Kilpikonnakuvioisen ongelmia

Raquel

Hei!
Olen tällä palstalla ensimmäistä kertaa, joten en tiedä onko milloinkaan aiemmin käsitelty ns. kilpaikonnakuviokissojen terveysongelmia. Kissakirjasta olen lukenut, että tricolori kulkee geeneissä ja sitä ei esiinny uroksissa ja jos esiintyy niin ko. urospentu kuolee synnyttyään. Kysymys kuuluu: Ovatko mahdollisesti kilpikonnakuvioisen naaraan "elinpäivät" lyhyemmät kuin muilla kissoilla? Eli onko niillä enemmän geneettisiä heikkouksia? Mulla on samasta pentueesta kaksi kissaa,ns. tavallisia maatiaisia, nyt 11-vuotiaita, molemmat narttuja, joista toinen tricolori ja toinen tummanharmaa. Tricolorilla on alkanut esiintyä monenlaista terveydellistä ongelmaa viimeisen vuoden aikana eikä eläinlääkärikään ole pystynyt antamaan apua, joka auttaisi. Kertokaa kokemuksianne kilpikonnakuvioisista.

12

4374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kilppari

      täyttää 22 vuotta.

      • Raquel

        Mun edellinen kissa, raitaturkki-Sulo, eli 20 vuotta ja 2 kuukautta. Erona nykyisiin kissoihini se, että Sulo oli ulkokissa. Nämä kaksi, jotka mulla nyt on, ovat sisäkissoja.


    • mamma40

      on yleisnimitys sekä puna-mustasta että puna-musta-valkoisesta värityksestä ja näiden diluutiomuodosta sini-creme eli sinikilpikonna ja sini-creme-valkoisesta eli sinikilpikonnavalkoisesta. On olemassa myöskin muita kilpikonnavärejä mm. suklaakilpikonna ja lilakilpikonna ja nämä sekä ilman valkoista että valkoisen kanssa. Sitten on vielä nämä kaikki kuviollisina eli tabbyinä valkoisella ja ilman.

      Kilpikonnaväritys on 99,9% naaraiden ominaisuus, johtuen punaisen geenin sukupuoleensidonnaisuudesta. Silti on olemassa myöskin kilpikonnauroksia, joista osa on geneettisesti jotain muuta väriä kuin kilpikonna, osa on geneettisestikin kilpikonnia eli periyttävät kuten kilppari naaraat. Sanotaan, että kilpikonnaurokset ovat lähes kaikki steriilejä, mutta poikkeus vahvistaa säännön ja on olemassa myöskin sukua jatkavia kilpikonnauroksia.

      Kilpikonnaväritys ei tietääkseni aiheuta mitään sairauksia sen enempää kuin muutkaan värit. Ainoa jota olen kuullut, on niiden luonteen erilaisuus - ovat vähän sähäkämpiä kuin muut. Osa taitaa olla luonteeltaankin ihan samanlaisia muiden värien kanssa.

      • maria

        .. nimeltään Sissi todella tietää omat oikeutensa ja ilmoittaa äänekkäästi jos sitä ei esim. tarpeeksi ole viihdytetty.
        Ikinä ennen ei mulla ole ollut näin energistä kissaa kuin tuo nykyinen kilpikonna-neiti. Kun se on Hyvällä tuulella, sen kyllä huomaa (tai jos ei koko ajan jaksa huomioida neidin tunnepuuskaa, se tekee jotain poikkeavaa..) ja kun se on Pahalla tuulella, se menee johonkin korkeimmista kissanmakuupaikoista ja (hereillä ollessaan) tuijottaa myrskyisällä ilmeellään ettei vaan kukaan tulisi lähellekään..


      • garfield
        maria kirjoitti:

        .. nimeltään Sissi todella tietää omat oikeutensa ja ilmoittaa äänekkäästi jos sitä ei esim. tarpeeksi ole viihdytetty.
        Ikinä ennen ei mulla ole ollut näin energistä kissaa kuin tuo nykyinen kilpikonna-neiti. Kun se on Hyvällä tuulella, sen kyllä huomaa (tai jos ei koko ajan jaksa huomioida neidin tunnepuuskaa, se tekee jotain poikkeavaa..) ja kun se on Pahalla tuulella, se menee johonkin korkeimmista kissanmakuupaikoista ja (hereillä ollessaan) tuijottaa myrskyisällä ilmeellään ettei vaan kukaan tulisi lähellekään..

        Meilläkin on tyttökissa nimeltä Sissi! Väriltään sini-creme kilpikonna. Terve ja erittäin vilkas kissa vaikka on leikattu ja jo 5-vuotias.
        "pentumaiset" leikit ja tavat:joka paikassa kuonoineen hääräämässä ja mistä kuuluu kolinaa ja kilinää, siellä Sissi. Ainoa outo juttu minkä olen huomannut, on kömpelyys. Sissi ei aina putoa jaloilleen ja saattaa kesken unien mätkähtää sohvanreunalta lattialle, eikä tasapaino aina vaikuta muutenkaan ihan "normaalilta" kun muihin kissoihin vertaa...
        Ei kai se kuitenkaan kissan väristä johdu ? En ole aiemmin huomioinut asiaa.


      • Raquel
        garfield kirjoitti:

        Meilläkin on tyttökissa nimeltä Sissi! Väriltään sini-creme kilpikonna. Terve ja erittäin vilkas kissa vaikka on leikattu ja jo 5-vuotias.
        "pentumaiset" leikit ja tavat:joka paikassa kuonoineen hääräämässä ja mistä kuuluu kolinaa ja kilinää, siellä Sissi. Ainoa outo juttu minkä olen huomannut, on kömpelyys. Sissi ei aina putoa jaloilleen ja saattaa kesken unien mätkähtää sohvanreunalta lattialle, eikä tasapaino aina vaikuta muutenkaan ihan "normaalilta" kun muihin kissoihin vertaa...
        Ei kai se kuitenkaan kissan väristä johdu ? En ole aiemmin huomioinut asiaa.

        Mun 11-vuotiaista kissasiskoksista nimenomaan kilpikonnakuvioinen (puna-musta-valko) on se huomattavasti kömpelömpi tummanharmaaseen sisareensa verrattuna, ja on aina ollut. Sen huomaa "korkeushypyssä" ja muutenkin leikkimisessä, useimmiten mieluummin vain katselee vierestä kun sisko juoksee lattialla pyörivän euron perässä. Mutta muuten olen kilpikonnakuvioisen siskoksen älykkyystason huomannut korkeammaksi sisartaan - no joo, riippuu tietysti millaisin kriteerein kissan älykkyyttä voidaan mitata.


      • maria
        Raquel kirjoitti:

        Mun 11-vuotiaista kissasiskoksista nimenomaan kilpikonnakuvioinen (puna-musta-valko) on se huomattavasti kömpelömpi tummanharmaaseen sisareensa verrattuna, ja on aina ollut. Sen huomaa "korkeushypyssä" ja muutenkin leikkimisessä, useimmiten mieluummin vain katselee vierestä kun sisko juoksee lattialla pyörivän euron perässä. Mutta muuten olen kilpikonnakuvioisen siskoksen älykkyystason huomannut korkeammaksi sisartaan - no joo, riippuu tietysti millaisin kriteerein kissan älykkyyttä voidaan mitata.

        Nimittäin.. meidän Sissi on myös paitsi vilkas, myös erittäin älykäs!

        Sissi on myös hieman kömpelö toisinaan. Tarkoitan sitä, että se saattaa keskittyä esim. kehräykseen niin intensiivisesti, että mätkähtää lattialle kesken kaiken. Kerran se mätkähti peilipöydältäni pöydän taakse- roskikseen, johon minä olin sen mielestä jälleen syyllinen (se pistää erityisesti merkille nauranko sille vai en. Meidän täytyy aina yrittää olla niinkuin mitään ei olisi tapahtunutkaan). Muutaman kerran se on pahasti arvioinut väärin etäisyyden hypätessään ja hypännyt päin!

        Sissi osaa avata ikkunan ja osaisi avata ulko-ovenkin, jos vain riittäisi voimat. Sitä kiinnostaa kaikki toiminta, mikä liittyy veteen. Suihkuun meno ei ole sallittua ilman Sissin läsnäoloa, eikä se yhtään välitä vaikka kastuisi. Vessaa ei saisi vetää ilman että Sissi pääsee katsomaan veden virtausta. Kukkien kastelussa se vasta täysillä onkin mukana!

        Älyssä kuten muussakin kauaksi Sissistä jää sen rakas velipoika Rasmus, joka on sen täydellinen vastakohta. Onneksi on kaksi aivan erilaista kissaa!


      • Raquel
        maria kirjoitti:

        Nimittäin.. meidän Sissi on myös paitsi vilkas, myös erittäin älykäs!

        Sissi on myös hieman kömpelö toisinaan. Tarkoitan sitä, että se saattaa keskittyä esim. kehräykseen niin intensiivisesti, että mätkähtää lattialle kesken kaiken. Kerran se mätkähti peilipöydältäni pöydän taakse- roskikseen, johon minä olin sen mielestä jälleen syyllinen (se pistää erityisesti merkille nauranko sille vai en. Meidän täytyy aina yrittää olla niinkuin mitään ei olisi tapahtunutkaan). Muutaman kerran se on pahasti arvioinut väärin etäisyyden hypätessään ja hypännyt päin!

        Sissi osaa avata ikkunan ja osaisi avata ulko-ovenkin, jos vain riittäisi voimat. Sitä kiinnostaa kaikki toiminta, mikä liittyy veteen. Suihkuun meno ei ole sallittua ilman Sissin läsnäoloa, eikä se yhtään välitä vaikka kastuisi. Vessaa ei saisi vetää ilman että Sissi pääsee katsomaan veden virtausta. Kukkien kastelussa se vasta täysillä onkin mukana!

        Älyssä kuten muussakin kauaksi Sissistä jää sen rakas velipoika Rasmus, joka on sen täydellinen vastakohta. Onneksi on kaksi aivan erilaista kissaa!

        Lady Donna osaa avata oven hyppäämällä kahvan päälle mikä ei sinänsä ole mitään erityistä, moni kissa osaa, mutta Lady Diosa ei osaa, mutta erikoiseksi asian tekee se, että jos Lady Diosa istuu oven edessä ja katselee ylös avautuisiko ovi "itsestään" niin Donna käy hyppäämässä kahvan päälle avaamaan oven Diosalle vaikkei itse olisikaan menossa samaan suuntaan. Lady Donna (kilpikonnakuvio) ja Lady Diosa (harmaa).


      • garfield
        maria kirjoitti:

        Nimittäin.. meidän Sissi on myös paitsi vilkas, myös erittäin älykäs!

        Sissi on myös hieman kömpelö toisinaan. Tarkoitan sitä, että se saattaa keskittyä esim. kehräykseen niin intensiivisesti, että mätkähtää lattialle kesken kaiken. Kerran se mätkähti peilipöydältäni pöydän taakse- roskikseen, johon minä olin sen mielestä jälleen syyllinen (se pistää erityisesti merkille nauranko sille vai en. Meidän täytyy aina yrittää olla niinkuin mitään ei olisi tapahtunutkaan). Muutaman kerran se on pahasti arvioinut väärin etäisyyden hypätessään ja hypännyt päin!

        Sissi osaa avata ikkunan ja osaisi avata ulko-ovenkin, jos vain riittäisi voimat. Sitä kiinnostaa kaikki toiminta, mikä liittyy veteen. Suihkuun meno ei ole sallittua ilman Sissin läsnäoloa, eikä se yhtään välitä vaikka kastuisi. Vessaa ei saisi vetää ilman että Sissi pääsee katsomaan veden virtausta. Kukkien kastelussa se vasta täysillä onkin mukana!

        Älyssä kuten muussakin kauaksi Sissistä jää sen rakas velipoika Rasmus, joka on sen täydellinen vastakohta. Onneksi on kaksi aivan erilaista kissaa!

        Eipä meidänkään Sissi vettä kammoksu toisin kuin
        punaturkkinen veljensä. Sissi usein makaa vessan lavuaarissa eikä viitsi ahteriaan nostaa vaikka joku menee käsiä pesemään. En voi väittää Sissiä tyhmäksikään mutta jotenkin se on erikoinen, se ei osaa oikein pelätä mitään eikä edes ärähdä jos joku vahingossa astuu hännälle. Kärpäsiä ja muita lentäviä ötököitä pitää jahdata mutta siinä hyppiessään mätkähtelee usein milloin mitenkin päin maahan.


      • maria
        garfield kirjoitti:

        Eipä meidänkään Sissi vettä kammoksu toisin kuin
        punaturkkinen veljensä. Sissi usein makaa vessan lavuaarissa eikä viitsi ahteriaan nostaa vaikka joku menee käsiä pesemään. En voi väittää Sissiä tyhmäksikään mutta jotenkin se on erikoinen, se ei osaa oikein pelätä mitään eikä edes ärähdä jos joku vahingossa astuu hännälle. Kärpäsiä ja muita lentäviä ötököitä pitää jahdata mutta siinä hyppiessään mätkähtelee usein milloin mitenkin päin maahan.

        Sissi tykkää loikoilla vessan lavuaarissa. Yritän muistaa sulkea vessanpöntön kannen, sillä Sissi tulee alas sitä kautta ja muutaman kerran just pöntön vesialtaan kautta.. Sitä on myös viime aikoina kiinnostanut suunnattomasti, mistä vessanpöntön vesi tulee. Kun vessan vetää, se syöksyy pöntön taakse mistä vesi sitten kuulostaa tulevan. Sissi tietää, että pöntön nappia painamalla kaikki hauskuus alkaa..

        Ongelmaksi meillä on muodostunut vesikuppi. Sissi nimittäin vetää vesikupin olohuoneeseen saakka ja juo vedet siellä - tai sen mitä vedestä on kupissa jäljellä. Sitten se jatkaa vedenjuontia juoden itseläimimäänsä vettä pitkin lattioita päätyen takaisin keittiöön. Vesikupin löytää yleensä maton alta. Rasmus on luonnollisesti närkästynyt tästä, ja yrittää ajaa Sissin pois vesikupilta, koska kärsii sen takia usein turhaan janosta.

        Kastelukannua ei voi jättää Sissin ulottuville, koska heti kun silmä välttää, on Sissi tunkenut käpälänsä kannuun ja maistelee tassustaan "itse metsästämäänsä" vettä.. kaataa kannun lattialle ja maistelee hieman lattialla olevaa vettä.. ja kauhoo kovalla vimmalla loputkin vedet kannun sisältä. Yleensä Rasmuskin tulee mukaan tässä vaiheessa (ihana parivaljakko!).

        Sissi vietti 1-vuotis syntymäpäiviään veljensä Rasmuksen kanssa kesäkuussa. Sissimme on puna-musta-valkoinen ja Rasmus-veli taas harmaa-valkoraidallinen tabby. Sissi kun on vasta 1v ja 2kk, tulee tässä mieleen että pitäisiköhän hankkia parempi vakuutus Sissin vesi-innostuksen takia.. Entä jos se jonain päivänä innostuu availemaan hanoja jne..


      • Katju
        Raquel kirjoitti:

        Mun 11-vuotiaista kissasiskoksista nimenomaan kilpikonnakuvioinen (puna-musta-valko) on se huomattavasti kömpelömpi tummanharmaaseen sisareensa verrattuna, ja on aina ollut. Sen huomaa "korkeushypyssä" ja muutenkin leikkimisessä, useimmiten mieluummin vain katselee vierestä kun sisko juoksee lattialla pyörivän euron perässä. Mutta muuten olen kilpikonnakuvioisen siskoksen älykkyystason huomannut korkeammaksi sisartaan - no joo, riippuu tietysti millaisin kriteerein kissan älykkyyttä voidaan mitata.

        Minulla myös on (ollut) kaksi kilpparityttöä. Ensimmäinen - T.- katosi reilu vuosi sitten Hailuodossa, ja ikävöin sitä todella paljon vieläkin. Se oli (on) todella viisas kissa, älykäs, notkea, puhelias, "kätevä" (EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA KÖMPELÖ!!), kaunis. Harmittaa sen katoaminen.

        Aikoinaan kun sain sen, se itse valitsi minut!! Muut pennut - sisaret-,jotka olivat käymässä, jäivät eteiseen leikkimään ja nukahtivat pian, mutta T. lähti kiertelemään asuntoa ja jonkin ajan kuluttua asettui makuuhuoneen matolle ja jäi siihen 'joogaamaan' (siltä se näytti). Olin jo puhelimessa ollut vakuuttunut, että tämä on minun kisuni, mutta tämän tapahtuman jälkeen asia oli molemmin puolin ratkaistu.

        Ehkäpä sen katoaminen oli samantyylinen juttu, et se valitsi Hailuodon minun sijastani, tiedä häntä. Olisipa vain todella helpottavaa tietää, mitä sille tapahtui/missä se on, vaikka olisi kuollutkin,helpotus olisi sekin,vaikka suru olisikin suuri...

        Nykyinen kilpparini -K.- on kiva kisu sekin, tosin ei lähellekään yhtä älykäs kuin T., mutta kätevä sekin tuntuu olevan ja puhelias. Ilmoittaa kyllä, jos jokin ei ole kunnossa hänen mielestään. Sekä T. että K. rakastavat erilaisilla pikkuesineillä jalkapallon pelaamista, ja ovat todella taitavia siinä. K. on paikalla heti, jos jossain jokin vähän rapsahtaakin lattialla, josko sillä voisi pelata:) T. osasi aukoa ovia, K.kin on toisinaan avannut.

        Tässäpä minun kilpparityttöjeni ominaisuuksia;)


    • Anonyymi

      Meillä oli tyttö kissa nimeltään Dolly, joka valitettavasti kuoli 25.12.2018 ollessaan 15,5 vuotias. Hän rakasti saunomista kanssani, pesua suihkun alla ja mikä huomattavinta, hän puolusti meidän perhettä henkeen ja vereen. Jos jompikumpi meistä ei ollut paikalla, niin räpäytti toista sukupuolta olevaa käsiin. Rakasti pussaamista ja nukkui aina kainalossa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6450
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2190
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      72
      1870
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe