Maalaaminen raskausaikana

Hansu

Onko kellään tietoa sisätiloissa maalaamisen haitoista raskausaikana? esim. onko maalin höyryt jotenkin sikiölle vaarallisia?

3

6009

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Yleensä sisätiloissa käytetään vesiliukoisia lateksimaaleja ja ne eivät ole niin pahoja kuin nämä liuotinpohjaiset alkydimaalit. Pitää huolen että on tosi hyvä tuuletus ja pitää taukoja.

Eihän ne höyryt terveellisiä ole. Itse olen työskennelly Tikkurilan maalilinjalla (just näitä maalipurkkeja täyttäny) niin siellä kyllä raskaana olevat laitettiin toisiin tehtäviin (eri asiahan se on olla linjalla töissä kuin tehdä remonttia). Samoin kun opiskelin maalariksi niin silloin yksi oppilas oli raskaana niin hänen maalaamisia rajoitettiin, mutta kyllä hän jonkin verran maalaili.

• ...

Yleensä sisätiloissa käytetään vesiliukoisia lateksimaaleja ja ne eivät ole niin pahoja kuin nämä liuotinpohjaiset alkydimaalit. Pitää huolen että on tosi hyvä tuuletus ja pitää taukoja.

Eihän ne höyryt terveellisiä ole. Itse olen työskennelly Tikkurilan maalilinjalla (just näitä maalipurkkeja täyttäny) niin siellä kyllä raskaana olevat laitettiin toisiin tehtäviin (eri asiahan se on olla linjalla töissä kuin tehdä remonttia). Samoin kun opiskelin maalariksi niin silloin yksi oppilas oli raskaana niin hänen maalaamisia rajoitettiin, mutta kyllä hän jonkin verran maalaili.

(yhteys taas pätkii, niin sorry jos tulee sama juttu useampaan kertaan :) )

• tietysti

Viestistäsi ei oikein käynyt ilmi minkälaista maalaamista tarkoitat, sisätilan maalaamista (esim. seinä) tai ehkäpä maalailet tauluja?

Normaalit säännöt noissakin pätevät eli altistus on pidettävä riittävän pienenä vaarallisten aineiden osalta. Äitiysoppaissa on esimerkkejä mitä pitää välttää, esim. liuottimia tms kemikaaleja yleisestikin.

Altistusta voi saada esim. hengitysteitse (maalaus ruiskulla tai höyrystyvät komponentit) tai ihokosketuksena, jos läträilee paljon noiden kanssa. Lisäksi erilaiset hiomajäänteet voivat olla ongelma hengitettynä.

Turvallisena nyrkkisääntönä varmaan toimii se, ettei hengitä mitään komponentteja (liuotinhöyryt, ruiskutettu hiukkanen ilmassa, hionnasta tuleva pöly). Ihokosketuksessa on syytä välttää lähinnä ihon läpi imeytyviä aineita (esim. liuottimet) sekä raskasmetalleja.

Jossain tapauksissa suojaimet voivat auttaa näiden vaarojen torjunnassa. Esimerkiksi suljetussa tilassa voi välttää liuottimien hengittämistä suojaimin, kotioloissa liuotinhuurua taas kulkeutuu yleensä muihinkin huoneisiin. Tällöin suojaus itse maalaustilassa ei tietysti riitä.

Itse uskaltaisin vetää lateksia seinään tai maalata taulun akryyli-, vesiväri ja guassimaalein (tietyin poikkeuksin). Öljyväritöihin tai liuotinmaalien käyttöön en taas ryhtyisi ainakaan ilman suojaimia (höyrystyvät liuottimet).

Kaikki ruiskulla tapahtuva olisi niiden listalla mitä varoisin (myös spray-purkit). Näissä hengitetään dispersiota suoraan ilmasta, joten myös pigmentin pitää olla turvallinen. Etenkin taidepuolella voi olla hyvinkin vaarallisia pigmenttejä, joita tulee välttää hengittämästä myös muutoin kuin raskaana ollessaan. Hiontapöly kuuluu mielestäni tähän kategoriaan myös, jos se sisältää vaarallisia komponentteja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe