Lapsen kolmi-/nelikielisyys?

Pohhdiskelija

Hei!

Minä ja mieheni odotamme nyt ensimmäistä lastamme. Itse olen suomalainen ja puhun luonnollisesti suomea äidinkielenäni, mieheni taas puhuu venäjää. Keskenämme puhumme erinomaista englantia, mutta asumme maassa, jossa valtakielenä on neljäs kieli, jota meistä kumpikaan ei puhu sujuvasti.

Alusta lähtien, kun lasta olemme suunnitelleet, olemme tietenkin pitäneet itsestäänselvänä, että molemmat puhuisimme lapselle äidinkieltämme. Mutta mitenkäs sitten tuo yhteinen kielemme eli englanti? Osaan itse toki sujuvasti venäjää, mutta jostain syystä emme ole saaneet yhteistä kieltämme vaihdettua siihen. Jotenkin kieltä on vaikea vaihtaa, kun kerran englannilla lähdimme liikkeelle...

Onko kellään samankaltaista kokemusta? Miten tulisi toimia tässä tilanteessa, jotta lapsi oppisi ainakin meidän molempien äidinkielet hyvin? Tulisiko minun ja mieheni vaihtaa yhteiseksi kieleksemme venäjä, jottei englanti pääse sotkemaan asioita?

Sitten on tietysti asuinmaamme kieli. Luultavasti lapsi oppisi sen päiväkodissa, kun sinne menee. Tarkoituksenamme on kuitenkin muuttaa parin vuoden päästä Yhdysvaltoihin, joten englantikin toki olisi tarpeen? Kuulostaa sekavalta, ja sitä se onkin...

Olisi mukava kuulla kokemuksistanne aiheeseen liittyen. Kiitos etukäteen.

5

292

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • n.24.hki

Jos olette muuttamassa usaan unohtakaa se 4s kieli laittakaa muksu suoraan englanninkieliseen päiväkotiin. Ehkä molemmat voitte puhua lapselle omaa kieltä ja keskenänne englantia plus lapsi oppisi päiväkodissa englantia?

• käyttäkää

molemmat omia äidinkieliänne ja puhukaa yhdessä englantia, niin mekin teemme.

• Kielipuoli

Minä puhun suomea ja muija puhuu omaa kieltään lapselle. Minä puhun muijalle lähinnä englantia ja hän minulle. Muija kyllä osaa suomea ja minä auttavasti hänen kieltään. Lapsi puhuu minun kanssa suomea, äitinsä kanssa äidin kieltänsä. Kun juttelen vaimon kanssa niin lapsi sekaantuu puheeseen molemmilla kielillä riippuen siitä kummalle sanansa osoittaa. Ei itse kuitenkaan kommentoi englanniksi vaikka ymmärtääkin mitä ilmeisemmin suurimman osan.

• mewwvaan

Hei..
      Kun kerran sina puhut suomea ja miehesi venajaa,ja toisillenne puhutte englantia..niin minun mielestani sinun ei tarvitse asiaa murehtia koska kerran kun puhutte keskenanne englantia niin automaattisesti lapsikin kuulee sen englannin kielen myos,ei silta voi valttya.. :)

• jen815

Meillä minä puhun pojalle suomea ja mies koreaa, keskenämme englantia. Asuimme Usassa ja nyt olemme Suomessa, kunhan poika on isompi menee amerikkalaiseen päiväkotiin (on Usan ja Suomen kansalainen, aivan kuten minäkin). Jatkakaa vaan samalla tavalla, teidän lapsenne opppii varmasti kaikkia :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      37
      3401
    2. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      97
      1684
    3. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      136
      1595
    4. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      45
      1470
    5. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      91
      1290
    6. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      29
      1192
    7. Kirjallinen varoitus

On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      57
      1095
    8. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      245
      1042
    9. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      270
      991
    10. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      125
      990
    Aihe