Hamsterin pissanurkka

eppu3

Meillä on ollut syrkkipoika nyt hiukan yli viikon. Aluksi en siivonnut häkkiä ollenkaan, että saa kotiutua, mutta viikon jälkeen koitin etsiä sen pissanurkkaa siivottavaksi. Mikään nurkka ei kuitenkaan vaikuta käytetyltä, eikä tuntunut käteen märältä. Hamsu herää tosi myöhään, mutta eilen olin hereillä puolilta öin kun se tuli ulos kopista ja kurkkasin koppiin: siellä oli paljon papanoita ja osa pehmustepapereista tuntui märältä. Oli myös paljon kuivaruokaa. siivosin kopin (jätin vähän vanhoja puruja ja papereita).
Kysymykseni on, onkohan hamsu pissannutkin tuonne pesäkoppiin (on muovinen häkin mukana tullut ja melko pieni. Tarkoitus on vaihtaa isompaan kun hamsu kasvaa). Vai miten löydän pissanurkan? Ei kai tuon kokoinen eläin niin paljon pissaa, että purut olisivat kauaa märkiä? Ei ainakaan vielä pahasti haise häkki eli hajun perusteella en löydä. Laitoin hamsulle vessan ja sinne kopista papanoita ja pari kosteaa paperisuikaletta, mutta en minä vaan tiedä onko se sinne pissannut yöllä???
En ole oikein ollenkaan hereillä samaan aikaan kuin hamsu, joskus näen kun se herää, tosi myöhään, enkä siis mitenkään voi pitkään seurata sen touhuja.

9

1393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiksukka

      Hei vain! Minulla on 2 hamsteria (talvikoita tosin), jotka pissivät taloonsa. Eli sellainen on siis mahdollista :D Minulla on aina hamsterin purujen alla paperia (ei värjättyä, tai painomustetta yms.) hänkin pohjan suojana. Tällaisessa paperissa näkyy selkeästi ns. kuivunut lätäkkö mihin hamsteri on pissinyt.

      Neuvoisin sinulle ehkä laittamaan juuri jonkin värjäämättömän, musteettoman, paperin häkin pohjalle. Siitä sitten 2-3 päåivän päästä erottuu mihin hamsteri on pissinyt. Leikkaa ne kohdat paperistat ja laita ne hamsterin wc-laatikkoon.

      Tämä neuvo voi kuulostaa omituiselta, mutta olen näin opettanut 4 käyttämään wc-astiaa :D

    • 9 plus 14

      Alottajalle suosittelen todellakin, niin pian kuin mahdollista, vaihtamaan muovisen pesämökin toisenlaiseen, joko pahvinen- tai puinen mökki ilman pohjaa. Pohjaton on hyvä koska hamsteri saa itse möyhiä vessapaperista ja puruista mieluisen kolon.

      Kaikki nuo muoviset dunien mukana tulevat mökit ovat ihan liian pieniä varsinkin syyrialaisille ja muovi ei hengitä yhtään.

      Ja mahdollista on että hamsteri pissaa pesämökkiin. Mutta hyvä kun yrität opettaa se vessaan, ettei pesää tarvitse mennä sotkemaan päivittäin jotta voi pissan putsata.

    • eppu3

      Kiitos kovasti neuvoista.
      Kokeilen tuota paperikonstia. Tarkoitat varmaan jotain piirustuspaperin kaltaista, eikä siis talouspaperia? Talouspaperia minulla on siellä kuivikkeina.

      Mokki vaikuttaa tosiaan pieneltä ainakin aikuiselle syrkille, nyt vielä poika mahtuu hyvin, mutta hankin isomman, puisen ja pohjattoman mahd. pian. Ostin häkin kaverilta, joka oli pitänyt omia hamsujaan ihan tässä mökissä, mutta luin jo monesta paikasta, että tämä on liian pieni ja muutenkin huono, kun ei hengitä. Siksi juuri ajattelin, että ehkä mökissä on kosteaa vain siksi että hamsu on ollut siellä, enkä ole varma onko se pissannut. Mutta en tosiaan muutakaan pissapaikkaa ole löytänyt.
      Kai minun on nyt tuota mökkiä koitettava siivota useammin niin kauan kun siellä on pissaa, mutta pakko minun on sitten herättää hamsuparka illalla, en millään jaksa aina odottaa yli puolenyön että pääsen siivoamaan. =(

      • Kiksukka

        Juu tarkoitan sellaista perus tulostuspaperia tai itse käytän kyllä jotakin rusertavaa paperia, mutta kuitenkin :D


    • 8 plus 8

      Hamsteri on vasta tullut teille ja menee aikansa ennen kuin kotiutuu, alussa nukkuvat usein paljon. Hamsteriahan kannattaa opettaa hellävaraisesti heräämään aikaisemmin jos tuntuu että se jatkossakin herää liian myöhään, eli aina päivittäin hieman aikaistaa heräämistä, joka päivä vaikka vartilla kunnes kokee että aika on hyvä, hamsteri on kuitenkin ns. iltahämärä/yöeläin, eli ennen ilta 19-20 en suosittele herättelemään. Ehkä juokin vielä vähemmän jos nukkuu paljon ja pissaakin siten vähemmän, kunhan alkujännitys on vähentynyt.

      Hellästi puruja rapistelemalla, ruokaa tarjoamalla tms. voi kokeilla herätellä hellästi aina vähän aikaisemmin. :) Esim. pieni määrä tuoksuvaa, ihan vähän lämmitettyä pilttiä toimi ainakin omilla hamstereilla hyvänä houkuttimena jos en jaksanut odottaa puoleen yöhön että heräsivät jaloittelemaan. :)

      Itselläkin on hamsterilla tuommoinen vanha jostakin elintarvikkeesta jäänyt pahviloota mökkinä jossa vielä pieniä reikiä tehty jotta ilma kiertää varmasti hyvin ja on siis pohjaton.

    • eppu3

      Paperimenetelmää kokeiltu kahdella paperilla ja hiukan tappioasemissa vielä olen.
      Leikkasin aluspaperista märät kohdat ja laitoin ne sekä märän tuntuiset pesämateriaalit vessaan. Yön aikana kaikki paperit on kannettu takaisin pesään. Vessaan ei ole vahingossakaan puserrettu pisaraakaan.
      No, jatketaan yrittämistä. Ihan joka ilta en viitsi mennä pesää sorkkimaan.

      Kun menin illalla ruuan kanssa puruja rapistelemaan, niin häkistä alkoi heti kuulua tuhinaa ja ovesta pilkisti paperisuikaleiden välistä pelkkä nenä, joka heilui ja tuhisi. Maailman söötein näky. =)

    • Tiitsan

      Minäkin olen kokeillut tuota paperia konstia. Ihan hyvä keino, mutta tällä hetkellä minulla on 4 hamsteria, joista 3 osaa käyttää wc-astiaa ja yksi mokoma kantaa wc-astiastaan ne pissaiset paperinpalat pesäänsä..

      Eli kaikki eivät välttämättä ainakaan noin opi :DD

    • UteliasUlikukka

      Miten iso se häkki on? :D mitä virikkeitä siellä on? Mitä siemenseosta annat? entä tuoreruokaa?

      Sori kysely, olen vain utelias.. :)

    • Anonyymi

      Srry oon myöhässä, muuten oisin vastannut jotain järkevää ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5105
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3207
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1800
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1345
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe