KOULUKIUSAAMINEN YHTEISÖN SISÄLLÄ?

Joosua se

Usein uskovainen nuori joutui koulukiusatuksi uskonsa takia. Ainakin vielä 80 luvulla asia oli näin. Mutta pahempi juttu on se, että kiusaajat ovat omaan rauhanyhdistykseen kuuluvia lapsia. Mitä te arvon lukijat antaisitte ohjeeksi, että millä tavoin niiden kiusaaja lasten vanhempia tulisi lähestyä, ettei asia löisi heti karille..?

Meillä on pieni poika joka ei halua enää lähteä kouluun. Ja pitkään kestäneen prosessin jälkeen hän aukaisi suunsa ja kertoi mikä häntä vaivasi. Nyt pitäisi lähestyä niitä vanhempia, mutta .... Antakaapa vinkkejä.

34

553

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ongelma on

Tuo on vaikea ja hankala ongelma, kauaskantoiset vaikutukset...

• römmppönen

Jepulis jeps. Vaikea asia neuvoa. Vois ehkä kertoa vaikka s-postilla oman lapsenne tuntemisista ja muista rakkaudellinen lähestymistapa ennenkaikkea.

Jumalan rauhalla tervehdin teitä rakkaat matkaystävät. Meidän 10-vuotias poikamme on kertonut ikäviä terveisiä koulusta. Hän ei jaksa enää lähteä kouluun koska kokee, että teidän pieni Jallu poikanne kiusaa häntä välitunnilla. Jne

tai

JT. OLEN SAANUT SELVILLE ETTÄ TEIDÄN JALLU KIUSAA MEIDÄN Ramia KOULUSSA. JOS ETTE SAA SITÄ LOPPUMAAN NIIN MINÄ TEEN SIITÄ LOPUN PISTE JR römmppönen

siitä voi valita sopivamman

• Vakosamettihousuine

Olen kuullut juttuja miten koulukiusattu tappoi kiusaajansa 30 vuoden päästä, että vakavempia ongelmia voi tosiaan aiheuttaa ja kiusatusta tuleekin näin syyllinen. Missä on oikeudenmkaisuus?

• Osavaat ne vanhemmat

No, täällä vuosi sitten eräs äiti kielsi poikaansa olemasta poikamme kanssa. Molemmat siis vl. Missä syy?? Mustasukkaisuus? Kateus? Pojallamme ei ole yhtään vl-ystävää, tämä oli ensimmäinen ja se kiellettiin. Onneksi lähisukua on. Menee samaan kiusaamiskategoriaan..

• ovubvcoi

Jos tämä on totto, niin onko tämä oikein? Jos usk. pötky tekisi näin niin se voitaisiin selittää sillä, että pötkyt ovat selllaisia. Jos uskonveljet eivät osaa olla keskenään kunnolla, niin huonosti ovat uskonasiat.

• mietityttävät todella:-(
        ovubvcoi kirjoitti:

Jos tämä on totto, niin onko tämä oikein? Jos usk. pötky tekisi näin niin se voitaisiin selittää sillä, että pötkyt ovat selllaisia. Jos uskonveljet eivät osaa olla keskenään kunnolla, niin huonosti ovat uskonasiat.

"miten olisi" sinustahan on vaikea päästä ihmisenä selville. Tiedät kyllä mitä tarkoitan, Jumalan terve tarkoittaa suun tunnustusta, avaamani keskustelun alta provildtu käänteisesti.
        Sinänsä hyviä netin käytön neuvoja. Ja tämäkin ihan älyttömän ammattimaisesti kirjoitettu.

Selvästi olet a) varastanut nimimerkin b) linnan neito A . Auer c)yksinäinen psykopaatti tai d)"kolmas osapuoli"

Sisällöt ovat ok. Aikaa näyttää olevan tälle foorumille. Hemmetin hienoa, itse en edes jouda kirjoittaan omaan avauksen.

• Voit tulla tönityksi
        ovubvcoi kirjoitti:

Myös niinsanottu uskoton pötky saattaa joutua ikävästi uskovaisen lapsijoukon kiusaamaksi

http://freepathways.wordpress.com/2013/02/15/kiusaamista-oulunsalossa

Mutta vähiten on puhuttu kiusaamisesta vl liikkeen sisällä. Rauhanyhdistysten sisällä elää kaikenlainen hienovaraisempaan ahdistelu, mitätöinti ja kiusaaminen. Eikä se koske suinkaan vain alaikäisiä ihmisiä.

