Kuka rikkoo tekijänoikeuslakia vai rikkooko?

halutietää

Olen kavereideni pyynnöstä kuvannut heidän bändin musiikkikeikkoja. Viimeisin keikka oli Helsingissä. Kaverit eivät koskaan ole maksaneet mitään, ja se on ollut ihan ok siihen asti kun nämä rupesivat käyttämään minua hyväkseen, en ollut heille enää muuta kuin ilmainen kuvaaja. Aikaisemmin olimme siis hyviä ystäviä. Nyt kaverini pyytävät Helsingin keikan videoita ja pyysin että saisin hieman rahaa, no vastauksena oli että mulla ei ole oikeutta videoihin, vaan heilllä on kaikki oikeudet niihin ja mun pitää antaa videoit kavereilleni.

Mites tää nyt menee? Siis ihan yleisiä keikkoja ovat kaikki olleet. Kenellä on tekijänoikeus ja miten se menee?

10

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuhat metriä nauhaa

      Oikeuksia on molemmilla ja luultavasti muillakin. Biisintekijöillä on oikeudet sävellyksiinsä ja sanoituksiinsa, joita ei saa ilman heidän lupaansa esittää. Oliko musiikki bändin omaa ja ellei ollut, oliko esityksiin lupa Teostolta? Teosto varmasti haluaa rahaa myös siitä, jos esityksestä tehtyä videota levitetään edelleen bändin lähipiirin ulkopuolelle.

      Bändillä on joka tapauksessa oikeudet esitykseensä, jota ei saa ilman heidän lupaansa tallentaa eikä tallenteena levittää. Tallennuslupa sinulla on ollut, mutta on epäselvää oletko tehnyt tallenteen itsenäisesti vai pelkästään kuvaajana bändin toimeksiannosta. Tästä riippuu, tarvitaanko levittämiseen myös sinun lupasi vai riittääkö pelkästään bändin lupa. On helppo arvata, että asiasta ei ole sovittu yhtään mitään, joten pätevää vastausta on mahdoton antaa.

      • yksi pykälä

        "Bändillä on joka tapauksessa oikeudet esitykseensä, jota ei saa ilman heidän lupaansa tallentaa"
        Minkä pykälän mukaan?

        "no vastauksena oli että mulla ei ole oikeutta videoihin, vaan heilllä on kaikki oikeudet niihin ja mun pitää antaa videoit kavereilleni."
        Riippuu siitä mitä olette sopineet. Jos et ole luopunut tekijänoikeuksistasi, sinulla on edelleen täydet oikeudet päättää kuvaamasi materiaalin luovuttamisesta.


      • Tuhat metriä nauhaa
        yksi pykälä kirjoitti:

        "Bändillä on joka tapauksessa oikeudet esitykseensä, jota ei saa ilman heidän lupaansa tallentaa"
        Minkä pykälän mukaan?

        "no vastauksena oli että mulla ei ole oikeutta videoihin, vaan heilllä on kaikki oikeudet niihin ja mun pitää antaa videoit kavereilleni."
        Riippuu siitä mitä olette sopineet. Jos et ole luopunut tekijänoikeuksistasi, sinulla on edelleen täydet oikeudet päättää kuvaamasi materiaalin luovuttamisesta.

        Tekijänoikeuslaki 45 §:
        "Kirjallisen tai taiteellisen teoksen taikka kansanperinteen esitystä ei esittävän taiteilijan suostumuksetta saa:
        1) tallentaa laitteelle, jonka avulla esitys voidaan toisintaa;
        2) saattaa yleisön saataviin radion tai television välityksellä taikka suoraan siirtämällä."

        Tämä pykälä rajoittaa myös sellaisen esityksen tallentamista, jossa itse teos on tekijänoikeudesta vapaa. Ei siis saa nauhoittaa luvatta konserttia, jossa esitetään Beethovenin sinfonia tai kansanmusiikkia, vaikka tällaisen musiikin esittämiseen ei mitään lupia tarvitakaan.


      • ösdlfkjdsj
        Tuhat metriä nauhaa kirjoitti:

        Tekijänoikeuslaki 45 §:
        "Kirjallisen tai taiteellisen teoksen taikka kansanperinteen esitystä ei esittävän taiteilijan suostumuksetta saa:
        1) tallentaa laitteelle, jonka avulla esitys voidaan toisintaa;
        2) saattaa yleisön saataviin radion tai television välityksellä taikka suoraan siirtämällä."

        Tämä pykälä rajoittaa myös sellaisen esityksen tallentamista, jossa itse teos on tekijänoikeudesta vapaa. Ei siis saa nauhoittaa luvatta konserttia, jossa esitetään Beethovenin sinfonia tai kansanmusiikkia, vaikka tällaisen musiikin esittämiseen ei mitään lupia tarvitakaan.

        Tässä tapauksessa on ollut kuitenkin esittävän taiteilijan lupa (tai pikemminkin pyyntö) videointiin.

        Mitä olette sopineet, ette ilmeisesti mitään tarkkaa videon käyttöoikeudesta. Koittakaa nyt sopia, että jos he aikovat käyttää sitä jossain, niin sinä saat korvauksen, joka on kyllä täysin aiheellinen. Ja sopikaa myös siitä mitä oikeuksia on sinulla ja heillä ja kirjallisesti.

