kattelin tuossa tuollaista vfts-lada videota, niin huomasin, että siinä on ykkösvaihde rakennettu 5-vaihteen paikalle! onkohan tuo ollut käytössä noissa aidoissa vfts ralliautoissa?
http://www.youtube.com/watch?v=pTDwY3IPIlY&list=PL5B9E8FAA7B5B1CF7&index=45
ladan vaihdekaavio
9
1048
Vastaukset
- Sportage
Niissä sen aikaisissa B-ryhmän Ladoissa oli juuri tuo systeemi käytössä, sillä saatiin tiheämmin laatikki välitetyksi ja 4 vaihde jäi sitten suoraksi sillä sen välitystä ei voinut mitenkään muuttaa, alkuperäinen vitonen oli ylivaihde.
- ölkjhgttyuu
Eikös tuo nelonen ole tuossa 5-vaihde ja ykkösen paikalla kakkonen jne.
Kyllähän tuo välitys on voinut olla mikä vaan , jos on tehty erilaisia ryhmäpyöriä ja rattaita - Sportage
ölkjhgttyuu kirjoitti:
Eikös tuo nelonen ole tuossa 5-vaihde ja ykkösen paikalla kakkonen jne.
Kyllähän tuo välitys on voinut olla mikä vaan , jos on tehty erilaisia ryhmäpyöriä ja rattaitaNelonen on tuossa se viides vaihde ja sen välitys on "suora" eli 1/1. Tuollaisessa vaihteistossa mikä on kyseessä ei nelosen välitystä pysty muuttamaan, vitonen on ollut ylivaihde ja sen takia siitä on pystytty tekemään ykkönen ja välittämään 2-3-4 vaihde uudelleen. Kakkonen on alkuperäinen ykkönen ja niin se siitä jatkuu neloseen mikä onkin nyt vitonen.
Yksinkertaista kun sen oivaltaa tai tietää. - ladamies..
Sportage kirjoitti:
Nelonen on tuossa se viides vaihde ja sen välitys on "suora" eli 1/1. Tuollaisessa vaihteistossa mikä on kyseessä ei nelosen välitystä pysty muuttamaan, vitonen on ollut ylivaihde ja sen takia siitä on pystytty tekemään ykkönen ja välittämään 2-3-4 vaihde uudelleen. Kakkonen on alkuperäinen ykkönen ja niin se siitä jatkuu neloseen mikä onkin nyt vitonen.
Yksinkertaista kun sen oivaltaa tai tietää.Kyllä pystyy vaan tarvii tehdä uusi ryhmäpyörä erikokoisilla hampailla ja tietenkin myös hammaspyörät sitten! Olen rempannut ladan laatikkoja ja mietippsä tuota välitystä, kun ykkönen viedään tuonne vitosvaihteen tilalle niin tarvii muuttaa tuota alkuperäistä ykköstä ja muidenkin vaihteiden välityksiä siinä samalla.
Tuossahan on varmaan vain ideana saada se kaavio käteen käyväksi pikikselle, kun rallissa harvoin tarvii tuota ykkösta muuta, kuin startissa ja tuo vitonen on huono käyttää alkuperäisenä juuri rallissa - Sportage1
ladamies.. kirjoitti:
Kyllä pystyy vaan tarvii tehdä uusi ryhmäpyörä erikokoisilla hampailla ja tietenkin myös hammaspyörät sitten! Olen rempannut ladan laatikkoja ja mietippsä tuota välitystä, kun ykkönen viedään tuonne vitosvaihteen tilalle niin tarvii muuttaa tuota alkuperäistä ykköstä ja muidenkin vaihteiden välityksiä siinä samalla.
Tuossahan on varmaan vain ideana saada se kaavio käteen käyväksi pikikselle, kun rallissa harvoin tarvii tuota ykkösta muuta, kuin startissa ja tuo vitonen on huono käyttää alkuperäisenä juuri rallissaJuuri noinhan tuossa kerroin, asia on vaan niin että nelosen välitystä ei pysty muuttamaan koska se on suora, eli on yhtä pötköä kytkimestä perään saakka. Kaavion muuttamisella ei ole mitään tekemistä sen käteenkäymisen kanssa, ainosataan se että saadaan vaihteisto porrastettua paremmaksi ja tuossa tapauksessa entisestä nelosesta tulikin se viides vaihde. Nyt ei muuta kuin opiskelemaan lisää Ladan vaiteistosta.
Olen noita kisapeleihin kasannut riittävästi joten asian kyllä tiedän. - kuva kertoo
Sportage1 kirjoitti:
Juuri noinhan tuossa kerroin, asia on vaan niin että nelosen välitystä ei pysty muuttamaan koska se on suora, eli on yhtä pötköä kytkimestä perään saakka. Kaavion muuttamisella ei ole mitään tekemistä sen käteenkäymisen kanssa, ainosataan se että saadaan vaihteisto porrastettua paremmaksi ja tuossa tapauksessa entisestä nelosesta tulikin se viides vaihde. Nyt ei muuta kuin opiskelemaan lisää Ladan vaiteistosta.
Olen noita kisapeleihin kasannut riittävästi joten asian kyllä tiedän.ei ole yhtäpötköä selviää kuvasta
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?f=27&t=22055 - Sportage1
kuva kertoo kirjoitti:
ei ole yhtäpötköä selviää kuvasta
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?f=27&t=22055Nelosen välitys on suora, eli on yhtä pötköä läpi koko vaihteiston. Sieltä voi jättää tuon osan B211 pois kokonaan ja silti auto kulkee nelosella, muut vaihteet ei tietenkään toimi.
Noita takatyöntöisen vaihteistoja tuli 43 vuoden autokorjaamouralla satoja laitettua joten tietoa kyllä asiasta on.
Kannattaa vielä siellä amiksessa opiskella miten vaihteistot toimivat. - ladamies1
Sportage1 kirjoitti:
Nelosen välitys on suora, eli on yhtä pötköä läpi koko vaihteiston. Sieltä voi jättää tuon osan B211 pois kokonaan ja silti auto kulkee nelosella, muut vaihteet ei tietenkään toimi.
Noita takatyöntöisen vaihteistoja tuli 43 vuoden autokorjaamouralla satoja laitettua joten tietoa kyllä asiasta on.
Kannattaa vielä siellä amiksessa opiskella miten vaihteistot toimivat.Minkähan takia sitten ryhmäpyörässä on neljä hammasta kyllä ne on 1,2,3 ja 4 lisäksi myös neljät syngronirenkaat 5-vaihde 5vaihteisesa , sijaitsee laatikon päässä
- Sportage1
ladamies1 kirjoitti:
Minkähan takia sitten ryhmäpyörässä on neljä hammasta kyllä ne on 1,2,3 ja 4 lisäksi myös neljät syngronirenkaat 5-vaihde 5vaihteisesa , sijaitsee laatikon päässä
Siinä on ne neljä hammasratasta juuri sen takia että saadaa 1-2-3ja 5 vaihde toimimaan oikeilla välityksillä, 4-vaihde kytketään suoraan kytkinakselilta pääakseliin ja se on suora eli väitys on 1-1 moottorin kierrosluvun mukaan. Ei tuo nyt mitään rakettitiedettä ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281488- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi255961Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei195948- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää16830Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818