takan lämpeäminen

eiummarra

Mistä johtuu että takka lämpeää vasta sitten kun pelti on laitettu kiinni?

Eli pinta ei lämpeä jos takassa jatketaan polttoa.

3

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Parhain luonnokivi

      Lämpö johtuu hitaasti lustojen suuntaan.Sitä tämä paras aine takaan vuolukivi tekee.

    • Pintalämpö

      Varmasti se pinta jossain vaiheessa alkaa lämmetä jos polttoa jatketaan, ei semmoista uunia olekaan missä ei pinta lämpene. Joissakin uuneissa ne pinnat lämpenee hitaammin ja luovuttavat lämmön hitaammin.

    • minävaantaas

      turha polttaa liikaa puuta kerrallaan, kaikissa takoissa on ominaislämpöteho, jonka saavuttamiseksi tarvitaan tietty määrä polttoainetta eli puuta.
      vain testaamalla löytyy omaan takkaan se sopivin puumäärä, jolla takka pysyy riittävän kauan kuumana ja lämmittää, tai toisinpäin näillä nollakeleillä, riittävän vähän puuta jottei sisälämpö nouse kolmeenkymmeneen...sanoisin että 4kg kerrallaan, sitä sitten ylös/alas seuraavina päivinä ja tiedät viikon kahden päästä paljonko on tarpeeksi. pellin suljettua lämpöhäviö piippuun tippuu suunnilleen 95% ja pellin läpi vuotanee se 5% pitää lopun piipun kuivana. tämä lämpö joka on varastoitunut sisempiin tulitiiliin, alkaa säteillä uloimpiin kerroksiin lämmittäen takan vaippakerrosta ja samalla talon runkoa jne..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      136
      2273
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      389
      1806
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      29
      1800
    4. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1240
    5. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      119
      1119
    6. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      101
      1099
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1043
    8. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      125
      1034
    9. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      967
    10. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      898
    Aihe