• mietityttävät todella:-(
        mietityttävät todella:-( kirjoitti:

"miten olisi" sinustahan on vaikea päästä ihmisenä selville. Tiedät kyllä mitä tarkoitan, Jumalan terve tarkoittaa suun tunnustusta, avaamani keskustelun alta provildtu käänteisesti.
        Sinänsä hyviä netin käytön neuvoja. Ja tämäkin ihan älyttömän ammattimaisesti kirjoitettu.

Selvästi olet a) varastanut nimimerkin b) linnan neito A . Auer c)yksinäinen psykopaatti tai d)"kolmas osapuoli"

Sisällöt ovat ok. Aikaa näyttää olevan tälle foorumille. Hemmetin hienoa, itse en edes jouda kirjoittaan omaan avauksen.

Pahoittelen!
        Tänään tähän yhteyteen tämä kommentti on aiheton. Kirjoitusta ei löydy avaukseni (Jumalan terve..) alta.
        Mainos! Löytyy vain kaksi muuta hyvää neuvoa internetin käyttön.

• pienityttö
        mietityttävät todella:-( kirjoitti:

Pahoittelen!
        Tänään tähän yhteyteen tämä kommentti on aiheton. Kirjoitusta ei löydy avaukseni (Jumalan terve..) alta.
        Mainos! Löytyy vain kaksi muuta hyvää neuvoa internetin käyttön.

Huomasin saman miettivä.

• miten olisi

Ei ole mitenkään ennen kuulumatonta, 90-luvulla vastaava tapaus. Vika voi olla vanhemmissa, ei lapsessa.
      Minua kiusasi uskovainen tyttö ja oli epäuskoisten kiusaajien johtaja. Vanhempani olivat tytön kummeja, oma lisä.
      Vanhempani hyvä palkkaisia, meillä oli aina kaikki hyvin vaikka 10 lasta. Kiusaaja tyttö sai vanhemmiltani aikaa ja huomioa(luulen äitini ymmärtäneen) ja aivan suhteettoman arvokkaita lahjoja.
      Minä olin valovoimainen, luova, lapsi väri-ihminen. Tyttö oli herkkä, muttei ollut muutoin samanlainen. Hänelle kotona luotiin lapsille paineita, isänsä tiesi kaiken ja valitsi mm kaikille koulupaikat(isän vielä keskiasteella luki ja "tuki").
      Kateus varmasti oli syy, naamioitiin kyllä, mutta se rikkoi meidän tyttöjen välejä.
      Tämän kodin kaikki lapset 6 oppivat tietämään, mikä on isän komento l. lakihengisyttä. Samalla tuo isä salli itselleen eri vapauksia. Ja tuo isä on edelleen uskovaisten nimissä, vaikka varastaa lastensa perheiltä ja vie tavarat toiselle perheelle, keiden katsoo tarvitsevan.
      Tämän kodin lapset ovat melkein kaikki menneet maailmaan. Lapset vihaavat vanhempiaan, sen sijaan muihin uskovaisin nykyisin puhevälit.
      Kyseinen tyttö asui jo avoliitossa(ikä tuolloin 25-30V väiiin "omillaa"), kun uskotteli omalle perheellen olevansa edelleen uskovainen.
      Lapsissa ei ollut vikaa, perheellen isä toimi väärin. Mies toimi tuolloin 90 -luvulla johtokunnassa. Ei onneksi nykyään, Oulun miehet kävi hoitamassa tuloksetta, sama suopa jatkuu.
      Nyt mies vaimoineen muttaa jatkuvasti asuinpaikkaa, miksi? Emme pystyneet kiusaamista aina sopimaan perheen kanssa, siinä perheessä vallitsi niin lakihengisyttä, kuin hempeyttä. Välillä jouduimme olemaan yhteydessä opettajaan ja muuhun koulun henkilökuntaan.

Itse kerran kiusasin ajattelematta 4 luokalla (edellä mainitsenani koti otti yhteyttä) ja vanhempani keskustelivat kanssani ja itkin, sovin kotona asian. Minulle tuli halu pyytää pojalta anteeksi. Ja kävimme pyytämässä. Jätin kiusaamisen yhteen kertaan, oli niin vaikea taival yksin kuljettavana autosta pihalta pojan ovelle!

