Kaksi vuotta sitten tinnitus iski rock-konsertin jälkeen. Alkuun oli pitkään helvettiä, aikaa myöten vinkuna ja suhina ovat onneksi selvästi helpottaneet.
Olen tosi allerginen, ja tuntuu, että "pää on monesti täynnä räkää". Monesti myös oksennan limaa (ja samalla ruuat, koska lima nousee ruokailun jälkeen, työtoverit jo ihmettelevät oksenteluani). Oksennuksessa voi olla mukana kovia vihreitä limakokkareita.
Korvat monesti poksuvat, tuntuu että ne välillä aukeavat, ja sen jälkeen kaikki kuuluu vähn aikaa paljon lujempaa. Olen käynyt lääkärissä alkuun useasti, mutta lääkäri oli haluton/kyvytön auttamaan mitenkään. Hän sanoi, että korvassani on nestettä ja tulehdus, kokeiltiin eri antibiootteja, jotka eivät auttaneet. Ehdotin liimakorvaa, jonka lääkäri totesi menevän itsestään ajan kanssa ohi. Ei tunnu menevän. Kuulo on toisesta korvasta selvästi alentunut, ja usein joudun kysymään toisilta "Mitä!". Ääni tuntuu tulevan haudan takaa. Joskus tuntuu, että korva kärsii hapenpuutteesta, kuin ilma ei kiertäsi. Raittiissa ilmassa oireet helpottavat.
Suhinasta kärsivä tuttu ehdotti, että menen vaatimaan betahistadiinia, joka lisää verenkiertoa korvassa. Hän oli saanut siitä avun. Lääkettä on syötävä tosin kauan. Söin 100 tabletin kuurin, itselläni ei vaikuttanut mitenkään, joten en jaksanut jatkaa.
Onko totta, että liimakorva menee itsestään ohi? Joskus tekisi itse mieli työntää korvaan neula, että räkä valuisi pois ja ilma kulkisi korvassa.
tinnitus, allergia, liimakorva
8
6379
Vastaukset
- Silli
Kuulostaa sen verran vakavalta että sun pitäis päästä jo keskussairaalan korvapuolelle kunnon tarkastukseen arvauskeskuksen sijasta. Vaadi siltä lekuriltasi lähete. Siellä ne ymmärtää korvien lisäksi nielu ym. jutut koska ne on yhteydessä toisiinsa.
Itselläni on liimakorvat eikä toivoakaan että se joku päivä vain yhtäkkiä katoaisi. Räkää usein korvissa asti ja sitä saa putsailla joskus päivittäin pois. - mä vaan
itselläni ollut liimakorvat ym...
toinen korva jopa leikattu.toi sun liimakorva
juttus.menet yksityiselle lekurille,kerrot
tilanteesi.ne puuduttaa sun korvan,työntää
neulan läpi tärykalvon.sit se imasee märän
rään sieltä pois.ja kysyy laitetaanko putki.
ja sä vastaat,tottakai.putki toimii siitä lähin ilmastointina.koko lysti enintään 200€,josta kelalta noin 60 prossaa takas.suosittelen tätä
kerta liima korvaan ei oikee muu auta.mulla makso
toi imu ja putki homma 130€.mutta kuulin jo samana iltana.
ja sairaalan korvapolille voit joutua jonottaan
kahdesta viikosta,puoleen vuoteen. - Milla
Moi vaan!
Ihan mielenkiinnosta vaan kysyn, että helpottiko sulla todella se suhina ja vinkuna parin vuoden kuluttua sen rock-konsertin jälkeen, jolloin tää kaikki alkoi?
Meikäläisellä menossa viides kuukausi vastaavanlaisen ryminän jälkeen, jonka säkin varmaan olet kokenut ja korvissa on jatkuvasti melkoinen suhina ja vinkuna käynnissä...- yökkijä
No moi,
kyllä, tinnitus on minulla helpottanut aikaa myöten, vaikka aluksi toista luulin, ja lääkärikin väitti, ettei mitään helpotusta ole luvassa.
Joten ole positiivisella mielellä vaan, äläkä usko lääkäreitä. Pienen suhinan saatan vielä kuulla joskus nukkumaan mennessä toisessa korvassa, mutta se on pieni ongelma.
Joitakin konsteja, joita voisit kokeilla, jos et jo ole kokeillut:
-Yksi on niska-hartiaseudun rentoutus ja hieronta. Ja jos sinulla on joku läheinen, joka voisi hieroa korvasi aluetta, niin kannattaa pyytää hieromaan tai sitten hiero itse. Pitää saada veri kiertämään korvan alueella.
-Joissakin tutkimuksissa on saatu viitteitä E-vitamiinin tehosta tinnitukseen, toisissa tutkimuksissa taas ei. Kokeilla voi, samoin C-vitamiinia.
-Pyydä lekua kirjoittamaan betahistadiinia (Betaserc). Sen pitäisi lisätä verenkiertoa korvan alueella. Olisi syötävä yli kuukausi, ennenkuin alkaa vaikuttaa. Itse söin kuukauden, enkä huomannut mitään vaikutusta, mutta pahasta homeallergiasta kärsivä tuttavani oli saanut siitä selvän avun yleensä stressin laukaisemana toistuvasti alkavaan kovaan korvan suhinaan.
-Täällä jotkut ovat suositelleet myös neidonhiuspuuta (luontaistuote). En ole itse kokeillut, mutta ymmärtääkseni tuote parantaa verenkiertoa.
-Ole positiivisella mielellä, ja usko siihen, että tinnitus vielä jonain päivänä helpottaa. Viidentenä kuukautena itsellänikin oli vielä täysi konsertti päässä, joten voit hyvin odottaa vielä. Varustaudu siihen, että välillä tulee takapakkia eli tinnitus voi välillä ajoittain pahentua.
-Itselläni tinnitus liittyy vahvasti allergiaan ja nielun ja pään alueen sitkeään limaan. Olen huomannut, että kun saan limaa pois esim. oksennettua, suhina vähenee. Korvan huuhtelu suihkussa puolestaan pahentaa oireita.
-Homeopatia ja vyöhyketerapia ovat myös kokeilemisen arvoisia juttuja. Nuo ovat minulla ainoat, jotka ovat olennaisesti ja nopeasti auttaneet ihottumaani (tinnitukseen en ole kokeillut), sen jälkeen kun koululääketiede ei kymmenessä vuodessa saanut iholleni kuin pahaa aikaan. Vyöhyketerapiakirjan voi lainata kirjastosta ja sitä voi antaa vaikka itse itselleen, tai pyytää läheistä antamaan, eli ei välttämättä edes maksa paljoa. - Julius
yökkijä kirjoitti:
No moi,
kyllä, tinnitus on minulla helpottanut aikaa myöten, vaikka aluksi toista luulin, ja lääkärikin väitti, ettei mitään helpotusta ole luvassa.
Joten ole positiivisella mielellä vaan, äläkä usko lääkäreitä. Pienen suhinan saatan vielä kuulla joskus nukkumaan mennessä toisessa korvassa, mutta se on pieni ongelma.
Joitakin konsteja, joita voisit kokeilla, jos et jo ole kokeillut:
-Yksi on niska-hartiaseudun rentoutus ja hieronta. Ja jos sinulla on joku läheinen, joka voisi hieroa korvasi aluetta, niin kannattaa pyytää hieromaan tai sitten hiero itse. Pitää saada veri kiertämään korvan alueella.
-Joissakin tutkimuksissa on saatu viitteitä E-vitamiinin tehosta tinnitukseen, toisissa tutkimuksissa taas ei. Kokeilla voi, samoin C-vitamiinia.
