Oudot oireet/valeraskaus?

Ihan vaan kysymys

Tässä nyt on tällainen tyyliin "idiootin kysymys", mutta voisiko kokeneempana joku kertoa, onko koiramme viimeaikaiset oireet liitettävissä valeraskauteen?

2 Vuotias seropi tyttömme koki tuossa viime vuoden loppupuolella elämänsä kolmannen juoksun. Nyt aivan pari päivää sitten alkoivat kummalliset oireet, joiden kaltaisia ennen ei ole ollut. Ensin se meni apaattiseksi, ei koskenutkaan ruokaansa, törkkii kulhoa vain nenällään poispäin. Sitten se ei enää oikein juonutkaan paljoa, muuta kuin silloin tällöin vähän hörppi pahimpaan tarpeeseensa. Ei leiki, ei pelleile, niinkuin normisti. Se on hirmuisen leikkisä aina muuten. Nyt ei kiinnosta pallokaan.
Koira alkoi tuossa toissa yönä myös nieleskellä ja maiskutella, kuin sitä yököttäisi (voisi pahoin), se toistui sitten yöllä myöhemmin vielä, mutta ei oksentanut. Muuten vatsa toimii, kakka tulee aina ja sitä rataa.
Aamulla sitten huomasin, että sen nisät ovat ihan turvonneet ja niistä tihkuu maitoa.

Ymmärrän kyllä, että nisien turvotus, hoivaviettikin ovat normaaleja valeraskaudessa, mutta pahoinvointi? Tuollainen apaattinen ilme naamalla? Syömättömyys? Nuorimman tyttäremme hän on ilmeisesti valinnut "leikkilapsekseen", on koko ajan siellä lähellä kellallaan ja sukii tytön tukkaa hampaillaan :S

Tuntuu aika rankalta, jos tämä on tätä aina juoksujen jälkeen :/ Taidanpa varata aikaa leikkaukseen kunhan tämä episodi menee ohitse.

7

8774

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämmösiä mietteitä

Kaikki muut oireet täsmäävät meidän koiran valeraskauteen paitsi tuo yökkiminen. Meillä on ollut nyt neljävuotiaalla nartulla yksi valeraskaus, joten tila ei välttämättä toistu joka juoksun jälkeen.

Jos tuo yökkiminen jatkuu, niin soittaisin kyllä eläinlääkärille. Voihan olla, että suolistoon on juuttunut jotakin ylimääräistä, mikä tekee koiran myös apaattiseksi ja ruokahaluttomaksi. Jonkin verran ruokaa voi mennä läpi, vaikka suolistossa olisikin jonkinasteinen tukos.

• Ihan vaan kysymys

Meidän haukulla taisi olla vain pahoinvointia hormonaalisista syistä. Kaikki masuongelmat ovat hävinneet, kun valeraskauden oireet hävisivät ja koira on taas pirteä itsensä, syö ja kakkaa massiiviset määrät, joten suolitukos on epätodennäköinen.

Aikamoinen jätemylly tämä kyllä on, nuorempana mennyt sisään sukkaa ja kenkää, kerran meni lapsen pörröisen naamiaisasun housun kokonainen punttikin (jonka oksensi viikkoa myöhemmin) emme tienneet, että se on edes sillä vatsassa, kunnes kerran oksensi koirapuistossa ruohoa syötyään. Vähänkö järkytyimme siitä ja samalla helpotuimme :S

Lueskelin tuossa valeraskaudesta ja joillakin kaiketi tulee pahoinvointia ja oksenteluakin. Kyllä se on rankkaa katsottavaa, kun koira menee ihan omituiseksi, en kyllä halua sellaista enää, en perheelle, enkä koiralle, joten olen päättänyt leikkauttaa koiran, kerran se vain kirpaisee.

• hmpesitä
    • viiia34

Kuulostaa tosiaan valeraskaudelta paitsi öklötys.

Meillä oli jatkuvasti valeraskaana mutta vinkui ulos koko ajan levoton ja teki pesää/kaivoi ulkona. Ja nisästä lopulta maitoa.

Toistuu toistumistaan eli itse kyllä leikkautin koiran ja katunut en, päinvastoin koira voi henkisesti hyvin ja me myös. :) Tasaantu stressi pentujen teosta koiralla..ja saattoi vain nauttia elämästä. Myös masentunut koira hormonien takia on surullista kun asiaa voi auttaa leikkauksella.

Eläinlääkärillä oli myös hormoneja tasaavaa lääkitystä galastop tai joku sellainen mutta vain väliaikainen apu.

• hmpesitä peesaa

Kannustan, koulutettavuus paranee jos nuorena leikkaa vanhemmalla iällä vaikutus voi näkyä 50/50 vaan säästyy ainakin synnytyskomplikaatioilta, pentueen ja emon jatkuvalta hoidolta sekä murheilta vielä pentueen luovutuksen jälkeen (8-12vkoa jopa) että huolehditaanko niistä ja missä menee.

http://www.pet-ami.fi/?page_id=149
      http://www.elainlaakariin.fi/narttukoiran-leikkaus-eli-nartun-sterilisaatio/
      http://www.purina.fi/Home/All About Dogs/Your New Pet Dog/Purina Puppies/Neutering.htm

Mukavempi olo niin uroksella kuin nartulla leikkuun jälkeen. Kannatan!

• Valeraskaana

Meillä on 1v7kk Shelttisetä jolla nyt aika vaikea valeraskaus. Juoksu alkoi Maaliskuun alussa ja nyt valeraskaus jo ainakin pari viikkoa.Nisät turvonneet joista tihkuu vähän maitoa. Syö huonosti,ei leiki ja viihtyy paljon sängyn alla ja on aggressiivinen muille koirille. On siis muuttunut kuin eri koiraksi. Mitenkä kauan tätä jatkunee? Olen ajatellut Sterilointia sopivana ajankohtana, koska ei kuitenkaan pennuteta. ja varmaan kärsii itse tilanteesta .Tämä on vasta toinen juoksu, mutta jatkoa ajatellen olisi varmaan hyvä meidän Shelttitytöllemme

• Manch

N. Kolmisen kuukautta juoksuista kestää.

Meilläkin koira valeraskauden aikana on äkänen toisille koirille ja varovainen (näyttää hampaita jos toinen vähänki tönäsee tai muuten riehuu), välillä saattaa ihan ilman syytäkin rähähdellä vastaantuleville. tosin kyllä muu leikki kiinnostaa jonkin verran (pallot ym), ehkä hiukan laiskemmin kuin normaalisti. Parina päivänä nyt ollu myös (aamu)pahoinvointia ja ruokahaluttomuutta, johtuukohan sitten hormoneista..

Toisaalta meillä ei juuri ole sitä kuuluisaa lelunhoivaamista toistaseks ollu (kolmet tai neljät juoksut takana). nisien turpoaminen ja mielialamuutokset ainoita "oireita".

Sterilointi todennäkösesti edessä kunhan nyt odotellaan sitä optimaalista leikkausajankohtaa.. osaisko joku sanoa onko jotain tiettyä "parasta hetkeä", vai riittääkö että jossain vaiheessa valeraskauden jälkeen mutta ennen seuraavia juoksuja?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5299
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3460
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2870
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      58
      2686
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      173
      2365
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      25
      2157
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1899
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1865
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1401
    Aihe