• miten olisi

Luulen ja toivon, että ko perheen lapset haluavat vielä palata Jumalan valtakuntaan.
        Tietysti toivon et isänsä käsittää, mitä on "vapaan" uskovaisen elo: Vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä hengessä.

• miten olisi kirjoitti:

Luulen ja toivon, että ko perheen lapset haluavat vielä palata Jumalan valtakuntaan.
        Tietysti toivon et isänsä käsittää, mitä on "vapaan" uskovaisen elo: Vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä hengessä.

Varmaan haluavat mennä Jumalan Valtakuntaan, johon pääsee vain ja ainaostaan uudestisytynyt kristitty, mutta kirjoituksen mukaan ei lestadiolaisiin.

• vl-mies

Anna ne kiusaajat vanhempineen Saatanan haltuun jos he eivät lopeta kiusaamista välittömästi ja lopullisesti ja täydellisesti.

Jos he edelleen jatkavat kiusaamista niin käy hakkaamassa ne kuoliaaksi.

Silloin tapahtuu oikeus.

• mikä.

Mikä sulla on? - Älä kosta, kosto on Herran. Ja muistaakseni jatko: Herra: "Minä tahdon kostaa."

Mieti vähän, jos Jumala tahtoo kostaa, niin kyllähän silloin oikealla mitalla kostaa sitten aikanaan.

• Koulun vastuu

Koulun on aina puututtava kiusaamiseen. Tästä on oikeustapauksia, ja kunta on määrätty maksamaan kiusatulle korvauksia kun opettajat eivät ole puuttuneet kiusantekoa.

• vl-mies
        Koulun vastuu kirjoitti:

Koulun on aina puututtava kiusaamiseen. Tästä on oikeustapauksia, ja kunta on määrätty maksamaan kiusatulle korvauksia kun opettajat eivät ole puuttuneet kiusantekoa.

Niillä pikkukorvauksilla ei ole mitään merkitystä kun kiusatun lapsen loppuelämä on jo pilattu lopullisesti.

Kiusaajia pitäisi rangaista oikeudenmukaisesti eli kunnon selkäsauna heille niin että kuolevat tai istuvat loppuikänsä pyörätuolissa. Sitten voimme vasta puhua oikeusvaltiosta ja sivistysvaltiosta.

Nykyään valtio suojelee rikollisia ja rikosten uhrit eivät saa käytännössä lainkaan oikeutta.

• vl-mies
        mikä. kirjoitti:

Mikä sulla on? - Älä kosta, kosto on Herran. Ja muistaakseni jatko: Herra: "Minä tahdon kostaa."

Mieti vähän, jos Jumala tahtoo kostaa, niin kyllähän silloin oikealla mitalla kostaa sitten aikanaan.

Ei ole kostamista jos puolustaa kiusatuksi joutunutta. Se on oikeuden jakamista.

Jos itseäni lyödään niin en kosta. Mutta jos jotakin toista ihmistä lyödään, niin minulla on moraalinen velvollisuus rangaista lyöjää riittävän ankarasti, joka tarkoittaa sitä että lyöjää on lyötävä seitsemän kertaa ja seitsemän kertaa kovempaa. Ja seuraukset on oltava lyönnistä seitsemän kertaa suurempia.

Armo ei ole sitä että toisten ihmisten pahoinpitelijöitä suojellaan ja hyysätään, vaan se on armon irvikuvaa ja Pyhän Hengen pilkkaamista. Armoa on se että väkivallan tekijä saa riittävän rangaistuksen, sillä vain silloin oikeus toteutuu.

• mikä. kirjoitti:

Mihin perustuu sanomasi _ Jumala kostaa??

Kes ihmettelee?

• eräs isä
        Koulun vastuu kirjoitti:

Kempeleessä oli hyvin systemaattinen koulukiusaus prosessi, jonka pääpiruja oli juuri lestadiolaiset lapset.
        Muut eivät uskaltaneet mennä kouluun, ja osa opettajista ( lestat) eivät puuttuneet ja muut eivät uskaltaneet.
        Asia laajeni lehtiin sekä hallintoon ja heidän oli pakko sopeutua muiden tasolle, ILMAN SANKITIOTA.
        Asia oli myös palstalla, argumenttien kera n 2- 3 vuotta sitten.

• mikä.
        vl-mies kirjoitti:

Ei ole kostamista jos puolustaa kiusatuksi joutunutta. Se on oikeuden jakamista.

Jos itseäni lyödään niin en kosta. Mutta jos jotakin toista ihmistä lyödään, niin minulla on moraalinen velvollisuus rangaista lyöjää riittävän ankarasti, joka tarkoittaa sitä että lyöjää on lyötävä seitsemän kertaa ja seitsemän kertaa kovempaa. Ja seuraukset on oltava lyönnistä seitsemän kertaa suurempia.

Armo ei ole sitä että toisten ihmisten pahoinpitelijöitä suojellaan ja hyysätään, vaan se on armon irvikuvaa ja Pyhän Hengen pilkkaamista. Armoa on se että väkivallan tekijä saa riittävän rangaistuksen, sillä vain silloin oikeus toteutuu.

Sun kannattaa keskustella puhujan kanssa Pyhän Hegen pilkasta, kun ilmeisesti mietit sitä. Koskaan itse en ole kuullut kenenkään uskovaisen käskevän tappaan lapsen, jos toinen on kiusannu sitä. Siinähän joutuisi tappamaan lapsen sisaruksenkin todennäköisesti ja aina lisää tapettavia ilmaantuisi. Lasten väleillä usein on kiusaamista. Kiusaamista en puolla enkä tuota sillä tarkoittanu. Uskovaiset lapset ymmärtävät puhettakin. Syntien anteeksiantaminen on annettu uskovaisille ja sillä voi matkan vikoja korjata.

• Lasten puolesta
        eräs isä kirjoitti:

Kempeleessä oli hyvin systemaattinen koulukiusaus prosessi, jonka pääpiruja oli juuri lestadiolaiset lapset.
        Muut eivät uskaltaneet mennä kouluun, ja osa opettajista ( lestat) eivät puuttuneet ja muut eivät uskaltaneet.
        Asia laajeni lehtiin sekä hallintoon ja heidän oli pakko sopeutua muiden tasolle, ILMAN SANKITIOTA.
        Asia oli myös palstalla, argumenttien kera n 2- 3 vuotta sitten.

Olikohan Kempeleen tapauksessa myös koulun johto samassa hyväveli-liikkeessä.

Käsittämätöntä miten suuri valta voi olla yhdellä lahkolla.

• vl-mies
        mikä. kirjoitti:

Sun kannattaa keskustella puhujan kanssa Pyhän Hegen pilkasta, kun ilmeisesti mietit sitä. Koskaan itse en ole kuullut kenenkään uskovaisen käskevän tappaan lapsen, jos toinen on kiusannu sitä. Siinähän joutuisi tappamaan lapsen sisaruksenkin todennäköisesti ja aina lisää tapettavia ilmaantuisi. Lasten väleillä usein on kiusaamista. Kiusaamista en puolla enkä tuota sillä tarkoittanu. Uskovaiset lapset ymmärtävät puhettakin. Syntien anteeksiantaminen on annettu uskovaisille ja sillä voi matkan vikoja korjata.

Tuo on joku toinen vl-mies. En minä.

• jtkn.

Kiusaaminen saattaa lähteä siitä, jos on hiljainen. Olen miettinyt sitä, että mistä syystä toiset ihmiset ovat epäsuosiossa ja toiset eivät. Tämä myös aikuisten joukossa. Raamatussa Jaakobin kirjassa on havaittavissa yksi selkeä syy; köyhyys. Köyhää ei arvosteta, hänelle ei anneta parasta paikkaa. Köyhän olemus saattaa myös olla hyvin aliarvostettu, vanhat kuluneet vaatteet, nöyrä ulkonäkö, pelokkuus...

• Meeri66

Tuli vaan mieleen se Aamulehdessäkin uutisoitu Lempäälän kiusaamistapaus. Olisiko mahdollista että sielläkin olisi kiusattu jo kouluaikoina? Koulukiusaaminen on niin vakava asia, että se sotkee koko ihmiselämän. Joku asiaa tunteva voisi kertoa...

• Kiusata ei saa

Älä ota yhteyttä vanhempiin.

Koulukiusaamiseen on puututtava koulussa, eli ota yhteyttä lapsesi opettajaan tai koulun rehtoriin. Heidän virkavelvollisuuksiin kuuluu selvittää asia.

Hengellisiä asioita ei tähän tarvitse sekoittaa. Kiusaaminen on kiusaamista, ja koulun on puututtava siihen.

• virtahevospoolo

Lempäälän kiusaamistapaukseen liittyy ymmärtääkseni koulukiusaaminenkin. Siitä on kai aikaa kuitenkin jo 20 vuotta joten asiaa kokematon ei voi ymmärtää vaikutuksia. Kuuleman mukaan tämä kiusattu uhri olisi ollut hyvin kaunis ja viehkeä nuori nainen joka varasti huomion muilta ikätovereiltaan. Siis ainoa keino on tällöin ruveta joukolla kiusaamaan. Kiusaamista on hyvin vaikea kitkeä pois hokkuspokkustemppuna. Yleensä kiusaamiseen riittää ilveily tai ihan pienet huokailutkin jota opettajat ei tajua.

Tää on tätä samaa kateutta, mitä Joosef joutui kokemaan veljien taholta. Joosefille kävi raskaiden vaiheiden kautta lopulta hyvin. Voimia kiusatulle !!! Kyllä se voitto tulee vielä kotiin !!!

• virtahevospoolo
    • Optimisti-Pessimisti

Jos kiusaajien vanhemmat on puhujia tai johtokunnassa niin ainut järkevä vaihtoehto on paikkakunnalta pois muutto. Ainakin jos asia katsoo lapsen edun ja perheen kannalta.

Pahimmassa tapauksessa teidän perhe revitään todennäköisesti henkisesti riekaleiksi. Ilman kallonkutistajaa ette tule selviämään jos jäätte em. tilanteessa paikkakunnalle. Kaikki voi aluksi näyttää hyvältä mutta kokemuksen mukaan joku myöhemmin puukottaa perhettä selkään jollakin todella ikävällä tavalla. Ainakin siihen pitää varautua että rapaa tulee tuulilasiin.

Tietenkin tilanne on toinen jos kiusaajat on rivi porukkaa. Tällöin tilannetta voi ruveta selvittämään ja luultavasti selviää ilman sen kummempaa dramatiikkaa.

Mutta vaistoan että tilanteena on tuo ensimmäinen koska täältä hieman arkana asiaa kyselet. Eli etene varpaillaan tai ota aika kovanahkainen asenne. Voihan olla että kaikki menee hyvin mutta mutta kokemusta muusta vain on enemmän.

• hoitolaps

Oletteko joutuneet hoitokokouksiin? Lapset vaistoaa hyvin herkästi tämmöiset ryhmädynamiikka ja vuorovaikutus asiat sekä perheen hierarkian yhteisössä. Jos perheenne on ry:n pahnanpohjimmaisia niin kiusaamin voi johtua tästä.

Hoitokokousaikana (70 luku) oli meidän ry:llä tapana että näiden hoidettujen perheiden lapsia kiusattiin eli ne oli vapaata riistaa muille lapsille. Kukaan ei puuttunut silloin näihin.

• Minä kyllä

Neuvoisin vaikenemaan tuosta kiusaamisesta ja puremaan vain hammasta tai vaihtamaan koulua. Näissä uskovvaisten piireissä kun astuu jonku varpaille vaikka vain ihan aiheestakin antamallla heille kriittistä palautetta voi seuraukset olla ihan ties mitä niinkuin Lempiälän tapaus osoittaa... muuttakaa vaikka toiselle paikkakunnalle ennemmin kuin peräätte inhimmilstä käytöstä....

• Marco6969

Tää on ihmeen hyvä tietopalsta tää 24suomi. Olin juuri aikomassa muuttaa Kirkkonummelta Lempäälään, mutta taidan jäädä sittenkin tänne. Kiitos valaisijoille !!!

• Lempäälä

Lempäälään lepäämään ei ei ei ei ei ei ei ei eiiiiiiiiiiiiiii ikinä !!!

• Taapekoi

No Lempäälän rauhanyhdistykssä voi sattua nyt ihan mitä vaan.

• Nojoonmarkkinat

Fariseuksia on aina ollu ja kirjanoppineita. Niistähän Jeesuskin varoitti !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3633
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2469
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      37
      2323
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1569
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1402
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      128
      1320
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      271
      1304
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe