Talopaketti-edustajan palkkio??

Vekezz

Pyörinekkö millaisissa prosenteissa myyntihinnasta?? Olen ajatellut että jos edustajan osuus on esim pyytämässäni 45000e tarjouksessa huomattava niin eikö minun ole sama hankkia jo pelkällä myyjän osuudella rakennus tarpeita itse rautakaupasta ja rakentaa runko kappaletavarasta

12

3713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dsfsffs

      Mielestäni 45 000 euroa on niin pieni summa tontin koko rakentamisen pihan kokonaisbudjetista että en jäisi murehtimaan myyjän provikkaa tuossa tapauksessa.

      Varmasti jos on tuntemusta ja osaamista rakennusalalta, mahdollisesti jopa yhteyksiäkin, on mahdollista saada jonkun verran halvemmalla tuotteet itse erikseen hankittuna kuin tuossa paketissa. Varsinkin jos ei laske tuolle hankintatyölle tuntihintaa. Lisäksi kannattaa muistaa että jollain keinolla ne tavarat tulee myös saada työmaalle, eli kuljetuskustannuksia tulee joko maksetuista rahdeista tai sitten omista kuljetusvälineistä ja taas kerran jos laskee niin menetetystä ajasta.

      En tiedä minkälaisia myyntimääriä yksi myyjä pakettitaloissa pyörittelee, mutta pääkaupunkiseudulla oli kuulopuheen perusteella kivitalomyyjä myynyt 30-40 taloa vuodessa. Eli keskiarvo olisi noin 3kpl kuukaudessa. Jos aatellaan että talomyyjä tienaa sen kolmisen tonnia niin se maksaa yritykselle noin 4500 euroa, tällöin voisi ajatella firman voiton jälkeen että 6000 euroa kolmesta paketista, olisi noin 2000 euroa per talokauppa. Tämä nyt vaan ihan spekulointia. Kivitalopuolen paketit kyllä olivat selkeästi isompia euromääräisesti kuin tuo 45 000 euroa keskimäärin.

      Toisaalta taas, talotoimittaja saa kuitenkin selkeästi halvemmalla tavaraa kuin yksityinen rakentaja ja rahdeista tulee kustannustehokkaampia kun toimitetaan täysiä kuormia, joten vaikka talotehdas provikkaa ottaakin, niin voi olla ettei lopullinen hinta edes hirveästi eroa itse hankituista, voi olla jopa kalliimpikin.
      Oma esimerkki ikkunatoimituksesta, joka olisi erikseen yksityisasiakkaana ostettuna ollut parisen tonnia kalliimpi kuin talotoimituksen mukana myyjän katteidenkin jälkeen.

      Monesti myös maalaillaan että "kalliit tilat ja henkilökunnat" täytyy kustantaa jollain. Pientalomarkkinat ei tosiaan ole mitään kännykkäbisnestä jossa pyörii satoja tyyppejä väliportaassa joista ei ole edes tietoa mitä tehdään ja konttorit on helsingin keskustassa. Monesti nämä pientalopuolen "toimistot" on jossain syrjällä olevia kerrostalon katukerroksessa olevia tiloja joissa on töissä ehkä 2 myyjän, joista toinen on samalla toimiston pomo, lisäksi 1 sihteeri.

      • pilkun paikka ?

        Tarkoitatko yhdestä kaupasta 4 500 euroa vai 45 000 euroa ?
        Talotehtaan osuus ? Vai fyysisen myyjän osuus ?


    • Säästä hyvä ihminen

      Ilman muuta! Rautakaupan kauppiaan palkkiollakin kannattaa hankkia itse niitä tarpeita, ne kun taitavat hankkia samasta paikkaa tarvikkeet kuin talokauppiaatkin.

    • KAIKESSA KAUPASSA

      JOKU VETÄÄ AINA VÄLISTÄ.

      Parempi kaataa rakennuspuut omasta mettästä, sahata ne itse ja siinä samalla rakentaa raudan sulattamon omille maille jotta saa edulliset työkalut ja nauloja.

      Ei missään tapauksessa kannata luottaa kehenkään.

    • Tupeezzz

      Itse mietin ihan samaa.. mutta sitten ajattelin että niitä välistä vetäjiä on tavalla taikka toisella mukana rakennusprojektissa joka tapauksessa. Ostin pakettitoimituksen enkä ole jälkeenpäin ( 5v) sen enempää miettinyt säästökohteita.

      • elias v

        Tämänpäivän provikoista en tiedä, mutta -90 luvun lopulla talokauppiaan prosentti oli 30.

        Juuri nousi yksi talo harjakorkeuteen, pyysimme tarjoukset parilta pakettitoimittajalta ja yhdeltä pre-cut toimittajalta. meidän tapauksessamme tuli 15000.-€ halvemmaksi halvimpaan tarjoukseen verrattuna ottaa rautakauppatoimituksena tontille kaikki tarvittava. Starkki laski tarjouksen tilauksen mukaan ja hoitaa toimitukset aikataulun mukaan.


    • 43243242

      höpö höpö. Ei taatusti ole mitään 30% kauppiaan provikka. Muutamista tonnista tässä puhutaan.

      Ois sinänsä outoa että talotehdas jossa työskentelee joku 3 henkeä ja konttori on jossain lähiökaupunginosan sivukujalla olisi varaa ottaa enemmä provikkaa kuin rautakauppaketju jonka palveluksessa on kymmeniä pelkästään taloutta pyörittäviä henkilöitä, kalliilla tonteilla isot hallit, tv-mainokset, lehtimainokset jne.

      Jostain syystä aina kun näitä lähdetään purkamaan auki, unohdetaan se että se rautakauppakin on jo sinänsä välikäsi. Eli rautakauppa ostaa tod.näk. samasta paikasta puunsa kuin se talotehdas. Ja sit kuten on mainittu, rahdit, hankintaan käytetty aika ym kun yksittäin ostettuna huomioidaan niin erot on aika nollissa tai voi olla jopa toisinkinpäin.

    • Ex myyjä

      Myyjän provikka muuttovalmiissa on 14%. Tuosta omasta osuudestaan voi myyjä halutessaan tinkiä, mutta tuskin koskaan tingittiin.

    • Elias v

      Provikat on sitten 15 vuodessa tippunu puoleen. No, onhan talopakettien hinnoistakin karissut ilmaa pois samassa ajassa saman verran.

    • sunnish

      Itse aikoinaan pyysin tarjouksia, niin yllättäen 120 kpl gyproclevyä tuli halvemmaksi talopaketin toimittajan kautta, kuin paikallisesta K-raudasta, joka oli 7km päässä rakennuspaikasta.
      Talopaketti virma oli tehnyt asian muutenkin helpoksi tarjouksien osalta. He toimittivat talopaketin vesikattoon asennettuna sovittuun hintaan. Muistaakseni vuoden sisällä toimituksen ajankohdasta he tarjosivat seuraavat tavarat ja määrät tietyllä hinnalla (väliovet, väliseinät yms). Siitä sitten vaan kysymään mistä saisi halvemmalla.. Isolla toimijalla oli silloin paremmat alennukset. Ja varmaan otti välistä!

    • Köyhä kauppamies

      Mä haluun töihin tohon firmaan, jonka provikka on 14%. Kerro ihmeessä missä saa noin messevän provikan?

      Ihan turhaa oon painanut duunia 7 päivänä viikossa paljon surekammalla provikalla. En pääse edes samoihin, vaikka olis ykkönen lipsahtanut eteen.

      • karinojonen1

        Talopakettiedustajan myyntipalkkio bruttona on tehdyn kaupan arvosta normaalisti
        2-4 %.Perinteisen talopaketin keskim. kauppasumma n.50.000.Edustajan myyntiprovisio kaupasta on tasolla 3000 €.Yleensä kauppaa syntyy 10-20
        vuodessa.Talomyyjä yleensä vastaa kuluistaan ja toimii siis ALV velvollisena
        itsenäisenä yrittäjänä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      1948
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      207
      1611
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      54
      1286
    4. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1208
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      108
      1184
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      1025
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      920
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      866
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      827
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      781
    Aihe