Keliakian vatsaoireet viiveellä?

reissuakia

Onko otsikon mukainen tapahtuma mahdollinen?
Oon omatoimisesti ollut nyt ilman vehnää iho- ja vatsaoireiden takia päälle puolisen vuotta (tiedän, olen syntinen), viimeviikon olin ulkomailla ja pakon edessä söin sitten "normiruokaa" koska gluteenittomat vaihtoehdot oli aika vähäisiä - tai olemattomia. Ennenkin mulle on iho-oireet vehnästä tullu viiveellä, niin siis nyttenkin tuli vasta 2 päivää reissun jälkeen hervoton ihottuma ja aftat suuhun, mutta nyt 3 päivää reissusta törkeitä kipu- ja ripulikohtauksia. Vatsatautia en epäile, koska ruokahalu on aivan normaali. Tosin kun syön ni kaikki tulee läpi.
Ja joo, lääkäri vois olla ihan hyvä vaihtoehto, tosin niinkuin kaikki yhtä älykkäät kanssaeläjäni, tulen ensin kysymään keskustelupalsta mitä tehdä ennenkuin voin suunnitella ajanvarausta.

3

351

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reissuakia

Niin ja jos nyt koku keliaakikko tätä lukis niin kun syötte viljaa ja vatsa menee kuralle niin kauanko se kestää ja onko ruokahalu silti normaali?
      Mulla ainaakin alkaa pikkuhiljaa koppaa kiristämään kun on helv..nen nälkä mut mitään ei voi syödä ku kaikki tulee puolessa tunnissa lävitte

• avokado

Aika yksilöllistä. Itsellä ensimmäisenä päivänä oksentelua ja sen jälkeen pari päivää ripulia. Aftat voi tulla ja pysyä pitempäänkiin. Ihottumaa ei ole. Reaktiot ovat siis moninaisia.

Tuosta lääkäristä sen verran, että koska olet ollut gluteenittomalla niin kauan, vasta-aineet eivät tule näkymään ja suolesikin on saattanut parantua. Ihottumasta saa käsittääkseni näytteen ihotautilääkärin kautta, jos hyvä tuuri (?). Tai sitten vehnäallergia, joka ei ole keliakiaa.

Pääasia, että olet tyytyväinen ruokavalioosi ja voit hyvin. Ulkomailta voi muuten myös saada jotain omituisen sitkeitä turistiripuleita. Yksi vaihtoehto on myös joku alkueläin, kuten giardia, jonka saa pullottamattomasta vedestä erittäin monessa matkakohteessa. Yleensä oireeton. http://www.infektioneuvonta.fi/sairaudet/giardiaasi/

Olisiko lääkäri kuitenkin paras kohde, jos homma ei mene ohi?

• reissuakia

Hmm no en sitten tiedä mikä tolloin pari päivää sitten vatsalla oli, päivän ripulilla ja seuraavan päivän vähän herkällä, kolmas päivä ei mitään?
        Ja sitä mietin, että kauanko sitä viljaa tulis syödä ennen lääkäriinmenoa että varmasti saa kroppansa turmeltua?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      232
      4431
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      74
      2862
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2403
    4. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      43
      1687
    5. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      78
      1379
    6. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      75
      1114
    7. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      137
      919
    8. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      64
      860
    9. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      854
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      832
    Aihe