kattelin tuossa tuollaista vfts-lada videota, niin huomasin, että siinä on ykkösvaihde rakennettu 5-vaihteen paikalle! onkohan tuo ollut käytössä noissa aidoissa vfts ralliautoissa?
http://www.youtube.com/watch?v=pTDwY3IPIlY&list=PL5B9E8FAA7B5B1CF7&index=45
ladan vaihdekaavio
9
1070
Vastaukset
- Sportage
Niissä sen aikaisissa B-ryhmän Ladoissa oli juuri tuo systeemi käytössä, sillä saatiin tiheämmin laatikki välitetyksi ja 4 vaihde jäi sitten suoraksi sillä sen välitystä ei voinut mitenkään muuttaa, alkuperäinen vitonen oli ylivaihde.
- ölkjhgttyuu
Eikös tuo nelonen ole tuossa 5-vaihde ja ykkösen paikalla kakkonen jne.
Kyllähän tuo välitys on voinut olla mikä vaan , jos on tehty erilaisia ryhmäpyöriä ja rattaita - Sportage
ölkjhgttyuu kirjoitti:
Eikös tuo nelonen ole tuossa 5-vaihde ja ykkösen paikalla kakkonen jne.
Kyllähän tuo välitys on voinut olla mikä vaan , jos on tehty erilaisia ryhmäpyöriä ja rattaitaNelonen on tuossa se viides vaihde ja sen välitys on "suora" eli 1/1. Tuollaisessa vaihteistossa mikä on kyseessä ei nelosen välitystä pysty muuttamaan, vitonen on ollut ylivaihde ja sen takia siitä on pystytty tekemään ykkönen ja välittämään 2-3-4 vaihde uudelleen. Kakkonen on alkuperäinen ykkönen ja niin se siitä jatkuu neloseen mikä onkin nyt vitonen.
Yksinkertaista kun sen oivaltaa tai tietää. - ladamies..
Sportage kirjoitti:
Nelonen on tuossa se viides vaihde ja sen välitys on "suora" eli 1/1. Tuollaisessa vaihteistossa mikä on kyseessä ei nelosen välitystä pysty muuttamaan, vitonen on ollut ylivaihde ja sen takia siitä on pystytty tekemään ykkönen ja välittämään 2-3-4 vaihde uudelleen. Kakkonen on alkuperäinen ykkönen ja niin se siitä jatkuu neloseen mikä onkin nyt vitonen.
Yksinkertaista kun sen oivaltaa tai tietää.Kyllä pystyy vaan tarvii tehdä uusi ryhmäpyörä erikokoisilla hampailla ja tietenkin myös hammaspyörät sitten! Olen rempannut ladan laatikkoja ja mietippsä tuota välitystä, kun ykkönen viedään tuonne vitosvaihteen tilalle niin tarvii muuttaa tuota alkuperäistä ykköstä ja muidenkin vaihteiden välityksiä siinä samalla.
Tuossahan on varmaan vain ideana saada se kaavio käteen käyväksi pikikselle, kun rallissa harvoin tarvii tuota ykkösta muuta, kuin startissa ja tuo vitonen on huono käyttää alkuperäisenä juuri rallissa - Sportage1
ladamies.. kirjoitti:
Kyllä pystyy vaan tarvii tehdä uusi ryhmäpyörä erikokoisilla hampailla ja tietenkin myös hammaspyörät sitten! Olen rempannut ladan laatikkoja ja mietippsä tuota välitystä, kun ykkönen viedään tuonne vitosvaihteen tilalle niin tarvii muuttaa tuota alkuperäistä ykköstä ja muidenkin vaihteiden välityksiä siinä samalla.
Tuossahan on varmaan vain ideana saada se kaavio käteen käyväksi pikikselle, kun rallissa harvoin tarvii tuota ykkösta muuta, kuin startissa ja tuo vitonen on huono käyttää alkuperäisenä juuri rallissaJuuri noinhan tuossa kerroin, asia on vaan niin että nelosen välitystä ei pysty muuttamaan koska se on suora, eli on yhtä pötköä kytkimestä perään saakka. Kaavion muuttamisella ei ole mitään tekemistä sen käteenkäymisen kanssa, ainosataan se että saadaan vaihteisto porrastettua paremmaksi ja tuossa tapauksessa entisestä nelosesta tulikin se viides vaihde. Nyt ei muuta kuin opiskelemaan lisää Ladan vaiteistosta.
Olen noita kisapeleihin kasannut riittävästi joten asian kyllä tiedän. - kuva kertoo
Sportage1 kirjoitti:
Juuri noinhan tuossa kerroin, asia on vaan niin että nelosen välitystä ei pysty muuttamaan koska se on suora, eli on yhtä pötköä kytkimestä perään saakka. Kaavion muuttamisella ei ole mitään tekemistä sen käteenkäymisen kanssa, ainosataan se että saadaan vaihteisto porrastettua paremmaksi ja tuossa tapauksessa entisestä nelosesta tulikin se viides vaihde. Nyt ei muuta kuin opiskelemaan lisää Ladan vaiteistosta.
Olen noita kisapeleihin kasannut riittävästi joten asian kyllä tiedän.ei ole yhtäpötköä selviää kuvasta
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?f=27&t=22055 - Sportage1
kuva kertoo kirjoitti:
ei ole yhtäpötköä selviää kuvasta
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?f=27&t=22055Nelosen välitys on suora, eli on yhtä pötköä läpi koko vaihteiston. Sieltä voi jättää tuon osan B211 pois kokonaan ja silti auto kulkee nelosella, muut vaihteet ei tietenkään toimi.
Noita takatyöntöisen vaihteistoja tuli 43 vuoden autokorjaamouralla satoja laitettua joten tietoa kyllä asiasta on.
Kannattaa vielä siellä amiksessa opiskella miten vaihteistot toimivat. - ladamies1
Sportage1 kirjoitti:
Nelosen välitys on suora, eli on yhtä pötköä läpi koko vaihteiston. Sieltä voi jättää tuon osan B211 pois kokonaan ja silti auto kulkee nelosella, muut vaihteet ei tietenkään toimi.
Noita takatyöntöisen vaihteistoja tuli 43 vuoden autokorjaamouralla satoja laitettua joten tietoa kyllä asiasta on.
Kannattaa vielä siellä amiksessa opiskella miten vaihteistot toimivat.Minkähan takia sitten ryhmäpyörässä on neljä hammasta kyllä ne on 1,2,3 ja 4 lisäksi myös neljät syngronirenkaat 5-vaihde 5vaihteisesa , sijaitsee laatikon päässä
- Sportage1
ladamies1 kirjoitti:
Minkähan takia sitten ryhmäpyörässä on neljä hammasta kyllä ne on 1,2,3 ja 4 lisäksi myös neljät syngronirenkaat 5-vaihde 5vaihteisesa , sijaitsee laatikon päässä
Siinä on ne neljä hammasratasta juuri sen takia että saadaa 1-2-3ja 5 vaihde toimimaan oikeilla välityksillä, 4-vaihde kytketään suoraan kytkinakselilta pääakseliin ja se on suora eli väitys on 1-1 moottorin kierrosluvun mukaan. Ei tuo nyt mitään rakettitiedettä ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?465731Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki553015- 1832645
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t102331- 272073
mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132049törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/151746- 1461327
- 141239
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu2611153