LA Marraskuu 2013

pallomaha90

Elikkäs en löytänyt ainakaan vielä tälläästä.?

Elikkäs täällä la 1.11 . ennestään kaksi poikaa 08 & 10 joten tyttö sais luvan tulla.

aamut ihan ok , illat hemmetin huonoja :D . nipistelyä ja kramppeja alavattas.
eka neuvola vasta 27.3 ja uä 12-13 viikolla.
ei jaksais oottaa ei.

237

2466

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miini91

Heips. Mulla on la 6.11. Vielä on ajatukset vähän sekaisin, koska poikamme on vasta 6kk :) ja Vantaalta olen. Ultrassa jo kävin ja pikkuinen oli siellä missä pitääkin :)

• ida1

Moi! Plussasin 12. Päivä. Ja la ois sitte 18.11. :) jännittää niin kovasti kun takana vaikea keskenmeno 7kk sitten. :/ toivotaan parasta!!

• Elle*

Mulla ois la 9.11. Olen kokenut kans keskenmenon ja aika myöhäisillä viikoilla, joten jännittää vielä miten tässä käy... Ja tämä on toinen lapsi.

• amanda7

moikka täällä kanssa tulossa marrasvauva, laskettuaika olis 15 päivä

oireita on:kauheat ilmavaivat, ummetus, rinnat kipeänä, ja alavatsa kramppaa
      mielitekoja jo tullut appelsiini

• pikku kakkonen

La 5.11 ja tänään käytiin ekan kerran neuvolassa :) Ens viikolle varattiin jo ultra, kun kuukautiset on ollut epäsäännölliset niin tarkistellaan viikot sillon sitten :) Saas nähdä muuttuuko la vai pysyykö samana.

Itselläni oireina ollut viimeisen viikon etova olo, syöminen ei ole siihen vaikuttanut, ei ole onneksi joutunut oksentaa, mutta vähän väliä on sellainen epämukava olo kurkussa. Alavatsa on vihloskellut jos koittaa venytellä, kurottaa korkealle tai vaikka jo kun nousee autosta (autossa tosi pehmeet penkit). Toinen lapsi olisi siis tulossa. Vähänhän tämä ensimmäinen komannes jännittää, tuleeko keskenmeno vai sujuuko kaikki hyvin. Yritän ottaa rauhallisesti ja välttää stressaamista.

Onnea kaikille odottajille ja tsemppiä :)

• Sara*

Täällä la 14.11 ja huomenna ensimmäinen neuvola :) Ensimmäinen lapsi ja minun ei edes pitänyt tulla ikinä raskaaksi, kun gynekologi tällaisen diagnoosin antoi pari vuotta sitten. :) Niin onnellinen

• emppis87

Moikka Sara! Oli vaan pakko laittaa mini viesti kun meilla on sama laskettu aika eli 14.11 :) Meilla on myos tulossa ensimmainen vauva ja ollaan tosi innoissaan ja samalla vahan hermostuneita. Toivottavasti sulla menee osotus hyvin!

• Elle*

Hienoa Sara, että olet tullut raskaaksi, vaikka lääkäri ei siihen uskonut!! Välillä elämässä tapahtuu niin ihmeellisiä asioita :)
      Ensimmäisessä neuvolassa on jo käyty ja ensimmäinen ultra on sitten kuukauden päästä.
      Hormonit jyllää kovasti kehossa ja mielialat ailahtelevat kuin vuoristoradassa. Työrintamalla on liikaa stressiä ja se tietenkin pahentaa oloa... Pitäisi jotenkin osata rentoutua, mutta tuntuu nyt kovin hankalalta.

Amanda7 : Olen kärsinyt myös erilaisista peloista, kun takana keskenmeno ja esikoisen synnytys jätti pienen trauman, kun ei ollut ns. normaali synnytys. Sain ajan pelkopolille ja uskon sen auttavan.. Pelkopolilla saa asioita käsiteltyä ja viimeistään synnytyksessä niiden käyntien merkityksen huomaa. Näin olen ainakin kuullut. Keskenmenopelkoni ei ole enää niin suuri, koska raskausoireeni ovat niin voimakkaat. Viime raskaudessa hävisi raskausoireet ja siitä kuukausi eteenpäin, niin sain keskenmenon. Mutta tsemppiä sulle, kyllä kaikki menee hyvin!!

• Pelokas ensiodottaja

Täällä viikkoja 5 0, joten jos oikein on laskettu niin LA 26.11.. Pelottaa vähän kun on ensimmäinen tulossa, ja jos tuleekin keskenmeno, mutta kyllä samalla tietysti iloinen olen... Oireina on ollut etova olo päivällä ja iltaisin hikoiluttaa, pientä rintojen arkuuttakin on ollut..
      En oikein tiedä missä vaiheessa kertoisin esimiehelleni (varmaan viikolla 12?) sill' työni on fyysisesti vähän raskasta kun joutuu nostelemaan 10-20kg laatikoita..

• 19+16

Itse odotan ensimmäistä ja LA on 25.11.2013. Jouduin viikko sitten vuodon vuoksi lääkäriin ja mut ultrattiin, raskaus on siellä missä pitääkin ja sikiöpussikin löytyi. Koska raskaus niin alussa, niin eipä siellä muuta näkynytkään. Vuotoa tuli niukasti ja turhaan vain säikähdin.

Kahden viikon päästä on eka neuvola ja siellä ultrataan mahan päältä, pelkään että ei mitään vielä näy ja sitten tulen entistä stressaantuneeksi. Nyt jo tuntuu että kaikki ei ole ok, kun ei mitään oireita, ei mielitekoja, ei okseta. Ainoat ns. oireet voisin laskea olevan rinnat jotka tuntuu painavan tonnin ja yöllä herääminen vessaan, jota koskaan ennen ei ole tarvinnut tehdä.

On ihan kamalaa vain odottaa.

• Eelmou

Plussasin pari päivää sitten ja menkkojen mukaan olisin jo viikolla 8 tai 9 kun menkat on ollu niin epäsäännölliset muutenkin. =)... Täytyy ottaa yhteyttä neuvolaan heti huomenna kun tultiin vasta reissusta. Meillä on 11kk ikäinen lapsi joten ikäeroa tulis sellaset 1,5 vuotta.

• haaleeta viivaa

Kävin lukemassa teidän juttuja ja kun en mitään sopivampaa topikkia löytänyt niin haluan nyt kertoa "jollekin".

ONNEA teille raskauden alkamisesta! :) Toivon mukaan kaikilla menee kaikki hyvin ja homma etenee kuten pitääkin.

Mulla sellanen hämärä tilanne että testasin eilen aamulla vaalean toisen viivan! Ja vaikka toista lasta toivomme niin puhe oli hetki vielä odottaa kun esikoinen vasta vauva. Eli jos vaalea viiva todella tuosta vahvistuu ja plussaa tarkoittaa, niin se on kai tapahtunut ehkäisystä huolimatta! Ja l.a. humpsahtanee joulukuun puolelle, sen tarkemmin en osaa sanoa yhtään. Tai sitten oon jo pidemmällä mutta jostain syystä ei kunnolla näy. Ajattelin ostaa CB digitalin niin jos se osaisi kertoa paremmin, mulla kun ei esikoisesta tullut vahvaa toista viivaa kun vasta myöhään (apteekin testiin tai predictoriin) kun CB näytti jo 3

• sisusa

Hei! Meillä olisi laskettu aika 3.11 eli tänään rv 10 3 . Yli 3 vuotta sihen meni että raskaus alkoi ja onnistui, apua siihen tarvittiin eli ivf hoidon myötä onnisti :) nyt nautitaan täysin rinnoin odotuksesta, pahoista oloista huolimatta!

• andyli1

Täällä LA 2.11. eli 10 4. Tänään oli neuvola ja sydänäänet kuului! Ihanaa, koska minulla on 3 keskenmenoa ja olin taas ihan hermona! Viikon päästä olisi NT-ultra.
      Meillä on Sisuran kanssa aika samat päivät!

Kyseessä on 3. lapsi.

• sisusa

Samoissa mennään juu andyli :) meillä olis nt-ultra maanantaina, jännittää ihan hirveesti jo nyt. Pari viikkoa sitten oli neuvola ja olin niin pettyny ku ei yritetty edes kuunnella sydän ääniä vielä. Mut onneksi varhaisultrassa rv7 tuli nähtyä syke

• sisusa

Hienoa ja onnea andyli!

• andyli1

Juu, meillä neuvolassa sanoi TH, ettei ikinä yritä kuunnella ennen rv 10. Se on niin kamalaa jos ei sitten kuulukaan ja äiti alkaa suotta hermoilla.
      Itselläni on kesknemneoja taustalla, joten sydänäänet oli kyllä suunnaton helpotus.

• andyli1

Siis keskenmenoja (varmaan arvasitkin).
      Kerro sitten miten NT-ultrassa meni.

• sisusa

Juu kerron kyllä :) Onko nämä keskenmenot ollu sulla ihan alkuvaiheessa? (jos saa udella?)

• Eelmou

Oho, kyllä mulla ekassa raskaudessa kuunneltiin sydänäänet viikolla 9 0 mutta varoitti että ei ehkä kuulu vielä. En sitten stressannut mutta kuului kuitenkin :).

• andyli1

Joo. Edellisessä raskaudessa Th ei kuunnellut ennen rv 13, juuri samasta syystä. Mutta hänellä oli muistaakseni vanha laite. Rv 9 0 on jo tosi aikainen dopplerille.
      Mulla ei saanut edellisessä lääkäri kuulumaan rv 13 ja ei kun ultraan ja siellä sitten nähtiin, että ei ollut mitään hätää. Ja olen siis hoikka eli vararavintoa ei ole välissä vaimentamassa kuuluvuutta.

• tiuhti90

Mulla on la 10.11. ja esikoista odotellaan. Jännittää aika paljon, kun meilläkin on takana keskenmeno ja sit tietysti hieman mietityttää, miten jaksaa arjen sitten kun vauva syntyy. :) Ihana ja toivottu raskaus tämä on ja siitä yritetään kamalasta pahoinvoinnista huolimatta nauttia täysin siemauksin!

• plussaplussa

Mulla on LA ihan marraskuun lopussa, saattaa siis todellisuudessa mennä joulukuulle. 8. raskausviikko meneillään ja eilen ultrassa näkyi pikkuisen syke! Olo on fyysisesti ihan hirveä, joka aamu alkaa vessanpöntön tervehdyksellä. Pahoinvointi hellittää yleensä iltapäiväksi, mutta juuri ennen nukkumaanmenoa tulee takaisin. Sitä ihmettelen, että vaikka näinkin vähäiset viikot ovat meneillään, tissit ovat kasvaneet ihan törkeesti. Joku voisi luulla, että kävin plastiikkakirurgilla. x)

• andyli1

Tiuhti: Kyllä kuule yhden kanssa jaksaa! Äitiys antaa voimia jayhden kanssa saa ihanasti keskittyä vaan siihen vauvaan. Meillä on 12 v ja 1,5 v. vanhat lapset ennestään.
      Tuon vuoden ikäisen kanssa oli tosi helppoa, kun esikoinen on jo niin iso, että on lähinnä avuksi. Nyt onkin jännä, kun ikäeroksi tulee se pari vuotta.

• hanskibanski

Meillä on LA 1.11. ennestään on 7 v poika ja 2,5 v tyttö.
      Eka ultra on vasta 3.kesäkuuta (täällä ei uudelleen synyttäjiä kauheasti haluta juoksuttaa)
      Keskenmeno minulla oli syyskuussa 2012 rv 8..
      Raskauden alussa oli ihan mielettömän pahaolo ja väsymys..Olen kokki ammatiltani ja tekee kyllä tiukkaa seistä ja tehdä ruokaa, kun pelkkä ruoan haju sai jo melkein oksentamaan :/ Nyt kuitenkin jo alkanut helpottamaan aikalailla :)
      Kohtukin pullahti aika aikasin näkyviin jo rv9-10 paikkeilla(sellanen nyrkkiä isompi kumpare häpyluun yläpuolella) tosin ei minulla olekaan vatsamakkaroitaan mitkä sen piilottaisi(163cm/55kg)Painokin on jo noussut 57 kg, kun on ihan mieletön nälkä kokoajan...Etenkin iltaisin :)

• hanskibanski

Niin ja kesken menon jälkeen menkkakierto ollut 30-40 pv..Ennen ilo 28..joten saadaan nähdä että pysyykö LA vielä samana :)

• andyli1

Moi hanskibanski. Miten ihmeessä siellä voi olla ultra vasta kesäkuussa? Eihän silloin enää näe niskaturvotusta edes? Mä luulin, että ne on samalla lailla koko maassa. Meillä NT-ultra nyt torstaina ja rakenneultra rv 20 kieppeillä.
      Mulla on muuten myös aivan karsea nälkä. Ja painoa tullut muutama kilo.

• adgrökj

Asuisikohan hanskibanski ulkomailla? Muissa maissa on erilaiset systeemit ultrien ym. kanssa.

• andyli1
        adgrökj kirjoitti:

Asuisikohan hanskibanski ulkomailla? Muissa maissa on erilaiset systeemit ultrien ym. kanssa.

Joo totta. Eipä tullut mulle mieleen.

• nimimerkki ->

Kannattaa siirtää yleensä tällaiset jutut suljetuille foorumeille, niin ei trollit pääse kiusaamaan (ainakaan niin paljoa)

• hanskibanski

Hei!
      Joo asun Ruotsissa ja täällä ensimmäinen ultra on rv 16-20 aikoihin...Aika hitaasti rv .t menee eteenpäin, kun niin kauan pitää odottaa.. Tällä mennään sinne aikasempaan ultraan vain jos on 40 vuotta. Muutenkin täällä ollaan aika "laiskoja" neuvolassa, ensimmäinen aika varataan rv8-10 paikkeilla ja seuraavan kerran sitten vasta rv. 22 jälkeen ..
      Aika varauksella olen suhtautunut tähän raskauteen, koska edellinen meni kesken rv9- 10 paikkeilla...niin ei vielä oikein uskalla iloita liikaa tai kertoa asiasta sukulaisille

• andyli1

Joo sama täällä. Ei ole uskallettu kertoa kenellekään. Nyt on se NT-ultra, että jos sen jälkeen uskaltaisi. Milloin sinulla huomattttiin se edellinen keskenmeno? Minullakin edellinen KM (ennen siis tätä raskautta) oli mennyt kesken 8 3 ja huomattiin vasta NT ultrassa rv 11 eli siis keskeytynyt keskenmeno. Tämän vuoksi olen niin tyytyväinen, että on tämä Nt ultra, missä selviää jos jotain on tapahtunut.
      Eli Ruotsissa ei mitata ollenkaan niskaturvotusta? Onpas yllättävää.

• hanskibanski

Mulla alko KM tuhru vuodolla, jota jatkui 4 pv. sitten alkoi ihan kunnolla verta valumaan ja vatsa ihan mielettömän kipeä 3 pv. Soitin neuvolaan ja sain ajan extra ultraan VIIKON päästä( vaikka soitto hetkellä sanoin että verta vuotaa paljon ja on kipuja)
        Ultrassa sit nähtiin että kohtu oli onneksi tyhjentynyt itsekseen..

• sisusa

Eilen oli NT -ultra ja kaikki näytti hyvältä Ja sydämen ääni kuului loistavasti

• andyli1

Onnea sisusa! Toi on aina niin ihana helpotus, kun kaikki kunnossa. Mikä on vointisi ollut?

• Eelmou

Sain just puhelun läpi tonne kätilölle ja hän arvioi että laskettu aika ois 10.11 :) Eli olisin nyt viikolla 10 2, jo! Yritin soittaa neuvolaan/kätilölle tossa viikko sitten mutta mun jättämä ääniviesti katosi johonkin avaruuteen. Ollaan reissussa kuukausi joten voi olla että mulla menee eka ultra jonnekin viikolla 16 mutta ei se mua haittaa koska en tekisi aborttia kuitenkaan vaikka olisikin jotain vikaa... Asun siis myös ulkomailla jos joku ihmettelee että miksi kätilölle soittelin :) Täällä tavataan kätilöä kerran kuussa.

• sisusa

Vointi on ollu vähän etova koko raskauden alun ja oksentelua myös. Muuten kaikki on menny hyvin. Eli normaalisti kai :)

• andyli1

Huon! Tääläkin ultra takana ja kaikki ok! Mikä helpotus.

• andyli1

Piti lukea HUOH! ja Täälläkin. Vähän vaikeata kirjoittaminen tänään näköjään...

• Sea-Band

Täälläkin ilmoittaudutaan marraskuun odottajiin :) La 27.11. eli saattaa tietysti syntyä joulukuun puolellakin. Toista odotellaan, esikoinen nyt 1v3kk.

Tänään siis huristellaan vk 8 2 ja käväisin ekaa kertaa neuvolassa, ultraan pitäisi aikaa varailla jonnekin toukokuun puolivälin kieppeille.

Pari viikkoa oli aika hurjia oloja täällä, ummetus iski aika ikävästi ja siihen päälle sitten vielä pahoinvointi, hain apteekista Sea-Band -rannekkeet ja ne onneksi paransivat oloa tosi paljon (siitä nimimerkkini)! Pääsi vähän yllättämään tuo pahoinvointipuoli, ekassa raskaudessa kun en moisista kärsinyt. Nyt on vihdoin ummetuspuolikin helpottanut, toivottavasti tästä eteenpäin alkaisi mukavampi vaihe :)

• emppis87

Taalla myos marraskuun odottaja. Meidan LA on 14.11.

Alkuraskaus on sujunut suht ongelmitta, tosi jouduin viime viikolla varhais ultraan rusehtavan valkovuodon takia. Kaikki oli kuitenkin onneksi niinkuin pitkin ja nahtiin pieni pallero ja sydan sykki myos hienosti.

Kovasti odotan jo viikko 12 ultraa etta paastaan nakemaan pikkuinen uudestaan.

Mulla on meneillaan eka raskaus ja ollaan aivan onnessaan ja tietenkin hieman hermostuneita myos. Mieheni jo eilen tohkeissaan kertoi asiasta tyokavereilleen :)

• jonna741

Mulla lasketuaika 24.11.Meillä yksi tyttö,ikä neljä vuotta.Kaksi keskenmenoa takana.Maanantaina menossa varhais ultraan,pakko saada tietää onko kaikki hyvin.Toivottavasti olis kaikki hyvin!!!

• andyli1

jonna741: Onnea ultraan. Tule kertomaan sitten kuulumiset. Meillä tosiaan oli ultra viime viikolla ja kaikki hyvin. Nyt uskaltaa jo vähän huoahtaa (tänään rv 12 2).
        Tsemppiä kaikille. Luulin jo että etova olo vähän helpottaa, mutta tännän taas karsea olo...

• jonna741
        andyli1 kirjoitti:

jonna741: Onnea ultraan. Tule kertomaan sitten kuulumiset. Meillä tosiaan oli ultra viime viikolla ja kaikki hyvin. Nyt uskaltaa jo vähän huoahtaa (tänään rv 12 2).
        Tsemppiä kaikille. Luulin jo että etova olo vähän helpottaa, mutta tännän taas karsea olo...

Moi andyli1! Ultrassa tuli käytyä ja siellä se pienokainen oli kohdun sisällä ja pieni sydän sykki.Että kaikki kunnossa.Ihanaa...nyt vaan odotellaan!!
        Jaksamista sulle ja ihania odotushetkiä.

• taikatuuli2

Heips :-)
      Taidan liittyä joukkoon mukaan, oon kyllä lueskellut täällä juttuja jo useemman viikon :-)
      Meillä kolmas tulossa ja LA 20.11. Eka ultra takana ja kaikki oli hienosti :-)
      Pienellä jännityksellä mennään kun monenlaista 'häikkää' ollut aiemmissa raskauksissa, molemmat kyllä sujunut hyvin sitten lopulta.

Nautin joka hetkestä vielä enemmän kun kahdessa aiemmassa, koska hyvin tod.näk tämä tulossa oleva pieni rakas jää meidän viimeisimmäksi (ei pitäisi koskaan sanoa ei koskaan ) :-)

Hyviä oloja kaikille ja nautitaan mahdollisuuksien mukaan kasvavista mahoistamme

• andyli1

Mahtavaa, uutta porukkaa! Tervetuloa kaikille. Minulla taitaa synymä siirtyä lokakuun puolelle. Eli LA on 2.11., mutta koska kaikesta aiemmasta hässäkästä johtuen suunniteltu sektio kyseessä ja kätilö laskeskeli sen osuvan lokakuun loppuun.
      Taikatuuli: Minullakin nro 3 tulossa ja ehkäpä viimeinen... Alkaa ikä tulla vastaan, kun olen 38 v.
      on ollut vähän vaikea piilotella vatsaa, jostain syystä pullahti esiin ja turvotuskin aikamoinen iltapäivästä lähtien. Olen hoikka ja vatsa erottuu selvästi. En haluaisi vielä kertoa töissä...

• minä vain

Täällä kans eräs liittyy Marraskuun vauvoihin! Ensimmäinen tulossa, viikkoja 9 1 tänään. Eilen oli eka neuvola ja kaikki on ainakin tällä hetkellä kunnossa. Ensimmäinen ultra toukokuun puolessa välissä! :) ja LA 29.11., ellei sitten ultrassa muutu tai sitten voi siirtyä sinne joulukuulle :)

• Elle*

Ensimmäinen ultra onnellisesti takana ja La olis nyt 8.11. Kaikki oli onneksi hyvin ja tuntui niin sykähdyttävältä nähdä pikkuinen ensimmäistä kertaa.

• emppis87

Meilla on ollut maailman stressaavimmat 2 viikkoa... Kaytiin ekassa ultrassa ja kaikki oli mainiosti kunnes mitattiin niskapoimu ja ultraaja sai arvoksi 3.6mm jonka jalkeen meille tietysti kerrottiin etta riski kromosomi poikkeavaisuuksiin on suuri. Ilkaa minulla on vasta 26v ja miehella 30v eli se tietusti vahan paransi tilannetta. oltiin taysin shokissa, koska paatimme juuri hommata vauvat ajoissa jottei tarvitsisi stressata ian tuomista lisariskeista.

Tein lapsivesipunktion ja olemme jo kuulleet alustavat tuolkset jotka olivat siis puhtaat, eli suurimmat trisomiat on poissuljettu. Lopulliset tulokset tulevat viimeistaan ensi viikolla mutta on kuulemma hyvin harvinaista etta niista enaa loytyy mitaan, rukoillemme niin.

Laakari otti minulta myos verikokeet joissa tutkittiin infektiot koska ne voivat siis valittya istukan kautta vauvaan mutta namakin tulokset olivat puhtaat.

Kaiken lisaksi menimme mieheni kanssa eilen yksityiselle spesialistille sydan ultraan koska niskapoimu voi olla myos merkki sydan ongelmista. Vauvamme on vasta 14 viikkoa mutta laakari pystyi jo poissulkemaan kaikki isoimmat rakenteelliset ongelmat ja sanoi etta kaikki naytti oikein mainiolta. Vauva liikkui niin paljon etta sydan ultrassa kesti tunti...

Me jaamme nyt jannityksella odottamaan rakenneultraa ja lopullisia lapsivesipunktion tuloksia ja jos paastaan molemmista lapi niin saadaan ns puhtaat paperit.

Ollaan jo ihan rakastuttu meian pikku esikoiseen joten toivottavasti selvitaan vain pelkalla saikahdyksella.

Paljon zemmpia kaikille muille ja ihana kuulla etta monen np-ultrat ovat sujuneet ongelmitta.

• Andyli1

Emppis: Olipas hurjaa luettavaa. Kerro kulumisiasi kun tulokset tulevat. Netissä olen kyllä lukenut noista turvotuksista, jotka sitten mystisesti ovat hävinneetkin. Olet varmaan itsekin googlaillut asiasta. tsemppiä sinulle kovasti!!

• Eelmou

Ohoh Emppis, hurjia juttuja... Toivotaan että kaikki on hyvin! Mulla on eka ultra vasta ens tiistaina (rv 15 2) koska ollaan oltu piiiitkällä lomalla. Mutta ollaan päätetty jatkaa tätä raskautta kaikesta huolimatta :)

• emppis87

Kiitos ihanat! Oli kylla tosiaan aika hurja kokemus, varsinkin kun osui esikoisen kohdalle. Andyli1, me olemme myos lukeneet netista kaiken mita vaan loysimme ja myos kayneet laakarin puheilla ja kuulemma np-ultrasta tulee monia saikahdyksia ja sitten kuitenkin kaikki paattyy hyvin. Kerron kylla heti kun saadaan lopulliset istukkabiopsi tulokset. Ensi viikolla niiden pitaisi olla valmiit ja jos niissa ei ilmene mitaan erikoista luulen etta voidaan vahan rentoutua. Minut on jo kerran pikaisesti ultrattu viime viikolla muissa merkeissa ja silloin ei ainakaan kukaan maininnu mistaan turvotuksesta, sanoivat etta kaikki nayttaa taydelliselta eli toivottavasti se oli hyva merkki :)

Meilla on myos alustava rakenne-ultra kahden viikon kuluttua (rv 16) joten silloin saadaan taas lisa infoa ja sitten tietysti normaali rakenne ultra viikolla 20.

Jotenkin meille on nyt tullut vahan luottavaisempi olo siihen etta kaikki paattyy hyvin mutta aina kylla tulee paniikki pari paivaa ennen seuraavaa testia. En enaa edes halua ajatella vauvan menettamista kun siita on jo tullut meille molemmille maailman tarkein asia. Onneksi minulla on maailman tukevin aviomies jos kaikki ei paattyisikaan hyvin.

Ollaan miehen kanssa paatetty keskeyttaa raskaus jos loytyisi jotain vakavia kromosomi poikkeuksia, mutta tietty jatketaan jos kyse on esim leikkauksella korjattavasta sydanviasta. Nama ovat niita rankkoja henkilokohtaisia paatoksia jotka jokaisen on tehtava itse, mutta onneksi olemme mieheni kanssa taysin samaa mielta.

Eelmou onnea ekaan ultraan! Np ultra on vain yksi koe, kromosomi ongelmat huomataan usein myos veriarvoista ja rakenne-ultrasta, mutta tuskin sinulla on mitaan hataa silla nama ongelmat ovat tosi harvinaisia! Me olimme epaonnekkaan 1% joukossa ja siltikin suurin osa vauvoista riskiryhmassa syntyy taysin terveena.

Kiitos viela kivoista viesteista :)

• plussaplussa

Eilen tuli käytyä ultrassa, viikkoja ultran mukaan on nyt 12 2. Aluksi pikkuinen oli hyvin vilkas, heilutteli käsiään ja jalkojaan vimmattuun tahtiin. Sitten se kuitenkin nukahti niin, ettei meinannu paljastaa niskaansa kunnolla. Jouduttiin siinä sitten ultraamaan alakautttakin ja jopa hyppimään, jotta pieni saatais kääntymään. LA on 28.11.
      Pahoinvointi on onneksi hellittänyt vähän. Nyt ainoat vaivat ovat väsy ja närästys. :)

• Andyli1

Emppis: Juu nuo ovat niitä tilanteita joissa hyvä parisuhde on kyllä kullanarvoinen tuki. itselläni on 3 keskenmenoa taustalla ja ilman niin hyvää miestä ja näin ihanaa aviolittoa en olisi kyllä selvinnyt niistä tervejärkisenä.

• Sea-Band

Emppis, hui sentään. Onneksi taidatte päästä säikähdyksellä, toivottavasti kaikki siis sielläkin hyvin!

Täälläkin nyt ensimmäinen ultra takana, tänään 12 2 menossa ja la pysyi 27.11. Siellä se pikkuinen somasti köllötteli ja olipa mukavaa nähdä ja kuulla vahva, tasainen sykekin :)

Aika rankkoja viikkoja ollut tähän mennessä, paljon kaikenlaisia masuvaivoja (ummetusta, ilmavaivoja, yleisesti vain "kipeä masu") ja ties mitä ollut piinana. Onneksi tuo Sea-Band on sentään pitänyt oksetukset kurissa, sitä en olisi tainnut enää jaksaa tähän väliin...

Vähän on ollut huono omatunto, kun ei ihan joka päivä jaksa täysilä tuon esikoisen hurjassa vauhdissa. Myös täällä on kyllä puolison rooli ollut välillä kultaakin kalliimpi, hän on onneksi jaksanut iltaisin ja viikonloppuisin paremmin kuin minä. Toivottavasti nyt toiselle kolmannekselle päästessä omat olot kohenisivat vähitellen.

Jaksamisia kaikille ja hyviä vointeja masuasukeille :)

• Elle*

emppis: Voimia sinulle ja jaksamisia epävarmuuden keskellä. Toivotaan, että selviätte säikähdyksellä.

Täällä pahoivointi ja muut alkuraskauden oireet ovat takanapäin. Kun vanhat vaivat jäävät taakse, tulee tilalle uutta. Nyt on alkanut vaivaamaan ikävä päänsärky, joka tulee heti vähän stressatessa. Päänsärky on niin kova, että meinaa tulla oksennus ja jalat lähtevät alta. On pitänyt ottaa muutamana päivänä tähän ns. migreeniin montakin Panadolia.

• minä vain

Meillä oli eilen ensimmäinen ultra, LA siirtyi yhdellä päivällä (edellinen 29.11.) eli 28.11. :) Kaikki meillä kunnossa, jännitin siis turhaan tulimunaraskautta..

• Andyli1

Elle: Minulla on ollut migreeniä raskauksissa, siis vain raskaana ollessa - ei muulloin. Minun käskettiin ottaa aina heti yhteyttä lekuriin jos särky alkaa. Kanntaa soitella vaikka neuvolaan jos ei mene ohi.

• emppis87

Kiitos kaikille rohkaisevista viesteista! Saatiin juuri lopulliset kromosomi ja dna tulokset ja nekin tulivat siis puhtaina takaisin - mika helpotus!!!

Olen nyt rv 15 ja meilla on seuraava ultra ens viikolla, saatiin tallainen valitarkastus ettei tarvitse odottaa rakenneultraa viela kuukautta :) Ollaan nyt positiivisissa tunnelmissa kun ollaan kuultu vain hyvia uutisia ekan ultran jalkeen ja kivaa paasta taas nakemaan pikkuinen. Ultrassa tarkkaillaan siis lahinna sydanta mutta me siis onneksi jo kaytiin yksityisella alustavassa sydanultrassa jossa kaikki oli hyvin eli toivottavasti selvitaan siis vaan saikahdyksella.

Elle: toivottavsti saat paansaryt kuriin pian. Mulla ainakin alkoi raskausoireet kuten kuvottava olo helpottamaan vasta viime viikolla eli rv 14.

Andyli ja Sea-Band: ihana ja tukeva puoliso on kylla ihan maailman tarkein juttu ja siita olen ihan super kiitollinen!

• Andyli1

Onnea Emppis! Nyt helpottaa teiiläkin.
      Mulla nyt rv 16 4 ja hermostuttaa kun ei ole oireita eikä liikkeetkään vielä tunnu...

• emppis87

Kiitos Andyli :)

Eiko liikkeet yleensa tunnun vasta viikon 20 tienoilla? Vai tunnetko sina ne jo luultavasti aikaisemmin kun sinulla on jo kolmas vauva tulossa? Varmasti niin janna tunne ja en usko etta joudut enaa odottamaan kauan.

Minullakin on alkanut olo helpottamaan viime viikonlopusta, nyt rv 15 1 ja heti mietin etta onkohan kaikki nyt hyvin. Voi meita :) Yritan nyt vaina nauttia paremmasta olosta ja rentoutua ennen seuraavaa ultraa.

• Elle*

Olen yrittänyt ottaa rennommin ja päänsärky on hieman helpottunut. Mainitsin päänsärystä neuvolassa ja neuvona vain enemmän lepoa. Neuvolassa pala nousi kurkkuun, kun sydänääniä ei heti löytynyt. Pienen etsimisen jälkeen pumputus saatiin kuulumaan ja mielessäni kerkesi käydä pahin kauhuskenaario menehtyneestä vauvasta. Yhden keskenmenon kokeneena sitä aina pelkää pahinta...
      Mutta ilmeisesti vauva on vielä niin pieni, että sydänäänetkin on vaikeampi havaita...

Andyli: Liikeiden tunteminen voi olla myös omasta ruumiinrakenteesta kiinni. Toiset tuntee aikasemmin ja toiset myöhemmin. Toivotaan, että pian saat ne ihanuudet tuntea!!

• andyli1

No nyt ehkä tunnen jo jotain liikkeitä (17 3), edelleen ehkä? Kyseessä on 3. lapsi ja olen hoikka ja istukka takana eli pitäisi olla kaikki hyvät edellytykset liikkeiden tuntemiseen.
        Kävin jopa neuvolassa extrana, että kuunneltiin sydänännet ja onneksi ne löytyi!

• Sea-Band

Täällä 14 1 menossa, neuvolalääkärissä poikettiin tänään ja ihana oli kuulla vahva syke. Kohtuni on ilmeisen taaksepäin kallellaan ja istukka edessä joten vähän pelkäsin ettei vielä neuvolan laitteilla onnistu mutta kiva että äänet löytyi :)

Kovasti kans jo odottelen pienen ensimmäisiä liikkeitä, viime raskaudessa uskoin tuntevani ensimmäisiä "hipsuja" jo vk 16 tienoilla mutta varma olin vasta likempänä 20vk että kyse on vauvan liikkumisesta.

Omat olot on nyt vihdoin vähän paremmat, toivottavasti näitä ihania viikkoja riittää meillä kaikilla nyt pitkään :)

Ai niin, päänsärystä kärsiville voin jakaa vinkin, jonka sain omalta hierojaltani: menkää istumaan puolisonne eteen ja pyytäkää häntä kevyesti pyörittelemään kyynärpäillään hartioiden puolivälin kohdasta n. puoli minuuttia-minuutin. Siinä kohtaa on kuulemma päänsärkyä helpottava akupunktiopiste. Tämä vinkki auttoi ainakin minulla, särky poistui n. viiden minuutin päästä kokonaan!

Aurinkoista loppuviikkoa kaikille!

• emppis87

Elle, andyli1 ja Sea-Band - hyva etta kuulitte sydanaanet ja saitte vahan mielenrauhaa :) Mekin pyydettiin laakaria kuuntelemaan niita viikolla 13 ja han ei ollut kovin innoissaan koska niita on kuulemma hankala loytaa niin aikaisin mutta loysipa kumminkin ja se oli ihanaa!

Hyvia vinkkeja myos paansaryn helpottamiseen.

Ihanaa viikonloppua kaikille!

• emppis87

Hei taas kaikki!

Meilla oli tanaan alustava rakennultra (huomenna rv 17) ja taas tuli hyvia tuloksia :) Ultraaja sanoi etta sai oikein hyvat nakymat ja etta aivot ja kaikki muttkin elimet ovat kehittyneet taysin normaalisti ja etta vauvan koko vastasi taydellisesti raskausviikkoja.

Nyt meilla on viela kolmen viikon kuluttua maanantaina sydan ultra ja virallinen rakenne-ultra ja jos nekin menevat hyvin niin meidan raskaus on ns normaali raskaus.

Ollaa niin helpottuneita :) kiitos kaikille teidan tuesta!

• hanskibanski

Hei kaikille :) Ultrassa tuli käytyä maanantaina ja pienokaisella kaikki hyvin.. La siirtyi eteenpäin 2 viikkoa jotenka 17. 11 olisi pienokainen tulossa :) Nyt voi jo vihdoinkin alkaa iloitsemaan täysillä tästä raskaudesta, kun keskenmenoon päättyi se edellinen :/
      Elikkäs kolmas lapsukainen nyt tulossa ja maha kasvaa hurjaa vauhtia ..

Onko täällä muita jotka ovat saaneet suonikohjuja raskauden aikana??
      Minulla tullut todella pahoja oikeaan jalkaan, nivusiin ja alapäähän , vasemmalla puolella ei niin pahat.. Tukisukat on ollut käytössä jo kauan, (teen kokin hommia työkseni, joten sitä saa seisoa 8- 12 tuntia päivässä) Nyt tuli tilattua tukisukkahousut...Jospa ne vaikka vähän auttaisi.
      Ilman niitä tukisukkia on käveleminen täyttä tuskaa. jalkoja särkee ja jomottaa..
      Sängyn jalkopäädynkin olen nostanut ylemmäksi..

• Moi...

Ihana kuulla että pikkuisella kaikki hyvin. Mullakin siirtyi laskettu aika ultrassa, vain neljä päivää eli laskettu aika on 7.11 ja sulla on muuten hyvä laskettu päivä se on meinaan mun syntymä päiväni ;) Joo ja suonikohjuista oon siis saanu niitä edellisessä ja keskimmäisessä raskaudessa jopa ala päähän myös. Ne on todella kiusallisia,

Minulle on siis tulossa neljäs lapsi ja edellinen raskaus päättyi kesken menoon!

Onnea odotukseen ja voimia!

• minä vain

Moi! Mulle nyt on iskeny ahistus siitä miten pärjätää vauvan kanssa, tää nyt on kuitenki ensimmäinen. Osaanko kasvattaa lapseni oikein? Osaanko opettaa syömään monipuolisesti? Miten meidät raha-asiat? Kaikki tällane pyörii päässä.. Nyt ollaajo viidennellä kuulla♥ mutta nyt vasta alkoi tämä ahistus.. Onko teille tullut tällaisia ahdistuksia esikoisen kohdalla?
      Toivottavasti tämää menee ohi, jotta voin nauttia loppuajasta

• andyli1

Ihan samanlaista minulla oli viimeraskaudessa VAIKKA kyseessä oli toinen lapsi, minulla ja miehelläni vakityöt ja ok tulot, ja ikääkin oli jo 36 v. lisäksi esikoisen kasvatus onnistunut ihan ok.
        Jostain kumman syystä noita ahdis´tuksia vaan tulee.
        Menee ohi, usko vaan.

• minä vain
        andyli1 kirjoitti:

Ihan samanlaista minulla oli viimeraskaudessa VAIKKA kyseessä oli toinen lapsi, minulla ja miehelläni vakityöt ja ok tulot, ja ikääkin oli jo 36 v. lisäksi esikoisen kasvatus onnistunut ihan ok.
        Jostain kumman syystä noita ahdis´tuksia vaan tulee.
        Menee ohi, usko vaan.

Kiitos! On sen verran uusi tilanne, että varmaan jokainen jossain vaiheessa ahdistuu.. Eilen kävin äitini synttärijuhlissa, ja siellä moni sukulainen oli menossa ensi viikolla lastentarvikeostoksille, kun pitäähän vauvalle ostaa tavaraa...

• karkki41

Täällä mennään nyt 16 0. Ultrassa on käyty neljä kertaa, sydänääniä on neuvolassa kuunneltu ja kaiken pitäisi olla kunnossa, mutta yhden keskenmenon jälkeen en pysty edelleenkään olemaan optimisti, että lapsi pysyisi sisällä ja olemaan elossa. Väsyttäväähän tämä on. Uskon vasta sitten kun näen lapsen elävänä.

Odottelen innolla että n. parin viikon päästä voisin jo ehkä alkaa tuntemaan lapsen liikkeitä. Olen laiha, eikä mahaa ole juurikaan, joten olenko väärässä että ensisynnyttäjillä liikkeitä voisi alkaa tuntemaan 18. viikon jälkeen? Milloin te jo synnyttäneet tunsitte ensimmäiset liikkeet?

Toisaalta ilmavaivoja on raskauden myötä tullut, joten luultavasti sekotan liikkeet niihin, enkä usko lapseni liikkuvan.

Toivotaan parasta, varaudutaan pahimpaan.

• aaamu25

heippa mullekki ois tulossa marraskuussa pikkunen:)!

meillä nyt 19 2 ja la 1.11. odotan toista lastani :) esikoinen vasta 10kk. me ollaan käyty kerran ultrassa ja sydänääniäkin olemme kuunnelleet ja meille on sanottu että vauvan koko vastaa hyviin raskausviikkoja. jalkojani särkee ja nyt olen aloittanut käyttämään tukisukkia.

olen alkanut epäröimään tuota lasten ikäeroa ? kun sitä on sitten 1v 3kk onko se liian vähän. pelottaa vähän että miten onnistuu hoitamaan kahta pientä lasta :/ kun tuo meidän tytär 10kk on jo nyt aika vaativa lapsi. onko teille kokemuksia noin vuoden ikäerosta ?

• emppis87

Kiva lukea kaikkien paivityksia. Monella varmaan jo rakenne-ultra lahestyy. Meilla se on kahden viikon kuluttua ja tuskin maltan odottaa siihen asti ja sehan samalla ihanasti merkitsee sita etta raskaus on puolivalissa :)

Karkki - minakin olen ensisynnyttaja ja huomenna alkaa rv 18, mutta en ole viela tuntenut liikkeita. Olen tuntenut hassun muljahduksen masussa kaksi kertaa mutta en tieda olikohan se vauva. olen lukenut ja kuullut etta ensisynnyttajalla voi liikkeiden tunnistamisessa kestaa jopa rv 21 asti eli ei kannata ainakaan huolstua jos liikkeita ei heti tunne. Itsellani on viela istukka edessa joka ns vaientaa liikkeita eli tunnen ne varmaan tavallista myohemmin. Uskon etta liikkeiden tunteminen on aivan mieleton kokemus :)

Aamu25 - ainakin teidan lapsista tulee varmasti hyvat leikkikaverit :) Mun aiti synnytti kahden lapsen jalkeen kaksoset ja meidan kaikkien mielesta se oli maailman paras juttu ja aiti parjasi hyvin vaikka tietysti oli varmasti aika halina varsinkin vauva-iassa.

• Äiti nro 2

Hei kaikki Marraskuussa La! Taidan yhtyä teihin.Eli täällä laskettuaika 24.11 ja toinen tulossa.Takana lapsettomuushoidot,tuloksetta.Normaali raskauksia takana kolme joista kaksi mennyt kesken.
      Meillä on tytär,kolme vuotta ja nyt sit odotellaan innolla uutta tulokasta.
      Pelottaa varmaan loppuun saakka että onko vauva elossa..ainakin nyt on sellanen kaamee tunne et se ei olis elossa koska ei tunnu liikkeet vielä.Maha on pyöristynyt siihen malliin että raskaus näkyy jo.
      Huomenna menossa sokeritesteihin koska ensmimmäisen lapsen aikaan olin sokeridiabeetikko.Ja koska huolestuttaa,taidan ottaa yhteyttä neuvolaan,jos vaikka pääsisin kuuntelemaan sydänääniä.
      Mutta,kaikille paljon onnea raskauden johdosta ja tsemppiä.Ihanaa kesää ja odotuksia.Kirjoitellaan kuulumisia!

• minä vain

Täällä pamahti RV 16 täyteen, ja tänään onkin toinen neuvola!! Jännitellää että kuuluuko sydänääniä, ja vauvan tuleva kummisetäkin on lähdössä mukaan!
      Rakenneultra onkin tasan kuukauden päästä jolloin viikkoja olisi 20 2 :) Ei malttaisi odottaa!

• andyli1

Tänään rv 19 4 ja nyt liikkeet jo tuntuvat ihan selvästi. Kyllä toden totta ihmettelen niitä, jotka väittävät tuntevansa liikkeet jo jotain rv 13-15. Miten se voi olla mahdollista? Minulla kolmas tulossa ja vasta tällä viikolla tuntuu tosi selvästi.
      Viikon päästä rakenneultra!

Karkki41: Millä viikoilla sulla on km ollut? Sinulla on kuitenkin ne pahimmat viikot jo takana. Itselläni on takana 3 keskenmenoa ja alkaa helpottaa kun likkeet tuntuvat.

• Karkki41

Keskenmeno oli seitsemännellä viikolla, eli aivan alussa.
        Nyt on kuitenkin konkreettisia todisteita siitä että elämää siellä on, kun ultrassa kateltu peukkua imevää vipeltäjää

• emppis87

Hei uusille tulokkaille!

Uskon etta keskenmenon kokeneena on vaikea rentoutua, mutta niinkuin Andyli sanoi on harvinaista etta enaa tassa vaiheessa kay mitaan.

Luulen etta tunsin tanaan kaksi ekaa potkua.. Tuntui ihan kuin joku olisi tokkinyt sormella alavatsan sisalla. Tunsin pari hassua muljahdusta aiemmin talla viikolla mutta tanaan tuntui jo ihan kunnon potkuilta :) En odottanut tuntevani mitaan nain pian (rv 18 ja 2 paivaa tanaan) koska vasta ensimmainen raskaus ja edessa oleva istukka.

Andyli - ei enaa kauan rakenneultraan! Sen jalkeen varmasti helpottaa. Meilla on viela 1.5 viikkoa ja tuntuu etta se vihdoin lahenee. Kaikkien ultra-aanien jalkeen ollaan kylla nahty tata pienta masuasukkia tiiviseen tahtiin, mutta kylla silti jannittaa.

• Andyli1

Moi kaikille. Joo kyllä rv 12 jälkeen voi huoahtaa varovasti ja rv 16 jälkeen vähän enemmänkin. Suurin osa keskenmenoista kuitenkin tapahtuu ennen rv 10 ja ne ovat todella yleisiä. Se ei vaan ole mikään kahvipöytäkeskustelu. Jos kysyy ihmisiltä joilla on useampia lapsia niin tuntuu, että järjestäen on 1 tai 2 km takana. Niin se vaan menee.
      Tsemppiä kaikille. mulla alkaa tässä kesäloma eli olen varmaan koneen ulottumattomissa (ihanaa). Voikaa hyvin.

• *Mymmeli*

Moikka!

Voiko vielä liittyä ryhmään mukaan? Itselläni on menossa rv 18 3 ja toista ultraa odotetaan jännityksellä. Tärkeintä on tietenkin saada tietää, että esikoisellamme on kaikki kunnossa, mitä stressaan todella paljon jostain syystä, vaikka kaikki on tähän asti ollut kunnossa. Myös mahdollisen sukupuolen tietäminen jännittää :) Arvailuja on tullut mieheltä ja ystäviltä paljon ja kaikki ovat ristiriidassa minun arvailujeni kanssa :)

Itse en ole vielä päässyt kokemaan liikkeitä tai ainakin oletan niin. Epämääräistä "painetta" alavatsassa vasemmalla puolella on jo tuntunut useamman viikon, mutta taitaa liittyä kohdun kasvamiseen ja sisäelinten paikanvaihdokseen... Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia?

• emppis87

Hei Mymmeli,

Kiva saada viela uusia jasenia! Taalla ihan samoissa tunnelmissa, olen rv 19 2 ja en enaa pysty olla ajattelematta ensi viikolla olevaa rakenneultraa... Meilla on ollut aika vauhdikas alkuraskaus joten niin toivon etta kaikki menee hyvin ultrassa.

Aiotteko te kysya vauvan sukupuolta? Me olemme paattaneet pitaa sen yllatyksena vaikka valilla minun kylla tekee mieli saada se jo selville. Kaikki me luulemme etta odotan pienta poikaa joten luulen etta olisin pienessa shoksisa jos sielta syntyykin tytto marraskuussa :) Meidan toivelistalla on terve vauva joten sukupuolella ei ole meille valia.

Minulla on ihan samoja tunteita, pienta painetta vasemmassa alavatsassa.. Luulen etta tunnen sen kun vauva kaantyy koska tuntuu ihan kuin vatsassa kaantyisi jtn. Myos muita hassuja tuntemuksia alavatsassa mutta ei viela ihan selvan tuntuisia potkuja. Varmasti pian!

• *Mymmeli*

Moikka Emppis,

ajateltiin kysyä sukupuolta, mikäli se näkyy, mutta mihinkään ylimääräisiin "operaatioihin" ei olla ryhtymässä, eli jos on niin kippurassa ettei näy, niin sitten ei :) Pääasiahan toki on, että kaikki on kunnossa! Alussa olin sitä mieltä niin kuin miehenikin, ettei kysytä, mutta kummallakin on mieli vähän muuttunut... Varsinkin, kun suurin osa veikkaa tyttöä, vaikka itsestä tuntuu kyllä vahvasti siltä, että hän on kyllä poika... Koskaan ennen en ole toivonut, että aika kesälomalla kuluisi äkkiä ;) Eli ensi viikkoa odotellessa!

Itse olen muuten huomannut, että sukupuolettomia vaatteita on yllättävän vähän myynnissä, jos ei tahdo todella räikeän värisiä raitavaatteita (jotka taitavat olla jonkin asteisessa muodissa) tai sitten retrovaatteita... Onko muut huomannut samaa, vai olenko etsinyt vääristä paikoista?!

Emppis kuvailit hyvin tota tunnetta alavatsassa! Juuri sellaista paineen tuntua! Eilen tuntui (ja tänään pari kolme kertaa) ihan kuin joku sormella tökkäisi aina välillä, liekö pikkuinen siellä sitten ilmoittelee itsestään :)

• emppis87

Moikka Mymmeli!

Voin hyvin ymmartaa etta sukupuolen selvittaminen houkuttaa koska onhan tassa kaikenmoisia yllatyksia jo muutenkin ihan riittavasti. Mieheni haluaa pitaa yllatyksesta kiinni joten me jannataan sita loppuun asti.

Me asutaan talla hetkella Lontoossa ja taalla myos tuntuu enimmakseen olevan joko poikien ja tyttojen vaatteita ja kaikki kauppojen vaatteet ovat tosi kesaisia (kyhythihaisia, shrotseja jne) ja marraskussahan on varmasti suht viilea eli en ole viela avannut shoppailuhanoja. Luulen etta ostan enimmakseen perusvalkoisia vaatteita parille ekalle viikolle ja heti kun tiedetaan vauvan sukupuoli niin ostan loput netista tai meidan lahella olevista kaupoista.

Kuulostaa ihan silta etta pieni masuasukkisi ilmoittelee itsestaan. En malta odottaa etta potkut alkavaisivat jo tuntua selvasti. Mieheni sisko odottaa myos eskoistaan ja han sanoi tuntevansa ekat kunnon potkut vasta viikolla 21.

Jep tuntuu ihan hassulta etta kaikki ajatukseta pyorivat yhden paivan ymparilla... Meilla on samana paivana rakenneultra ja sydan ultra eli oikein kunnon pommi, mutta jos molemmat menee hyvin niin sitten kylla rentoudutaan ja nautitaan loppuraskaudesta!

Zemppia kaikkien rakenne-ultriin ja kertokaa tuloksia ja vauvan sukupuoli jos saatte sen selville :)

• *Mymmeli*

Moikka taas Emppis :)

Saako tai jakaako Iso-Britannia mitään äitiyspakkausta tai vastaavaa? Se etu ainakin on täällä Suomessa, että niillä vaatteilla/varusteilla kuulemma pääsee aika pitkälle. Ihan vain mielenkiinnosta kyselen :) Olin itse au pairina Lontoon lähellä Bracknellissä, mutta siitä on jo aika paljon aikaa.

Sama juttu on muuten täällä, että vaatteet on melko kesäisiä ja vaikka sukupuolen saisikin tietää, niin en tiedä onko järkeä ruveta arvalla ostamaan ensi kesäksi vaatteita, koska minun arviointikyvyllä ne vaatteet todennäköisesti olisi sopivia seuraavana jouluna ;)

Onko viimeisen viestin jälkeen kuulunut mitään maha-asukista? Oon myös itse kuullut kavereilta ja tutuilta, että monella se menee esikoisen kohdalla jopa lähemmäs vk 24, ennen kuin saattaa tuntua mitään.

Tsemppiä rakkenne- ja sydänultraan! Onko Suomessa edes mitään sydän ultraa?!? Vai eikö siitä vain puhuta sillä nimellä?

• emppis87

Moikka Mymmeli ja muut tulevat aidit!

Lontoossa ei saa mitaan aitiyspakettia :( Taman vuoden paketti varsinkin nayttaa aivan ihanalta ja silla paasisi mahtavasti alkuun mutta en ole asunut Suomessa pariin vuoteen joten en voi hakea sita. Meidan taytyy siis vain ostaa vaatteet itse.

Hehe ja olen niin samaa mielta kanssasi etta vaatteita pitaa ostaa vahan sita mukaa kun vauva kasvaa. Ajattelin vaan ostaa valkosia ja neutraaleja vaatteita milla paastaan alkuun ja ostaa sitten lisaa kun tiedetaan vauvan sukupuoli ja koko. Kuulemma joskus vauvat kasvavat ekoista vaatteista ulops ihan hetkessa.

Meilla oli eilen rakenne ultra seka erikois sydanultra. Meilla on ollut vahan kaikennakoisia testeja koska viikko 12 niskapoimu-ultrassa saatiin nesteen maaraksi 3.6mm kun sen pitaisi olla alle 2.5mm.... Meilla oli siis kohonnut riski kromosomihairioihin seka sydanongelmiin. Tein heti istukkabipsian ja saatiin kuulla etta kromosomit ovat kunnossa. Sitten minut testattiin infektioita varten ja nekin testit tulivat puhtaina takaisin. Viimeisena jouduttiin viela kahteen sydan ultraan koska myos sydanongelmat voivat nakya liika nesteena. Eli kylla sydanultra loytyy Suomesta myos mutta vain jos siihen on tarvetta.

Meilla on myos ollut alustava rakenneultra ja nyt tosiaan eilen viikko 20 rakenneutra ja kaikki oli juuri niinkuin pitikin!!! :D Ollaan mieheni kanssa niin super helpottuneita ja onnellisia. Kaikkien testien jalkeen meille sanottiin etta nyt voitte rentoutua ja nauttia loppuraskaudesta mika on kuin pumpulia meidan korville :D Ollaan oltu tosi huolissaan viimeiset 2 kuukautta. Mennaan viela elokuussa yhteen ultraan jossa tarkastetaan vauvan kasvu mutta kaikki on ollut taydellisesti tahan asti joten en usko etta kasvu nyt yhtakkia loppuisi. Se on vaan rutiini trakastus kun kerta ollaan kayty spesialisteilla.

Mymmeli koska sulla on rakenneultra? Kerro heti miten meni ja etta odotatko pienta poikaa vai tyttoa :)

• Sea-Band

Moikka Emppis, Mymmeli ja muut :)

Mukava lukea, että siellä oli kaikki hyvin, Emppis! Varmasti on nyt helpottunut olo. Meillä saadaan vielä jännäillä jokunen viikko, rakenneultra vasta heinäkuun puolivälin jälkeen. Pikkuisen jo olen aavistellut tuntevani pikkuisen liikkeitä, mutta kovin hentoisia ovat vielä joten varmahan en voi olla. Täällä siis 18vk juuri täyttymässä, joten varhaistahan se on vielä muutenkin. Esikoisesta tunsin liikkeet parhaiten illalla nukkumaan mennessä kun olin muutaman minuutin selälläni maannut sängyssä, silloin alkoi vimmattu liikehdintä lähes joka ilta :)

Itse otin luonnollisesti esikoiselle äitiyspakkauksen, ja ajattelin kyllä ottaa tälle seuraavallekin sen. Se on kyllä hyvä aloituspaketillinen tavaraa, esikoisen paketissa oli vaan valitettavasti osa vaatteista huonolaatuisia :( Saumoissa oli jo valmiiksi reikiä useammassa vaatteessa. Ne kai saisi palauttaa ja pyytää uusia tilalle, mutta en sitten jaksanut siihen rumbaan lähteä. Meillä oli tilanne se, että saimme tosi paljon vaatteita muutenkin, meidän poika kun ei suinkaan ollut suvun ensimmäinen lapsi.

Ensimmäisestä emme siis tienneet sukupuolta etukäteen, yritimme selvittää mutta onnistui olemaan jalat niin ristissä että ei näkynyt. Aiomme kyllä kysellä tämänkin sukupuolta, saa nähdä selviääkö vai taasko saadaan jännitellä loppuun asti :)

Sukupuolettomia vaatteita on tosiaan aika vähän ollut kaupoissa, esikoisen aikaan onnistuin ainakin Kappahlin Newborn-mallistosta löytämään valkoista/harmaata/muuten suht neutraalia vaatetta. Nyt en ole katsellutkaan vielä, katsotaan nyt pääsenkö tässä vielä prinsessahörselöostoksille vai mennäänkö esikoisen viitoittamalla auto- ym. linjalla :D

Jaksamisia kaikille etenkin näihin hellekeleihin, onneksi ei tämä masu vielä ole hirmuinen jättiläinen niin jotenkin jaksaa olla näissä lämmöissä.

• *Mymmeli*

Moikka kaikille!

Ihana kuulla Emppis, että kaikki on kunnossa! Mahtavaa, että asioita tutkitaan, jos epäillään jotain! Onneksi usein kuulee, että toi nt on ollut korkeampi kuin normaalisti, mutta jatkotutkimuksissa kaikki onkin ollut kunnossa.

Eilen käytiin rakenneultrassa (rv 20 0) ja kaikki näytti olevan kunnossa :) Mikä helpotus! Pikkuinen ojenteli ja möyri kovasti mahassa, niin kuin ensimmäiselläkin kerralla, joten tiedetään, mitä on pian luvassa ;) Näin maallikkona täytyy sanoa, että mieheni kanssa arvasimme heti, kun kätilö näytti kuvaa reisistä/jajoista kumpi on tulossa :) Ja varmistimme vielä kätilöltä, eli poika olisi tulossa :)

Ilmankos täällä Suomessa oli kesän alussa "lööpeissä", miten maailmalla ihmetellään, kun suomalaisvauvat nukkuu laatikoissa ;) Todellisuudessahan artikkeli meni niin, että kehuttiin kovasti Suomen jakamaa äitiyspakkausta. Hyvä etu, harmi, ettei sitä muualla asuvat suomalaiset saa. Lontoo, kun ei ole ehkä edullisimmista ostospaikoista...

Ystävälleni kävi samoin, Sea-Band, että oli tosi paljon huonolaatuisia vaatteita, mutta hän on kyllä reklamaatioiden mestari ;) hyvässä mielessä, ja jos en aivan väärin muista niin sai pitää ne ns. vialliset (jotka sitten käsityötaitoisena paikkasin) ja sai uuden tilalle, mutta voi olla, että koski vain yhtä vaatetta... Mutta useampi viallinen kyllä oli! Pää ei toimi enää edes sen vertaa kuin ennen raskautta :D

Noista vaatteista vielä sen verran, että pitäisi varmaan itse alkaa suunnitella niitä vauvan vaatteita (etenkin poikien), koska mua ärsyttää ne ainaiset autot, rekat, robotit sun muut niissä vaatteissa! Miksei voi olla jotain söpöjä ja tyylikkäitä vaatteita??? Benettonilla taitaa olla aika hyvin sinne päin, mutta ei niitä pienelle vauvalle viitsi yhtä tai kahta käyttökertaa varten ostaa monen kympin neuleita sun muita... Mutta onneksi kierrätystekniikka toimii hyvin meidän ystäväporukassa! Ei tarvitse alusta asti kaikkea hankkia!

Ps. Emppis, millaiset kelit siellä Lontoossa on? Täällä Suomessa hikoillaan tällä hetkellä ihan kunnolla (kerrankin), toivottavasti ensi viikollakin, kun alkaa loma :)

• Sea-Band

Mymmeli, nopea kommentti tuohon vaatteiden tylsyyteen - kaupassa tosiaan yleensä sitä perus autoa ja robottia aina vaan pojille tarjolla. Jos olet Facebookissa, kannattaa liittyä sellaiseen ryhmään kuin Ommeltujen vaatteiden kirppis - siellä on runsaasti kotimaisia käsityön ammattilaisia ja harrastelijoita, jotka suunnittelevat hauskoja lasten(kin)vaatteita! Siellä siis myynnissä sekä uusia että käytettyjä vaatteita, löytyy monenlaista ja monenhintaista vaatetta mutta taatusti erilaisia kuin kaupoissa :)

Kyseinen ryhmä järjestää toisinaan myös huutokauppaviikonloppuja, itse olen usein niistä onnistunut saamaan edullisia löytöjä pojalle ja kun joku vastustamattoman suloinen tytön mekko on tullut vastaan niin olenpa kummitytöllenikin muutaman aarteen ostanut.

• Elle*

Hei vaan kaikki! Kovasti muutkin näyttää jännittävän rakenneultraa, joka on useimmille kohta ajankohtainen.. Täällä rakenneultra takana ja voi taas huokaista jonkinlaisesta helpotuksesta. Asiat näytti olevan niinkuin pitää ja sairaalaan toivotettiin seuraavan kerran tervetulleeksi synnyttämään. Tuntui hassulta, että ultrat oli sitten tässä ja voi alkaa nauttimaan loppuraskudesta. Ei saatu sukupuolesta täyttä varmuutta, kun vauva oli hieman hankalassa asennossa, mutta tytöltä enemmän näyttää.

Vauvalle en ole vielä mitään hankkinut, kun esikoiselta jotain vanhoja kamppeita löytyy. Tietenkin kun syksyisempiä vaatteita ilmestyy kauppojen hyllyille, niin silloin voisi jotain hankkia. Olen joskus innostunut myymään esikoisen vaatteita / tarvikkeita liikaa kirppiksellä, joka tietenkin nyt harmittaa...

• emppis87

Hei kaikki!

Ihana kuulla etta muidenkin rakenneultrat on mennyt hyvin :) Ja muutenkin ollaan kaikki jo raskauden puolivalin tienoilla.

Kiitos viela kaikkien kommenteista. Ollaan mieheni kanssa oltu kuin kaksi eri ihmista viimeisten testien jalkeen, olo on ollut niin helpottunut ja onnellinen. Ja tosiaan on se upeeta miten paljon testeja voidaan tehda pikkuruisille vauvoille jo niiden ollessa vatsassa ja siten rauhoitella huolestuneita vanhempia.

Mymmeli - paljon onnea pikku pojasta! Sun veikkaukset olivat siis oikeassa kun sanoit etta uskoit vauvan olevan poikaa :)

Elle - jannaa jos kuulitte etta tytolta nayttaa mutta ei kuitenkaan taysi varmuutta.

Mymmeli - Lontoossakin Suomi oli kaikissa isoissa uutislehdissa vauvojen nukkuma-laatikoiden takia ;) Oli hassua lukea Helsingin Sanomien juttu ja sen jalkeen miten tarina taalla kerrottiin mutta ainakin kaikki ovat kateellisia Suomen aitiyspaketista. Lontoossa on onneksi niin miljoona kauppaa etta luulen vaatteita loytyvan vahan joka budjettiin ja netista voi myos tilata kaiken helposti. Ihanaa kun saadaan alkaa shoppailemaan kaikkea pienta pikkuhiljaa. Aitikin on jo innostunut ja ostanut ekat vauva-jutut, taalla siis kaydaan vahan ylikierroksilla kun tulossa on suvun ensimmainen lapsenlapsi.

Mahtavaa jos olette noin taitavia kasistanne etta osaatte itse tehda lastenvaatteita - wau!

Kevaan mittaan on ollut muutama hellepaiva mutta suurimmaksi osaksi aika viileaa ja sateista. Ei mekaan tanne ilmojen takia muutettu mutta onneksi Euroopan aurinkoiset kohteet on kaikki lyhyen lentomatkan paassa. Me ollaan tulossa Suomeen heinakuun vikalla viikolla joten toivottavasti auringonpaiste hemmottelee silloin viela :) Olen kuullut etta Suomessa on ollut mahtava kesan alku!

Alkaako teilla muuten jo tuntua selvat liikkeet? Olen nyt rv 21 ja vielakin vaan tunnen hassuja muljahduksia mutta en selkeita potkuja. Luulen etta se johtuu edessa olevasta istukasta mutta toivottvasti liikkeet vahvistuvat pian.

Ihanaa kesa-viikkoa kaikille!

• Heippis...

Ihana kuulla että meillä koko porukalla on kaikki sujunut raskauden hyvin ja nythän viikkoja onkin jo osalla porukalla reippaasti yli puolen välin.

Mullakin nyt jo 25 4

Minä otin sen äitiys pakkauksen ja aivan ihana paketti mun mielestä mitä oon kelan sivuilta kattellu, ja sen sainkin jo muutama päivä sitten.
        Ja hankintojakin on tullu tehtyä vauvaa varten loput hankinnat syksyllä :)

Onnea kaikille tasapuolisesto odotukseen, täällä jo kovasti odotellaan pikkuista....;)

• minä vain

Nonii, meilläki tänään tuli ihanat 19 0 täyteen!!♥ Sainpa sitten viime viikolla ensiodottajan kohtauksen siitä onko vauva vielä hengissä. Onneksi neuvolan neuvontanumerosta sanottiin, että voi mennä avoneuvolaan kuunteluttaa sydänäänet! Siellä se pikkuinen liikkui vilkkaasti ja syke oli 145 :) Ensi viikolla rakenneultra! Moni jotka tietää tästä on veikannut meille tyttövauvaa, ja tottakai mieheni veikkaa poikaa, mutta pääasia että on terve!♥

• *Mymmeli*

Moikka kaikille!

Sea-Band: kiitos vinkistä! Täytyy tosiaan käydä liittymässä ryhmään! Tosin pari päivää tuon minun vuodatuksen jälkeen nuorimman kummipoikamme äiti laittoi viestiä, että "tilanne on se, että heille ei enää neljättä (poikaa) tule, joten otatteko heidän vaatteet, jotka vaan kelpuutamme". :) Eli ainakin vähäksi aikaa luulisi vaatetta riittävän ;) Mutta löysin sattumalta Lindexistä tai Kappallista sellaisen todella syötävän suloisen lastenvaatesarjan, taisi olla joku newbie tai vastaava... voi miten söpöjä!

Emppis, mahtavaa, että teidän oma olokin on helpottunut ja pystytte jo iloita tulevasta pikkuisesta! Joko sulla on liikkeitä tuntunut? Mä oon jotenkin aivan pihalla, että onko noi mahan muljahdukset liikkeitä vai mitä ne on, tosin tällä viikolla on joitakin kertoja tuntunut sellaisia ilmakupliakin, joten niiden nyt ainakin luulisi olevan liikkeitä...
      Toivotaan, että kesäsää suosii vielä heinäkuun lopussakin, kun mekin olemme vielä silloin lomalla ja todennäköisesti mökkeilemässä :)

Viime yönä hätkähdin hereille johonkin mahan muljahdukseen ja en saanut reiluun tuntiin unta, niin siinä unen pöpperössä sitten olin jo aivan varma, että vauvalla on joku hätä ja rupesin mielessä rustaamaan listaa huomiseksi neuvolakäynnille, mistä pitää kysyä :) Aamulla kaikki tuntui ihan normaalilta ;)

Tosin raskausmyrkytys on alkanut vähän pelottamaan, kun kuulin, että jos omalla äidillä on ollut niin saattaa edesauttaa, että tyttärellekin tulee herkemmin. Minun äidillä tosiaan oli minua odottaessa ja sen takia, jonkun mielestä ylihysteerisenä, päätin roudata vaaán sekä isoäidin verenpainemittarin mukaan kesälomareissulle :D Jos olen niin "tyhmä" etten tajua muita oireita :D

Hyviä odotushetkiä kaikille ja tsemppiä niille ultraan, jotka eivät vielä ole siellä käyneet!!!

• emppis87

Moikka taas

Mymmeli, minakin vain tunnen muljahduksia ja luulen etta kerran vasta olen tuntenut hentoja potkuja, mutta en vielakaan ole varma vaikka jo rv 21 3. Potkuilta tuntuvat liikkeet menivat ohi niin nopeasti etta kuka tietaa mita ne olivat. Muljahduksia tunnen paivan mittaan ainakin muutaman kerran. Valilla tulee myos ihmeellinen paineen tuntuinen olo mahaa, ihan kun joku kaantaisi vatsaa.

Ahh voikun potkut tuntuisivat jo pian ja varsinkin ulkopuolelle niin etta miehenikin voisi jo tuntea ne :) Maha ainakin kasvaa kovaa vauhtia eli se lohduttaa :)

Onko sinulla istukka edessa vai takana? Se kai vaikuttaa tuntemuksiin paljon.

Uskon etta yollinen muljahdus pelastytti ja uskon etta me kaikki ainakin jossain vaiheessa olemme jostain huolissamme koska kasvaahan vatsassamme pikku ihminen! Hyva etta tiedat raskausmyrkytyksen riskit mutta tuskin sinulle kay niin huono tuuri, yritat vaan rentoutua ja nauttia lomasta :D

Mina vain - hyva etta sait kaytya neuvolassa ja et joudu huolehtimaan vauvan hyvinvoinista turhaan. Eikohan me kaikki rauhotuta kun tunnetaan potkuja paivittain :)

Minulla oli eilen toissa keskustelu aitiyslomasta ja palkasta. Aika mieletonta etta nyt sita pitaa jo ihan oikeasti alkaa suunnittelemaan, enaa noin 4kk jaljella :D

• minä vain

Harmittaa kun ei vieläkään ole tuntunut mitään kunnon liikkeitä. :( Juhannuksena tunsin muljahduksen, mutta sen jälkeen vain silloin tällöin.. Olen hermoheikki tiedetään (rv 19 3), mutta en voi tälle mitään :(
      Koska te olette tunteneet liikkeitä?

Ja sitten toinen... En tajua miten naapurimme eivät voi ymmärtää näitä taloyhtiön sääntöjä hiljaisuus-ajoista.. Naapureilla noin 1,5v poika, jolle he muutenkin huutavat joka päivä jostain.
      Naapurimme pitävät ihan käsittämättömiä bileitä missä soitetaan musiikkia puoli yhteen yöllä ja sen jälkeen vielä karaokea päälle. Poliisit käyneet monesti ovella ja ollaan käyty snaomassa itsekkin mutta eivät he välitä..
      Olisiko jollain antaa vinkkejä tähän ongelmaan? Pelottaa vain että kun vauva tulee että tuo meno jatkuu..

• Sea-Band

Heips kaikki, täällä pikkuinen muljahtelee jo iloisesti masussa joka päivä, ja tunsinpa ensimmäisen potkunkin vatsan päältä esikoista nukuttaessa muutama ilta sitten :) Olen ihan innoissani, voi olla että seuraavaa potkaisua saan odottaa hetken mutta tuon voimilla taas jaksaa.

Emppis, se paineen tunne vatsalla saattanee olla nk. harjoitussupistus :) jos vielä tunnet, että vatsa menee ihan pinkeäksi niin sitten se on juurikin sitä. Niitä supistuksia siis tulee lähes kaikille raskauden aikana, ovat ihan normaaleita. Vasta jos ne ovat kivuliaita tai niihin liittyy veristä vuotoa niin sitten niistä tulee huolestua ja ottaa yhteyttä neuvolaan, silloin voi pienellä olla joku hätä (ei automaattisesti sitäkään, mutta kannattaa tutkituttaa).

Minä vain, 1,5-vuotiaan pojan äitinä täytyy kyllä tunnustaa että sen ikäiselle tulee huudettua jostain päivittäin :( Kun toinen on meneväinen pieni kaveri, yltää jo lähes joka paikkaan ja osaa tehdä kaikenlaista muttei toisaalta ymmärrä yhtään siitä mikä on vaarallista joko itselle tai muille niin koko ajan saa olla sanomassa "älä tee noin, älä mene sinne" jne. ja kun se ei aina ihan nätillä äänensävyllä mene ymmärrykseen niin tulee sitä huudettuakin...

Sen sijaan tuo kotibilepuoli on kyllä se mikä ei ihan normaalilta kuulosta. Tiedätkö ovatkohan vuokralaisia? Jos ovat, kannattaa toki koittaa kontaktoida vuokranantajaa josko hän voisi antaa jotain huomautusta vuokralaisillensa. Muussa tapauksessa taloyhtiön hallitus lienee se taho, joka voi yrittää asialle jotain tehdä mutta jos on omistusasunto niin aika vaikeaa ketään on siitä häätää ja asennevammaahan ei tunnetusti taida korjata mikään määrä valittamista, pyytämistä ja anelua :(

• minä vain

Kyllä nämä asunnot ovat ihan vuokra-asuntoja. Pistin vuokrafirmalle valitusta, ja onneksi ymmärsivät tilanteen, että ei voi enää jatkua, ja varsinkaan nyt kun meillekin on vauva tulossa.. Jotain apua siis..

Ja nyt minäkin olen alkanut tuntemaan pientä muljahtelua, ja niitä "ilmakuplia", ehkä tuo pikkuinen on vähä ymmärtäny et äitii jänskättää kaikki.. Ja eilen kyllä oli isoimmat muljahtelut kun mummi ja isomummi kävivät kylässä, taisi siis tajuta myös että jotain kivaa oli kylässä, sillä muljahtelu tuntui loppuvan kun vieraat lähti.. :) Ja perjantaina päästään jo rakenneultraan, vähän jo jännittää♥

• hhhkkpp

LA 25.11. Istumme paraikaa ultrassa. Pian on meidän aika. Rakenneultra siis nyt. Jännittää ihan valtavasti.

• emppis87

Moikkis,

Paljon onnea rakenne-ultraan, varmasti menee hyvin!

Mymmeli - en tajunnutkaan ajatella etta kyseessa voisi olla harjoitus supistukset. Pidan mielessa kun tunnen painetta ensi kerran :)

Luulen etta olen vidoinkin alkanut tuntea pienenpienia potkuja.. Vielakin kylla tosi hentoja mutta tunnen noin viisi ns tokkaisya masussa perakkain joten kaipa ne on sitten potkuja :) Muutenkin tunnen vauvan liikkuvan paivittain nykyaan mika on ihanaa mutta siis jo rv 22 eli on jo aikakin.

Mina vain- toivottavasti teidan naapurit rauhoittuu pian. Kyllahan kotibileet kerrostalossa vaikuttavat koko naapurustoon ja niiden aikoihinhan on ihan selvat saannot.

Kuinka kauan te aiotte olla aitiyslomalla? Itse olen miettinyt etta olisin vuoden kotona, se olisi kylla ihan unelma-tilanne. Lontoossa tarhat ovat ihan super kalliita eli kun palaan toihin niin iso osa minun palkasta menee tarhakuluihin joten tuntuu etta on suht jarkevaakin olla kotona vahan pidempaan.

• andyli1

Moi kaikille. Ja terveisiä lomalta.
      Emppis: Ajattelin olla vuoden kotona. Minulla siis tuolloin 2 v lapsi ja vauva siihen päälle. vanhin on jo 12 vee. Vuoden olin edellisen kanssa. Eli kun olen vanhempainvapaan kokonaan ja sitten siihen päälle kesäloman niin jääkö siitä sitten 2 kk, minkä olen hoitovapaalla... Onneksi saan 4 kk palkan työnantajalta eli Kelan rahoille tipahtaa vähän myöhemmin. Minkä pituinen äitiysloma briteissä on?

Ai niin, rakenneultra oli ja meni. Kaikki hyvin. Ehkä tyttö (ei oikein nähty varmasti), mutta ei väliä, koska kumpikin löytyy jo ennenstään.

• *Mymmeli*

moikka kaikille!

Vihdoinkin lomalla, joten tulee vähän vähemmän käytyä netissä (niin kovin hidasta tämä kirjoittaminen kännykän kanssa).
        Nyt on alkanu liikkeet tuntua, niin että mieskin välillä tuntee. Hassua, kun itse tunnen toisinaan liikkeet, mutta mies ei. Mutta johtuu varmaankin istukasta, joka on etuseinämässä.
        Onko teillä muilla paino noussut kuinka paljon? Itselläni heiluu paino koko ajan 4-5 kg tienoilla. Treenaaminen on nyt loman takia vähentynyt.
        Hyvää odotusta kaikille!

• emppis87

Moikka kaikille!

Andyli - vuosi kuulostaa aika unelmalta. Briteissa tyopaikkaa pitaa pitaa vapaana vuoden ajan. Aitiysloma-rahat eivat kylla ole laheskaan sita mita Suomessa. Saan 90% tamanhetkisesta palkasta ensimmaiset 6 viikkoa jonka jalkeen saan aitiyspaivarahaa 33 viikkoa joka on about 160 euroa viikossa. Viimeisten 13 viikon aikana en siis saisi mitaan tukirahaa eli olemme sitten taysin mieheni palkan turvissa.

Ihana kuulla etta kaikilla on mennyt rakenne-ultrtat hyvin!

Mina kayn viela koko ajan ultrissa mutta talla kertaa niissa mitataan kohdunkaulaa, koska viime vuonna minulta poistettiin pahanlaatuisia soluja kohdun kaulalta. Mittaukset on ollut ihan Ok tahan asti mutta viime viikolla laakari sanoi etta kohdunkaula on ihan pikkasen lyhyempi kuin keskiarvo ja han kaski ottamaan tosi iisisti eli en saa nostaa mitaan, en urheilla muuta kuin uida ja 30min kavely ja seksikaan ei ole suositeltavaa... Mies parkani! Mutta tietenkin tehdaan kaikki ohjeiden mukaan jotta vauva pysysyisi turvallisesti kohdussa loppuun asti. Laakarikin vakuutti ettei ole huolissaan mutta etta on vaan hyva pelata varman paalle.

Mymmeli - olen kade etta miehesikin jo tuntee potkut! Me ollaan kovasti yritetty mutta tahan mennessa ne tunnen vain mina.

Luulen etta paino on noussut noin viisi kiloa, en ole kylla vahaan aikaan tarkastanut. Vaatteet ainakin jaavat pieneksi yha helpommin :)

Ihanaa lomaa kaikille!

• minä vain

Täällä käytiin tänään rakenneultrassa, ja kaikki kunnossa ja vastataan viikkoja :) Sukupuolta ei osattu sanoa, ja koska olen niin innokas ja haluan tietää, joudun menemään 3d-ultraan.. Moni varmaan pitää ihan tyhmänä, mutta tämä on meidän päätös..

• emppis87

Mina vain - mahtavaa etta ultra meni hyvin! Ja itse olen huomannut etta kaikki ovat tosi yllattyneita etta paatettiin pitaa sukupuoli yllatyksena. Eli siis luulen kylla etta on yleisempaa haluta saada se selville :) 3D ultrassa vauvan nakee tosi yksityiskohtaisesti eli varmasti tulee hieno kokemus.

Me juhlittiin perjantaina koska mieheni tunsu ensimmaisen potkun, vihdoinkin! Se oli ihan parasta. Nyt tunnen jo pikkuisen monta kertaa paivassa ja lahes aina kun vaan istun tai makaan rennosti ja kuulostelen liikkeita. olen myos nahnyt pikkupotkun ulkoapain :)

• Täällä ainakin vauveli liikkuu todella paljon ja hänellä on selvä rytmi masussa.

Aamulla aloittaa, aamupäivällä nukkuu, taas iltapäivällä alkaa potku treenit sen jälkeen alkaa nukkuminen ja illalla se sitten alkaa ja jatkuu pitkään.

Mut todella ihanaa kun liikkuu ni tietää että masussa on eloa ja kaiken olevan hyvin.

Muutenkin raskaus kyllä sujunu hyvin.

Kävin siinä sokeri rasituksessa ja se litku ei todellakaan hyvää .....

Mites Muut tunnetteko hyvin vauvelin liikkeet ja onko vilkkailta masu asukkeja???

Täällä siis viikkoja 25 4 aloin tuntea kunnolla liikkeitä 19 viikosta eteenpäin..
        22 eteenpäin todella hyvin ja voimakkaasti.

• minä vain

Ylihuomenna ois se 3D-ultra! Taas saa jännittää, tällä kertaa enemmän sitä että kumman kasvonpiirteitä pikkuinen enemmän omistaa :) Huomaan miehestäni, että häntä harmittaa kun ei tunne vauvan liikkeitä mahan päältä, mulla kun tuo istukka tahtoo olla edessä :( eikä muutenkaan tunnu kuin noita muljahduksia muutamia "sarjoja" päivässä. Taitaa osata kyllä kertoa mielipiteitään jo asioihin, ja lempimusiikkini ei taida kuulua vauvan lemppareihin.. Viikkoja siis tällä hetkellä 21 0..

• emppis87

Heippa mina vain!

Nauttikkaa 3D ultrasta, siita tulee varmasti hauska kokemus :)

Minun miehella oli ihan sama eli halusi kovasti tuntea potkuja! Edessa oleva istukka blokkaa ne tosi hyvin eli ala huoli jos ei viela tunnu mitaan kovin selvasti, helpommin sanottu kuin tehty, tiedan omasta kokemuksesta. Itse olin 22 4 kun mieheni tunsi ekan potkun ja sen jalkeen liikeet on voimistuneet vahan ja tunnen pikkuisen paivittain mutta valilla selvemmin, valilla hennommin. Paa-asia on etta tunnetaan jtn paivittain. Luulen etta vasta viikolla 28 potkuja aletaan tarkkailemaan kunnolla.

Me ollaan vihdoin tulossa Suomeen ensi viikolla lomalle eli minusta ei varmaan kuulu nyt viikkoon kun yritan rentoutua ilman nettia mokilla :D Ihanaa kesa-viikkoa kaikille!

• minä vain

Se 3D- ultra oli aivan mahtava kokemus! :) Kyllä pikkuisella näytti olevan isänsä kasvonpiirteitä enemmän.. Viime viikkoisessa ultrassa sanottiin että pikkuinen olisi poika, onneksi menimme tuohon 3D:hen, sillä vauvamme onkin tyttö! :)
      En kyllä intoutunut vielä ostamaan kuin yhden tyttöjen bodyn, sillä aikaahan tässä on vielä jonkin verran jäljellä..

• hei...

Todella ihana kulla että 3D-Ultra oli hieno ja upea kokemus.
        Minä kävin 4D-ultrassa ja se oli myös todella ihana kokemus, mukaan siis sain ihania kuvia, dvd;en ikuinen muisto pikkuisen masu ajoilta ja tietenkin tärkein sain tietää vielä kaiken olevan varmasti kunnossa.
        Tänne on siis tulossa Poika vauveli.

Kotona siis pojat 04&06 syntyneet ja tyttö 08 syntyny.

• Sea-Band

Heip taas pienen tauon jälkeen :)

Hienoa, että siellä on kans ultrat menneet hyvin! Mekin poikkesimme viime viikolla katsomassa rakenteet, helpottavaahan se oli että kaikki tuntuis olevan kunnossa (joskin viikkoihin nähden on pienikokoinen mutta niin oli esikoinenkin aikanaan eli tämä ei yllättänyt). Saimme varovaisen tyttölupauksen, vähän ehkä enemmän toivoin tyttöä kun esikoinen on poika mutta todellakin jos tämä nyt pojaksi muuttuu niin ei harmita sekään :)

Mäkään en ole uskaltautunut uutisten innoittamana vaatekaupoille, vaikka kauhea hinku olis ostaa jotain äärimmäisen somaa ja tyttömäistä pienelle :D Siskoni otti uutisen innolla vastaan ja tuumaili että ihanaa kun saa sitten antaa nuo tyttövaatteetkin meille (heiltä pojan vaatteet muuttivat esikoisen myötä meille), eli tiedän kyllä että sieltä on joka tapauksessa tulossa iso vyöry kaikkea suloista :)

Emppis, toivottavasti teillä on mukava ja rentouttava Suomen-loma, kerrohan kuulumisia kun olet taas langoilla. Ja tietysti kaikkien muidenkin kuulumisia kiva lukea!

• andyli1

Moi kaikille,
      meillekin annettiin tyttölupaus, mutta ei ollut varma kun asento oli niin huono. Eipä ole väliä kumpi on, koska kumpikin jo löytyy.
      Nyt on ihan tyttöolo eli jos se onkin poika niin olen ihan ihmeissään sitten...
      tv ko äitiysloman alkuun suunnilleen. yritän jaksaa olla töissä....

• andyli1

Siis 7 vko äitiysloman alkuun suunnilleen piti kirjoittaa

• emppis87

Heippa!

Kiva lukea kaikkien kuulumisia ja ihanaa etta ultrat on menny hyvin, onhan se aina suuri helpotus.

Meilla oli upea lomaviikko Suomessa, kylla Suomen kesa ja mokkeily vaan on niin rentouttavaa ja ihanaa :)

Minulla oli tanaan ihan perus laakarintarkastus ja masu mitattiin. Laakari sanoi etta mittauksen perusteella olen rv 26.5 vaikka oikeasti olen vasta rv 25. Olen kylla tosi tyytyvainen koska meilla on viela ultra viikolla 28 jossa tarkastetaan vauavn kasvu kun meilla oli se koronnut niskapoimu-mittaus alussa joten hyva vaan etta vauveli on iso jo nyt :) Suomessa kaikki sanoivat etta vatsani on tosi iso :) Hassua kun taas toissa kaikki adit sanoo et oletpas pieni.

Painoa on tainnut kertya jo 7kg, tuntuu aika hurjalta mutta kai se on ihan normaalia ja pitaakin tulla lisakiloja.

Me ollaan menossa katsomaan rattaita ja sankya vauvalle viikonloppuna. Ihanaa kun pikkuhiljaa pitaa oikeasti alkaa valmistautumaan pikkuisen tuloon. Tahan mennessa olen ostanut vain muutamia neutraalin varisia body-asuja. Onko teilla aideilla mitaan vinkkeja rattaisiin? Tuntuu etta kaupissa on niin miljoona vaihtoehtoa..

• Elle*

Hei taas kaikille pienen tauon jälkeen!!

Olemme myös lomailleet heinäkuun ja olen emppis87 kanssa samaa mieltä, että Suomen kesä mökkeilyineen on parasta lomaa!! Nyt ollaan jo elokuussa ja arjen pyöritys alkaa... Olen hieman tuntenut haikeutta kesäloman loppumisesta, mutta toisaalta tuleva synnytys alkaa tuntua viikko viikolta yhä todellisemmalta. Nyt siis kasassa Rv 26.

Olen saanut myös runsaasti kiloja (6kg). Lieneekö sitten osa kesäkiloja, kun on tullut lomalla syötyä myös enemmän... Vatsakin tuntuu jo isolta ja potkut ovat voimakkaita. Ehkä syynä on myös istukan sijainti, kun se on takaseinämässä. Tukisukkia olen alkanut käyttämään, kun suonikohjut ovat alkaneet ilmoittamaan tulostaan. Voi että miten inhoan niitä!! Toivottavasti osa häviäisi raskauden jälkeen!!

Minä vain ja Jasmin 669: Varmasti nuo ultrat ovat hienoja kokemuksia. Kävin esikoisesta 4D ultrassa ja pienokainen oli aivan saman näköinen syntyessään, kuin mitä ultrassa hänen kasvojenpiirteissä näimme. Harmikseni kela ei enää korvaa 4D ultraa, joten jätin sen nyt väliin tässä raskaudessa. On vielä niin paljon hankittavaa (mm.vaunut), joten päätin sijoittaa ne rahat enemmin niihin.

Emppis87: Meillä myös vaunuhankinnat edessä ja kieltämättä runsaasta vaunuviidakosta voi olla vaikea löytyä juuri oikeanlaisia, sekä käytännöllisiä menopelejä. Itse olen ajatellut yhdistelmävaunuja, kun ne saa sitten rattaiksi kopan käytön jälkeen. Esikoisen kanssa huomasin, että ainakin suurilla pyörillä on hyvä mennä talven tuiskussa ja lumikinosten seassa. Enempää vinkkejä en osaa antaa, kun jokainen tykkää vähän erilaisista asioista... Itse ehkä ajattelen eniten käytännöllisyyttä.

• minä vain

Kyllä KELA korvasi 3D/4D-ultrasta olikohan se noin 20%.. :) Mutta kuulun myös työpaikkani kautta sairauskassaan, niin minulla meni sitä kautta sitten..

• Elle*

Minä vain: Kysyin Helsingin Femedasta ja sieltä sanottiin, että 4D ei kuulu enää kelakorvausten piiriin. Hintaa olisi tullut 250 e, joten jätin siksi tällä kertaa väliin.
      En tiedä, että korvaako kela sitten vain viikolle 24 saakka? Itselläni siin nyt rv 26.

• minä vain

Niin joo tosiaan.. Kelakorvauksen saa yleensä viikolle 22 asti, mutta olen kuullut että joissain tapauksissa on saatu viikolle 24 asti.. :( Ymmärsin siis väärin aikasemman kirjoituksesi.. Itse kävin juuri Femedassa 21 2 :)

• muumi mamma

Täällä olisi kanssa mamma,joka odottaa esikoista. LA 11.11
      Oireita ei ole ollut oikeastaan ollenkaan,enää vaivaa vain närästys ja selkä kivut.
      Loppu viikosta olisi neuvola lääkäri ja saisi tietää tyypin mitta arvioita :)
      Perjantaina uskaltaakin sitten lähteä jo vaunu ostoksille.

• Andyli1

Moi kaikille ja tervetuloa muumi mamma. Täällä 27 2 kasassa ja on jo vähän tukala olo. Kolmas tulossa joten vatsasta tulee aika iso (luulisin). Olen aika pitkä, joten aiemmin minulla on ollut aika pieni vatsa, mutta nyt tuntuu että olen jo kamalan iso!!! Takaapäin ei kyllä edelleenkään huomaa koko raskautta. Niin "poikamaha" kuin olla ja voi, mutta tyttö pitäisi olla tulossa... saapas nähdä.
      Supisteluja ollut, joten voipi olla että joudun saikulle ennen äitiyslomaa. Yritän kuitenkin sinnitellä töissä.
      Mitenkäs muut ovat voineet? Onko muuten muita joille olisi tulossa suunniteltu sektio? Minulle tehdään ja kiinostaisi tiettää, että onko se noin viikko ennen laskettua aikaa vai miten se menee...?

• emppis87

Heippa taas kaikki, kiva lukea kuulumisia!

Tervetuloa muumimamma :)

Andyli - kaytiin siis Suomessa ja kaikki olivat ihan yllattyneita miten iso vatsani jo on. Taitaa olla tulossa iso vauva. Viime viikolla neuvolassa masu mitattiin ja koon puolesta olisin ollut jo rv 26.5 vaikka olin vasta rv 25. Meilla on viela yksi rakenne-ultra kahden viikon kuluttua missa tarkastetaan vauvan kasvu eli ihanaa vaan etta ainakin masun puolesta vauveli on kasvanut :) Mieheni oli syntyessaan yli 4kg ja mina olin 3.8kg eli ehka meille luontevasti tulee iso vauva.

Potkut ovat nyt voimakkaita ja tunnen niita koko ajan, valilla jopa seisoessa ja kavellessa.

Minulla on myos mita todennakoisemmin suunniteltu sektio johtuen aikaisemmasta operaatiosta. Olen ymmartanyt etta yleensa sektio on vikkoa tai kahta ennen laskettua aikaa. Itse en ole viela saanut tarkkaa aikaa, tapaan konsultin vasta joskus syyskuun puolella.

• andyli1

Moi emppis, Mullakin aiemmat lapset 3,8 kg ja 4,4, kg eli iso kai tästäkin tulee. Hassua sinällään, kun olen itse pitkä mutta aika pieni ja vatsa tosiaan aina ollut suhteellisen pieni. Toisaalta jos leikataan viikkoakin ennen voi olla, että vauva ei ehdi neljään kiloon. Itselläni kaksi kiireellistä sektiota alla ja sen vuoksi ei oteta enää riskejä.

• minä vain

Meillä pamahti tänään 24 0 lukemat tauluun, ja nyt alkaa pikkuhiljaa jo synnytyksee lähtö jännittämään ,vaikka enhän minä tiedä mitä on odotettavissa :D Meilläki ollaa mietitty tota vauvan tulevaa painoa, sillä itse olen ollut sen 4,4kg ja mieheni 3,6kg, pituuksissa taas mulla 51cm ja miehellä 50cm..

Meillä vauvan tuleva kummi möläytti jotain babyshowereista, jotka ovat minulle siis yllätys.. No nyt se ei ole yllätys että sellaiset on tulossa, vaan se että koska ne ovat ja itse en ole koskaan käynytkään sellaisissa! :o Kokemuksia kellään? :)

Ja oon tainnu olla liian innokas kun meiltäkin puuttuu enää vauvatavaroista nämä pienimmät, eli vaipat, harsot, rasva yms...

• *Mymmeli*

Moikka taas kaikille todella pitkästä aikaa!

Nyt on lomailtu oikein ahkerasti ja jaksaa varmaankin pusertaa töissä 7 viikkoa ennen hyvin pitkää "lomaa".

Poika on ruvennut liikkumaan todella paljon ja varsinkin öisin. Toivottavasti ei ennakoi tulevaa vuorokausirytmiä :D Hassusti vaan lopettaa melkein samantien potkimisen, kun mieheni laittaa käden mahan päälle. Liekö kuuntelee vai mikä on homman nimi...

Me ollaan ostettu pikkuhiljaa tulokkaalle tarvittavia tavaroita. Ostettiin Teutonian vaunut. Melko pienenä ihmisenä koin ne käteväksi, kun ovat ilmeisesti markkinoiden pienimmät (?), mahtuu julkisiin hyvin sekä käytössä ovat kätevät. Tosin etupyörät ovat pienet, joten talvella sitten nähdään oliko väärä ostos :D Onneksi pyörät saa kuitenkin lukittua. Onko jollakin kokemusta kyseisistä vaunuista?

Mulla on nyt paino noussut 8 kg (rv 26). Kuulostaa aika paljolta... Mutta toivottavasti osa olisi niin sanotusti kesälomakiloja, joten nyt aloitin eilen taas treenaamisen, niin ehkä painon nousu hidastuu. Maha on tosin kasvanut kolmessa viikossa aivan valtavasti! Viikon päästä on neuvolalääkäri, joten sitten kait kuulee, onko mahan kasvuvauhti normaali :D

Hyvää loppukesää kaikille!

• muumi mamma

Hei *Mymmeli*,minulla tänään rv 26 3 ja painoa oli tullut 10 kg. Onhan se aika paljon kun sitä vielä kerkee tulla. Eikä ne neuvola täditkään kovin tyytyväisiä ollut. Mutta pääasia että poika voi hyvin ja painoa oli 988g :)
      Meillä sama juttu potkimisen kanssa,kamalasti potkitaan mutta jos käsi ilmestyy mahalle niin potkut loppuu. Huomenna aiomme lähteä vaunu ja sänky ostoksille :)

• Sea-Band

Moikka kaikille ja mukava lukea, että kesälomat on tuntuneet menevän mukavasti itse kullakin :) Täällä kun ei itsellä loma ja arki paljon eroa kun olen esikoisesta hoitovapaalla, miehen loman aikana tietysti tuli reissailtua vähän tavallista enemmän mutta suurin osa noin muuten arkista elämänmenoa läpi kesän.

Mulla mittarissa 24 1 ja painoa tullut n. 6kg, en kyllä jaksa piitata hirveesti näistä, tulee mitä tulee. Saa niitä sitten karisteltua kun on synnytys ja imetys ohi, mikäli imetys ei riitä kaikkia kiloja kuittaamaan :) Masu on kyllä ihan mukavan pyöreä, ei mikään jättimasu mutta ei se ole jättiläinen tämä masukkikaan. Esikoinen oli syntyessään sen 3060g niin oletan että samoille nurkille tulee tämäkin jäämään.

Andyli, mulle tehtiin esikoisesta suunniteltu sektio perätilan vuoksi, mutta sitä kun ei tiedetty kovin paljon etukäteen että perätilassa köllii niin aika loppuun asti sain odotella, 39 3 poika syntyi. Olin kovasti toivonut normaalia alatiesynnytystä, joten kun n. 10 päivää aikaisemmin selvisi tuo sektioaika niin olihan siinä vähän totuttelemista ajatukseen mutta toisaalta hyviä puolia oli kans, tiesi että kaikki tulee menemään tietyn kaavan mukaan ja hallitusti. Edeltävänä iltana operaatioon valmistautumisprosessissa jännitti hirmusti mutta leikkausaamuna olin jo ihan tyyni ja kaikki menikin tosi hienosti, jäi itselle tosi positiivinen kokemus :)

Mymmeli, kaverilla oli kaksosilleen Teutonian vaunut ja hän kyllä kovasti tykkäsi, että ovat mukavan kevyet liikuteltavat ja tosiaan pienimpiä vaunuja markkinoilla kun on niin kaksosvaunuissa vielä korostui tuo koon kätevyys. Talvella yhteisillä vaunulenkeillä ihan hyvin näytti rullaavan, jos oli auraamaton tie niin vähän enemmän kyllä tuntui vaativan voimaa lykkiä eteenpäin kuin mun isompipyöräisillä vaunuilla mutta ei se vaivalloista ollut kuitenkaan :)

Minä vain, pikkuserkkuni babyshowereissa taannoin oon ollut, ne oli ainakin ihan mukavat pirskeet :) Vauva ja äiti saivat hauskoja lahjoja, leikkimielisiä pelejä ja muuta oli järjestettynä jokunen (nimiehdotuksia/-arvauksia masukista, tulevan syntymäpäivän veikkailua ja sen tyyppisiä), lisäksi tietysti mukavaa vapaata rupattelua kakkukahvittelun merkeissä. Itselläni ei silloin ollut vielä lapsia, joten vähän tietysti oli ulkopuolinen joistain keskusteluista mutta eiköhän se hyvässä porukassa hauska tapahtuma ole :)

• *Mymmeli*

Moikka kaikille!

Eilen selasin kalenteria ja huomasin, että meillä on viikon päästä ensimmäinen neuvolalääkäri. Onko joku joka muistaa tai on jo käynyt kyseisessä tapaamisessa, että mitä siellä tehdään?! En tajunnut heinäkuussa terkkarilta kysyä, että pitääkö esim. pissatesti tehdä normaalisti. Lisäksi pohdin, että kun viimeksi hemppaa mitattiin, niin se oli tippunut 150:stä 125:een, niin mahdetaanko se mitata? Aika syyskuun alussa on vasta seuraava terkkarikäynti, joten jos ei mitata niin tulee melkein 2 kuukauden mittausväli.

Oon yrittänyt ystäviltä, joilla on vuodesta kahteen vuoteen ikäisiä lapsia, kysellä mutta kaikki ovat autuaasti unohtaneet, enkä jaksaisi soittaa terkkarille pitkien jonotusaikojen vuoksi.

Kiitos jo etukäteen, jos joku osaa kertoa :)

muumi mamma: Onko sulla tullut paino tasaisesti vai onko tullut yhtäkkisiä hypähdyksiä? Mulla painoa tuli alussa tosi maltillisesti, mutta tosiaan heinäkuun alun terkkarikäynnin jälkeen on tullut melkein 1 kg/vk!

• minä vain

Moikka kaikille! :)

Nyt kasassa 24 4, ja viimein tunnen vauvan potkut hyvinkin selvästi! Itse en ole neuvolalääkärillä käynyt, aika on vasta 2 viikon päästä..

Minulla on alkanut rinnat punottamaan, ja ne ovat tulikuumat!! Onko kellään samanlaista? Onko ihan normaalia? Taitaa olla henkilökohtainen kysymys, mutta kysyvähän ei tiedä.. `

Ystäväni ovat alkaneet kauhistella mahaani, sillä se on erittäin iso viikkoihin nähden.. Olen itse huomannut saman, mutta kyse ei ole "syömällä syömisestä", sillä katson kyllä mitä syön eikä kiloja ole tullut kuin se 5kg.. En tiedä pystynkö olemaan työssäni tätä viimeistä 9viikkoa, sillä työni on fyysisesti ja joskus henkisestikkin raskasta, ja minulle sattui selkään toukokuussa työtapaturma.. :(

Mites teillä muilla on mennyt? :)

• muumi mamma

*Mymmeli*: Aika tasaisesti paino on noussut rv 22 jälkeen. Itse kävin tällä viikolla siellä neuvola lääkärillä. Meilläpäin tehtiin ainakin ensiksi ne normaalit neuvola jutut, katottiin paino,pissanäyte,verenpaine ja sokeri. Sitten menin lääkärille joka teki alapäätutkimuksen,kokeili kohdun kaulan ym. Sitten ultrasi ja antoi lapsen painoarvion ja katsoi missä asennossa lapsi on. Siinä se sitten olikin :) Meilläpäin samana päivänä käy kaikki sillä lääkäriin,joten hirveesti ei juteltu katottiin vain että kaikki on ok. Neuvolaan vasta ens kuun alussa seuraavan kerran.

• *Mymmeli*

Kiitos muumi mamma vastauksesta! Välillä tuntuu, että meidän terveyden huollossa pitäisi kaikki tietää itse, mutta jos koskaan ei ole ollut sellaisissa tilanteissa, niin en ymmärrä, miten se on mahdollista. Esimerkiksi alkuviikosta paastosin sen 12 tuntia sokerirasitustestiä varten ja menin labraan, jossa ilmoitettiin, että olin varannut väärän ajan (olin varannut ajan alkamaan klo 9), kun sen pitäisi alkaa viimeistään klo 8. Hermot muutenkin vähän paastosta kireenä kysyin, että miksei asiasta ole kerrottu etukäteen? Kun ensimmäistä kertaa kyseiseen testiin tulevana on vähän vaikea tietää. Niin sitten pyöriteltiin päätä ja syyteltiin kaikkia muita... Että näin... :)

Minä vain: kannattaisiko käydä lääkärissä tai soittaa neuvolaan? Kuulostaa vähän samanlaiselta, mitä ystävälläni oli, kun hän sai rintatulehduksen. Varsinkin, jos ovat kipeät. Toivottavasti tilanne helpottaa!!!

• minä vain

Kysyin neuvolassa asiasta viime viikolla, ja sanoivat ettei ole rintatulehdus kun ei ole kuumetta.. Ihmettelin asiaa vähän, sillä kenelläkään tutullani ei ole ollut tällaista..

• Andyli1

Moi vaan,
      Mymmeli: 125 on tosi hyvä hb eli ei varmaan mittaa ellet erikseen pyydä. Itse käyn jatkuvaa taistelua, että hb pysyisi yli 100, joten olen ihan kateellinen tuollaisesta lukemasta. Neuvolalekurin yhteydessä kaikki tehdään kuten normi th-käynnin yhteydessä. mieti kaikki asiat mitä haluat kysyä valmmiksi. kirjoita esim. paperille, koska ne meinaa unohtua. Kannttaa ottaa kaikki "hyöty" irti lekurikäynnistä eli kysy kaikki omasta mielestäsi tyhmätkin asiat.

• *Mymmeli*

Andyli1, tiedän, että hb on mulla "aika hyvä", kun on 125, mutta lähtötaso oli 162, eli tämän vuoksi voin kertoa, että väsymys on jotain älytöntä välillä. Joskin muutin nyt heinäkuussa vitamiinin otto aikaa (joka siis sisältää myös rautaa) aamusta iltaa, jotta imeytyisi paremmin. Aamupalalla tulee juotua ja syötyä maitotuotteita.

Kiitos vinkeistä! Täytyy laittaa ylös kaikki! Tuppaa tosiaan unohtumaan jotkut asiat, jos ei ole vähään aikaan esim. ollut oireita.

minä vain: kuulostaa todella oudolta! Oon lukenut, että raskaana voi tulla jo rintatulehdus, mutta enempää en tosiaan asiasta tiedä. Onko teillä työterveyslääkäriä tai jotain, jolta voisi käydä asiaa enemmän tivaamassa? Eikö ne selvittänyt sitä siellä neuvolassa kuitenkaan?

• minä vain

Joo on meillä työterveyslääkäri, jonka vastaanotolle pitää muutenkin mennä näyttämään selkää, niin samallahan tuo rintojen punoituskin voisi selvitä. Neuvolassa kyllä vilkaisi, mutta tokaisi että nyt kun ei ole kuumetta niin ei ole rintatulehdus..

Tänään viikkoja 25 1, ja nyt alkaa oikeesti jo loppu jännittämää.. Synnytystä en osaa edes kyllä jännittää kun en ole ennen kokenut ja jokainen synnytyshän on erilainen, enemmän jännitän tulevaa arkea vauvan kanssa.. :)

• Andyli1

Joo mene ihmeessä työterveyslääkärille. Eihän tuo nyt ihan normaalia rinnoissa ole. Kerro sitten mitä lääkäri sanoi.

Käsittääkseni raskausanemiaksi lasketaan siinä vaihessa kun hb on alle 110. Itse olen huomannut kolmessa raskaudessa, että siinä on se raja, jolloin itsellä on väsymys ollut aika hurjaa. Alle sadan kun menee niin sitten ei enää naurata ollenkaan vaan kaikki on ihan vaan selviytymistä. Raskaustabuissa tosiaan on rautaa ja sitähän kannattaa ottaa muutenkin. Aika isot hb laskuthan kuuluvat tietyynn raskauden vaiheeseen.

Tuosta pitääkin kysyä eli imeytyykö esim. multitabs paremmin illalla? Mulle sanottiin vaan, että pitää ottaa ruokailun yhteydessä. Pitäsiköhän minunkin siirtyä ottamaan ennen nukkumaanmenoa ne tabletit?

• emppis87

Moikka taas kaikille!

Mina vain - toivottavasti tyoterveyslaakarilla kaynti auttoi

Ja Mymmeli ja Andyli - toivottavasti pysytte energisina loppuun asti.

Minulla oli tiistaina katilon kanssa tapaaminen ja siella tehtiin myos diabetes testi ja otetiin taas verikoe jossa tarkastetaan rauta-arvot sun muut. Hassua etta Lontoossa ei tarvitse paastota sokeriraistustestia varten.. Itse asiassa soin juuri lounaan ennen testia kun en edes tiennyt etta testi oli edessa. Piti vain juoda jtn sokerilitkua, odottaa tunti ja sen jalkeen otettiin verikoe.

Olen voinut viime viikot tosi hyvin ja olo on ollut energinen. Verenpaine oli vahan koholla joten sita tarkkaillaan mutta viela kuulemma ihan normi-lukemissa. Kohdunkaula-ultrassa nakyi etta kohdunkaulani ei ole lyhentynyt joten laakari sanoi etta sulle tulee kylla ihan taydet raskasuviikot tayteen taman raskuaden kanssa - mika helpotus!

Meilla on ensi viikolla kasvu-ultra (rv 28) mutta ainakin katilo-mittauksissa (masun paalta) vauva on ollut viikkoa ismpi kun mita raskausviikkoja takana eli vaikuttaa etta masu kasvaa hyvaa vauhtia.

Mita kaikille muille kuuluu? Oletteko voineet hyvin? Ihanaa viikonloppua kaikille!

• *Mymmeli*

Moikka kaikille!

Täällä alkaa myös synnytys aina välillä pyöriä päässä, vaikka aikaahan vielä on ihan riittävästi :) Aikaisempaa kokemusta ei itsellänikään ole, joten saa nähdä onko aivan liian ruusuiset kuvat asiasta, vaikka aikamoisia kauhukertomuksia ihmiset tuppaa kertomaan... :)

Andyli1: Mulle neuvolassa sanottii, että jos tippuu alle 120 niin siinä tapauksessa täytyy ruveta syömään tehokkaampia rautavalmisteita. Tosin sanoi jo ton 125:n kohdalla, että saan ruveta syömään, jos haluan jo nyt. Ota näistä nyt sitten selvää :)

Oon kuullut myös, että vitamiinit olisi hyvä ottaa ruoan yhteydessä, mutta sitten kuitenkin niissä on vaikka mitä rajotteita (esim. ei saa olla maitotuotteita - rauta ei imeydy jne.) Joten tämän vuoksi aloin syömään hedelmiä iltapalaksi, joiden c-vitamiinin pitäisi edesauttaa raudan imeytymistä. Ylihuomenna varmaankin hb, joten voin sitten kertoa, miten on käynyt, onko hyötyä ollut vai ei.

Minä vain: ootko jo käynyt työterveyslääkärillä? Odotan mielenkiinnolla, mitä ne puolestaan sanoivat.

emppis87: mä kävin kanssa perjantaina aamulla (vihdoinkin) sokerirasitustestissä. Ja oli kyllä jotain aivan karmeeta! Ensinnäkin se paasto 12 tuntia ilman vettä tuntui todella vaikealta, jano oli aika kova. Ja se hirveä litku! Pidän makeasta yli kaiken, mutta toi vadelman makuinen esanssilitku sai kyllä meikäläisen yökkäysrefletksit pahasti toimimaan. Onneksi se on ohi :D Nyt sitten odotellaan (pelolla ;) ), mikä on lääkärin tuomio maanantaina. Tuleeko karkkikielto loppuraskauden ajaksi :D Mulla ei ole muuten vielä kertaakaan mitattu kohdun korkeutta ja nyt ollaan vk 27 2.

Mutta tsemppiä kaikille syksyn alkuun ja kertokaahan kuulumisia!

• minä vain

En oo vielä käynyt, oma työterveyslääkäri vielä lomalla, joten syyskuun ekalle viikolle vasta aika..

Mulla alkoi töissä eilen selkä taas kipeytymään ja mahaakin sattui aika vietävästi.. Viimeiset 2 tuntia menikin oikeastaan tekemättä mitään.. Meillä joutuu töissä piinapenkkiin jos ilmoittaa olevansa sairaslomalla, ja siitä pitää tuntea huonoa omatuntoa jos on poissa, siksi minulle on kai iskostunut päähän etten ota sitä sairaslomaa niin helposti vaikka ympärillä olevat ihmiset ovat sanoneet että nyt kannattaisi ihan vauvan takia...

• muumi mamma

Ei ymmärrä,ei jaksa ymmärtää. Reilu viikossa tullu 1.5 kg painoa taas lisää :/ enkä ole etes herkkuja syönyt. Mistä niitä kertyy. Ei mene kauaa kun 100 kg mittarissa! :'( Missä vaiheessa painon tulo hidastuu? Vai painanko ennen LA 120kg?

• *Mymmeli*

minä vain: Tsemppiä töihin, mutta älä ota liikaa paineita töistä! Sulla on täysi oikeus jäädä sairaslomalle, jos tuntuu pahalta! Ikävää, että kaikki esimiehet ei ajattele niin kuin omani, joka on sitä mieltä, että "tämä (odotus) on tärkein työ, ja sen mukaan eletään". Mutta ymmärrän ahdistuksesi, jos työpaikan asenne sairaslomiin on tuollainen!

Kävin itse tänään neuvolalääkärillä, joka oli kyllä aivan ihana, vaikka minulla tulikin tunne, että hän yritti löytämällä löytää syitä laittaa minut sairaslomalle :) Kyseli, että saanko nukuttua, kun vauva potkii öisin, entä sattuuko selkään, supisteleeko, onko edes lonkat kipeät :D Ja vannotti vielä ovella, että otan yhteyttä, mikäli olo huononee.

muumi mamma: itseäni huolettaa ihan sama asia! Sain joitakin vuosia sitten laihdutettua 14 kg ja pidettyäkin sen melko hyvin poissa, mutta nyt paino lähentelee sitä painoa, josta aloitin, eli 10 kg on tullut jo tähän mennessä. Liikun edelleen paljon, mutta minun kompastuskivi on namit, joita tulee päivittäin vähän syötyä. Onko lapsi sinullekin ensimmäinen? Itseäni pelottaa myös, että jos painoa tulee vielä esim. 6 kg lisää, niin kuinka saan ne kaikki kilot pois varsinkin, kun imettäessä ei saisi laihduttaa. Tosin en tiedä, mitä sillä laihduttamisella tarkoitetaan. Onko esim. ruokamäärän kohtuullinen vähentäminen nyt varsinaisesti laihduttamista?! :D

• *Mymmeli*

Andyli1: minulla oli muuten hb arvot noussut siitä 125:stä 137:ään, kun vaihdoin vitamiinit aamusta iltaan ja iltapalaksi en ole syönyt mitään maitotuotteita ja ottanut tilalle hedelmämehua tai hedelmiä. En tiedä toimiiko kaikilla, mutta kannattaa varmaan kokeilla?!

• minä vain

Esimiesten asenne on tosiaan aika peestä, ajatellaan vaan työpaikan parasta tällä hetkellä eikä työntekijöiden hyvinvointia.. :/ Työni on fyysisesti hyvin rankkaa ja henkisesti todella stressaavaa.. Olen päättänyt sinnitellä vielä muutaman päivän että jos sitten neuvolalääkärillä purkaisin tuntojani.. Pelottaa vain kun on peloteltu että työni voi olla vauvan kohtaloksi..

Mulla tähän mennessä ollu iha hyvät hb-arvot, ilman vitamiinejakin, väsymystä on muutaman kerran viikossa, mutta kuulemma normaalia työnkin puolesta.

Huomenna alkaakin sitten viikko 27! :) Ei ole montaa jäljellä!

• muumi mamma

*Mymmeli* kyllä ensimmäistä lasta odotan. Sama mietityttää täällä että paljonko kiloja jää synnytyksen jälkeen ja miten ne lähtee sitten imettäessä. Mutta sitähän ei voi tietää ennen sitä :/ Meillä suunnitelmissa aika pian myös toinen lapsi (sairauteni takia),joten ei olisi kamalasti aikaa painoa tiputtaa jos kaikki menee suunnitelmien mukaan. Mutta yleensä meillä ei mene niin :D No toisaalta odotan ensiviikon neuvolaa mutta toisaalta en :D jos saisi vinkkejä syömisen ja liikkumisen kanssa. Liikkuminen kyllä vähentynyt mutta muuten tullu tehtyä hurjasti piha/remontti hommia. Ja puita ajettua ja oinottua talven varalta.

Muumimamma rv 28 1,painoa tullut 13 kg

• Niiskuneito1

Hei kaikki! Täällä kans yks marraskuussa vauvan saava äitee.
      Raskaus viikkoja takana nyt 26 2,kotona mieheni lisäksi yksi tyttö.Tämä raskaus numero neljä.
      Raskaus ei ole sujunut ongelmitta.
      Mulla esiintyy paljon supisteluja kävellessä,eli sairaslomalla tällähetkellä.
      Sitten kärsin raskausdiabeteksestä,sokerit heittelee vahvasti ja olen insuliinilla.
      Sitten alkuraskaudessa huomattiin tyrä yläatsassa,napatyrä,joka haittaa jollakintavalla elämää,eli esiintyy vatsakipuja.
      Helpolla ei tämä raskaus ole sujunut mutta pärjättävä on.Ja eihän tätä ikuisesti kestä.
      Jaksamista kaikille odottajille!!!!

• *Mymmeli*

Minä vain: Kauheelta kuulostaa tuo työpaikka! Ehdottomasti purat mielesi neuvolaläärkärille! Toivottavasti olisi samankaltainen kuin omani, niin saat ihan varmasti sairaslomaa! Ei kannata pienen ihmisen elämää riskeerata työ takia! On se kumma, kun esimiehet eivät ymmärrä, että tuloksetkin paranisivat, jos ihmisillä olisi hyvä olla siellä töissä ja puhallettaisiin yhteen hiileen! Argh...

muumi mamma: itse en saanut juurikaan minkäälaisia ohjeita tai neuvoja, miten voisi painonnousua vähentää. Lähinnä totesivat, että "jos et hirveästi herkuttele, niin toi on ihan normaalia..." että näin... mutta kävin jo vähän googlettamassa vinkkejä kilojen pois saamiseen (vaikka kyllä, tiedän, että se on naurettavaa ja joku vetää varmasti asiasta herneen nenään), mutta oma on vartaloni :) Meille ei varmaankaan tule toista ihan heti, eikä välttämättä ollenkaan, mutta juuri niin kuin sanoit: suunnitelmat harvoin menee niin kuin ne on suunniteltu :D

Niiskuneito1: Tsemppiä sulle! Kuulostaa todella hurjalta tuo sinun raskaus! Onneksi ollaan jo lähempänä päätöstä, kuin alkua!

Emppis87: Joko teillä oli kasvu-ultra? Miltä "näytti"? Meillä kohdun kasvu on ollut ihan keskikäyrällä, vaikka tuntuukin siltä, että maha kasvaa ihan valtavaa vauhtia :D

• emppis87

Mina vain - tosiaan toivottavasti saat sairaslomaa ja joku puhuu esimiehesi kanssa. Kuitenkin sinun ja vauvan hyvinvointi ovat nyt paa-asia.

Tosi jannaa etta sorkeritestikin on erilainen Lontoossa kuin Suomessa. Itse tosiaan olin juuri lopettanut lounaan syomisen kun kuulin etta pitaisi tehda sokerirasitustesti. Sanoivat vaan etta litkun juomisen jalkeen ei saisi tuntiin juoda mitaan. Noh paa-asia etta kaikki tulee tarkastettua. Luulen etta jos taalla testin jalkeen arvot nayttaa epailyttavilta niin sitten joutuu ns 'oikeaan testiin'.

Aika outoa myos etta minun painoa ei ole tarkastettu neuvolassa kertaakaan viikko 12 jalkeen. Meilla ei ole kotona vaakaa mutta salilla tarkastin n rv 25 ja silloin oli tullut 7 kiloa eli eikohan se taas siita ole noussut :) Ainakin masu kasvaa hurjasti.

Mymmeli - kasvu-ultra oli maanantaina ja vauva mittasi tasan raskausviikkoja - ihanaa! Kaikki testit ekan ultran jalkeen on siis menneet ihan nappiin eli vaikuttaa tosiaan etta saatiin vaan vaara halytys.

Maanantaina alkoi raskauden vika kolmas - aika mahtavaa! Nyt tosiaan ollaan loppusuoralla ja voi hyvin mielin alkaa ostelemaan kaikkea vauvaa varten. Olen alkanut koota listaa kaikesta tarvittavasta ja kyllahan sita aika paljon tarttee kaikennakosta pienta.

• minä vain

Heippa kaikille!

Tänään käyty Naistenklinikalla tarkastuksessa, epäiltiin supistusten alkua, kun kärsin niin vatsa- kuin selkäkivuistakin. Kaikki olikin hyvin, vaikka itku on herkässä kun säikähdin niin pahasti. Nyt pari viikkoa sairaslomaa..
      Muuten meillä asiat kunnossa, perjantaina lääkärineuvola, nyt vaan sitä lepoa, lepoa ja lisää lepoa.

Rintojen punoituksesta eivät osanneet muuta sanoa kuin että maitorauhaset vain aktivoituvat... Ja muutaman raskausarvenkin rintoihin olen jo saanut....

• *Mymmeli*

Moikka!

minä vain: Mahtavaa kuulla, että kaikki on kunnossa! Toivottavasti rinnatkin "paranevat" tai eivät ainakaan pahene!

Mulla on viikon vajaan viikon sattunut aina paljon liikutun päivän jälkeen alavatsaan, mutta en tiedä johtuvatko liitoskivuista vai mistä?! Liitoskipuja on ainakin ollut häpyluun seuduilla sekä lonkkanivelissä. Etenkin öisin, kun käännyn liian äkkinäisesti.

Onko kenelläkään muilla ollut jo moisia oireita? Toivottavasti eivät ainakaan pahene loppua kohden (niin vissiin ;) )

Tsemppiä kaikille!

• iltatähtönen

Heissan kaikille :)

Olipa mukava löytää tällainen marraskuu ryhmä :) Minulla LA on 17.11. eli nyt rv 28 6. Kolmatta mukulaa odotan, tosin edellisestä raskaudesta on jo 18v. että todellaki iltatähteä tässä odotellaan enkä siis oikein muista kovin tarkkaan edellisiä raskauksiani. Olenkin verrannut neuvolakortteja nyt keskenään. Aikalailla samoilla lukemilla mennään mitä silloin viime kertaan vertaan raskauttani.

Painoa minulle on noussut jo 10kg mikä vähän ärsyttää mutta taitaa olla aika normaalia. Ja hei, älkää ressatko painon pudottamisesta synnytyksen jälkeen nimittäin jos vaan imetätte se laihuttaa jo pelkästään. Ainakin minä laihduin edellisissä ihan itsestään jopa nälkiintyneen oravan näköiseksi ;)

Sokerirasitus testit oli minulla ihan normaalit, ei häikkää.

Lääkärineuvola oli viikko sitten. Eipä siellä sen kummempaa enempiä tehty kuin normaali neuvola käynnissäkään. Alapäätä se joillakin instrumenteilla tonki ja sitten vielä sormin.
      Lääkäri sitten kysyi miten olen töissä jaksellut ja kerroin että jalkoja särkee vietävästi kun seisomatyö eikä meidän työssä istumaan pääse niin hänpä kirjottaa paukautti heti pari viikkoa saikkua. Enpä arvannu että noin herkästi saikkua saa joten tuli aika puun takaa. Pikkusen hävetti soittaa pomolle mutta kaippa hän ymmärti. Kun tämä saikku loppuu ens to vielä ois neljä viikkoa töitä. Ajattelin kyllä kokeilla vielä työssä käydä kun muuten olo on kyllä ihan ok mitä nyt välillä häpyluuta vihloo niin että kävely käy hankalaksi. Ennakoivia supistuksia on kyllä aina iltaisin et iltavuorot voi olla aika hankala paikka. Ne ei varsinaisesti ole kivuliaita mutta kun maha menee ihan kivikovaksi ja tuntuu ettei saa happea on aika epämukava olotila.

Vauva liikkuu masussa kuin mikäkin elohiiri. On niin hellyttävää

• minä vain

Meillä oli lääkärineuvola eilen, ja kerroin viime viikkoisesta reissustani sairaalassa.. Meidän neuvolalääkäri oli sitä mieltä että kyllä voin palata töihin sairaslomani jälkeen.. Itse tunnen oloni hyvin tukalaksi, sillä selkäni on kipeytynyt lisää ja kävely tuntuu hyvin ikävältä..
      Muuten kaikki kunnossa, vauva jaksaa olla piristämässä liikkeillään.. Meillä on alkanut vauvan huoneen laitto, ja nyt etsitään viimeisiä huonekaluja, ja vähän jotain maalia ajattelin seinään! Vaikka aikaa olisi vielä yllinkyllin, kun viikkojakin vasta 27 2 :)

• MarrVauva

Bonjour,

LA 2.11. Nyt noin 32 rv. Vatsa aika pienii (onneksi), alku aikana todella paljon pahoivointia. Poikaa odotan :)

• Andyli1

Moi kaikille,
      Minut laitettiin saikulle 1 kk enen äitiyloman alkua. Supistuksia ja välillä tosi pahoja, Menen tällä viiikolla vielä äitipolille tarkistukseen... Lepäillessä siis menee aika täällä. Nyt rv 31 2...

• Sea-Band

Täällä nyt 28vk likimain täynnä, viime viikolla käytiin lääkärineuvolassa kun edellisviikolla neuvolantäti kuuli sydämestä ylimääräisiä ääniä, lääkärin kuunnellessa oli sitten onneksi jo kaikki normaalisti, ja muutenkin kaikki kunnossa :)

SF-mitta on aika yläkäyrillä, eli kovasti on masukilla tilaa pyöriä ja siltä tosiaan tuntuukin, pitkin päivää on kyllä sensorttista vipellystä ja iltaisin/öisin vasta potkuja sateleekin! Toisaalta ihanaa kun tuntee, että toinen liikkuu mutta toisinaan tuntuu että vähän vähempikin riittäisi :D Toistaiseksi olen selvinnyt ilman uusia raskausarpia, saa nähdä venyttikö esikoinen tuota nahkaa tarpeeksi vai paukahteleeko tulevilla viikoilla tiikeriraitoja... Olen Scagel-arpigeelillä rasvaillut tuota vanhaa sektioarpea kun sitä välillä kiristelee ja samalla sitten rasvannut masuakin, joskopa se vähän auttaisi ihoa selviämään paremmin?!

Liitoskivut on nyt viimeisen viikon olleet välillä melkoiset, esikoisen kanssa päivisin touhuaminen alkaa olla varsin haasteellista :/ Olen kuitenkin sitkeästi koittanut joka ilta jaksaa n. kilometrin kärryttelylenkillä käydä niin saisi vähän liikuntaa itselle eikä jalkoja turvottaisi niin kovasti, ja poikakin tykkää kun pääsee vähän kotipihasta kauemmas.

Eli pientä tukaluutta tullut elämään, mutta vielä aika hyvin voimissa täällä, tsemppiä kaikille tähän syksyn alkuun!

• minä vain

Meillä täällä rv 28 2, mutta jouduttiin jäämään loppuraskauden ajaksi pois töistä.. Pitää keskittyä lepäämiseen ettei käy hassusti.. Vauvalla hirveä meno päällä aika pitkälti kokoajan, joten nukkuminenkin on vaikeaa..

Mullaki alkanu tulee noita liitoskipuja jonkun verran.. Nyt pitäisi vauvan huonetta alkaa mietiskelemään ja sisustamaan.. :)

• *Mymmeli*

Moikka taas "pitkästä aikaa" kaikille!

Täällä olisi 30 3 kasassa, ja alkaa olee sellainen olo, että oispa jo se 40 :D

Maha on kasvanut valtavasti. Hyvä ystäväni kysyi viimeksi, kun nähtiin, että ootko ihan varma ettei siellä ole kaksi :D Treenejä alkaa haitata jo jonkun verran samoin nyt uutena ilmiönä tullu huimaaminen. Eilen jouduin jättämään suht kevyen treenin väliin, kun reisikyykkyjen jälkeen rupesi uhkaavasti pyörryttämään. Töissä olen onneksi vielä pystynyt olemaan ja toivottavasti tämä neljä viikkoa vielä menisi yhtä hyvin.

Vauva liikkuu ihan valtavasti, mutta aivan mahtavalta tuntuu, kun useimmiten iltaisin onnistun paikantamaan potkukohdan ja hän alkaa painamaan minun kättä vasten :) Mutta meillä on sama tilanne kuin iltatähdelläkin, eli mies kun yrittää koittaa, niin lopettaa potkimisen :) Kerran on tainnut onnistua.

Yllättävän helposti neuvolasta kyllä antavat sairaslomaa, kun mulle yrittivät väen vängällä tivata, että eikö satu lonkkiin, selkään, supisteleeko, saanko nukuttua ja kun kaikki oli ok, niin vannotti soittamaan heti, jos jotain tulee. Mutta ehdottomasti parempi näin!

iltatähtönen: meillä on sitten melkein samaan aikaan laskettuaika :) Meillä se on 14.11.

Tsemppiä kaikille tähän syksyn alkuun ja ensi kuun jälkeenhän on jo marraskuu (jeee!) !!!

• Iltatähtönen

Helou :)

Niin mä Mymmeli katoin että aika lähekkäin ollaan näiden raskauksiemme kanssa :) Mulla nyt rv 30 1.

Mä alotin perjantaina työt saikun jälkeen. Pari työpäivää tein ja sit het pari vapaata. Huomenna alkaa 4 päivän työputki. Nuo kaks päivää mitkä tein oli tosi rankkoja, kiire ku mikä ja hommaa pirusti. Otti kyllä taas niin jalkojen päälle että ei sitä kipua voi sanoin kuvailla. Mut pakko koittaa jaksaa. Sainkin uudet työvuorot siten että pari työtä, pari vapaata systeemillä kun pyysin. Meillä työmaa 24h auki niin sellanen järjestely onnistui :) Ei ois enään ku neljä viikkoa töitä voi vitsit :D

Tuntuu siltä että aika ois pysähtyny. Tuntuu niiiiiiiin pitkältä tää ootus nyt ;)

25. päivä meille tulee ammattikuvaaja ikuistamaan tämän massuni. Otetaan kuvia tuolla miljöössä yhdessä mieheni kanssa. Mutta APUA mulla on kauhee ressi, mitä mä laitan päälle??? Oisko hyviä ideoita kellään? Ja nuo paikatkin pitäs tietää missä ois hyvä tausta maisema...

• emppis87

Heippa taas kaikki!

Wau miten hienoa kuulla etta monen mamma-loma jo lahestyy kovaa vauhtia. Englannissa ei ole mitaan lakia koska aitiysloma pitaa viimeistaan aloittaa. Aion yrittaa sinnitella viikon 37 loppuun asti, sitten viikko 38 lomaa ja viikolla 39 pitaisi sitten olla keisarinleikkaus. Talla hetkella rv 31 3 ja viela olo on tosi hyva ja kun olen toimisto-hommissa niin mikas taalla istuessa. Saan sitten viettaa enemman aikaa vauvan kanssa :)

Taallakin masu kasvaa hirmu vauhtia! Tanaan otettiin taas perusmitat laakarissa ja masu mittaus oli 33 eli ns 2 viikkoa edella. Taitaa siis tulla suht iso vauveli :)

Itse olen kaynyt raskausjoogassa seka uimassa kerran viikossa ja voin oikeasti suositella molempia, tuntuu etta alaselkakivut ja suonenvedot on kadonnu melkein kokonaan urheilun myota.

Minakin leikin usein vauvan kanssa ja potkujen tullessa painan takaisin ja vauva potkaisee heti uudestaan :) Aika mahtavaa! Valilla luulen etta tunnen myos kun vauvalla on hikkakohtais meneillaan.

Iltatahtonen - minakin mietin etta kavisin ottamassa masusta kunnon kuvia, pitaa ainakin pyytaa etta mies ikuistaa masun kun onhan sita kasvatettu jo monta kuukautta :) Toivottavasti kuvista tulee mieluisia, mita itse olen nahnyt niin vaaleat vaatteet ja ns lapinakyvat sifonkiset paidat nayttaa tosi kauniitla ja tietty ihan paljas masu vaan esim valkoisen topin kanssa on upea.

Zemppia kaikille loppurutistukseen ja kirjoitelkaa kuulumisia kun ehditte.

• minä vain

Moikka kaikille! :)

Eli täällä nyt siis loppuraskaus sairaslomalla ennenaikaisten supistusten takia.. Ja tietysti raskausvaivat iskeneet vasta tähän viimeiseen kolmannekseen.. On tullut pahoinvointia, ummetusta, rintojen arkuutta (vielä lisää) jne.. Kävelykin on nykyään ankkatallustusta! :D

Kuinka moni osallistui synnytysvalmennukseen? Minkälaista siellä oli ja mitä siellä puhuttiin? Itse olisin halunnut osallistua, mutta en yksin halunnut mennä :(

Nimeä olemme alkaneet miettiä, mutta ei siitä tunnu tulevan mitään.. Ehkä odotamme siihen kun näemme pikkuisen ekaa kertaa, voi olla että silloin se loksahtaa :)

Ajattelin aloittaa viikonloppuna vauvan huoneen laiton, nyt on tämän viikon ollut hyvin malttamaton olo että pääsisi hakemaan tarvittavat ja pääsisi aloittamaan urakan :) Nyt vasta selvä visio siitä minkälaisen haluan siitä huoneesta :)

Ja kyllä! Vauva liikkuu ihan hirveästi, öisin on alkanut jopa herättelemään liikuskelemalla.. Jännityksellä odotan minkälainen vauva on täällä ulkopuolella :) Nyt viikkoja 29 1, joten ei ole paljoa enään jäljellä! HUIH! Aika on mennyt niin nopeasti kun juuri hetkisitten tein vasta positiivisen testin (rv 4 3) :)

Mitäs teille muille kuuluu? :)

• muumi mamma

Hei minä vain. Me käymme juuri valmennuksissa. Ensi.mäisellä kerralla käsiteltiin viimesen kolmanneksen tuomia muutoksia ja raskautta muutenkin. Myös pikaisesti milloin on syytä hakeutua lääkäriin ja synnytyksen käynnistymisestä. Eilen oli asiaa imetyksestä ja ensi viikolla viimeinen kerta jossa käsitellään parisuhdetta ja muutoksia mitä vauva tuo. Sitten viikon 36 jälkeen on sairaalassa ihan synnytysvalmennus.
      Minä ainakin sain todella paljon tarvittavaa tietoa. Onneksi menin. Ei tarvitse kuunnella suvun vanhan aikaisia ja kaikkien erinlaisia neuvoja ja m:)ielipidettä kun tietää itse :)

Täällä myös vilkas vauva, ilta kun koittaa ja yö niin alkaa kunnon potkuharjoitukset :D toivottavasti ei tule yövirkku synnyttyään. Täällä mennään rv 31 3.. ei kauaa enää

• *Mymmeli*

Moikka!

Meille on tulossa myöskin yöliikkeistä päätellen yökyöpeli ja vilkas kaveri :) Uusin "leikki" on potkaista kylkeä, jolla makaan niin, että hän muljahtaa vastakkaiseen kylkeen ja sieltä takaisin toiseen kylkeen... Ei tunnu klo 03.30 kaikista mukavimmalta, mutta vielä jaksaa hymyillä asialle ;)

Mä osallistuin synnytysvalmennukseen yksin, koska mies ei valitettavasti taida päästä työn ja työmatkojen takia ainakaan kahteen ensimmäiseen. Meillä käsiteltiin ensimmäisessa imetystä ja äidiksi sekä isäksi tuloa. Valitettavasti mun taas täytyy sanoa, että en kyllä saanut siitä sessiosta yhtään mitään. Toki olen paljon keskustellut ystävien kanssa asiasta, jotka ovat jo lapsia saaneet. Mutta tuossa ensimmäisessä valmennuksessa meitä "yksin" olleita oli enemmän kuin pariskuntia, eli mukaan vaan! Odotan vähän enemmän seuraavalta kerralta, joka käsittelee synnytystä...

Ootteko kaikki tunteneet vauvan hikkoja?! Mä en ole tuntenut mitään, mikä niihin voisi viittata, vaikka kaikki sanovat, että sen kyllä huomaa. Meillä on nyt siis kasassa 31 4.

Tsemppiä kaikille ja etenkin teille, joista aika tuntuu pysähtyneen :)

• Iltatähtönen

Heips!

Minulle ei olla kertaakaan edes mainittu synnytysvalmennuksesta neuvolassa... Jos se johtuu siitä kun olen jo kaks kertaa synnyttänyt? En kyllä tiedä menisinkö edes sellaiseen kun on jo sitä kokemusta. Voi että, jännittää jo kyllä hieman ja se että minkä näköinen vauveli sieltä oikein tulee

• Sea-Band

Täällä viikkoja 30 0, olot on kyllä aika kurjat olleet tässä viimeisen viikon aikana :( Alaselkää särkee yötä päivää, joku nikama tainnut liikahtaa niin, että painaa hermoa. Välillä on ihan vaikea kävellä, eikä taas pienen tauon jälkeen palanneet liitoskivut sitä yhtään auta. Myös ummetuskin on taas tullut kiusaamaan, Movicolilla onneks oon saanut sen pysymään siedettävässä mittakaavassa.

Edelleen eniten surettaa, että näiden olotilojeni kanssa en pysty täysillä olemaan esikoisen kanssa, tulee paljon itkua ja pahaa mieltä kun en saa pikkumiestä ymmärtämään miksi äiti ei leikikään niin aktiivisesti ja vauhdikkaasti kuin toinen toivoisi :(

Meilläpäin ei kai ole synnytysvalmennusta ollenkaan, ei puhuttu sellaisesta neuvolassa sanallakaan esikoista odottaessa eikä ole nytkään puhuttu. Synnytyssairaalassa käytiin tutustumiskäynnillä esikoisen aikaan, siellä meni ehkä tunti kaikkinensa ja siinä ajassa katsottiin joku video, käytiin läpi synnytykseen liittyviä kysymyksiä ja pikaisesti tutustuttiin sairaalan tiloihin vastaanottotiskistä synnytyssalien sijaintiin, ei siitä hirveesti irti saanut mutta tiesipähän sitten minne pitää mennä kun H-hetki koittaa :D

Nyt kun viimeinen 10vk on käynnissä niin ajatukset kyllä jo pikkuhiljaa kääntyvät tulevaan synnytykseen ja elämään kahden lapsen kanssa, toisaalta sitä odottaa ihan hirmusti jo ja toisina hetkinä sitä kauhistelee miten ikinä tullaan selviämään :D

Meillä on vielä paljon asioita järjesteltävänä ennen vauvan tuloa, ensimmäisiä vaatteita oon saanut pikkuhiljaa pestyä mutta mitään tavaroita en ole vielä paikoilleen laittanut vauvaa varten, esikoinen ehtisi ne kuitenkin moneen kertaan käydä penkomassa (poika on kovin utelias ja ehtiväinen eikä vaan omat silmät ja kädet ehdi joka välin...) Tuplavaunut hankittiin jokunen viikko sitten (käytettynä), että päästään vaunuttelemaan molempien lasten kanssa, muuten mitään isompia hankintoja ei ole tarvinnut tehdä kun kaikki on vielä esikoiselta tallessa, pitäisi kuitenkin kaivaa niitä esille tuolta varastosta vähitellen ja laitella valmiiksi. Vaipat, tutit ym. pikkujutut varmaan lähiaikoina pitäis laittaa kauppalistalle.

Meilläkään ei ole erillistä huonetta vauvalle, alkuun saa olla meidän makuuhuoneessa nukkumassa ja hoitotoimenpiteet hoidetaan kylppärissä hoitoalustalla kuten esikoisenkin aikaan.

• Iltatähtönen

Minua on alkanut kiusaamaan öisin puutuvat kädet. Varmaan jokin hermo menee nyt puristukseen. Muutama vuosi sitten minulta on leikattu molemmat rannekanavat eikä ne ole sen jälkeen vaivannu enään paitsi nyt.
      Mulla taas ei ole ollu ummetusta lainkaan, päinvastoin, Löysällä ollu maha kohta varmaan jo yli kuukauden. Mistähän se sitten taas johtuu? Käyttääkö vauva kaiken ravinnon niin hyvin hyödykseen että ei jää ku kuraa jäljelle ;D
      Rytmihäiriöitä on ollut jonkin verran ja eilen niitä oli koko päivän ja aika pahan tuntusesti olikin. Oli pakko soittaa neuvolaan mutta ei kuulemma pitäis olla mitään hätää, kuuluu raskauden oireisiin. Sanoi kyllä että jos alkaa olemaan todella tiuhaan ja jos jatkuu ja jatkuu niin voin käydä sydänkäyrässä.

Minä hankin kans vessaan semmosen allas/hoitopöytä yhdistelmän kun meijän makkari on niin pieni ettei sinne viitsinyt tunkea yhtään huonekalua enempää. Vauvan vaatteille tehtiin tankokaappiin pari hyllyä ja tanko laskettiin sen verran alas että puvun takin ja paitapuserot justiinsa sinne mahtuu roikkumaan. Hieman ahistaa ehkä tää ahtaus ja sitten se vasta ahistaakin kun vauva kasvaa isommaksi ja tarviis oman huoneen... Mitenkähän sitä sitten oikein sopeutuu ahtauteen...

• *Mymmeli*

Moikka!

Mulla on ollut myöskin rytmihäiriöitä, mutta niitä mulla on ollut jo ennen raskauttakin. Lääkärissä joskus tutkittiin ja totesivat, että ovat rasitusperäisiä?! Eli ei ilmeisesti "mitään vakavaa". Mutta hyvä tietää, että voivat johtua myös siis tästä raskaudestakin tällä hetkellä. Ihmettelin, kun menin salille ja laitoin sykemittarin, enkä ollut kerinnyt aloittaa edes lämmittelyä, kun syke huiteli jo lähempänä 140:tä.

Mekin ollaan ostettu lähes kaikki käytettynä tai sitten saatu. Onneksi! Tuntuu, että raskaudella ja vauvan tarvikkeilla kyllä osataan rahastaa :) Ainut, mitä ollaan isompia hankintoja ostettu uutena on turvakaukalo, koska sitä en uskaltanut ostaa käytettynä keneltäkään. Tosin siinäkin kävi hyvä tuuri, että saatiin se melko edulliseen hintaan (sattui olemaan tarjouksessa).

Äitiysloma alkaisi parin viikon päästä. Tosin nyt jo on alkanut "ahdistaa", että mitä mä teen ne kaikki päivät, kun mies on töissä ja oma olo on ainakin nyt vielä niin hyvä, ettei jaksa maata sohvalla ihmettelemässä.

• Iltatähtönen

Mullaki äippäloma parin viikon päästä, tai oikeestaan talvilomaviikko on ensin ja siitä sitten jään äippälomalle mut tosiaan mulla ois enään 6 työvuoroa jäljellä :) Ja juuri tuota samaa minäkin pohtinut että mitähän hittoa sitä keksis tekemistä... Varmaan viimesillä viikoilla se odottavan aika vasta pitkältä tuntuukin ;)

• minä vain

Moikka taas! :)
      Meillä huomenna tulee 31 0 täyteen!! Nyt on alkanu jo synnytys jännittämään, ihan minimaalisesti kylläkin.. Toivon todella että kaikki menisi hyvin ja saisin vauvani alateitse, eikä tulisi komplikaatioita!! Miestäni synnytys jännittää jo niin hirveästi, onneksi ollaan puhuttu paljon ja luettu myös asiasta yhdessä, sillä tämä on kuitenkin molemmille ensimmäinen! :) Mieheni on ollut todella hyvä tuki koko tämän ajan, ja ihmettelen välillä miten on kestänyt nämä kaikki tunnemyrskyt..

Vauvan huonekkin on aikalailla valmiina, muutamaa pikkujuttua vaille valmis, mutta onneksi ei nyt niin kiirettä pitäisi olla :) Onpahan ainakin jotain tekemistä.

Meillä oli eilen neuvola, ja kyllä tädin teki mieli kirjoittaa 3 -merkkiä neuvolakorttiin liikkeiden kohdalle kun näki itsekin kuinka pikkuinen potki ja hyrräsi :D Eipä kyllä taaskaan ollut yhteistyöhaluinen sydänäänten kuuntelun suhteen.. Taitaa neiti aavistaa että kohta taas kuunnellaan kun on joka kerta antanut dopplerille osumaa..

En ole pitkään aikaan tuntenut oloani näin onnelliseksi!
      Ihanaa tiistaita kaikille! :)

• 19+18

Itselläni on rv 31 2. Ihmettelen joka päivä ihmeellistä "tykytystä" joka tuntuu alapäässäni. En ymmärrä mitä se voi olla, koska se ei ole lapsen liikkumista. Onko kellään samanlaista tunnetta ollut? Istukka minulla on ihan edessä ja aloinkin miettiä, että olisko se vaan merkki että istukka pumppaa verta.

En ole vielä ottanut asiaa puheeksi neuvolassa, kun ajattelen että mitähän ne siellä musta ajattelee, kun mun kysymykset on tota luokkaa :)

Huomenna on synnytyslääkärin vastaanotto, onneksi heti aamusta. Näemme pienen poikamme ultarasta. Toivottavasti kaikki on hyvin ja lapsi kasvanut juuri niinkuin on pitänytkin.

• emppis87

Heippa taas kaikille,

"Tykytys" on varmasti sita kun vauvalla on hikka,. Mina tunnen samanlaisen tuntemuksen pari kertaa paivassa ja tiedan etta vauveli on kohdussa paa alaspain kun meilla oli juuri viimeinen kasvu-ultra maanantaina. Ja hikka on siis hyva merkki koska se tarkoittaa etta vauva harjoittelee hengittamista eli nielee lapsivetta ;)

Taalla siis rv 33 3. Ensi viikon perjantaina tapaan laakarin ja silloin varataan paiva keisarinleikkaukseen. Niin jannaa, etta h-hetki oikeasti on jo nurkan takana.

Meilla oli siis tosiaan kasvu-ultra ma ja vauvan arvioitu paino oli jo 2.3kg eli hienosti on kasvanut :)

Oma olo on viela hyva raskausviikkoihin nahden, mutta selvasti alan huomata etta masu on iso ja olo on valilla aika kompelo. Vauveli myos potkii ja liikkuu tosi paljon paivisin, valilla ihan kyljen alla mutta tietty se on vaan ihanaa niin tiedan etta kaikki on hyvin.

Olen pakannut sairaala-laukun jo malkein valmiiksi jos tuleekin aikainen lahto.

Ihanaa viikon jatkoa kaikille!

• muumi mamma

Täällä menossa rv 33 4,kaksi viikkoa sitten pojan painoarvio oli jo 2100g. Maanantain neuvolassa sf-mitta 32,ei mikään pieni vauva. Kolmen viikon päästä olisi viimeinen painoarvio ennen synnytystä. Saa nähdä mitä tuumaavat,synnytetäänkö alakautta vai jotenkin muuten.

Onko muilla näillä viikoilla liikkumiset vähentyneet/muuttuneet? Minusta vauva ei liiku enää niin paljoin kun ennen ja potkut ei tunnu potkuilta vaan enemmän nuljahtelulta. Johtuuko tilan puutteesta vai muusta?

• Iltatähtönen

Heips!

MInulla nyt rv 32 5. Tämä potkii edelleen ihan yhtä innokkaasti kuin ennekin. Neuvolassa ei olla tehty vielä paino arviota. Sf mitta rv:lla 31 2 oli 27cm. Neuvola täti tunnusteli missä asennossa vauva on ja oli poikittain pää alaspäin ja sen kyllä itsekin olen huomannut kun potkut tulee oikealla puolelle ylös sivuun. Hikka tuntuu useinkin ja juuri tuolla pää puolella eli alhaalla vasemmalla syrjällä. Nyt tuntuu siltä että saattaa olla menossa suoraan pää alaspäin ja kiinnittymään päin kun tuntuu tuolla alhaalla hieman "ilkeelle".

Ja niin, palataanpa taas näihin vaivoihin. Mulla on tullu tosi veemäinen vaiva. Nimittäin mun vasen käsi puutuu öisin ja sitä pakottaa niin perkuleesti. Nukutuksi en saa kuin 15min-puolen tunnin pätkiä kun herään jumalattomaan pakotukseen kädessä eikä se lähde pois ennen kun nousen ylös.
      Multa on aikoinaan leikattu rannekanavat eikä sen jälkeen ole enään vaivannut muuta kuin nyt. Varasin vyöhyketerapiaan ajan koska tusinpa mitään muutakaan sille voi näin raskaus aikana tehdä. Lääkkeitä en tahdo ottaa. On tuosta lääkäriinkin aika ensi viikolla. Katsotaan nyt mitä se sanoo.

Jihuu, enään neljä työtä :D

• *Mymmeli*

Moikka kaikille!

muumi mamma: itse olen huomannut saman, että potkut ovat vähentyneet, mutta paine alavatsassa ja pyllyn työntäminen vasten mahaa/kylkeä ovat lisääntyneet. Täytyy myöntää, että potkut tuntuivat hieman mukavimmilta ;) Muutenkin meillä taidetaan elää öisin. Välillä mietin, että nukkuuko vauva ikinä!?!

Itse olen huomannut, että vauva painaa keuhkoja välillä todella pahasti ja kaikissa makuultaan olevissa asennoissa tuntuu, ettei saa happea tarpeeksi. Hikkaa en ole tuntenut, mutta voi olla tietty, etten tunnista kyseistä tunnetta.

Onko kukaan teistä huomannut, että raskauden aikana olisi luomet lisääntyneet?! Varsinaiset ns. ruskeat luomet ei niinkään. mutta olen huomannut kaulan iholla sellaisia pieniä, ihosta selkeästi koholla olevia luomia. Täytyy varmaankin seuraavassa neuvolassa ensi viikolla tiedustella asiaa.

Maha alkaa tosiaan olemaan aika iso ja oma viimeinen takki menee nippa nappa kiinni :) Piti jo äidin kaapilla käydä lainaamassa vähän isompaa mallia. Seitsemän työpäivää olisi vielä jäljellä ja sitten alkaakin se viimeinen rutistus (odottavan aika on pitkä).

• öljylätti

hei kaikille, täällä yksi äiti raskausviikolla 33 nyt menossa. Vatsa ei kovin iso ole, sitä ei välttämättä edes huomaa, jos ei osaa katsoa.Ja muutenkin olo on, kuin ei olisi raskaana, paitsi että potkut tuntuvat. Mitään kokoarviota ei neuvolassa ole tehty, tehdäänkö se siis yleensä? Vauvalle en vielä varusteitakaan ole hankkinut, kun tuntuu, että onhan tässä aikaa... Vaan kyllä sitä jo odottaa, että tulokas syntyisi.

• muumi mamma

Oman käsitykseni mukaan paino arvio tehdään ainakin kerran neuvolassa neuvolalääkärin tarkistuksessa, joskus puolivälin tienoilla. Myös rakenne ultrassa se tehdään. Loppu raskaudessa tehdään jos siltä näyttää tai itse haluaa.

Lauantaina alkaisi äippäloma ja sitten pitää ruveta ottaa rennosti ja valmistautumaan :D ei ole kauaa enää!

• näin meillä

En kuulu ketjuun, mutta kommentoin tuohon painoarvioon sen verran, että ei sitä välttämättä tehdä missään vaiheessa. Rakenneultrassa varmaan ultraaja sen katsoo, mutta meille ei ainakaan sanonut mitään, eikä sitä kirjattu neuvolakorttiinkaan. Neuvolalääkäri ei todellakaan tehnyt millään kerralla minkäänlaista arviota, ei edes käsikopelolla. Eikä meidän neuvolassa ultraa olekaan, joten käsikopelo olisikin ollut ainoa vaihtoehto. Ja tämä ihan esikoisen odottajana, käytännöt vaihtelevat kunnittain todella paljon.

• *Mymmeli*

Moikka,

mullakin on enää 5 työpäivää ja sitten se olisi siinä :) Joskin olen ihan hyvin jaksanut töissä, joten en niinkään odota kotiin jäämistä... melkein toistepäin. Eli Suomessakin voitaisiin ottaa tuo Englannin käytäntö niiltä osin kuin ihmiset itse haluavat :) Siis äitiysloman aloituksen suhteen, ei muuten!

Tänään aamulla huomasin, että nilkat ja pohkeet ovat turvonneet ihan älyttömästi! Vielä eilen en huomannut moista muutosta... vähän outoa. Onneksi on perjantaina neuvola, niin tarkistavat valkuaisarvot. Ei ihme, että vaakakin pompsahti taas ylöspäin.

Hyviä vointeja kaikille! Ensi kuussa meillä aika monella on se H-hetki, vähiin käy :)

• öljylätti

Miten paljon olette jo hankkineet vauvalle tarvikkeita? Ja miten paljon ne on laitettu valmiiksi esille? Meillä kun ei ole vielä kuin vasta äitiyspakkaus ja muutama vaate hankittuna. Täytyy ehkä tässä lähiaikoina aktivoitua tarvikkeiden hankkimisessa.
      Ja juu todellakin, ensi kuussa meillä kaikilla ainakin toivottavasti on se nyytti sylissä :)

• minä vain

Meillä tuli täyteen sen 32 0! :) Neuvolassa kovasti sanoivat että vois tulla aikasemmi, mut enpä oikee usko! :D Nyt on tullu tää kiva juttu et vauva tunkee varpaitaa kylkiluiden välii, oikeesti tosi inhottava tunne!

En muista mainitsinko meidän pikkuisen painoarvion viimeksi, mutta oli viikoilla 29 5 1500g :) Iso tyttö! :) Nyt jännitellää loppua kohti!

Ja nyt vasta tajuu kuinka aika on menny nopeesti.. Katoin neuvolan ajanvarauskorttia ja enää ois 6 käyntiä jäljellä synnytyssairaalaa tutusminen! HUI! :) Miten te muut jakselette?

• öljylätti

Kehtaisikohan tuota painoarviota kysyä neuvolassa? Meillä ei mitään ultria neuvolassa ole, yksi lääkärikertakin jäljellä ja sitten niitä terveydenhoitajan käyntejä varattuina. Osaako ihan normi neuvolantäti tehdä käsikopelossa koko arvion?

• Iltatähtönen

Heissan!

Täällä menty viimenen viikko tosi vähillä yöunilla, alan muistuttaan zombieta. Ei kyllä naurata. Tuo vasen käsi valvottaa. Se ei anna nukkua yhtään. Se puutuu ja sitä särkee niin paljon että itemiseksikin on pari kertaa mennyt kun ei jaksa enään. Tänään on työterveyslääkäriin aika. Katsotaan onko mitään tehtävissä näin raskaus aikana. Varasin vielä vyöhyketerapiaankin ajan tälle päivälle. Ainakin iskiakseen se auttoi viime talvena. Voi että kun sais nyt apua jostain tähän veemäiseen vaivaan.

Minun neuvolakäynneillä ei ole tehty kertaakaan sikiön painoarviota. Kovasti vauva vielä potkii. Tuntuu että se on jatkuvasti liikkeessä, mahoton ikiliikkuja

• Iltatähtönen

Ai niin, ostinhan mä muutaman vaatteen uutena ruotsin reissulla. Siellä oli semmonen tuurin tapanen kyläkauppa mistä sai tooosi halvalla kaikkee. Sieltä tuli ostettua vauvalle ihan fleecepeittokin ja ihana unipupu plus kaikkee muuta ihanaa pientä tilpehööriä.

• emppis87

Kiva kuulla kaikkien kuulumisia! H-hetki tosiaankin lahenee hirmuista vauhtia :)

Minulla on perjantaina laakari-visiitti missa varataan sektio-aika. Aikaisemmasta leikkauksesta johtuen laakari siis sanoi etta minun ei ole turvallista synyttaa. Ihan hassua etta saan pian tietaa vauveli synttarit ellei han tietysti paata ilmestya suuniteltua aikaisemmin. Luulen etta meilla h-hetki tulee siis olemaan ihan marraskuun ekoina paivina kun nyt jo rv 34 menossa. Sektio kai yleensa varataan viikolle 39.

Toissa enaa 3.5 viikkoa jaljella, niin ihanaa! Odotan kylla kovasti mamma-lomaa mutta olen viela jaksanut tosi hyvin. Asun vain 10min kavelymatkan paassa toista joten se helpottaa todella paljon.

Meilla on aikalailla kaikki pikku jutut hankittu vauvalle valmiiksi. Ensi viikolla tilataan viela sanky ja rattaat. En ole halunnut niita meidan pieneen asuntoon viemaan tilaa liian aikaisin.

Olen jo melkein pakannut sairaala-laukun minulle ja vauvalle valmiiksi. Taalla pitaa tuoda kaikki itse mukana, vaipat, pyyhkeet, siteet sun muut. Viela pitaa ostaa imetys-liiveja mutta ne kai on hyva ostaa viikko 36 jalkeen kun rinnat viela kasvavat koko ajan.

En ole ostanut super paljon vaatteita koska ei tiedeta vauvan sukupuolta joten aika neutraaleja loydoksia tahan mennessa. Olen kylla 90% varma etta pikku poika on tulossa :) Ultrassa laakarikin sanoi 'he' eika 'she' pari kertaa mutta se on kuulemma suht yleista koska laakarit eivat tykkaa sanoa 'it'. Silti poika veikkaukset vaan vahvistuivat.

Olen kaynyt raskaus-joogassa joka lauantai ja se todella auttaa. Alaselkaa sarkee helposti joten tekee tosi hyvaa venytella ja rentoutua kaikessa rauhassa.

Paljon zemppia kaikille loppurutistukseen :)

• öljylätti

Onko muut käyneet mamma joogassa? Itseäni se kiinnostaa,mutta en ole mitään mainoksia sellaisista nähnyt (Helsingissä asun), enkä ole niin aktiivinen ollut että itse olisin netistä katsonut missäja milloin tunteja pidetään.

• minä vain

En ole joogassa käynyt, mutta nyt olen alkanut käymään uimassa.. Uimisen jälkeen kyllä tuntuu jaloissa, mitä ei ennen raskautta ollut... :) Kävin jopa vaa'alla tänään samalla ja nyt 1,5vkon aikana tullu painoa 200g! :o Onkohan ihan normaalia että on tullut se 100g per viikko? :(

• Iltatähtönen

Emppis87: Onpas mukavaa kuulla että mitenkä siellä eri maassa toimitaan :)

Minä kävin eilen siellä vyöhyketerapiassa ja sen jälkeen oli se lääkäri. Piru että se terapia hoito sattui. Sanoinkin että älä paina niin kovaa niin se nainen painoi mun käteen ja tunnusti minkä verran painaa niin eihän se ollut yhtään mitään. Lääkärissä taas pistettiin kortisonia ranteeseen. Kysyin pariinkin otteeseen että eihän varmasti ole haittaa vauvalle niin sanoi että ei ole, se on paikallinen hoito eikä lähde siitä verenkiertoon. Nyt sainkin sitten oikein tuplahoidot ja voi vitsit, mun käsi ei vaivannut mua yhtään enään yöllä! Sain nukkua ihan rauhassa! Ai että mä nautin.

Missähän vaiheessa sitä sitten alkais pakkaamaan sitä laukkua...

Ja hei, enään yks työpäivä jäljellä, tralalallallaa :)

• emppis87

Mina vain - minakin olen kaynyt uimassa kerran viikossa. Se tuntuu myos helpottavan alaselka kipuja ja suonenvetoja joita saan valilla oisin. Itsekiin huomaan kylla suuren eron, nykyaan uin puolet hitaammin kuin ennen.

Iltatahtonen - ihanaa etta sait vyohyketerapiasta helpotusta. Toivottavasti kivut pysyvat poissa.

Meilla oli tanaan laakarin tapaaminen jossa varattiin keisarinleikkaus aika. Iiiiikss maanantai 4.11 on siis meidan paiva eli tasan kk tanaan. Olen silloin tasan 39 viikkoa. Tuntuu jotenkin tosi jannalta nyt kun tiedetaan etta max 31 paivaa ennen kuin tavataan meian pikkuinen :)

Ihanaa viikonloppua kaikille :)

• *Mymmeli*

Moikka kaikille!

emppis87, ihan mahtavaa, että tiedätte tulokaan päivän! Mekin jo odotellaan, mutta pahimmillaan voi olla vielä 6,5 viikkoa tätä odotusta jäljellä (vk 34 2), ei ku apua, voiko olla melkein 8???

Meillä on kaikki tarvikkeet hankittu pikkuista varten. Ainut asia, mikä ostettiin uutena oli turvakaukalo ja vaunut ostettiin käytettynä. Kaikki muut ollaan saatu joko lainaksi tai kokonaan omaksi kavereilta niin vaatteet, ensilelut, rintapumppu, sänky, hoitoalusta yms. Vaippoja ja tutteja en ole vielä hankkinut, kun en oikein niihin ole perehtynyt. Mutta kohtahan on sitä aikaa :)

En ole itse käynyt mammajoogassa, vaikka neuvolassa ehdoteltiinkin. Oon käynyt ihan kunsalin perustunneilla, joilla ennen raskauttakin (lihaskuntotunneilla sekä spinningissä). Joogaa koitin joskus puolivuotta, mutta oli aivan liian hidastempoista minun makuun ja tuskin mammajoogassa yhtään sen nopeampaa ;) Mutta ihan varmasti Helsingistä sitä löytyy!

Onko kukaan teistä miettinyt vauvauintia? Hinnat on aika suolaisia, mutta ajattelin, että jos menisi pariksi kuukaudeksi kokeilemaan ja sen jälkeen voisi omatoimisesti käydä uimassa vauvauintien jälkeen jo lämmitetyssä altaassa.

minä vain: mietitkö, että onko 100g/vk liian vähän vai liian paljon? Itselläni oli viimeisten kahden punnitusten välissä tullut 1,5kg/vk!!! Mutta neuvolassa totesi sen johtuvan suurimmaksi osaksi turvotuksesta, joka on tällä hetkellä jotain ihan kauheaa (eikä muuten ole juominen eikä liikkuminen auttanut), mutta johtuu varmaankin työstäni, kun seison lähes 6 tuntia päivässä. Mutta eräs odottava äiti kertoi perhevalmennuksessa, ettei hänellä ole kesän jälkeen tullut juuri yhtään painoa, joten kait se on aika yksilöllistä. Meillä neuvolassa ainakin tuntuva tarttuvan painoon aika herkästi...

Osaako kukaan jo ennen synnyttänyt neuvoa, että missä vaiheessa kannattaa se synnytyslaukku pakata ja onko jotain, mikä uupuu noista listoista, joka kannattaisi ottaa mukaan? Mieheni kovasti pohti, että potkitaanko hänet yöksi kotiin, jos perhehuonetta ei ole saatavilla, mitä kyllä epäilen, kun kättärille olemme menossa.

Hyvää viikonloppua kaikille!

• Iltatähtönen

Minä ajattelin että ehkä vois vauvauinnissa käydä. Mutta nehän aloitetaan vasta kun vauva on 3-4kk ikäinen. Tosin eräs jo ehti pelotella että heidän vauvaan tuli virtsatulehdus sieltä eivätkä sen jälkeen enään jatkaneet vauvauintia...

Onkos kukaan miettiny synnytyksessä näitä kivunlievitys asioita? Minä ajattelin että en ota yhtään mitään lääkityksiä enkä puudutuksia. Kävin lukemassa bebesinfo.fi sivuilta ja alkoi kiinnostamaan tuo asia. Joogassa käynti vois auttaa siihen että pystyy sitten synnytyksessä rentoutumaan eikä kivunlievityksiä tarvita.

En ole laukkua pakannut enkä muista yhtään että missä vaiheessa olin aikasemmissa raskauksissani pakannut. On jo edellis kerrasta se 18v aikaa ;) Kyllä kait sen ehtii pakata silloinkin kun tulee lähtö ;) Mitähän sitä ees ottais mukaan. Lukenu jostain mut tuntuu että aikalailla on vähän turhaakin laitettu mukaan otettavaksi.

• *Mymmeli*

Mä oon kuullut vauvauinnista (hintaa lukuunottamatta) pelkästään positiivista, mutta kait se on vähän tuuristakin kiinni nuo sairaudet ja omasta hygienisyydestä, miten putsaa paikat uinnin jälkeen. Ainakin kuulemma edistää paljon uintitaidon oppimista ja estää vesikammon syntyä (luin jostain).

Oon miettinyt kivunlievitystä ja sairaalaan vierailuaikaa varatessa sitä siellä vähän kyseltiikin. Itse en käytä lääkkeitä muuten kuin "äärimmäisessä hädässä" (viimeisen kahden vuoden aikana olen ottanut tajuttomaan päänsärkyyn ½ burana 400), mutta sairaalaan ilmoitin ottavani kyllä ihan kaikki, mitä vain annetaan. Aiempaa kokemusta ei tosiaan synnytyksestä ole, joten en myöskään halua, että siitä jää mitään ikäviä kokemuksia. Vesirakkuloista vähän kyselin perhevalmennuksessa muilta äideiltä ja yllättäen kuulin pelkästään negatiivista palautetta siitä, joten jää ainakin minulta kokeilematta :D

Tosin neuvolalääkäri sanoi, että mulla on aika pieni lantio sekä muutenkin tiukat paikat. En siinä tilanteessa tajunnut asiasta enempää kysellä, mitä se synnytyksen suhteen meinaa, mutta toivon, että synnytys pystyttäisiin hoitamaan alatien kautta, mutta jos ei, niin uloshan vauvan on joka tapauksessa tultava tavalla tai toisella :)

• muumi mamma

Onpas jännä tuo paino arvion tekeminen,että noinkin eri lailla eri kunnissa. Luulisi että se on tärkeä jotta näkee mahtuuko syntymään alakautta ilman komplikaatioita. Mutta enhän ole lääkäri!
      Tänään toinen äitiysloma päivä :) Kaksi viikkoa niin pikkuinen on täysiauikainen,viisi viikkoa laskettuunaikaan ja viimeistään seitsemän viikon päästä meitä on kolme

• *Mymmeli*

Meilläkään ei tosiaan neuvolassa ole mitään painoarviota vauvasta tehty. Eli viimeisin painoarvio on tokasta ultrasta (heinäkuun alusta). Myöskin sf-mitta otettiin multa ensimmäisen kerran vasta elokuun lopulla, mitä myöskin olen ihmetellyt, mutta sen mukaan pitäisi olla ihan "käyrien mukainen" lapsi, mutta tosiaan ollaan ihmetelty samaa, että millä ne arvioi mahtuuko se tulemaan vai ei?! Ja todetaanko sitten synnytystilanteessa, kun paikat on jo puoliksi revennyt, että leikataan sittenkin?!

Aloitan ensi keskiviikkona äitiyslomana, joten varmaan aika pian pakkaan sen laukun. Liian paljon kuulee kommentteja, että ensimmäinen lapsi tulee aina myöhässä, mutta tuttavapiirissä on jo kolme tapausta tältä vuodelta, että onkin tullut pahimmillaan jopa kuukautta aiemmin.

Plussapallotunne on täälläkin :) Itse en ainakaan tunne oloani millään asteella seksikkääksi tai kauniiksi :D

• 11+16

Täällä alkoi 34 raskausviikko tänään. Eilen kävin näytillä synnytyspäivystyksessä kun lapsi ei liikkunut ollenkaan. Sydänkäyrää otettaessa näkyi käyrällä liike, mutta en siltikään tuntenut mitään. Nyt mun pitää yrittää laskeskella liikkeitä ja sitten takas jos alkaa tuntua ettei tosiaan ala liikkua kunnolla.

Painoarvio saatiin taas eilen, 2120 grammaa. Jotenkin tässä loppua kohti mennessä väsymys joka vaivannut koko raskauden ajan on vain lisääntynyt ja en millään jaksa enää tehdä mitään pientäkään. Joku sanonut että raskaus on ihanaa aikaa... Niinpä, ei ainakaan mulle. Mulla se on ollut verenvuotoa, unettomia öitä valvoessa että meneekö kesken. Sitten kun verenvuoto vihdoin kuukausien jälkeen lakkaa, alkaa kivuaaliaat supistukset jne.

Mutta, muutama viikko enää. Sitten tämä on ohi.

• emppis87

Heippa kakille!

Meilla on tehty painoarvioita vain kasvu-ultrissa joihin jouduttiin koska NT-ultrassa vauvalla oli aika paljon nestetta niskan alla. Joskus siita voi kotua ongelmia kasvun suhteen. Onneksi meilla on ollut kaikki hyvin ja rv 33 vauva painoi jo 2.3kg (arviolta) ja oli muutenkin vahan keskiarvoa pidempi. Ainakaan Lontoossa ei painoa muuten arvailla, neuvolassa vaan mitataan vatsakumpu jonka pitaisi cm vastata raskausviikkoja eli esim 35com hapyluusta kohdun ylaosaan vastaa yleensa 35 raskausviikkoa. Jos vatsakummun mitta on paljon raskausviikkoja isompi / pienempi, katilot tilaavat ultra-ajan jossa katsotaan vauvan koko tarkemmin. Mitta tietysti liittyy myos lapsinesteen maaraan. Ja jos aidilla on todettu raskaus-diabetes niin silloin kasvua tarkkaillaan kasvu-ulrilla, koska on riski etta vauva on isokokoinen ja sektio voi olla paras vaihtoehto.

Tosiaan tosi jannaan tietaa tarkka syntymapaiva.. Enaa 28 yota, tuntuu etta aika lentaa. Itse suunnittelen olevani toissa viela 3 viikkoa jonka jalkeen viikko lomaa ja sitten keisarinleikkaus. Kuinka kauan teidan miehet ovat isyyslomalla? Mieheni on kotona 1-2 viikkoa, han on sopparityontekija joten lomia ei aina ole niin helppo saada ja saattaa olla etta han aloittaa uuden roolin parin viiko sisaan mutta eikohan me vauvan kanssa parjata ihan hyvin. Onneksi joululomakin on suht pian niin uusi isa saa viettaa aikaa vauvelin kanssa :)

Olen jo melkein pakannut sairaala-laukun mutta minulla oli riski ennenaikaisen synnytyksen kaynnistymiseen koska kohdunkaula on aika lyhyt ja muutenkin halusin pakata kaiken rauhassa. Lontoossa pitaa muutenkin tuoda kaikki mukanaan eli on hyva olla valmiina. Itse pakkasin seuraavat jutut (en ole varma tartteeko Suomessa tuoda yhta paljon mukana):
      2 x yopaita (napit edessa jotta imetys on helpompaa)
      aamutakki
      tohvelit jotka voi vaan sujauttaa jalkaan
      5 x isot alkkarit jotka eivat hankaa sektiohaavan kohdalla
      kotiinmeno vaatteet (trikoot ja mekko)
      2 x imetys rintsikat
      rintsikoiden suojia
      isoja siteita
      suihkutarvikkeet (deodorantti, hammasharja, ponnareita, harja, kuivahsampoo jne)
      kamera laturi
      kannykka laturi
      extra tyyny tai imetys tyyny
      vauvalle:
      3 x hihaton body
      3 x body
      sairaalasta lahto asu
      2 x hattu
      pikku hanskat
      huopa-peitto
      vaippoja

• Iltatähtönen

Meillä Isä saa pitää isyyslomaa yhteensä 54 arkipäivää joista 18 yhtäaikaa äidin kanssa ja loput 36 sitten kun äidiltä loppuu äitiysloma. Eli me ollaan sovittu mieheni kanssa että heti kun tulen sairaalasta kotiin hän jää myös kotiin ja pitää sen 18 päivää isyyslomaa. Ihanaa

• ögdytil

Kannattaa sairaalassa käyttää niitä sairaalan siteitä, melkein kuin vaippoja, sillä sitä vuotoa on aluksi paljon ja saattaa sisältää kokkareitakin.
      Minkälaista vaatetta ajattelitte varata vauvalle kotiinlähtöä varten? Onko toppapuku, vai kevyttoppapuku? Entä minkälainen hattu?

• muumi mamma

Täällä pakattu jo vauvan sairaala kassi. Mukaan lähti vain kotiintulo vaatteet.
      -pitkähihainen body
      -potkuhousut
      -sisä haalari
      -villasukat ja kaksi hattua
      -tumput ja töppöset
      -kevyt toppapuku
      -harso ja pieni peitto
      -tutti
      Torstaina on neuvola 35 3,katsotaan mitä sanovat.

• ögdytil

eli kevyttoppapuvulla luultavasti pärjää vielä marraskuussa?Miten sitä onkin näin epävarma pikkuasioista :) ?

• muumi mamma

Kyllä luulisin että pärjää. Jos ottaa vielä jonkun viltin päälle kaukaloon niin eiköhän siinä tarkene. Voihan sitä pakata jonkun fleece puvunkin mukaan jos siltä tuntuu. Itsekkin ihan hukassa että kuinka paljon pieni päälle tarvii kun ensimmäinen tulossa. Eiköhän siihenkin ajan kanssa totu että pukeeko liikaa vai liian vähän. Ennemmin ehkä liikaa kuin liian vähän :D

• emppis87

Uskon myos etta kevyt toppapuvulla ja viltilla parjaa hyvin :) Itse olen kuullut etta on parempi etta vauvalla on vahan liian kylma kuin kuuma.. Tuntuu hasuulta ajatella etta niin pain mutta siis sen takia huovat on katsyja ja muutenkin kerrospukeutuminen kun vauvalta voi sitten helposti ottaa liikakerrokset pois. Uskon etta googlelle tulee kylla paljon kayttoa ensi kuukausien aikana ;)

Kannattaa muuten varmasti pakata jtn ajankuluksi koska synnytyshan voi kestaa kauan. Ja varmaan myos jtn pikku naposteltavaa ja juotavaa, ainakin taalla suositellaan urehilu (energia) drinkkeja.

Mietinkin etta Suomessa ei varmasti tartte tuoda kaikkea itse mukana. Lontoossa tarttee tuoda kaikki pyyhkeita myoten vaikka kaipa niilla on siella sairaalassa hatavaroja jos jtn unohtuu.

Iltatahtonen - ihanan pitka loma sinun miehella!

• Sea-Band

Nyt 33vk täynnä, hurjan nopeasti nämä viikot vaan menevät :) Toisaalta tuntuu, että pieni ikuisuus siihen vielä menee ennen kuin saa masukin syliinsä, mutta ehkä se on vain tätä malttamattomuutta ja pian se nyytti sitten köllöttääkin täällä.

Täälläkin olot alkaa olemaan melkoiset kasvavan masun, supistusten, ummetuksen (aina vaan jatkuvan, ikävä kyllä :/ ), selkä- ja hartiaseudun kipuiluiden, jalkojen turvotuksen ym. "mukavuuksien" kanssa mutta niiden kanssa on jotenkin tottunut olemaan. La olis taas hieroja varattuna, jospa se noita hartiaseudun kolotuksia ja jalan turvotuksia vähän taas auttaisi :)

Meillä esikoinen syntyi tammikuussa, silloin sattui satamaan ensilumet ja olikin sellainen oikein talvinen kotiutumissää! On siis jo vähän kokemusta talvikeli-vauvan kanssa kotiutumisesta. Muistaakseni puimme esikoiselle bodyn ja potkuhousut sekä kevyen ulkohaalarin, päähän kypärämyssy ja merinovillainen lakki. Lisäksi meillä on turvakaukalossa lämpöpussi. Suosittelen tuollaista lämpöpussia jos ette ole sellaista hankkineet, se on tosi näppärä etenkin lyhyitä matkoja autoillessa (kauppareissut ym.) kun ei tarvitse pakata vauvaa kovin paksuihin tamineisiin ja vauvalla on sitten lämmintä kölliä siellä pussissa :) Käytettynä lämpöpusseja saa alle kympilläkin eli ei oo mikään kallis investointi.

Sairaalakassin pakkaamistakin pitäis varmaan vähitellen miettiä mutta en oo vielä ottanut asiaksi, oletan ettei mulla ihan lähiviikkoina vielä lähtö tule :) Viimeksi mulla oli mukana vähän omia eväitä, kotiutumisvaatteet itselle, omat hygieniatarvikkeet, tohvelit (sairaala ihan suositteli pakkaamaan omat sisäkengät), imetysliivit ja liivinsuojia (jos maito nousee jo sairaalassa niin todellakin kannattaa varautua myös liivinsuojilla, muuten on koko ajan paita märkä...) kännykkä, kirja... Tosin kirjaa en tainnut paria sivua enempää lukea, olin niin vauvan lumoissa että tuijottelin vain sitä kääröä mielummin :D Mies toi sitten vauvan kotiutumistarvikkeet tullessaan kun oli kotiutumispävä, ainakin TAYS suositteli tällaista käytäntöä koska tilat on ahtaat niin helpompaa kun ei tarvitse olla turvakaukalot ym. tukkimassa siellä joka nurkkaa.

Meillä mies pitää isyysloman täyspitkänä eli on sen 3vk syntymästä - todennäköisesti aikalailla samaan putkeen on kyllä joululomakin vielä kun meillä LA 27.11. ja oletan, että tämä menee yliajalle. Tämä kyllä on minulle helpotus, jännittää vähän miten arki kahden pienen lapsen kanssa lähtee sujumaan niin on ihanaa kun on sitten kaksi aikuista kotona siinä alkuvaiheessa. Isäkuukauden hän pitänee aikanaan myös mutta sitähän ei vielä tarvitse päättää.

• minä vain

Meillä tänään 33 1 :) Aika vaan vierii, enkä valita.. Haluan jo pienen kääröni jotta isäkin saa vauvan heräämisistä osansa! :) Näillä 5h yöunilla ei kauaa jaksa, on tullut sen verran monta päivää jo vedettyä..

Kaikenmaailman vaivoja sitä on tullut, jalkoja turvottaa niin että toivoo että joku hieroisi niitä kokoajan! Välillä ummetusta, itku herkässä..... Kyllä tää tästä :) !

Tänään mennään taas neuvolaan, näin heti aamutuimaan kattomaa että kaikki on hyvin, mikä tosin tuntuu olevan ilmiselvää kun täällä monotetaan jo heti aamusta täysillä! :) Sairaalakassia en ole pakannut vielä, mutta eihän tässä vielä niinsanotusti kiire olekaan, esikoista odotellessa joten veikkaisin että menee ainakin viikolla yli mutta kyllä se sairaalakassi pakataan muutaman viikon sisään :)

En malta oottaa enää mun babyshowereita! Tiedän vain että ne on tässä kuussa, mutta en tiedä päivää enkä kellonaikaa! :D Saa vähä jännitellä sitäkin mitä tuleva mummi ja kummitäti on keksiny.... ;)

• muumi mamma

Tänään käytiin neuvolassa,rv 35 3. Turvotusta on reippaasti ja verenpaineet aiempaa korkealla,virtsasta ei kuitenkaan mitään löytynyt. Mukaan lähti verenpainemittari millä pitää seurailla paineita. Selvisi myös että virtsanäytteessä oli hieman limatulppaa. Huomasin itsekkin näytteen jättäessä että oli jotain klönttejä ja väri oli aiempaa tummempaa/punoittavaa. Neuvolasta ei kuitenkaan neuvottu miten pitää nyt edetä,pitääkö olla varovaisempi.? Tunnustelemalla tuumasi että poika on ISO. Epäili että laskettuun aikaan tulee olemaan noin 4 kiloinen. Viimenem päivä on synnytystapa arviointi ja katsotaan pitääkö käynnistellä aikaisemmin jos ei ennen sitä tupsahda maailmaan. Nyt jännitetään milloin hän päättää syntyä

• *Mymmeli*

Moikka,

täällä vietetään toista äitiyslomapäivää (rv 35). Turvotus on tällä hetkellä jotain aivan järkyttävää!!! Nilkat on valehtelematta kaksin kertaiset, jopa kolmin kertaiset ja veden juonnista tai liikunnasta ei ole kyllä mitään apua! Yhtään jos kävelee tai seisoo, niin turpoavat sen vähänkin takaisin, mitä ovat yön aikana laskeneet! En tiedä, millä kengillä sitä kohta taapertaa, kun reinot on jo vähän liian tiukat ja tennarit, jotka vielä mahtuvat, alkaa pahasti jo ahdistaa...

Alan muutenkin olla jo aika kyllästynyt tähän isoon mahaan (siis hyvällä tavalla kyllästynyt) :D Ja pahasti epäilen, että odotus tulee venymään lasketusta ajasta ainakin viikon, mun tuurilla varmaan sen kaksi :D Minkäälaisia supistuksia ei ainakaan vielä ole ollut...

Mun mies pitää isyyslomaa kaksi viikkoa vauvan synnyttyä ja sitten sen viimeisen viikon joululoman perään, niin saadaan olla joulun aikaan pitempää yhdessä perheen kesken.

Tsemppiä kaikille!

• Iltatähtönen

Olipas mukava taas lukea teidän kuulumisianne :)

Nyt rv 34 5. Aamulla herätessä koski kovasti mahaan, alas sivulle. Kipu yltyi niin kovaksi että en kunnolla hengittämäänkään kyennyt. Hetken aikaa siinä odottelin että loppuisko kipu mutta ei joten soitinkin sitten gravidaan. Käskivät tulla näytille. Vauvalla todettiin olevan kaikki kunnossa. Tosin erikoista oli se että kun makasin siinä pöydällä sykepiuhoissa niin kätilö kertoi kun otti käyrää että minulla supistaa säännöllisesti. Enpäs huomannut moista tuntemusta ja johtui ilmeisesti siitä kun se muu kipu oli sen verran kovempi. Kohdunsuu ei kuitenkaan ollut auennut kun lääkäri tunnusteli ala kautta. Tuli kyyneleetkin silmään kun säikähdin että nytkö se syntyy. Kätilö sanoi että enään tässä vaiheessa ei estetä syntymästä ja että ei hätää mutta että onhan se vielä "rääpäle". Lääkäri epäili sitten umpisuolta mutta sitten kun multa se mahakipu yllättäin hellitti hän mietti että vauva painaa niin kovasti mun suolistoon ja virtsajohtimiin että kipu saattoi tulla siitä ja hälvenee kun vauva vaihtaa asentoa.
      Siinä kun lääkäri ultras, kertoi samalla vauvan painon, 2,222kg :)

Turvotusta on sen verran että ei sormuksia enään pysty pitämään.

Kävin taas siinä vyöhyketerapiassa tuon mun käden takia. Hyvin on auttanut kun ei sitä enään onneksi säre. Suht hyvin olen saanut nukuttua yöni, viime yönä ei ees vessaan tarvinnut nousta.
      Kuulin että vyöhyketerapiassa tehdään myös käynnistys hoitoja ja varasinkin sellaisen sitten rv:lle 38. Ja siis sehän ei tarkoita suoraan sitä että se käynnistää synnytyksen ainakaan heti alkavaksi ;) vaan että siitä voi olla hyötyä synnytyksen kulussa, kestää kipua paremmin, nopeuttaa jne...Neuvola tädiltäki kysyin mielipidettä asiaan ja ei tyrmännyt lainkaan, kertoi että tietääkin pari äitiä jotka ovat sen hoidon ottaneet ja kokivat sen positiivisena.

Voi että, kohta käärö on tosiaan meidän sylissä. Ihanaa odotus aikaa kaikille

• minä vain

34 0 Kasassa!! ;) Nyt alkaa olee jo huippufiiliksiä.. Eilisessä neuvolassa neuvolatäti kertoi että vauva on laskeutunut hyvin ja on edelleen raivotarjonnassa (ollut jo viikoilta 27 2 asti) Syntymäpainoarvio onkin aika huikea nimittäin 3,9kg, vahvasti veikkaan että menee yli 4 kilon.. Onpahan enemmän rakastettavaa ;)

Sairaalakassi pitäisi alkaa pakkaamaan, mutta edelleen on vähän hakusessa mitä pitäisi pakata.. Jännittää ihan hirveästi jo tuleva vauva-arki!

Vauva edelleen monottelee heti aamusta ja kertoilee pitkin päivää mielipiteitään! :) Ja edelleen onkin isän tyttö, tuntuu reagoivan helpommin isän ääneen kuin minun :)

Muiden kuulumisia odotellessa!

• Sea-Band

Minä vain, sama 34 0 täällä ja pikkuhiljaa tässä alkaa tosiaan olemaan malttamaton saamaan nyytin syliin - toisessa ryhmässä jossa olen mukana on kaksi pikkuista jo yllättäen ennen aikojaan ilmaantunut maailmaan ja suloisia vauvakuvia ihasteltu kyynel silmissä :')

Minä poikkesin maanantaina neuvolassa, kaikki tuntui olevan hyvin niin masukilla kuin minullakin, SF-mitta oli 31cm ja tuntuisi köllivän myös raivotarjonnassa edelleen. Meillä ei ole painoarvioita tehty, mutta oletan että masukki on aika pikkuinen, kenties vähän reilu 3kg tulee olemaan syntyessään.

Täällä kaiveltiin viime viikonloppuna vintiltä esikoisen jäljiltä sinne siirretyt tavarat - ensisänky, turvakaukalon ja sitterin rungot sekä koliikkikiikku ja nyt olenkin viime päivinä niitä putsaillut ja laitellut kankaita paikalleen, pikkuhiljaa alkaa siis olemaan kaikki kunnossa tulokasta varten. Sairaalakassia en ole vielä pakannut mutta suurinpiirtein miettinyt mitä sinne laitan, toivottavasti tässä sentään on vielä hetki aikaa ennen lähtöä :)

Myös minun masukki on toistaiseksi ollut kovin aktiivinen pitkin päivää, tykkää kovasti pyllyään nostella tuossa navan yläpuolella ja etenkin iltaisin tulee kylkiluihin napakoita potkuja :) Hellyyttävää on, että esikoinen aina välillä haluaa osoittaa huomiotaan ja tulee nostelemaan paidanhelmaa ja silittää paljasta masuani tuumaillen "sikko kasvaa"

• öljylätti

Täälläkin äitiysloma lähti käyntiin, lasten syysloman merkeissä. Isommat hankinnat on nyt hankittu, pieniä enää puuttuu, esim.vaippoja, puhdistusaine navalle yms.
      Viimeinen neuvolalääkärikin on käytynä, mutta edelleenkään mitään painoarvioita ei ole neuvolassa annettu. Jännää ajatella, että periaatteessa muutaman viikon päästä vauva voisi jo syntyä. Ja toisaalta siihen saattaa vielä mennä montakin viikkoa.
      Sairaalakassia en vielä ole pakannut, ehkä pakkailen sitä sitten supistusten lomassa...

• ilolii

Keinuhevoseen on luoto marraskuisille 2013 oma ketju! Pääset ketjuun menemällä osoitteeseen:

http://keinuhevonen.omafoorumi.net

Rekisteröidyt ja menet odotusryhmiin! Tervetuloa!

• muumi mamma

Tänään tuli 37 viikkoa täyteen joten 38 viikolla mennään :) Tänään käyty jo neuvolassa,verenpaineet olivat 146/91. Koko viime viikon yli 140 mentiin, joten neuvolasta laitettiin lähetettä synnärille tutkimuksiin. Viimestään ylihuomenna sinne on mentävä, päivystys luonteisesti jos tulee päänsärkyä tai näköhäiriöitä. Nyt jännitetään mite ne siellä tuumaavat, onko homma edennyt mihinkään. Olisin jo niin valmis synnyttämään,sitä olen tälle pikku kaverillekkin hokenut että vois jo sieltä tulla :) Myös neuvolan täti oli sitä mieltä että saisi jo tulla.

• *Mymmeli*

Täällä on sama juttu, että viime viikolla verenpaine pompsahti siitä "normaalista" n. 122/84:sta 146/91:een (ekalla mittauskerralla vielä korkeampi) ja samoin turvotusta on ollut jo parin viikon ajan. Kävin tänään neuvolassa ylimääräisellä käynnillä, jossa neuvolan terveydenhoitaja ei ollut ihan varma onko näytteessä proteiiniarvot koholla vai ei?! Seuraavan kerran keskiviikkona (ellei tosiaan tule noita muita oireita). Mulle ei ole missään vaiheessa puhuttu synnärille menosta jatkotutkimuksiin... Pitäisiköhän itse alkaa kysellä keskiviikkona! Viikot on muuten 36 4 ja olo alkaa tosiaan olee jo sen mukainenkin :D

Käytiin noin puolitoista viikkoa sitten tutustumassa synnytyssairaalaan ja täytyy sanoa, että näin ensikertalaisella nousi kyllä iho kananlihalle ja muutenkin alkoi hirvittää, kun osastolla oli menossa synnytys ja yhtíäkkiä kuului veret seisauttava kiljuminen/huuto! :D

• Kaisa871

Tulin katsomaan löytyykö täältä kohtalotoveria. Kävin nimittäin tänään neuvolassa 34 5 ja terveydenhoitaja totesi lapsen olevan vielä perätilassa. Kaikki mennyt raskauden aikana oikein hyvin, (paitsi unettomia öitä vasemman käden pakottavan kivun takia, mitä tuntua iltatähtöselläkin löytyvän :) ) niin nyt sitten tämä perätila alkaa melkolailla pelottaan.
      Kyseessä siis ensimmäinen synnytys, ja olin kyllähaaveillut ihan alatiesynnytyksestä. Ensiviikolla aika ultraan, ja sieltä lähettävät synnytysosastolle, missä tehtään kääntöyritys. Jos ei käänny niin ilmeisesti sektio tulossa. En tiedä uskaltaako ihan enaimmäistä perätilasynnytyksenä tehdä. Jotkuhan sanoo, että samanlainen synnytys se on, mutta riskit on aika kovat.
      Toivotaan että lapsi siellä kääntyis ja sais normaalisti synnyttää. Onko kellään kokemuksia niistä kääntöyrityksistä?

• *Mymmeli*

Ystävälläni kävi samalla tavalla, että "viime metreillä" vauva kääntyi perätilaan. Kääntöyritykset ei tuottaneet tulosta, mutta terve poika syntyi alateitse. Luin lehdestä, että ilmeisesti yllättävän paljon noita perätilasynnytyksiä tehdään ihan "normaalisti", eli ilmeisesti tekniikka sen verran kehittynyt?!

Mutta pidetään peukkuja, että kääntöyritys auttaa! Tosin mulle terveydenhoitaja sanoi viikolla 35, että vauva voi itsekin vielä kääntyä, joskin kääntymisen tuntee ihan varmasti, kun on jo niin iso.

• Sea-Band

Kaisa871, mun esikoinen köllötteli perätilassa ja se havaittiin vasta tosi myöhään (37 viikoilla, siihen asti luultu että olis raivotarjonnassa mutta oli kai ollut jo pitkään perätilassa), ei auttanut kääntöyritykset enää sit siinä vaiheessa. Lääkäri kyseli multa vähäsen, että olisinko motivoitunut synnyttämään alateitse perätilassa jos ei käänny, sanoin etten periaatteessa ole vastaan kun tiedossa oli, että vauva on pienenkokoinen. Mulle tehtiin lantion magneettikuvaus (sukurasitteena kapealanteisuutta) ja sen perusteella lääkäri sitten kuitenkin päätti, että turvallisempaa sekä lapselle että mulle mennä suunnitellulla sektiolla.

Olihan se pienoinen shokki itselle siihen loppuvaiheeseen kun koko ajan olin ajatuksissani suuntautunut normaaliin alatiesynnytykseen mutta oli mulla siinä sit reilu viikko aikaa totutella ajatukseen ja H-hetkellä olin sitten jo ihan sinut sektioajatuksen kanssa - ja onneksi kaikki menikin tosi hyvin, taisi olla ihan "oppikirjaversio" sektiosta kun kaikki meni niin nappiin itse leikkauksessa ja mäkin toivuin tosi hyvin siitä :)

Nyt mulla menossa vk 35 2 ja toistaiseksi masukki näyttäis olevan raivotarjonnassa, toivottavasti tämän toisen kanssa pääsisin sit kokemaan sen normaalin alatiesynnytyksenkin :) Mutta jos syystä tai toisesta sektioon joudun niin edellisen kokemuksen varjolla ei sekään pelota.

Tsempit siis sinne, toivotaan että kääntyy itse tai käännösyritys onnistuu mutta ei se sektiokaan tosiaan ihan kauhea vaihtoehto ole.

• emppis87

Muumi-mamma miten meni viime laakarin tapaaminen?

Minulla alkoi tanaan aitiysloma ja rv 38 ja suunniteltu sektio on nyt tasan viikon kuluttua eli ensi maanantaina. Tosi jannaa. Jotenkin tuntuu epatodelliselta etta tiedetaan jo paiva ja olen yrittanyt keksia kaikkea pikku puuhastelua talle viikolle etten vaan istu kotona laskemassa tunteja. Torstaina menen hierontaan jota tuskin maltan odottaa, sain tyokavereilta lahjakortin aitiysloma-lahjana kauneushoitolaan.

Minua ei niinkaan jannita itse sektio kun olen kuullut sektioista pelkkaa hyvaa, muunmuaasa aidillani oli niita kaksi mutta olen todella malttamaton nakemaan vauvan ja varmistumaan etta kaikki on hyvin. Meilla oli viikko 12 ultrassa niskapoimu koholla ja sen seurauksena ollaan oltu monissa testeissa ja vaikka kaikki tulokset ovatkin olleet taydelliset, siltikin jannitan niita. Kylla kai sita loppuvaiheessa jannittaisi muutenkin.

Hirmusti zemppia kaikille vikoihin paiviin ja viikkoihin ja tulkaa sitten kertomaan kun masuasukit tupsahtavat maailmaan

• muumi mamma

Emppis87,tänään kävin äitiyspoliklinikalla tutkimuksissa. Verenpaineet olivat 160-160,pissa kuitenkin negatiivinen. Eivät ota kuulema sinne enempää tutkimuksiin,kotona jatketaan paineen mittailua ja pissan tikuttamista :/
      Pojan painoarvio oli 3200 g. Paikat olivat sormelle auki ja pää niin alhaalla että päästä ei mittoja saatu otettua.

Teillä onkin emppis jo ensi maanantaina pikkanen :) tulisipa meidänkin pieni jo, loppuisi tämä tuskailu. Kävelystäkyn ei meinaa tulla mitään,nouseminen sattuu ja turvotus on aivan jotain järkyttävää! :/

• *Mymmeli*

Apua, miten nopeasti aika on mennyt! Muistan, kun Emppis87 ekaa kertaa mainitsi sektiopäivän ja se tuntui vielä "niin kaukaiselta" ja se on kohta! Apua :)

Mulla nousi myös verenpaineet ja myös virtsa on vaihtelevasti ollut tai -/ , eli tarkkailussa on synnärillä nyt sitten juossut. Muita oireita ei ole ollut, joskin vainoharhaiseksi tässä on tullut. Tänään viimeksi katsottiin, että pikkuinen liikkui hyvin, istukan toiminnassa ei ollut häikkää eikä lapsiveden määrässäkään, eli täysin mysteeri, mistä johtuu. Eli täällä sama juttu, että kotona jatketaan verenpaineen mittausta.

Painoarvioksi vauvalle tuli n. 3174 g, eli jos tulee ajallaan parin viikon sisällä, niin pitäisi olla vielä ihan kohtuullisen kokoinen.

Tsemppiä Emppikselle ja myös meille muille, jotka taidamme olla aika valmiita saamaan jo oman pikkuisen :)

• emppis87

Zemppia Muumi mamma ja Mymmeli! Onneksi teilla molemmilla on jo kunnon raskausviikot takana ja vauvojen painoarviot on tosi hyvat eli vaikka synnytys jouduttaisiin kaynnistamaan niin kaikki varmasti menee super hyvin. Ja tietysti hyva etta teita pidetaan tarkasti silmalla.

Mahtavaa etta on jo marraskuu, eikohan meidan kaikkien pikkuiset jo saavu ihan mina paivana vaan.

Kavin katilolla tiistaina ja siella sanottiin etta vauva on jo ihan valmiina synnytykseen eli paa oli tosi alhaalla. Hyvin se on viela sinnitellyt ja tietysti hyva jos on jo muutenkin suht valmis kun tosiaan sektio kahden yon kuluttua. Vielakin tuntuu uskomattomalta! En jaksa odottaa etta saadaan pikku nyytti kasiimme ja paastaan tapaamaan oma pikkuisemme.

Maanantaista tulee niin jannaa, mennaan aamu 8 sairaalaan ja saadaan vasta silloin kuulla leikkaus aika ja tietty hatasektiot paasee meita ennen eli voi olla etta joudutaan odottelemaan suht kauan mutta eipa se mitaan :)

Hirmusti zemppia kaikille vikoihin paiviin / viikkoihin ja tulkaa sitten kertomaan kun vauvelit on saapunu

• Kaisa871

Tosiaan marraskuussa mennään ja toisilla voi olla jo odotus ohi :). Minä kävin tällä viikolla ultrassa ja lääkäri laitto kädet mahan päälle ja totes että ei tämä perätilassa ole. Ultrattiin vielä ja pää alhaalla se lapsi siellä oli. Saattaa olla että lapsi on kääntynyt, mutta epäilen terveydenhoitajan olleen väärässä lapsen asennosta, vaikka niin varmalta kuulosti perätilan suhteen.
      Pääasia että kaikki on kunnossa, lapsi on oikeassa asennossa, ja lääkäri katsoi vielä ultralla kaiken olevan kunnossa. Tuli sellainen olo, että äkkiä synnyttämään :). Vaikka viikkoja "vasta" 36 2, en jaksaisi enään yhtään odottaa. Päivät ovat hirmu pitkiä ja olen saanut näitä tyypillisiä viimmeisen kuukauden vaivoja; turvotusta, unettomuutta, korkean verenpaineen. Nyt tiedän mistä raskaana olevat ovat puhuneet, kun ovat puhuneet näistä loppuvaiheen vaivoista.
      Olen toiveekkaana sen suhteen, että lapsi syntyisi ajoissa, eikä menisi kovin paljon yli lasketun ajan, sillä oma äitini on synnyttänyt lapsensa aina ennen laskettua aikaa, ja monet ovat sanoneet että perintötekijät vaikuttaisivat omaan synnytykseeni. Toivossa on kuitenkin hyvä elää :)
      Tsemppiä kaikille loppumetreillä, eiköhän se päivä joskus sieltä tule, kun saan katsella omaa pienokaista ja heittää nämä tukisukat roskiin :)

• *Mymmeli*

Tsemppiä vielä Emppis87 ja tule sitten kertomaan, miten leikkaus sujui sekä miten olette kotiutuneet pikkuisen kanssa!

Kaisa871, mulla alkoi juuri nuo samaiset oireet noihin samoihin aikoihin. Toivottavasti löydät jonkun keinon, joka helpottaisi olotilaa... Itselläni ainakin turvotus (38 3) alkaa olla jotain ihan hirveätä. Parit kengät menee jalkaan ja käsiä sekä jalkapöytiä etenkin särkee ja sattuu, kun on niin turvonnut.

Ja tulkaa tosiaan muutkin kertomaan, miten synnytys sujui, kun pikkuiset alkavat tupsahdella maailmaan :)

• annnniga

Tsemiä vain kaikille! Täällä enää vaivaiset 3pv laskettuun aikaan ja neuvolassa käyty alkuviikosta,alakerta tutkittiin..hyvin oli paikat jo kypsyneet mutta kohtu vielä vähän takana ja puol senttiä sais viel kanava lyhentyä.. arvelivat että vielä saa viikon ainakin odotella (huoooh.. :/ ) ja yliaikaiskontrolliin tod.näkösesti sitten meno jos ei ala viikonlopun aikaan tapahtua taikka ennemmin.. vauva on ollut rt:ssä siitä rv36 asti ja nyt oli vasta pää kiinnitynyt kunnolla ja laskeutunu lähtökuoppiin.
      Kyllä kärsimättömyys alkaa iskeä todenteolla,mutta ei auta kun ootella!
      Onneksi ollaan lohduttauduttu sillä ajatuksella että kyl se viimestään on reilun 2 viikon päästä syntyny tavalla tai toisella,ettei se sinne omaan yksiöön oo pitemmäks aikaa enää jäämässä.. Tarvis vaan nyt niitä rautasia hermoja kun ei tämä olotilakaan tässä vaiheessa enään mikään paras ole! ;s
      Supistuksiakaan ei oo taaskaan kuulunu tänään kun muutaman kerran päivällä kovetellut mahaa,eikä nekään kyllä kipeitä oo lainkaan.. tuntuu että tää raskaus junnaa vaan paikallaan eikä mitään tapahu vaikka luulis et pitäis jo jotain tässä vaiheessa enemmänki kun laskettu aika kohta jo ylitetty! Mutta täytyy vaan luottaa että kyllä se sieltä tulee,pakkohan sen on! :)

• muumi mamma

annniga, katsoiko ihan neuvolan työntekijä tilanteesi vai oliko lääkäri paikalla? Itselläni maanantaina rv 40 0 neuvola käynti. Ja mietin että tutkiiko siellä myös tilanteeni. Jotenkin sellanen käsitys että neuvola työntekijä ei tekisi sisä tutkimuksia? Haluisin kyllä itsekkin tietää onko mitään tapahtunut, meneekö vielä kauankin :D

Onko teillä muilla mahan asento muuttunut ennen synnytystä? Minusta tuntuu että mahani on alempana ja keskeltä koholla suora:Dan eteenpäin :D Voisiko olla vinkki lähentyvästä synnytyksestä?

Emppis87 odottelen täällä uutisia :)

• annnniga

muumi mamma, se meidän täällä oleva neuvolatäti on ollut kätilönä joskus aikasemmin nuoruudessaan ja työskennellyt synnytysosastolla monen monta vuotta (nyt olisi oikeasti eläkkeellä virastaan mutta tuuraa poissa olevaa neuvolatyöntekijää tuolla äitiysneuvolassa!) niin se sitte ehotti ennen sitä kyseistä neuvola-aikaa että vois kattoo tilanteen jos haluan ja suostuin sitten tietenki.. :)

Mulla perjantaina 40 0 uus neuvola käynti ja siellä ihan normi tarkastus..voi että ku alkas jo tapahtua jotakin! :) on niin hermoja raastavaa suorastaan!
      Juu,mullaki maha alempana aika paljonkin,jospa tää kohta täältä syntyis :)

• öljylätti

Mulla alkaa turhauttamaan, kun ei mitään tuntemuksia tulevasta synnytyksestä ole.Odottavan aika on pitkä, vaikka laskettu aika onkin vasta ensi viikolla. Olisin jo niin valmis pyöräyttämään tän paketin ulos...

• *Mymmeli*

Täällä aivan sama juttu, kuin Öljyjätillä :) Laskettuaika ensi viikolla ja ei minkäänlaisia merkkejä, että mitään tapahtuisi... Supisteluita ei ole ollut vielä kertaakaan (siis minkäänlaisia!) ja mahakaan ei ole laskeutunut sitten yhtään... No ensi viikolla kontrollikäynti synnärillä (raskausmyrkytysoireiden takia), joten ehkä siellä katsovat tilannetta... tai sitten eivät :D

Mikä muuten teidän muiden "väsymystilanne" on? Musta tuntuu, että voisin nukkua päivät pitkät... Viime yönä tuli nukuttua 11 tuntia ja silti iltapäivällä nukuin vielä vajaan tunnin päikkärit. Iltaa kohden vähän piristyn, mutta ei tuota silti mitään ongelmia mennä taas nukkumaan :D

Uutisia odotellaan!!!

• muumi mamma

Lisää synnytyksen lähentymisen oireita pukkaa, saa nähdä joka viikonloppuna pääsee tosi toimiin. Tänään herättyäni ja wc:ssä käydessä tuli rusehtavaa vuotoa,säikähdin ja soitin synnärille. Ei hätää kuulema,paikat vain aukeilee :) koko viikon yöt mennyt valvoessa, väsynyt ja vetämätln olo koko ajan. Aikaajoin supistelee. Kävely ei tunnu hyvältä, aamuisin etovaa oloa :/ vatsa toimii hyvin.

Saa nähdä kerkeekö tänään vielä viimeisille ostoksille. Vähän mietityttää että lähteekö vai ei.

• annnniga

Neuvolassa tuli siis tänään käytyä ja sanovat että 2-3 päivää niin hyvinkin mahdollista että vaavi maailmassa,eli jännityksellä ootellaan että päästäänkö jo tän viikonlopun aikana synnyttämään!
      Mulla ollu nyt eilisen ja tän päivän ja viime yön aikana pakottavaa tunnetta alaselässä ja jalkoissa..,supistukset tuntuu polttavilta ja pistäviltä alamahassa ja ne kestää useita kymmeniä sekuntteja,ei vielä kuitenkaan ole säännöllisiä enempiki useemmin tulee päivän aikana. Neuvolassa kun tekivät ulkotutkimuksen ja kokeilivat amahan päältä vauvan asentoa niin sanoivat että ihan tosi erituntunen kun pari kolme päivää sitte ja pää ei liikkunut enää yhtään alhaalla,eli laskeutunu ja kinnittynyt nyt täydellisesti ja kunnolla,ja maha tuntuu oikeestaan koko ajan sellaselta kovemmalta tai pinkeämmältä mitä 3 päivää sitten.
      Että kyllä tää alkaa oleen jo kohta melko lähellä :)) Rv nyt 40 0 :)

• Sea-Band

Mä vierailin tänään äitiyspolilla synnytyksen suunnittelussa - rutiinikäynti kun edellinen syntyi sektiolla. Kaikki näyttäis olevan kunnossa ja valmiudessa alatiesynnytykselle tällä kertaa, oon tosi iloinen että pääsen nyt sit kokemaan sen "normaalinkin" synnytyksen :) Viikkoja 37 2, pää oli tosi alhaalla jo eli tuskin tää nyt perätilaan enää kääntyy (kuten siis esikoinen oli), painoarvio tällä hetkellä 2400g eli mun puolesta saa kyllä vielä pysyä kyydissä lähelle laskettua aikaa niin ehtis kerätä painoakin sinne 3000g kulmille :)

Masukin sukupuoli varmistui nyt kans niin vahvasti tytöksi, kiva tietää ettei ostamani vaaleanpunaiset unelmat sit hukkaan mene ;)

Tsemppiä kaikille teille, joilla laskettu aika on käsillä, toivottavasti pääsette pikapuoliin synnyttämään ja kaikki sujuu mukavasti. Tulkaa kertomaan ilouutisia tänne, näin kun itsellä on todennäköisesti vielä useampi viikko odottelua edessä niin mukavaa lukea muiden kuulumisia!

• muumi mamma

Meille syntyi tänä aamuna pieni prinssi

• Sea-Band

Muumi mamma, paljon onnea koko perheelle! :)

• 7+6

Itselläni tänään 37 6. Olo on ihan kamala. Tämän viikon olen nukkunut niin huonosti etten edes muista, olenko nukkunut ollenkaan vai luulenko vaan nukkuneeni muutaman tunnin joku yö. Nyt nukuin melkein 12 tuntia. Putkeen.

Oksettaa. Maha on kipeä. Alapäätä särkee niin kuin olisi kuukautiset. Tuo mahakipu mua inhottaa ja mietinkin nyt, että pitäisikö soittaa jonnekin ja kysyä ollako huolissaan siitä vai ei.

Harkkarisupistuksia on, jos niiksi nyt voi laskea sen, että maha menee yks kaks ihan kovaksi ta pinkeäksi. Välillä on hermosupistuksia ihan kohdunsuulla. Kaks viikkoa sitten olin ultrassa ja kohtu sormelle auki, mutta kamavaa jäljellä vielä n. 4 senttiä. Tosin sitä edellisellä kerralla oli eri mittaaja ja lukema oli 3 senttiä.

Olisin valmis jo synnyttämään. Olo alkaa olla niin tukala mahan kanssa, etten enää tiedä miten olisin.

• minä vain

Moikka kaikille!!
      Täällä vielä odotellaa pikkuista saapuvaksi, laskettuun on enään 2viikkoa ja 3 päivää.. huh! Aika on mennyt niiiin nopeasti!! :)
      Mulla ollu jo vähän niitä kuuluisia ennakoivia merkkejä, vaikka pitäis yrittää olla miettimättä niitä sen enempää.. Vauvahan tulee kun sitä vähiten odottaa..

Kävelystä on tullut entistä hitaampaa! Yritän kävellä mahdollisimman paljon, sillä omalla kohdalla olen huomannut että se jollain tavalla edistäisi tätä projektia! :)

Mites muilla? :)

• annnniga

Onnea muumi mamma pojan syntymän johdosta! :) Täällä yliaikaa mennyt jo 3 päivää,eli tänään rv 40 3.. Ja ei mitään vieläkään tapahdu,tuo tyyppi tahtoo vissiin jäähä oikeesti asumaan koko loppu iäkseen tonne mahaan jos sais itte valita..
      Supistuksia ollut taasen aika vaihtelevasti,eilen tuli oikeesti tosi kipeitä supistuksia ja sitte ne loppu kun seinään.. again.. muuten ollu tän päivän tai aamupäivän aikana sellasta ellottavaa oloa ja väsyttää jumalattomasti!
      En tiiä,tympii kun ei oo ees juurikaan tullu mitään synnytystä ennakoivaa oloa/oireita.. Saa nähä,on tässä toisaalta vielä muutamia päiviä aikaa tapahtuakkin kun käynnistys ens viikolla jos ei ala ite syntymään,väsyttää se vaan oottaa ja oottaa mut ei auta!! ://

• *Mymmeli*

Moikka!

Jouduin yllättäen viimeisen viestini jälkeen sairaalaan kohonneiden verenpaineiden ja turvotuksen vuoksi. Ja päättivät viikko siten perjantaina käynnistää synnytyksen. Kolme vuorokautta siinä kesti, mutta lopulta maanantaina aamulla meille syntyi pieni poika (3125g / 50 cm) sektiolla viimein. Kaikki meni todella hyvin, joskaan paineet eivät ota laantuakseen vieläkään. Mutta onneksi päästiin jo kotiin harjoittelemaan perhe-elämää :)

Tsemppiä kaikille odottaville!

• emppis87

Hups mulla onkin 1.5 viikkoa hjahtanut vauvelia ihaillessa.

Meidan esikoispoika syntyi siis rv 39 suunnitellulla sektiolla viime viikolla

• Sea-Band

Paljon onnea pikkuisista Mymmeli ja Emppis! :) Hienoa kuulla, että kaikki meni molemmilla varsin hyvin - Mymmeli ei kyllä varmaan ollut helppo odotella tuota kolmea päivää...

Täällä tänään 38 2 eikä merkkiäkään siitä, että jotain tapahtuisi. Onneksi omat oloni ovat vielä siedettävät, alaselän säryt välillä vähän häiritsevät mutta jotakuinkin selviän vielä arjen touhuista sen kanssa. Pientä malttamattomuutta mieleen hiipii kun muiden vauvauutisia lukee, mutta ei tässä itselläkään enää loputtoman kauaa voi mennä vaikka yliaikaiseksikin menisi.. :)

• öljylätti

Minäkin ilmottaudun vauvan saaneiden joukkoon. Perjantaina syntyi poika ja kaikki meni hyvin.Onnea myös muille, jotka jo vauvan saaneet.Ja muille onnea tulevaan koitokseen!

• Sea-Band

Marraskuisesta tulikin joulukuinen - meille syntyi 1.12. pieni tyttönen :) Sairaalasta kotiuduimme eilen, on ollut ihana alku pikkuisen kanssa ja esikoinenkin on alun pienen nyreilyn jälkeen alkanut osoittaa lähinnä kiinnostuksen merkkejä siskoa kohtaan, vaikka vielä taitaa kyllä olla paljon pohdittavaa siinä mitä siskon tulo merkitseekään...

• minä vain

Moikka kaikille!
      Meille syntyi 30.11. ihana pieni tyttövauva viikoilla 40 2 :) Olipa neiti aika täsmällinen! :) Synnytys kesti huimat 6h 32min, ja olin ensisynnyttäjä.. Kätilötkin sanoivat että ensi kerralla saan juosta sairaalaan kun noin nopeasti ensimmäinenkin tuli! :)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      122
      1701
    2. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1402
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      982
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      980
    5. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      81
      833
    6. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      66
      831
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      741
    9. Kysyit firman bileissä..

.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      671
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      658
    Aihe