Pahoinvointia ja ahdistuneisuutta

Epätoivoinen

Olen 21-vuotias tyttö ja olen asunut omillani reilun puolevuoden ajan. Olen kärsinyt noin 4kk ajan melkein päivittäisestä pahoinvoinnista, johon olen lääkäreiden kanssa yrittänyt 2kk ajan löytää syytä, kuitenkaan sitä vielä löytämättä. Pahoinvointi häiritsee päivittäistä toimintaani koulussa/työharjoittelussa, kun mielessä pyörii vain ajatus että onko niin huono olo että oksennan. Minulla oli myös pariviikkoa sitten melko voimakas oksennus/ripuli tauti, mikä säikäytti ehkä hieman minut voimakkuudellaan, oksentelun syystä ei ole varmuutta oliko kyseessä vain noro vai liittyikö oireet jo olleeseen huono vointisuuteen. Hiljattain on alkanut tuntua ahdistuneisuutta kotona ollessa kun on aikaa vaan olla ja alkaa vain pyörittelemään päässään mahdollisuuksia erilaisista sairauksista. Olen yrittänyt olla miettimättä koko asiaa, mutta se tuntuu todella vaikealta siirtää mielestä pois. Mistä apua ahdistuneisuuden tunteeseen ja siihen että miettii jatkuvasti onko minusta huomenna lähtiäksi töihin? Onko kellään kokemusta vastaavan laisesta että on tutkittu jotakin terveyden tilaa heikentävää oiretta pidemmän aikaan, ilman että mitään syytä löytyy ja oireet vaan jatkuvat? Mietin siis vapaalla jatkuvasti mikä aiheuttaa oireet, millä saisin muuta ajateltavaa ja helpotettua ahdistunutta oloa, ja voimia siihen että kyllä kaikki järjestyy?
Olen jutellut puhelimessa useaan otteeseen äitini kanssa oireista, mutta ahdistuksen tunne tuntuu silti tulevan.

10

3698

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toivotta saat apua

En ole lääkäri mutta kyllä sinulla oireesi ovat psyykkisellä puolella. Riputartunta on voinut olla, mutta tuo jatkuva pahanolontunne ja oksetus eivät kaipaa mitään fyysistä sairautta.
      Jännittääkö sinua opiskelu ja koetko olavasi oikealla alalla. Onko sinulla mielessä murheita ja asioita, joista et ole voinut avoimesti jutella. Kannattais saada aika psykiatrille tai psykologeilla.

• tyttö24w

Hei, oletteko selvittäneet lääkärin kanssa närästystä, refluksi tautia? Itse myös nuori nainen ja kärsinyt pitkään pahoinvoinnista ja ahdistuksesta, vasta pari vuotta sitten todettiin refluksi tauti ja kummasti huomas, et osa huonosta olosta johtuu siitä! Mutta myös on sitä psyykkistä. Siihen taas auttaa terapia ja rentoutus, ehdottomasti.

Jos haluat vaihtaa ajatuksia; [email protected]

• askara

mene lääkäriin. pyydä kunnon labrat. kilpirauhasvaivat voi aiheuttaa ahdistusta, paniikkihäiriötä, masennusta yms.

• äklöällö

Itse kärsinyt pahoinvoinista vuosia.. Mutteivat ole jokapäiväisiä. Lisäksi olen emetofoobikko eli oksukammoinen. Nyt vasta huomannut että osaksi ainakin ällöt tulee hedelmällisenviikon tai kuukautisten lähellä. Aloitin taas bilsut että ovis muka jäis pois... No nyt on ollu taas ovis lähellä mutta niin oli taas ällöä. Nyt makaan piikkimatolla kun yritän rentoutua koska ahdistunut olo.. Henkeä tuntuu että ahistaa ja lapaluunseutu ihan.. Niinku rampissa.
        Kilpparit otettu.. Rafluksilääkettä kokeeksi syöny.. Ei o apua löytynyt. Nyt olen käyny muutaman kk.n terapiassa.

• Vaikuttaisi, että sinulla on psykosomaattista oireilua. "Henkiset sairaudet, kuten masennus tai ahdistus, voivat aiheuttaa fyysisiä oireita, jotka voidaan fysiologisten perusteiden puuttuessa tulkita psykosomaattisiksi." Kannattaa puhua lääkärille kaikesta mikä ahdistaa yms. niin hän varmaan voi tehdä lähetteen psykologille tai vastaavalle.
      Minulla on kans ollut muuttamisen jälkeen ahdistuneisuutta ja erilaista fyysistä pahoinvointia, esim. alkaa oksettamaan todella helposti yms. Ja olen 21v poika. Tsemppiä! :)

• missä syy?

Miten koet työsi ja opiskelun. Nautiko työstäsi ja koetko olevan alallasi? Jospa jännität ja olet epävarma toimiessasi ja se oireilee noin. Onko työkaverit kivoja ym.

• Mjua

Prikulleen kirjoitat niinkuin minun elämästä. Esim heti kun pitää mennä jonnekkin ns tärkeään juhlaan tai vstv esim syntymäpäiville, maha/pää alkaa huutaa huonoa oloa että entä jos nolaan itseni siellä kaikkien keskellä ja joudun lähtemään juoksemalla oksentamaan tai että oksennan jossain ruokapöydässä.

Emetofobiaahan tämä on suurimmaksi osaksi, mutta tämä pahoinvointi on päivittäistä. Refluksi minullakin on todettu mutta ei sen toteamisesta minulle mitään hyötyä ollut..

Tsemppiä sinulle. Päivittelen tätä ketjuasi ihan mielenkiinnosta :) Kiva kun löytyy ihmisiä joilla on samoja vaivoja !

-M22

• Mim25

Heippa kohtalotoveriit! Olen 25v nainen aj kärsinyt samoista oireista vuosia. Mahalaukku on tähystetty ilman löydöksiä. "toiminnallisia vatsavaivoja"...
      Olen kärsinyt oksennuskammosta monia vuosia ja "paniikkihäiriön" tyyppisestä ahdistuksesta. Alkaa heikottaa ja tulee huono olo ja pelkään että oksennan julkisella paikalla jne. Järki sanoo ettet oksenna mutta ahdistus kasvaa niin suureksi että esim baarista olen useat kerrat karannut kotiin alkuillasta ja näin sitä on vaan kotin jämähdetty. Töissä käyn ja bussissa istun vaikka kuinka ahdistaisi.
      Olen myös yrittänyt hakea apua mutta en kai oikein osaa vastaaottaa sitä. Psyk polilla sanotaan että "nyt menet sinne typöpaikan jättiruokalaan syömään" mutta haloo.. en pysty. Hain apua koska koin etten enään itse pärjää ahdistukseni kanssa. Tiedän kyllä että itseä pitää altistaa ahdistaville tilanteille että niistä pääsisi eroon mutta jos se onnistuisi en olisi ehkä hakenut apua... argh.. umpikuja....

• Support bentsot

Tuttua, miulla ahdistus ja sosiaaliset tilanteet aiheuttavat voimakasta pahoinvointia ja joskus jopa oksentamisen. Verikokeita on otettu lukuisia ja aina on tullut "ihannearvot" jokaisesta kokeesta. Kokeiltu lukuisia SSRI- ja SNRI-lääkkeitä jotka lisäsivät vain pahoinvointia ja tekivät zombien ja kylmän ihmisen. Nyt kokeilussa Lyrica. Rivatril myös käytössä, maksimissaan kuusi 0,5mg tablettia päivässä. Bentsot ovat olleen ainoat jotka ovat näiden vuosien aikana edes vähän auttaneet oireisiin.

• kuvo

Mulla on vaikka mitä oiretta rytmihäiriöistä vapinoihin ja lihasnykinöihin ja unikauhukohtauksiin... Yhtenä on huimaus ja paha olo, jatkuva kuvotus. Kaikkea on tutkittu ja hutkittu mutta mitään varsin eikoista ei ole löytynyt fyysiseltä puolelta. Olen nyt tullut siihen tulokseenettä kroppa ei tykkää stressistä.

Homeopaattisista lääkkeistä NuxVomica on ollut sellainen joka poistaa pahoinvointia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2126
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      99
      1537
    3. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1263
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      77
      1232
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      112
      1207
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      1024
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      997
    8. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      58
      986
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      912
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      804
    Aihe