muukin) tai vaikka jakamassa myös onnistumisen ilot :)
        Kyllähän se pienikin kannustuskin jo monelle merkkaa paljon :) Oli sitten mistä tahansa kyse.


      • isoisoäiti

        Täälläpä oli ilmestynyt "haska" aloitus.
        Vaikka en ymmärtänytkään siihen mitään syytä, koska aloittaja oli saanut mielestään tosi hyvän ja mieleisensä koiran, miksi sittenkin on täytynyt alkaa kasvattajaa moittimaan osaamattomaksi "ammattikasvattajaksi"? Tuo sanahan ei vaadi mitään heittomerkkejä muuta kuin ilkeilymielessä, koska meillä suomessakin on jokunen kenneli joka tosiaan täysipäiväisesti kasvattaa koiria ja elättää sillä perheensä ja itsensä. En tosiaan näe siinä mitään pahaa jos työ siinä kuin jokin muukin homma hoidetaan hyvin.

        Oliko aloittajalla vaan halu tuoda oma hyvä osaaminen esille, varsinkin kun on saanut tehdä sen ihan yksin, tuollaisen taitamattoman kasvattajan auttamatta.

        Mikä ihmeellisintä siihen solvaamiseen yhtyy toisetkin kasvattajat hyvinkin hanakasti, eli puuttuu joka harrastuksesta yhteinen sävel.Asioissa on aina kaksi puolta ja mitä tarkemmin sitä pyörittelee ja miettii näkökulmia on monta eikä yhtäkään sataoikeaa. Yhteistyön summa on asian tulos, kuten aloittajallakin kaikki on kohdillaan hänellä on hyvä koira josta itse pitää, erikseen on sitten jos hän osti sen kasvattajankin eikä kemiat toimi, kai sen saa palauttaa


      • Täytyi purkautua....
        molossi kirjoitti:

        No kun se oleellinen ei olekkaan viimekädessä,mihin tarvitsee,vaan se,että lupaukset on pidettävä tai jos annettu tietoisesti tiettyä mielikuvaa ;) Se on se,mitä itse ajan takaa viimekädessä.
        Koirakauposta on saatu aikaiseksi muutenkin nykypäivänä mielipahaa ja riitaisiakin.
        Paljon auttaisi,kun toimittaisiin mahdollisemman selkeästi,puolin ja toisin.

        "Mihin tässä..." Kyllä se aina olisi jo mukavampaakin,jos olisi joku auttelemassa(vaikka joku muukin) tai vaikka jakamassa myös onnistumisen ilot :)
        Kyllähän se pienikin kannustuskin jo monelle merkkaa paljon :) Oli sitten mistä tahansa kyse.

        Vastaus sekä "c.f":lle että "molossille":

        C.f: "mihin sinä ylipäätään kasvattajan apua/tukea tarvitset", "Hyvinhän sinä pärjäät ilmankin", "se yleisesti kuljettu tie on koiraseurat". Yhdistyksen treeneissä olen käynyt ja saanut sieltä apua perusasioiden opettamisessa, mutta nyt toivoisin kasvattajalta ihan rotukohtaisia vinkkejä.... Se, että on "pärjätty", ei tarkoita sitä, että minä olisin taitava, vaan sitä, että koira on hyvä (ja minä olen jollain ihmeen onnenkantamoisella saanut sen toimimaankin :)).

        Molossi: ",jos jollain kasvattajalla on asenne,ettei anna arvoa sille,että joku haluaa touhuta ja harrastaa koiransa kanssa.Omasta mielestäni kaikki tekeminen on jo pelkästään hienoa pr:ää rodullekkin..." "Kyllähän se pienikin kannustuskin jo monelle merkkaa paljon :)" Kiitos! Näin minäkin ajattelen asioista!


      • Täytyi purkautua....
        isoisoäiti kirjoitti:

        Täälläpä oli ilmestynyt "haska" aloitus.
        Vaikka en ymmärtänytkään siihen mitään syytä, koska aloittaja oli saanut mielestään tosi hyvän ja mieleisensä koiran, miksi sittenkin on täytynyt alkaa kasvattajaa moittimaan osaamattomaksi "ammattikasvattajaksi"? Tuo sanahan ei vaadi mitään heittomerkkejä muuta kuin ilkeilymielessä, koska meillä suomessakin on jokunen kenneli joka tosiaan täysipäiväisesti kasvattaa koiria ja elättää sillä perheensä ja itsensä. En tosiaan näe siinä mitään pahaa jos työ siinä kuin jokin muukin homma hoidetaan hyvin.

        Oliko aloittajalla vaan halu tuoda oma hyvä osaaminen esille, varsinkin kun on saanut tehdä sen ihan yksin, tuollaisen taitamattoman kasvattajan auttamatta.

        Mikä ihmeellisintä siihen solvaamiseen yhtyy toisetkin kasvattajat hyvinkin hanakasti, eli puuttuu joka harrastuksesta yhteinen sävel.Asioissa on aina kaksi puolta ja mitä tarkemmin sitä pyörittelee ja miettii näkökulmia on monta eikä yhtäkään sataoikeaa. Yhteistyön summa on asian tulos, kuten aloittajallakin kaikki on kohdillaan hänellä on hyvä koira josta itse pitää, erikseen on sitten jos hän osti sen kasvattajankin eikä kemiat toimi, kai sen saa palauttaa

        Syy aloitukseen oli se, että kasvattaja ei ole pystynyt antamaan ainoaakaan vinkkiä koiran koulutukseen, joka kuitenkin on tärkeä osa tämän rodun kasvatuksessa. Esim. jos koirasta halutaan muotovalio, niin siihen vaaditaan pk-kokeen avoimen luokan tulos. Sen verran kova tulos, että siihen ei säkällä päädytä....

        En tosiaan ole halunnut ilkeillä (jos olisin halunnut, niin keskustelisin tästä aiheesta jossain aivan muualla), mutta olen olettanut, että kasvattaja pystyisi antamaan ohjeita myös koiran koulutuksessa.

        Ja jos olisin itse niin osaava ("Oliko aloittajalla vaan halu tuoda oma hyvä osaaminen esille"), niin tämä aihe olisi minulta pelkkää ajanhukkaa. Kuten edellä olen varsin selkeästi antanut ymmärtää, tarvitsen apua, että pääsemme eteenpäin mahdollisimman jouhevasti... Kasvattajaa en onneksi ostanut, mutta kuvittelin saavani hänen tietämyksensä kaupanpäälle :)


    • Aka Sonni

      Minäkin purkauduin!!! xD

    • Dieselit

      Hei aloituksen tekijä! Samankaltainen tapaus on ollut aikoinaan, joten ymmärrän tunteesi. Täällä palstalla tunnutaan suosivan epärehellisyyttä, älä välitä.
      Itse laitoin ilmoituksen eräälle koirapalstalle, ja sitä kautta löytyi treeniseuraa.
      Yhdessä sitten voitte kustantaa jonkun yhdistyksenne jonkun kouluttajan vierailemaan. Tai jos joku tuntee jonkun yksityisen koirakoulun pitäjän, jolla tietoa.
      Treeni-iloa!

      • Täytyi purkautua....

        Kiitos empatiasta (mukavaa, kun joku ymmärtää, vaikka varsinaista ongelmaa ei olekaan....)! Täytyy kokeilla, jos vaikka yhdistyksen foorumilta löytyisi joitain tämän rodun treenikavereita lähiseudulta. Ja sitten saatais vaikka joku rotutuntija (mahdollisesti jatkuvastikin) kouluttamaan. Täälläpäin nuo yksityiset koirakoulut on per...stä, yksi, joka kouluttaa ongelmakoiria ja toinen, joka kouluttaa pentuja. Ja mun koirani ei kuulu kumpaankaan kategoriaan. Onneksi koira on superpositiivinen (mikä ei ole rodunomaista) ja saan itsekin, jopa "huonoista" treeneistä, aina jotain ilonaihetta!


      • keskiäkäinenN
        Täytyi purkautua.... kirjoitti:

        Kiitos empatiasta (mukavaa, kun joku ymmärtää, vaikka varsinaista ongelmaa ei olekaan....)! Täytyy kokeilla, jos vaikka yhdistyksen foorumilta löytyisi joitain tämän rodun treenikavereita lähiseudulta. Ja sitten saatais vaikka joku rotutuntija (mahdollisesti jatkuvastikin) kouluttamaan. Täälläpäin nuo yksityiset koirakoulut on per...stä, yksi, joka kouluttaa ongelmakoiria ja toinen, joka kouluttaa pentuja. Ja mun koirani ei kuulu kumpaankaan kategoriaan. Onneksi koira on superpositiivinen (mikä ei ole rodunomaista) ja saan itsekin, jopa "huonoista" treeneistä, aina jotain ilonaihetta!

        Ongipa jostakin esille se "vierailevan kouluttajan" puhelinnumero tai sähköpostiosoite, siis tuo vieraileva tähti koirakerhossanne joka tiesi ja ymmärsi rotusi päälle. Kyllä uskoisin että hän jaksaa auttaa pulmatilanteissa, kunhan et ihan päivittäin soittele.
        On selvää, että kymmenen sakemannin ryhmässä teet oman harkintasi mukaan koirasi tuntien, etkä esim. kyllästytä sitä tylsillä toistoilla yhden nappisuorituksen jälkeen. Kestä mulkoilut. Voit ystävällisesti sanoa, että koirasi on erityyppinen ja täytyy motivoida eri tavalla tms.
        Loppuviimeksi, jokainen koira on paitsi rotunsa edustaja myös uniikki yksilö, omien geeniensä ja kokemustensa summa. Kunhan opit omista ja toisten virheistä ja kehität päivittäin omaa koiranlukutaitoasi, pääset ihan mihin vain, "sky is the limit".


      • Täytyi purkautua....
        keskiäkäinenN kirjoitti:

        Ongipa jostakin esille se "vierailevan kouluttajan" puhelinnumero tai sähköpostiosoite, siis tuo vieraileva tähti koirakerhossanne joka tiesi ja ymmärsi rotusi päälle. Kyllä uskoisin että hän jaksaa auttaa pulmatilanteissa, kunhan et ihan päivittäin soittele.
        On selvää, että kymmenen sakemannin ryhmässä teet oman harkintasi mukaan koirasi tuntien, etkä esim. kyllästytä sitä tylsillä toistoilla yhden nappisuorituksen jälkeen. Kestä mulkoilut. Voit ystävällisesti sanoa, että koirasi on erityyppinen ja täytyy motivoida eri tavalla tms.
        Loppuviimeksi, jokainen koira on paitsi rotunsa edustaja myös uniikki yksilö, omien geeniensä ja kokemustensa summa. Kunhan opit omista ja toisten virheistä ja kehität päivittäin omaa koiranlukutaitoasi, pääset ihan mihin vain, "sky is the limit".

        Siis minullahan on nämä yhteystiedot (!), mutta en ole ikinä tohtinut (ei ole tullut mieleenkään) käyttää niitä, koska olen ajatellut, että hän on niin kiireinen, että ei ehdi/jaksa/viitsi paneutua meidän ongelmiin (hän kuitenkin treenaa koiria, jotka tähtää mm-tasolle ja meillä ei sinne asti resursseja ole). Toisaalta hän on hyvin sitoutunut "työhönsä", eikä varmaan panisi pahakseen, vaikka hänelle soittaisin ja neuvoa kysyisin. Pitääpä kerätä rohkeutta ja soittaa, jos joskus tulee ihan pattitilanne!

        Nyt olen oman seuran kurssilla, jossa koulutusohjaaja tuntee rotua sen perusteella, mitä on sitä kokeissa nähnyt. Ja tämän vuoksi myöskin arvostaa koirani "hyvää moottoria" sekä minun mielipidettä siitä, jos sanon, että treeni päättyy tähän. Olemme myös puhuneet yhteisistä treeneistä jatkossa (eli kurssin jälkeen). Kouluttaja on saanut jo parissa treeneissä aikaan paljon edistystä ja osaa kunnioittaa myös minun mielipiteitäni, joten mitään mulkoilua ei sieltä suunnasta tule :). Hän ymmärtää, että koiraa (rotua) ei voi loputtomasti hinkata ja myös sen, että haluan lopettaa harjoituksen hyvään suoritukseen, vaikka se olisi ihan ensimmäinen "yritys". Tulevaisuus näyttää tällä hetkellä valoisalta :)!


      • Täytyi purkautua.... kirjoitti:

        Siis minullahan on nämä yhteystiedot (!), mutta en ole ikinä tohtinut (ei ole tullut mieleenkään) käyttää niitä, koska olen ajatellut, että hän on niin kiireinen, että ei ehdi/jaksa/viitsi paneutua meidän ongelmiin (hän kuitenkin treenaa koiria, jotka tähtää mm-tasolle ja meillä ei sinne asti resursseja ole). Toisaalta hän on hyvin sitoutunut "työhönsä", eikä varmaan panisi pahakseen, vaikka hänelle soittaisin ja neuvoa kysyisin. Pitääpä kerätä rohkeutta ja soittaa, jos joskus tulee ihan pattitilanne!

        Nyt olen oman seuran kurssilla, jossa koulutusohjaaja tuntee rotua sen perusteella, mitä on sitä kokeissa nähnyt. Ja tämän vuoksi myöskin arvostaa koirani "hyvää moottoria" sekä minun mielipidettä siitä, jos sanon, että treeni päättyy tähän. Olemme myös puhuneet yhteisistä treeneistä jatkossa (eli kurssin jälkeen). Kouluttaja on saanut jo parissa treeneissä aikaan paljon edistystä ja osaa kunnioittaa myös minun mielipiteitäni, joten mitään mulkoilua ei sieltä suunnasta tule :). Hän ymmärtää, että koiraa (rotua) ei voi loputtomasti hinkata ja myös sen, että haluan lopettaa harjoituksen hyvään suoritukseen, vaikka se olisi ihan ensimmäinen "yritys". Tulevaisuus näyttää tällä hetkellä valoisalta :)!

        Nythän sitten on hyvässä mallissa. Hienoa :)


    • Epärealist.odotuksia

      Aloittajan täytyy oppia elämässä se, että ihmisiä ei saa käyttäytymään ja toimimaan juuri siten kuin itse haluaisi. Se on utopiaa, ei todellisuutta.

      • Epärealist.odotuksia

        Täytyi purkautua -nimimerkin kielenkäyttökin näyttää olevan sitä luokkaa, että muutakin opittavaa elämässä vielä on... ei ihme, että viestejään on peukutettu alaspäin miinuslukemiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      97
      1757
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      231
      1405
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      253
      1011
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      78
      895
    5. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      755
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      735
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      37
      687
    8. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      674
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      26
      665
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      30
      664
    Aihe