Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Usherin oireyhtymä

Nean äiti

Hei.

Olen 8-vuotian tytön äiti. Puoli vuotta sitten saimme tytölleni diagnoosiksi Usherin oireyhtymä III tyyppi. Kiinnostaisi tietää, löytyykö täällä "Ushereita"?

t: Nean äiti

6

1358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • usher pojan äiti

      Hei, minulla on 30 vuotias poika, jolla myös syndrooma usher. Todettiin kun poika oli 3 vuotias. Diagnoosi viivästyi koska lääkäreiden oli vaikea uskoa että poika on kuulovammainen koska puhui hyvin. Kun kuulovamma todettiin, huomattiin myös muutokset silmän pohjassa. Onneksi ushereilla ja heidän vanhemmillaan on hyvä kuntoutustiimi. Kaikkeen toimintaan kannattaa lähteä mukaan. Myös sisarukset huomioidaan. Kaikkea hyvää teidän perheelle!

    • 37vNainen

      Täällä yksi 37v usher-nainen jonka sairaus todettiin lapsena.Olin 4-5v kun kuulovamma havaittiin ja 11v kun näkövamma löydettiin ja diagnoosi tehtiin.Ensin minut laitettiin kakkosryhmään mutta nyt siirettiin kolmos-ryhmään kun vasta 3-kympin jälkeen minulle tuli lieviä tasapainohäiriöitä.
      Muuten kävin ihan normaalia peruskoulua ja sen jälkeen 3v ammattikoulus.Tosin en ehtinyt paljonkaan maistamaan työelämää kun työkyvyttömyys-eläkkeelle jouduin 23v:aana.Vapaaehtoistyötä olen tehnyt paljonkin.
      Sairauteni edenny hitaasti,onneksi,kuulo varsinkin oli pitkään melko samalla tasolla ennen kun vasta kolmenkympin jälkeen notkahti ja siirryin yhdestä kuulokojeesta käyttämään kahta kojetta.
      Näkö on edennyt suurinpiirtein 5-6 vuoden välein ja nyt enää noin 10-15 astetta jäljellä näkökenttää.
      Kuvioon tuli muutama vuosi sitten viittomakielenopetusta,hieman valkoisen kepin käyttöä,pistekirjoitusta yms.Vielä pärjään kohtuuhyvin ilman keppiä ja elän ja asun itsenäisesti. :)

      Tsemppiä sinulle ja Nealle jatkossakin ja rohkeasti ottakaa kaikki kuntoutusapu vastaan mahdollisimman varhain mutta kuitenkin lapsen ehdoilla myös.
      Minulle lapsuus oli aika huoletonta aikaa-en pahemmin osannu ymmärtää sairauden vakavuutta,joskus teini-iässä mutta enemmän aikuisena aloin tiedostaa tilanteeni paremmin.En oikein kyennyt hyväksymään kohtaloni ja mitä enemmän mulle tuputettiin kaikkea sitä vähemmän halusin edes myöntää että mulla on tällainen sairaus.Eli kapinoin aika paljon kaikkea vastaan ja halusin olla kuten kaikki muut terveet normaalit ihmiset eikä erottua massasta(minua kiusattiin koulussa kuulovammani takia).

    • kuulonäkövammainen

      Oletko ollut Suomen Kuurosokeat ry:n toiminnassa? Yhdistyksellä on Kuulonäkövammaisten kuntoutumiskeskus Muuramessa. Uskoisin että siihen tässä ketjussa viitattiinkin kuntoutustiimillä...

      Minä en ole "usheri", mutta kuulonäkövammainen kyllä. Yhdistyksen toiminnasta minulla on vuosien kokemus. Yhdistyksen toiminnassa on paljon juuri Usherin oireyhtymää sairastavia, sehän on yleisin kuulonäkövamman aiheuttaja Suomessa.

      Kotisivu on www.kuurosokeat.fi

    • ope

      Myös vammaistuki ja koulu tärkeitä. Ota yhteyttä kuntoutushenkilöstöön saa tuen koko iäksi. Mitään ei ole pakko ottaa vastaan jos ei halua ja itse voi pureskella.Korotettu vammaistuki takaa kuntoutuksen yms.Tärkeät vuodet edessä ja koulun ymmärtäminen ensiarvoisen tärkeää. Keskisuomalaisessa (siis jyväskylän lehti)oli launtaina hieno artikkeli vastaavasta tytöstä jolla oli jo perhe.

      • Nean äiti

        Voi kun ihana että olette vastailleet. Itse uonohdin tästä ja vasta nyt löysin aloittamani ketju. Kiitos teille vastauksista ja neuvoista. Nyt 6 kuukautta myöhemmin kuulo on keskivaikean ja vaikean välissä. Näössä ei merkittava muutos. Kotona olemme saaneet valot, tosiaan työt ei ole vielä viety loppuun asti. En tiedä mitä tän kerran mättää, vielä 3 valoa puuttuu. KELAlta olemme nyt 4 vuotta saaneet perusvammaistuki vaikka viimeksi haetti korotettua jotta pääsisimme kuntoutuksiin. Vuime viikolla hain taas korotettu tuki kiireellisenä (kurssi olisi kuukauden päästä) ja taas tuli kielteinen päätös. Eli edelleen on perustuki ja KELA on sitä mieltä ettei lapsi enempää tarvitsee koska vamma ei ole niin suuri. Kuulonäkövammasten kuntoutuskeskuksen ohjajien kanssa olen jutellut ja ovat käyneet kotikäynnilläkin, myös meillä on vahvat siteet ja hyvä tuki TYKSin kuulokeskuksen kuntoutusohjaajalta. Kaikki olemme ihmeessä KELAn toiminnasta eikä osata selittää mitä tässä meidän tapauksessa on mennyt niin hullosti ettei tukea saada. Valituksia olen tehnyt edellisestä päätöksestä sosiaali uutoslautakuntaan asti ja teen myös tästä uudestaki päätöksestä.

        Asumme Turussa (minä olen ulkomaalainen, siksi ne kirjoitusvirheet) ja täällä muita Ushereita ei ole.

        Toivottavasti vastaatte vielä vaikka tässä aika on kuulunutkin. Kiitos taas kerran teille


      • Nean äiti
        Nean äiti kirjoitti:

        Voi kun ihana että olette vastailleet. Itse uonohdin tästä ja vasta nyt löysin aloittamani ketju. Kiitos teille vastauksista ja neuvoista. Nyt 6 kuukautta myöhemmin kuulo on keskivaikean ja vaikean välissä. Näössä ei merkittava muutos. Kotona olemme saaneet valot, tosiaan työt ei ole vielä viety loppuun asti. En tiedä mitä tän kerran mättää, vielä 3 valoa puuttuu. KELAlta olemme nyt 4 vuotta saaneet perusvammaistuki vaikka viimeksi haetti korotettua jotta pääsisimme kuntoutuksiin. Vuime viikolla hain taas korotettu tuki kiireellisenä (kurssi olisi kuukauden päästä) ja taas tuli kielteinen päätös. Eli edelleen on perustuki ja KELA on sitä mieltä ettei lapsi enempää tarvitsee koska vamma ei ole niin suuri. Kuulonäkövammasten kuntoutuskeskuksen ohjajien kanssa olen jutellut ja ovat käyneet kotikäynnilläkin, myös meillä on vahvat siteet ja hyvä tuki TYKSin kuulokeskuksen kuntoutusohjaajalta. Kaikki olemme ihmeessä KELAn toiminnasta eikä osata selittää mitä tässä meidän tapauksessa on mennyt niin hullosti ettei tukea saada. Valituksia olen tehnyt edellisestä päätöksestä sosiaali uutoslautakuntaan asti ja teen myös tästä uudestaki päätöksestä.

        Asumme Turussa (minä olen ulkomaalainen, siksi ne kirjoitusvirheet) ja täällä muita Ushereita ei ole.

        Toivottavasti vastaatte vielä vaikka tässä aika on kuulunutkin. Kiitos taas kerran teille

        Oho. Mitä mä sekoilen... eli vuosi myöhemmin ketjun aloittamisesta... ja onpas kirjaimiä jäänyt pois... älypuhelimen vika :)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2474
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2173
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1818
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1611
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1555
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1508
    8. 54
      1370
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1319
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1244
    Aihe