-Pyydä lekua kirjoittamaan betahistadiinia (Betaserc). Sen pitäisi lisätä verenkiertoa korvan alueella. Olisi syötävä yli kuukausi, ennenkuin alkaa vaikuttaa. Itse söin kuukauden, enkä huomannut mitään vaikutusta, mutta pahasta homeallergiasta kärsivä tuttavani oli saanut siitä selvän avun yleensä stressin laukaisemana toistuvasti alkavaan kovaan korvan suhinaan.
-Täällä jotkut ovat suositelleet myös neidonhiuspuuta (luontaistuote). En ole itse kokeillut, mutta ymmärtääkseni tuote parantaa verenkiertoa.
-Ole positiivisella mielellä, ja usko siihen, että tinnitus vielä jonain päivänä helpottaa. Viidentenä kuukautena itsellänikin oli vielä täysi konsertti päässä, joten voit hyvin odottaa vielä. Varustaudu siihen, että välillä tulee takapakkia eli tinnitus voi välillä ajoittain pahentua.
-Itselläni tinnitus liittyy vahvasti allergiaan ja nielun ja pään alueen sitkeään limaan. Olen huomannut, että kun saan limaa pois esim. oksennettua, suhina vähenee. Korvan huuhtelu suihkussa puolestaan pahentaa oireita.
-Homeopatia ja vyöhyketerapia ovat myös kokeilemisen arvoisia juttuja. Nuo ovat minulla ainoat, jotka ovat olennaisesti ja nopeasti auttaneet ihottumaani (tinnitukseen en ole kokeillut), sen jälkeen kun koululääketiede ei kymmenessä vuodessa saanut iholleni kuin pahaa aikaan. Vyöhyketerapiakirjan voi lainata kirjastosta ja sitä voi antaa vaikka itse itselleen, tai pyytää läheistä antamaan, eli ei välttämättä edes maksa paljoa.TV:stä tuli ohjelma Solarplexus lasten maitoallergiasta ja sen yhteydestä korvatulehduksiin. En usko oireiden menevän täysin ohi aikuisenakaan joten väittäisin maitoruokien olevan yksi hyvä syy korvien oireilemiseen!!
- Happea?
Hei,
Jos on saanut tinnituksen melusta,
kannattaa kuulemma kokeilla samaa
happihoitoa, kuin sukellustapaturmissa
annetaan. Se saattaa auttaa, varsinkin
jos apua hakee heti. Voit etsiä netistä
sanoilla happihoito, ylipainehappihoito
ja HBO. - yökkijä
Happea? kirjoitti:
Hei,
Jos on saanut tinnituksen melusta,
kannattaa kuulemma kokeilla samaa
happihoitoa, kuin sukellustapaturmissa
annetaan. Se saattaa auttaa, varsinkin
jos apua hakee heti. Voit etsiä netistä
sanoilla happihoito, ylipainehappihoito
ja HBO.Minä kysyin heti tinnituksen alettua lekulta ylipainehappihoidosta, mutta tämä leku kuittasi vain: "Ei kuulu julkisen terveydenhuollon piiriin."
Tiedä sitten mikä on totuus, onko vain rikkaille ja sotilaille varattu tuo homma (intissä pauketta kuullut tuttu kiidätettiin heti Tilkkaan happihoitoon, muistaakseni Myyrmannin uhrit saivat tuota hoitoa myös). - jaska
yökkijä kirjoitti:
Minä kysyin heti tinnituksen alettua lekulta ylipainehappihoidosta, mutta tämä leku kuittasi vain: "Ei kuulu julkisen terveydenhuollon piiriin."
Tiedä sitten mikä on totuus, onko vain rikkaille ja sotilaille varattu tuo homma (intissä pauketta kuullut tuttu kiidätettiin heti Tilkkaan happihoitoon, muistaakseni Myyrmannin uhrit saivat tuota hoitoa myös).että sitä pidetään itseaiheutettuna vaivana ja siks ei kalliita hoitoja ruveta antamaan. Kokeile B-vitamiinia, mulla auttoi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216705Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562303- 1471867
- 851261
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981055- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.89953Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843- 32840
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147767