Missä Stadin kirjastoista paras Beat-kokoelma??

Laura-irmeli :D

Olen kiinnostunut Beat-sukupolvesta ja haluaisin tutustua siihen tarkemmin. Mulla olis tässä vapaapäivä tulossa ja voisin vähän lähtee kirjastoon penkomaan kirjoja ja muuta, netistä olen katsellut jo mutta enpä paljon löytänyt. Mihin kirjastoon kannattaisi mennä?

6

81

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaima kirjailija

helmet.fi sivujen mukaan pasilan pääkirjastossa on beat-sukupolven (beatnikit) kirjallisuutta.

• scarabaeus

ai,
      laittakaas tähän listaa niistä parhaista beat-sukupolven kirjoista, onkohan multa jäänyt jotakin lukematta, sitten tietäisin.
      Kiinnostaa.

• austerism1

Kerouacista varmaan aloitat. Tsekkaa myös Ginsbergin runoja, Howl tietty. Burroughs on sitten kolmas - beatien "isukki". Burroughsilta helpoimmasta päästä esim. Junky, sekompi teksti sitten tietty Naked Lunch.

Suosittelen myös Kerouac-elämäkertaa:
      Barry Miles, Jack Kerouac: King of The Beats

Lisäksi beateista löytyy sarjakuva: The Beats: A Graphic History

Uuden On the Roadin ohella muita Beat-leffoja:
      Cronenberg: Naked Lunch
      Howl (James Franco pääosassa)

Tossa jonkinlainen listaus leffoista:
      http://www.imdb.com/list/d07wC4QIlt4/

Sitä en nyt jaksanut tsekata, mitkä kaikki ed. mainituista löytyy kirjastosta.

Taustalle suosittelen soimaan esim. John Coltranea tai T. Monkia. Coltranea voi kuunnella suoraan täällä: http://www.johncoltrane.com/

• austerism1

Voisin vielä kuriositeettina heittää John Clellon Holmesin Go:n. On aikaa, kun tuon luin, enkä muista oliko se mistään kotoisin. Mutta jos en väärin muista, niin tää tyyppi oli käsitteen "beat" taustalla, mutta Kerouac sitä taisi viljellä ja tehdä tunnetuksi.

Ai niin, ilmeisesti myös Ken Kesey (Yksi lensi yli käenpesän) oli myös jotenkin tekemisissä beatien kanssa.

• scarabaeus

Kiitos!
      Olen lukenut varmaankin suurimman osan beat-kirjallisuutta, mutta tuosta
      sarjakuvasta
      en ollut tietoinen, ja nyt kun olen, niin täytyypä hunkkia se.
      Joo.

• austerism1

Jos sarjakuvat uppoavat, niin suosittelen muitakin Harvey Pekarin (kirjoittaja) sarjiksia - tuo Beat-sarjis on siis Harveyn kirjoittama. Ja Pekarista kertova leffa American Splendor (http://www.imdb.com/title/tt0305206/) on mainio indiepätkä (pääosassa Paul Giamatti) - ainakin minä tykkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7765
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1975
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1643
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1016
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      909
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe