Kanarianlinnuista

tyhmäkö?

Olen suunnitellut ottavani kanarianlinnun. Niitähän ei tietääkseni ole pakko pitää vapaana, mutta tahtoisin kuitenkin että se saisi ain avälillä lentää kunnolla. Mitenkähän sellasen mahdollisesti saa sitten kiinni?
Onko ne kovia sotkeen tai syökö esim. huonekaluja, verhoja?

5

620

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ammattikasvattaja

      No, eihän sitä kanarialintua tietenkään ole pakko vapaana lennättää, mutta se pysyy paremmassa kunnossa, jos saa aina välillä lennellä oikein kunnolla, varsinkin, jos sen häkki on pienikokoinen. MUTTA, ennen kuin päästät sen vapaaksi, varmista, että ovet ja ikkunat ovat kiinni ja muutkin vaarat (kissa, kuuma liesi) ovat loitolla. Ja ennen kaikkea tarkkaile sitä kaiken aikaa. Meidän perheessä on jo vahingossa poljettu pari lintua kuoliaaksi, jonkalaista kokemusta en soisi kenellekkään.
      Kanarialinnut eivät varmasti syö huonekaluja eikä edes verhoja, mutta pidä se loitolla huonekasveista, koska luonnosta erkaantunut lintu ei välttämättä tiedä, mikä on terveellistä ja mikä myrkyllistä.
      Linnun voi napata parhaiten nopealla kädenliikkeellä, kun se on paikoillaan. Mutta ei saa pudistaa ja muutenkin parasta palauttaa se mahdollisimman nopeasti omaan häkkiin, koska kanarialinnut ovat herkkiä ja helposti stressaantuvia eliöitä.
      Kanarialinnuilla, kuten linnuilla yleensäkin on tapana syödessään viskellä tyhjiä kuoria ympäriinsä, jotka sitten linnun lennähtäessä kerääntyvät ajan mittaan häkin ympärille. Se saattaa myös vapaana lentäessään välillä tipauttaa pienen pisaran, mutta senhän on helppo siivota. Muuten kanarialintu on helppohoitoisempi kuin moni muu lemmmikki ja suosittelen lämpimästi sen hankkimista.

    • -M-

      Kyllä se kanarianhemppo liikuntaa tarvitsee terveenä pysyäkseen siinä missä mikä muukin lintu (ja toisaalta kyllähän se eläin kun eläin jonkun aikaa elelee paikallaan istumallakin). Nuo "ei tarvitse lennättää" -neuvot ovat yleensä kyllä peräisin jostain viime vuosisadalta. Itse pitäisin jonkinlaisena nyrkkisääntönä noilla pienillä tirpoilla, että jos häkki on vähintään metrin levyinen tai kookkaampi niin lintu mahtuu lentelemään siinä sen verran että vapaana huoneessa lentely ei enää ole välttämätöntä, mutta ei se vapaalento toki ikinä haitaksi ole jos vaan suinkin mahdollisuus on.

      Linnut oppivat kyllä hyvin nopeasti palaamaan itsekin tuttuun ja turvalliseen kotihäkkiin sitten kun väsy tai nälkä yllättää, ja ihan komennostakin. Ensimmäisillä kerroilla voi toki olla hankala osua siihen häkin luukkuun kun lintu on hämmennyksisssä uusista maisemista. Voit paimennella hiukan lintua häkkiä kohden käsiä heiluttamalla tai vaan lähestymällä lintuä häkin vastakkaisesta suunnasta, jolloin se itse häkkiin osumalla tehokkaimmin oppii sinne takaisin menon. Jos ei muuten onnistu niin linnun voi ottaa kyllä kiinni joko ihan paljaalla kädellä tai haavin tai ohuen kankaan avulla. Ota lintu aina kiinni silloin kun se istuu paikallaan ja varo vahingoittamasta siipiä.

      Kanarianhempot eivät nakertele paikkoja niin kuin papukaijalinnut, ulostusta toki voi tippua sinne tänne, mutta ne ovat pieniä ja varsin helposti siivottavia eivätkä yleensä jätä pysyviä jälkiä. Niin kuin joku jo mainitsikin niin lintupölyä, höyheniä ja ruoanmuruja / siementenkuoria ei juuri voi välttää ainakaan häkin lähiympäristössä.

    • tyhmäkö?

      Kiitos teille molemmille vastauksista.
      Ei mua ne sulat, siemenet ym. sellaset haittaa. Olen tottunut sottaaviin lemmikkeihin =)

    • hemppo

      meillä molemmat hempot osaavat itse mennä takaisin häkkiin, ei tarvitse pyydystää kiinni. Houkutukseksi voi häkin ovelle laittaa aluksi vaikka salaatinlehden tai muun herkun niin linnut oppivat nopeasti mistä ulos ja sisään pääsee. ja tosiaan kakkoja löytyy sitten kyllä sieltä täältä ja huonekasvit voivat joutua syödyiksi, joten ne kannattaa nostaa pois.

    • a''

      Kanarialinnun eli -hempon vapaanalennättäminen saisi olla säännöllisempää kuin muilla lajeilla. Kanarialintu taantuu helposti pienessä häkissä, tai vaikka 80 cm leveässä. Sen "kuntoutuminen" kestää 2-3x pitempään kuin muilla lajeilla. Voimaa ja lentämistä ei jalostuksessa ole huomioitu tarpeeksi. Joka päivä hieman vaikka ½ tuntia ja pari kertaa viikossa enemmän 2-3 h.
      Päälleastuminen on hyvin harvinaista ellei mahdotonta yleensäkään linnun kohdalla, yksilön on oltava silloin alikuntoinen.
      Lentäminen on todella tärkeää kanaria kunnon ylläpitämiseksi. Ja myös erityisesti viherravinto tällä lajilla. Ei persiljaa, se ei sovi kanarioille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      95
      6806
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2686
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2263
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      83
      1952
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1487
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe