Lapsen kolmi-/nelikielisyys?

Pohhdiskelija

Hei!

Minä ja mieheni odotamme nyt ensimmäistä lastamme. Itse olen suomalainen ja puhun luonnollisesti suomea äidinkielenäni, mieheni taas puhuu venäjää. Keskenämme puhumme erinomaista englantia, mutta asumme maassa, jossa valtakielenä on neljäs kieli, jota meistä kumpikaan ei puhu sujuvasti.

Alusta lähtien, kun lasta olemme suunnitelleet, olemme tietenkin pitäneet itsestäänselvänä, että molemmat puhuisimme lapselle äidinkieltämme. Mutta mitenkäs sitten tuo yhteinen kielemme eli englanti? Osaan itse toki sujuvasti venäjää, mutta jostain syystä emme ole saaneet yhteistä kieltämme vaihdettua siihen. Jotenkin kieltä on vaikea vaihtaa, kun kerran englannilla lähdimme liikkeelle...

Onko kellään samankaltaista kokemusta? Miten tulisi toimia tässä tilanteessa, jotta lapsi oppisi ainakin meidän molempien äidinkielet hyvin? Tulisiko minun ja mieheni vaihtaa yhteiseksi kieleksemme venäjä, jottei englanti pääse sotkemaan asioita?

Sitten on tietysti asuinmaamme kieli. Luultavasti lapsi oppisi sen päiväkodissa, kun sinne menee. Tarkoituksenamme on kuitenkin muuttaa parin vuoden päästä Yhdysvaltoihin, joten englantikin toki olisi tarpeen? Kuulostaa sekavalta, ja sitä se onkin...

Olisi mukava kuulla kokemuksistanne aiheeseen liittyen. Kiitos etukäteen.

5

307

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • n.24.hki

Jos olette muuttamassa usaan unohtakaa se 4s kieli laittakaa muksu suoraan englanninkieliseen päiväkotiin. Ehkä molemmat voitte puhua lapselle omaa kieltä ja keskenänne englantia plus lapsi oppisi päiväkodissa englantia?

• käyttäkää

molemmat omia äidinkieliänne ja puhukaa yhdessä englantia, niin mekin teemme.

• Kielipuoli

Minä puhun suomea ja muija puhuu omaa kieltään lapselle. Minä puhun muijalle lähinnä englantia ja hän minulle. Muija kyllä osaa suomea ja minä auttavasti hänen kieltään. Lapsi puhuu minun kanssa suomea, äitinsä kanssa äidin kieltänsä. Kun juttelen vaimon kanssa niin lapsi sekaantuu puheeseen molemmilla kielillä riippuen siitä kummalle sanansa osoittaa. Ei itse kuitenkaan kommentoi englanniksi vaikka ymmärtääkin mitä ilmeisemmin suurimman osan.

• mewwvaan

Hei..
      Kun kerran sina puhut suomea ja miehesi venajaa,ja toisillenne puhutte englantia..niin minun mielestani sinun ei tarvitse asiaa murehtia koska kerran kun puhutte keskenanne englantia niin automaattisesti lapsikin kuulee sen englannin kielen myos,ei silta voi valttya.. :)

• jen815

Meillä minä puhun pojalle suomea ja mies koreaa, keskenämme englantia. Asuimme Usassa ja nyt olemme Suomessa, kunhan poika on isompi menee amerikkalaiseen päiväkotiin (on Usan ja Suomen kansalainen, aivan kuten minäkin). Jatkakaa vaan samalla tavalla, teidän lapsenne opppii varmasti kaikkia :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      720
      2990
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      362
      2672
    3. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      50
      2441
    4. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      31
      2407
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1958
    6. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1489
    7. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1482
    8. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      72
      1413
    9. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      57
      1359
    10. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      47
      1344
    Aihe