        Jos sopimusta ei synny, sinä pidät videot, mutta et voi esittää niitä julkisesti ja he saavat vastedes kuvata keikkansa itse.


      • 1000GB
        Tuhat metriä nauhaa kirjoitti:

        Tekijänoikeuslaki 45 §:
        "Kirjallisen tai taiteellisen teoksen taikka kansanperinteen esitystä ei esittävän taiteilijan suostumuksetta saa:
        1) tallentaa laitteelle, jonka avulla esitys voidaan toisintaa;
        2) saattaa yleisön saataviin radion tai television välityksellä taikka suoraan siirtämällä."

        Tämä pykälä rajoittaa myös sellaisen esityksen tallentamista, jossa itse teos on tekijänoikeudesta vapaa. Ei siis saa nauhoittaa luvatta konserttia, jossa esitetään Beethovenin sinfonia tai kansanmusiikkia, vaikka tällaisen musiikin esittämiseen ei mitään lupia tarvitakaan.

        "Tämä pykälä rajoittaa myös sellaisen esityksen tallentamista, jossa itse teos on tekijänoikeudesta vapaa. Ei siis saa nauhoittaa luvatta konserttia, jossa esitetään Beethovenin sinfonia tai kansanmusiikkia, vaikka tällaisen musiikin esittämiseen ei mitään lupia tarvitakaan. "

        12 §:

        Julkistetusta teoksesta saa jokainen valmistaa muutaman kappaleen yksityistä käyttöään varten. Siten valmistettua kappaletta ei ole lupa käyttää muuhun tarkoitukseen.


      • Miljoona teosta
        1000GB kirjoitti:

        "Tämä pykälä rajoittaa myös sellaisen esityksen tallentamista, jossa itse teos on tekijänoikeudesta vapaa. Ei siis saa nauhoittaa luvatta konserttia, jossa esitetään Beethovenin sinfonia tai kansanmusiikkia, vaikka tällaisen musiikin esittämiseen ei mitään lupia tarvitakaan. "

        12 §:

        Julkistetusta teoksesta saa jokainen valmistaa muutaman kappaleen yksityistä käyttöään varten. Siten valmistettua kappaletta ei ole lupa käyttää muuhun tarkoitukseen.

        Vapaasta teoksesta, siis siitä Beethovenin sinfoniasta, saa tehdä omaan käyttöön kappaleen nuotteina, soittamalla itse, radiokonsertista tai äänilevyltä. Mutta ei äänittää edes omaan käyttöön jonkin orkesterin live-konserttia ilman esittäjän lupaa. Silloin rikotaan toissijaisia oikeuksia.


      • 1000GB
        Miljoona teosta kirjoitti:

        Vapaasta teoksesta, siis siitä Beethovenin sinfoniasta, saa tehdä omaan käyttöön kappaleen nuotteina, soittamalla itse, radiokonsertista tai äänilevyltä. Mutta ei äänittää edes omaan käyttöön jonkin orkesterin live-konserttia ilman esittäjän lupaa. Silloin rikotaan toissijaisia oikeuksia.

        Ei vapaasta vaan julkistetusta. Äänittää saa missä tahaansa missä on itse läsnä. Julkisella paikalla saa kuvata.


      • Varo turvamiestä
        1000GB kirjoitti:

        Ei vapaasta vaan julkistetusta. Äänittää saa missä tahaansa missä on itse läsnä. Julkisella paikalla saa kuvata.

        Konserttitilaisuus ei ole "julkinen paikka" vaan vaatii pääsylipun tai muun luvan sisäänpääsyyn. Esittäjä määrää saako siellä äänittää tai kuvata tai on sopinut asiasta järjestäjän kanssa. Jos soitto kuitenkin kuuluu kadulle asti, siellä äänittämistä ei voi kukaan kieltää.


      • 1000GB
        Varo turvamiestä kirjoitti:

        Konserttitilaisuus ei ole "julkinen paikka" vaan vaatii pääsylipun tai muun luvan sisäänpääsyyn. Esittäjä määrää saako siellä äänittää tai kuvata tai on sopinut asiasta järjestäjän kanssa. Jos soitto kuitenkin kuuluu kadulle asti, siellä äänittämistä ei voi kukaan kieltää.

        Pääsylippu ei tee tilaisuudesta yksityistä. Voi määrätä, mutta siitä ei tarvitse välittää. Ei tarvitse varoa turvamiestä.


    • Älä anna

      Päivänselvä asia.

      Ilman kirjallisia sopimuksia on kummankin osapuolen vaikea päästä yhteisymmärrykseen. Et ole tehnyt työtä heille, jos ei ole mitään työsopimuksia olemassakaan. Harrastuspohjalla olet tehnyt joten kuvat/videot kuuluvat myös sinulle!

      1. Bändillä on oikeus kieltää kuvausmateriaalin levitys.
      Eli itsellä saat kuvat/videot pitää mutta ilman suostumusta et saa levittää niitä internetiss,radiossa, facebookissa...
      2. Kuvaajalla on AINA oikeudet kuvaamiinsa kuviin/videoihin ilman erillisiä sopimuksia, joissa kuvaaja yleensä luovuttaa käyttöoikeudet rahallista korvausta vastaan..

      Eli bändille ei tarvitse luovuttaa mitään ilmaiseksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8443
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2287
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe