Hei !
Mulla on jännitysvatsa. "Sain" sen siskoltani, joka kertoi miten hänellä se on (ajatusmaailma siis mahan suhteen ja näin) niin oon täs pari-kolme-neljä vuotta alkanu ajatella samallalailla eli jännittämään mahan toimintaa, ja nyt mullakin on tämä. Pahinta tässä on se, että saan kauppareissunkin jännittäväksi, koska mietin että miten se maha mahtaa toimia sielä, varsinkin jos oon esim. kavereiden kanssa jotka ei tästä vaivasta tiedä, niin on vähän noloa ravata vessassa :/ Vanhemmat, sisko ja poikaystävä tietää tästä vaivasta, joten heidän kanssaan voin olla suht.koht normaalisti useissa tilanteissa.
Jos lähden ulos, jonnekkin tapahtumaan tai vain syömään ravintolaankin, pakko ottaa imodiumia. Yhdessä vaiheessa söin sitä järkyttävät määrät, paketti saattoi kulua viikossa ! Ulkomaanmatkan jälkeen alkaneen vaikeamman ripuloinnin seurauksena kävin lääkärissä, ja sain semmoista lääkettä kuin agiocur, jota söin kuurina noin 2-3 viikkoa. Sinä aikana maha toimi oikein hyvin. Jännää, miten toisille itsestäänselvyys (normaali maha ja uloste), on toisille kuin unelmien täyttymys. Anyway, tämän kuurin jälkeen maha alkoi taas toimia miten sattuu, joten kävin ostamassa ttä agiocuria lisää. Nykyään maha toimii lähes hyvin, lukuunottamatta joitain aamuja kuten tämä, jolloin maha sekaisin heti herättyä (kohta pitäs lähteä kouluunki). Onko muilla kokemuksia tai vinkkejä miten lopettaa naurettavien jokapäiväisten asioiden jännittäminen ? Laittaa oikeen suututtamaan kun ajatusmaailma on tällainen.
Jännitysvatsa
11
7707
Vastaukset
- girgore
Sinun vaivaasi taitaa olla ihan nimikin ja se on ärtynyt suoli. Juuri samanlaisia oireita ja siihen liittyy erittäin suurena osana myös tuo jännittäminen ja stressaaminen erilasista tilanteista joka taas aiheuttaa vatsavaivoja. Tietysti voi olla kyse pelkästä jännityksestä mutta jos vatsavaivoja esiintyy myös tilanteissa jossa ei ole mitään pelättävää, esim ruokailun jälkeen voi sinulla olla hyvinkin tämä oireryhmä. Ruokavaliosta on paljon apua, samoin erilaiset rentouttavat harjoitukset, kuten jooga ja meditaatio voivat auttaa. Itse popsin luontaistuotepuolelta rennoksinia ja se on auttanut minua rentoutumaan monissa jännittävissä tilanteissa. :)
- jännitysmasu
Heippa! Itse olen kärsinyt jännitysvatsasta yläasteelta lähtien, eli nyt noin 8 vuotta. Siihen ei ole lääkettä, mutta voit opetella elämään sen kanssa. Rentoutuminen ja stressittömyys ovat tärkeitä. Syö vatsaystävällistä ruokaa (eli ei kaalia, papuja tai muuta turhia suolistokaasuja aiheuttavaa) ja juo runsaasti (n. pari litraa) vettä päivän aikana. Liikunta on hyväksi.
Itselläni jännitysvatsa oli lukiossa niin kova ongelma että keskeytin välillä kursseja, ja melkein jätin kirjoittamatta ylioppilaaksi. Hiljaisessa tilassa istuminen oli pahinta. Nykyään ongelmaa ei juuri ole, mutta jännittävissä tilanteissa vatsaa vääntää.
Suosittelen lainaamaan kirjastosta kirjan nimeltä Älä huoli :) Netistä kannattaa myös googlata jännitysvatsasta, löydät paljon tietoa ja muiden kokemuksia. Kyseessä on myös erittäin yleinen vaiva, joten et ole tosiaankaan yksin! - -notFun-
Sama vaiva mulla ollut noin 10vuotta. Ihan viime aikoina olen vasta saanut sitä aisoihin ja resepti on tämä: aamulla ei mitään ruokaa (ajan töihin puolisen tuntia). Töissä heti banaani tms HITAASTI syötynä. Kahvitauolla rahkaa jossa voi olla vaik ananasta, mutta ei siis jogurtit käy mulle. Ruokatunnilla omat eväät, kotona tehtyä kotiruokaa (ei lisäaineita, ei liikaa mausteita) ja kupillinen salaattia, ei juomista kun vedenkin nauttimisesta ruuan kera menee maha sekasin.
Lääkkeinä mulla on Agiocur tarvittaessa, Imodium melkein päivittäin sekä Opamox erityisen jännittäviin tilanteisiin. Vähän sokeria, ei Xylitolia. Makeaa voin syödä iltapäivällä, ei aamuisin.
Juuri oltiin reissussa, ajetiin 10 tuntia suuntaansa. Ja ihan oman perheen kesken, mutta mulla oli eväänä sämpylöitä juustolla ja kinkulla. Muu perhe veti mennentullen hampurilaisateriat kokiksilla, itse uskaltauduin muutaman ranskalaisen ottamaan. Olen sen jo sisäistänyt, että ihan sama ketä autossa on, niin tietyt asiat mun pitää huomioida, vaikka menisin mieheni kanssa kahdestaan jonnekin, niin se ei ole sen rennompaa.
Ehkä tärkeintä on se, että käytät jotain tuotetta (Agiocur) joka päivä ja sitten Imodiumia tarvittaessa. Hae lääkäriltä Opamox-resepti, se rauhottaa mieltäsi.
Mulla meinaa välillä tulla ihan paniikkikhtaus (sehän tästä puuttuiskin) jos olen autossa ja vaikka ruuhkaa, eikä auto pääse liikkumaan! Se nimittäin ei naurata, jos vaikka moottoritiellä olet ruuhkassa ja maha ihan sekaisin. Motarille kun ei saa jäädä tien sivuun, että pääsis puskaan sontimaan. Onneks asun rauhallisemmassa paikassa, mutta matkustelen paljon.
Myös se, että yritä keskittyä johonkin asiaan, voi auttaa. Mietit kaikkea muuta, ihana ilma, kesä tulee, tai töissä on tylsää tai opiskeluissa on hankalaa tms, pääasia että saisit ajatuksesi jonnekin muualle.
Vaiva on hirveä. Syömättäkään ei voi olla. Kerran pidin viikon mehupaaston, kun tiesin että joudun työkaverin kanssa päivän reissulle. No, eipähän tullu hätä sillon motarin ruuhkissa, mutta mietin et jos olis lähtö tullu yllättäen, enkä olis voinu valmistautua, kamala tilanne!
Tsemppiä meille!- 19+5
Tosta imodiumista, jos otat melkein päivittäin nii eikö sen vaikutus heikkene ? Ja toi opamox nii siis se rauhottaa mieltä vai ? Otetaaks sitä päivittäin ? Ja antaako lääkäri sen niillä perustein että on jännitysvatsa ? Koska oon kerran maininnu siitä just ton ulkomaanmatkan lääkärikäynnin yhteydessä, ku se kysy jos on ollu voimakasta ripulointia aikasemmin, ja sanoin että ei muuten ku jos jännitän jotain.
Joo, aika usein yritän hengitellä syvään ja miettiä muita asioita, mut tuntuu silti vähän siltä että maha jännittäis itekseen, tai jos vähän realistisemmin nii et jossain alitajunnassa mietin kumminkin sitä asiaa :/ mielenrauhan saa vaan jos ottaa sen imodiumin. Eniten se kyllä harmittaa miten nuorempana saatto olla kuinka jännittäviä tilanteita tahansa mutta ei silti jännittäny vatsallaan, ja sit et ajatusmaailma voi vaikuttaa noin voimakkaasti :/
- jännitysmasu
Hei ihan oikeasti ei kannata tyytyä lääkkeiden käyttöön. Niiltä voi etsiä helpotusta, jos ne antavat vaikka varmemman olon. Mutta ne lääkkeet eivät poista syytä, vaan hoitavat oireita. Syy on psyykkeessä. Ihan yhtälailla kuten olet saanut psyykkisesti nämä itsellesi aiheutettua, saat kehosi taas rentoutumaan sitä käyttämällä. Tulee vain etsiä keinot!
Ja jos vatsan toimintaa ei voi mitenkään kontrolloida ja täytyy olla tämän takia syömättä pitkiä aikoja - se ei ole normaalia! Silloin kyseessä on joku toiminnallinen häiriö.
Kyllä siellä motarillakin voi pysähtyä, jos on pakko. Pitäisikö muka kakata autoon sitten? :D Itse kuljen tosiaan julkisilla, ja usein tukalan olon sattuessa ajattelen, että jään sitten kulkuvälineestä pois ja käyn pissalla/kakalla puskassa jos on ihan pakko.- 19+5
Mitä voisit ehdottaa ? Meditaatio ja joogaa on jo ehdotettu, kuulostaa vaan jotenkin kaukaiselta ajatukselta. Meditaatiotahan voi kotona harrastaa, mut toi joogaki jos kurssille pitäs mennä nii seki pistäs jo jännittämään :o
- jännitysmasu
19+5 kirjoitti:
Mitä voisit ehdottaa ? Meditaatio ja joogaa on jo ehdotettu, kuulostaa vaan jotenkin kaukaiselta ajatukselta. Meditaatiotahan voi kotona harrastaa, mut toi joogaki jos kurssille pitäs mennä nii seki pistäs jo jännittämään :o
Mitä jos opettelisit rauhottumaan ihan vaan kotona? Kuuntele rauhoittavaa musiikkia ja makaa vaikka sängyllä. Kävele luonnossa, lenkkeile, tee jotain rentouttavaa. Liikunta rentouttaa ! Harjottele ihmisten ilmoilla käymistä ja tulet huomaamaan ettei mitään pelkäämääsi tapahdu :) Ja edelleen, lainaa se Älä huoli -kirja!
Mulle itelleni ei meditaatio tai jooga toimisi, sillä tykkään toiminnasta. Harrastankin juoksua. :)
- wrerewrewrew
Itselläni vastaava ongelma ja taltutin kyseisen vaivan jo kerran muutamaksi vuodeksi. Ongelmaa tuntuu ilmenevän minulle kun olen yhden elämänvaiheen päässä ja siirtymässä seuraavaan, joka on vielä epäselvä. Eli ongelma oli lukion loppuvaiheilla ja kun pääsin opiskelemaan niin ongelma poistui. Nyt kun olen valmistumassa ja etsin työpaikkaa niin ongelma on taas alkanut. Todella vaikea käydä tenteissä kun ei tiedä joutuuko vatsan takia lähteä tentistä pois kesken kaiken. Tämä on siirtynyt myös esimerkiksi autossa istumiseen, jossa jännitän vatsani toimintaa jos autossa on vähänkin tuntemattomampia ihmisiä.Tyttöystävän ja parhaan kaverin kanssa sekä vanhempieni kanssa homma onnistuu ihan hyvin ainakin yleisesti ottaen.
Mitään varsinaista keinoa en ole löytänyt ongelman torjumiseen. Paras keino on kuitenkin tekeminen, koska jos kiinnitän huomioni johonkin muuhun asiaan niin ongelma poistuu. Se on vain yllättävän vaikeaa kun ajatus vatsasta puskee päälle. Ongelmallisia tilanteita on tällöin luonnollisesti ne, jolloin ei voi päästä vessaan ja pitää istua vain paikoillaan. Jos voin vapaasti liikkua niin ongelmaa ei juurikaan ilmene vaikka vessaa ei olisikaan lähistöllä.
Luotan siihen, että kun elämäni taas alkaa vakiintumaan niin vaiva poistuu, mutta onhan tällaisen kanssa eläminen aikamoista tuskaa. Itselleni tämän on tartuttanut varmaankin äitini, jolla on ollut vatsaongelmia niin pitkään kuin muistan.- 5+19
Täällä aloittaja kirjoittelee taas, löytyi vanha keskustelu :)
Juu eli itse pystyn jos oon kuskina aikalailla rentoutumaan, mutta välillä jos oon matkustajana saatan ruveta miettimään vatsaa. Nimenomaan se kun keskityn ajamiseen auttaa :) Julkisissa saatan myös nukkua, jos tulee pakottava vessahätä, itse ainakin pystyn rentoutumaan parhaiten näin. Kohta pitäisi lähteä asioille kaupunkiin, ja vaikka tämä kyseinen käynti onkin itseni parhaaksi eikä mitenkään jännä, niin vatsa reagoi, kun pääkään ei nyt suostu päästämään ajatusta vatsasta pois!
Siis ihan terveyskeskuksessakin odottaminen saa vatsan sekaisin! Mietin hirveästi miten muut reagoi jos joudun vessassa ravaamaan, puhumattakaan konsertista joka mahdollisesti vessasta kuuluisi.... Tuon Agiocurin kanssa pysynyt vatsa aika hyvin kondiksessa, mutta tosiaan silloin kun jännittää kovasti, ei siitä ole oikein apua. Arkitilanteessa pysyy vatsa suht. hyvillä malleilla.
En tuota kirjaa ole vieläkään saanut lainattua! Ehkä tänään pitäisi käydä ? Liikuntaa olen nyt lisäillyt laihdutuksen yhteydessä suunnilleen jokapäiväiseksi, ja kuituakin koen syöväni ihan kiitettävästi. Sokerit jätetty kokonaan pois (mitä nyt välillä puolikkaan piltin syön). Tosin tiedostin jo kun kirjoitin aloituksen ettei kyse ole ruokailusta vaan siitä, että JÄNNITÄN naurettaviakin tilanteita. Enää ei kyllä kauppareissut niinkään jännitä, ellei vatsa ole jo valmiiksi hiukan löysä ja käveltävää pidempi matka (tai vastaavasti jos on paikassa jossa ei luontoon pääse). Tosiaan tilanteet jossa joudun odottelemaan, jännittävät. Enhän minä jos on aika varattu esim lääkäriin ja tiedän toimenpiteen olevan lyhyt niin tarvitse mitään apukeinoja mutta esim leikkaus tai iso verikoe etc niin silloin kyllä imodium on paras kaveri..
- kuplat
Itsellä on kans jännitysvatsa ja ärtynyt suoli. Viime aikoina ollut HIRVEÄSTI stressiä, mennyt yöunet, ruokahalu jne. Ja vatsan toimintakin on sen mukainen, eli ripulia ripulia, ripulia... Nyt kaiken muun lisänä olen alkanut vatsaani stressaamaan. Kierre taitaa olla valmis. Koko kuukausi ollut ongelmaa vatsan kanssa, useimmiten löysää/ripulia on ollut. Tainnut joku kerta tulla ihan normiakin, mutta vähemmissä määrin...
- jännitys
Itse kärsin myös jännitysvatsasta. Olen jännittäjätyyppiä, erityisesti esiintyminen ja matkustaminen saavat jännityksen nousemaan pilviin. Vessassa täytyy laukkoa ja pahaa oloa puskee päälle ennen esiintymistä tai lentokentälle ja matkalle lähtöä. Olen yrittänyt hankkia apua jännitykseen ja ohjeeksi olen saanut rentoutumisen. Heti kun ensimmäiset jännityksenoireet huomaa (mitä aikaisemmin sen parempi) täytyisi mieli ja keho osata rentouttaa. Mielen rentoutus toimii fyysisiin oireisiin ja samalla tavoin kehon rentoutus rentouttaa myös mieltä. Lisäksi mielikuvaharjoitukset jännittävästä tilanteesta voivat toimia. Jos esim. lääkärin tapaaminen jännittää, niin mielikuvaharjoittelun voi aloittaa tapaamisen helpoimmasta päästä, kotoa lähtemisestä, kävely/automatkasta, ilmoittautumisesta jne. Rentoutuminen ja jännityksen poistaminen on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty. Askel kerrallaan ja pikku hiljaa, ei kai siinä muu auta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?
Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi2704949Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1082523Kehu kaivattuasi
Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.1171550- 1011090
Mahtavaa, Trump pelasti lentäjän, Irania nöyryytettiin
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011917601.html Taas osoitus kuinka ylivertainen maa USA on Trumpin johdolla.3341001Keskiviikkona 8.4.2026 se tapahtuu
Nimittäin tulevana keskiviikkona 8.4.2026 Donald Trump ilmoittaa Naton pääsihteerille että Yhdysvallat eroaa Natosta. N271896Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle117866Rakastin sua niin paljon ettei löydy sanoja sille tunteenpalolle mitä silloin koin
Sellaista tunnetta ei koe kuin ehkä kerran elämässä. Tuntui, että sekoaa, että menee järjiltään. Tuntui että räjähtää si33797- 39765
IS Viikonloppu 4.-6.4.2026
Nyt on Viitamäeltä pääkuvaton ristikko. Nimimerkki happonen kehui kovasti "On kyllä laadukas pahis, iso kiitos tästä ja73740