Mökki pitkästä tavarasta pilareille, mikä palkin koko yleensä ?

tuumailijaaa

Tuumailen 50m2 1-krs kesämökin tekoa pitkästä tavarasta pilaritolppien päälle.

Minkälaisilla väleillä pilaritolpat yleensä laitetaan ja minkä kokoinen palkki laitetaan ensin ennenkuin lähdetään pystyrunkoa tekemään ?

Runko voisi olla vaikka yksrunko 150mm tuulensuojalevy 25mm.

32

8144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pakollinennimi

      katso rakennepiirustuksista

    • mek

      Koolingin jako on aina 600mm koolingin keskelta keskelle koska kaikki valmiit ikkunat mitä ostat rautakaupasta on näillä jaoilla niin hyvä tulee. Jos eristevara on 150 mm niin eristetta on laitetava 170mm. Eli mökin koko 7*7 niin pilateita tarvitsee 6 kpla eli nurkkiin ja keskelle mutta voit laitta 8kpl . 2-4 metriä vopiva etäisyys pilareille. Ei tälläisisa itse tehdyille mökeille paljon rakennekuvia ole että silleen. Piirustukset pitäsi jonkinmoiset olla kun rakennuslupaa hakee ja Rakennustekniikan käsikirjasta läytyy tietoa minkalaisen pilarit pitää olla.

    • tuumastatoimeen
    • ierikka

      Pohjapiiruna on yleensä 2 kpl 50x200 kantillaan, tai 2x 50x175. toisaalta pojapiirun paksuus olisi hyvä olla sama kui tolpan eli tässä 150.

    • ite tein joo.,.

      Mun mökki on 6x7m ja harkkotolppia on 4kpl seinillä, elikkä yhteensä mökin alla niitä on 16kpl.

    • ei notku ei

      Meillä 4mx5,5m mökin alla 20 tolppaa.

      • ei notku mullakaan..

        Aha, siis oli pakko nokittaa tuohon mun 16 tolppaan. No, seuraavaan mökkiini laitan 25.


    • pitkä mökki

      6,6 x 11,2 m, 32 tolppaa. Tolppamäärä riippuu täysin kantavien rakenteiden mitoituksesta jotka tulee olla rakennesuunnittelijan laatimia. Meillä taisi olla 75 x 300 mm pitkiä pohjapalkkeja pituussuunnassa joiden päälle tuli lattiapalkit poikittain.

    • 13+13

      Veikkaanpa, että 500-1000€:lla joku vois miettiä nuo pilarinostojen jaot ja puiden koot. Lopputuloksena olis mökki, joka ei harmittais käyttäjäänsä koko sen elinkaarta. Ja saattaispa niistä suunnitelmista saada sen hyödyn, ettei mene aikaa omaan pähkäilyyn ja varmanpäälle pelaamiseen.

    • 12+13

      EI hyvää päivää millaisia vastauksia taas.. ikkunat on aina 600mm jakoon tehty jne..

      Missä kunnassa saa tehdä vielä 50m2 mökin ilman rakennekuvia??
      Yksi on täysin varmaa, vastaava vaaditaan varmasti ja ehkenpä kannattaisi kysyä häneltä jos ei rakennekuvia vaadita?

      Vaihtoehtoisesti rakentaa luvatta ja jos tuossa vaiheessa jo pitää kysyä neuvoa niin toivotan onnea urakkaan.

      Eikä ollut kettuilua vaan oikeasti kun teettää ne lupakuvat niin ei ne rakennekuvat maksa kuin muutaman satasen, jotkut laittaa julmaa kertopuuta yms. ja toiset tekee aivan liian heppoisasti, ihan sama tehkää miten huvittaa.

      • tuumailijaa...

        kiitos viesteistä, olen aloittaja. Tuumailen siis tällä hetkellä mökin tekoa ja tämä tuumailu siis tarkoittaa että tutkin eri vaihtoehtoja ja teen kustannuslaskelmia. Alan opuksista joita minulla on ei tullut suoraa esimerkkiä vastaan noitten pohjapiirujen koosta pilaritolppien kanssa vaan kaikki esimerkit on tehty normaalin harkkosokkelin päältä, joten siksi hieman tarkentavia kysymyksiä. Enivei nyt voin jatkaa kustannuslaskelmia, kiitos yhden vastauksen.

        Ja tottakai lupakuvat, rakennekuvat, vastaava yms kuuluvat jo kustannuslaskelmaani. Olen rakentanut ja yhden hirsimökin ta harkkotalon joten tiedän mitä rakentamis prosessiin vaaditaan niin pikkukunnassa kuin pääkaupunkiseudulla.


      • kikkaviis
        tuumailijaa... kirjoitti:

        kiitos viesteistä, olen aloittaja. Tuumailen siis tällä hetkellä mökin tekoa ja tämä tuumailu siis tarkoittaa että tutkin eri vaihtoehtoja ja teen kustannuslaskelmia. Alan opuksista joita minulla on ei tullut suoraa esimerkkiä vastaan noitten pohjapiirujen koosta pilaritolppien kanssa vaan kaikki esimerkit on tehty normaalin harkkosokkelin päältä, joten siksi hieman tarkentavia kysymyksiä. Enivei nyt voin jatkaa kustannuslaskelmia, kiitos yhden vastauksen.

        Ja tottakai lupakuvat, rakennekuvat, vastaava yms kuuluvat jo kustannuslaskelmaani. Olen rakentanut ja yhden hirsimökin ta harkkotalon joten tiedän mitä rakentamis prosessiin vaaditaan niin pikkukunnassa kuin pääkaupunkiseudulla.

        Aloittajalle. Onko sulla kokemusta aiemmista projekteista?

        Kannatta miettiä tarkkaan. Jos on kokemusta rakennusjutuista, niin tuo aiemmin esitetty Rakenna Mökki on todella hyvä ehdotus. Muutoin suosittelen kyllä miettimään näitä valmismökkejä ja "kevythirsi"-mökkejä.

        Meillä on kokemusta yhdestä aiemmasta mökkiprojektista, 19cm pyöröhirsi. Ei ollut oma, mutta läheinen. Ja tietysti siis muuta raksakokemusta on kertynyt, omakotitalo ja niin edelleen. Sitten haluttiin oma mökki, mutta rahat vähissä. Joten ostettiin mökkipaikka, missä on pienehkö saunamökki valmiina ja nyt kaveriksi tehtiin 30 neliöinen parvellinen mökki. Tämä parvimökki on valmistuotantoa, paperit sun muut ohjeet yms tuli valmiina ja saatiin kasaan täysin omin voimin. Ja paljonko maksoi? Keittiöineen, kalusteineen, perustuksineen päivineen alle 15000€. Tosin tämä saatiin 2-laatuisena 40% alennuksella. Mutta parvella keskikorkeus on alle 160cm, joten ei vaikuta rakennuslupaan.

        Nyt jos mulla olisi vaikkapa 30000€ laittaa mökkiin, ottaisin valmiin paketin, jossa tulee kaikki, mukaanlukien palahuopa ja oven lukko ja sitä rataa.

        Tässä parvimökissä ei siis ole saunaa, mutta keittiö on. Yksi "makuuhuone" on myös.


    • teeihanite.,.

      Sen helpompaa hommaa kun rakentaa puurunkoinen kesämökki suunnitteluineen ja itse rakentamisineen on vaikea keksiä. Ainoa vaikeus on pesutilan lattian suunnittelu niin että yhtään vettä/kosteutta ei jää lattialle/rakenteisiin saunomisen jälkeen, vaan kaikki menee putkea pitkin likakaivoon. Myös kattotuolit kannattaa tehdä itse, suoraan katolle koottuna kasausjigiä ja naulauslevyjä käyttäen.

      • 3399

        Eikös niissä kattotuoleissa pidä olla leimat että on hyväksyttyjä tai omatekoisista pitää olla lujuuslaskelmat. Rakennustarkastaja tuskin hyväksyy omatekemiä kattotuoleja.


      • Vasaraa käteen
        3399 kirjoitti:

        Eikös niissä kattotuoleissa pidä olla leimat että on hyväksyttyjä tai omatekoisista pitää olla lujuuslaskelmat. Rakennustarkastaja tuskin hyväksyy omatekemiä kattotuoleja.

        Kattotuolit piirrustusten mukaan tietenkin eihän niitä osaa arviolta rakentaa. Raakalankku käy hyvin rakennusmateriaaliksi tai mitä sit insinööri laskee sahatavaran kooksi. Hyväksymisessä ei ole mitään ongelmaa jos on piirustukset ja niiden mukaan tehty.


      • 1119
        Vasaraa käteen kirjoitti:

        Kattotuolit piirrustusten mukaan tietenkin eihän niitä osaa arviolta rakentaa. Raakalankku käy hyvin rakennusmateriaaliksi tai mitä sit insinööri laskee sahatavaran kooksi. Hyväksymisessä ei ole mitään ongelmaa jos on piirustukset ja niiden mukaan tehty.

        Omavalmisteiset kattoristikot pitää hyväksyttää piirustuksineen ja lujuuslaskelmineen rakennusvalvonnassa, kannattaakohan kun valmiit NR ristikot on melko edullisia.


      • Vasara käteen
        1119 kirjoitti:

        Omavalmisteiset kattoristikot pitää hyväksyttää piirustuksineen ja lujuuslaskelmineen rakennusvalvonnassa, kannattaakohan kun valmiit NR ristikot on melko edullisia.

        Eihän rakennuslupaa tietenkään anneta ilman piirustuksia. Lopputarkastuksessa katsoo mestari mitä viitsii.
        Ihme höpinää aina jostain leimatusta sahatavarasta ei sellaista vaatimusta rakentamisessa ole sahatavarassa milloinkaan.


      • Vasaralla sormeen
        Vasara käteen kirjoitti:

        Eihän rakennuslupaa tietenkään anneta ilman piirustuksia. Lopputarkastuksessa katsoo mestari mitä viitsii.
        Ihme höpinää aina jostain leimatusta sahatavarasta ei sellaista vaatimusta rakentamisessa ole sahatavarassa milloinkaan.

        Mutta kun ne kattoristikot katsotaan jo rakennekatselmuksessa ja kyllä ne lailliset pitää olla, eli hyväksytyt.
        Eipä noita enää loppukatselmuksessa pystyisikään tarkastamaan.


      • EU-on iloinen asia
        Vasara käteen kirjoitti:

        Eihän rakennuslupaa tietenkään anneta ilman piirustuksia. Lopputarkastuksessa katsoo mestari mitä viitsii.
        Ihme höpinää aina jostain leimatusta sahatavarasta ei sellaista vaatimusta rakentamisessa ole sahatavarassa milloinkaan.

        EU vaattii ja monen "kenttäsahurin" loppu kuten asiaa on uutisoitu , ei pelkkää höpinää jos vähänkin viitsii edes sillä KVG,llä asiaa tutkia.

        Vai ei ole sahatavaralle vaatimuksia :)


      • Vasara käteen
        Vasaralla sormeen kirjoitti:

        Mutta kun ne kattoristikot katsotaan jo rakennekatselmuksessa ja kyllä ne lailliset pitää olla, eli hyväksytyt.
        Eipä noita enää loppukatselmuksessa pystyisikään tarkastamaan.

        Lopputarkastuksessa kyllä hyvin voi katsoa mitä välitarkastuksissa on tarkastettu. Kattotuolithan tietenkin hyväksytään kuin ne piirustusten mukaan tehdään.


      • Lurjuslajittelija
        EU-on iloinen asia kirjoitti:

        EU vaattii ja monen "kenttäsahurin" loppu kuten asiaa on uutisoitu , ei pelkkää höpinää jos vähänkin viitsii edes sillä KVG,llä asiaa tutkia.

        Vai ei ole sahatavaralle vaatimuksia :)

        No, jos kenttäsahuri on käynyt viikon mittaisen lujuuslajittelukoulutuksen, niin hän voi leimata sahaamansa puut.


    • rahahan se ratkaisee

      Eikös tämä runkokin pidä olla "leimatusta" puutavarasta kyseinen juttuhan ollut jo jonkun vuoden voimassa.

      Itse ostin sovinnolla täyden puuosatoimutuksen 125 lammellihirsikehikon ei viitsi alkaa joka rimaa ostamaan ja hankkimaan (aika on rahaa myös itse pystyttäessä)

      Ja tiedoksi pitkästäkin mökki tehty ja ei niin hirveän nopeaa vaikka mainostetaan lämmin kyllä jos talvikäytöllä.

      Hirsimökkejä pari purettu ja pystytetty ja siinäkin omat juttunsa koska jätemaksut nostaa purkukehikon hinnan kuljetuskustannukset ja kivempi uutta pystyttää ei työkalut ja vaatteet sotkeudu kuten näiden vanhojen kanssa.

      Jokainen mökkihän on yksilö rakentajansa ja rakennuttajansa kompromissi eli hyvä siitä tulee vaikka minkä teet.

    • iteteinnetuolit.

      Minä tein kattotuolit itse, ja itse ne myös suunnittelin. Kunnan rakennustarkastaja KÄSKI lisäämään 2kpl ristitukia kaikkiin, ja minä lisäsin, ja sillä selvä. Mukava kaveri oli, näytti kädestä pitäen minne ne tuet laitetaan ja miten kiinni, ja sanoi vielä että sitten ne kelpaa.

    • Pave 63

      Hommaa ensi vastaavamestari, niin saat hänen nimen rakennuskuviin, piirsi ne kuka tahansa. Näin tein itse piirtämille kuville.

    • mökkiläinen

      jos tämän palstan ohjeita noudattaa niin lopputulos ei välttämättä ole hyvä.Jos ei itsellä ole kokemusta niin kannattaa käyttää ammattilaisen apua.Itse tein 40m mökin pitkästä tavarasta ilman sähkötyökaluja.sai olla ensmäinen ja viimeinen.Kyllä hirsimökki huomattavasti nopeammin valmistuu siinä tulee kehikko,ulko ja sisä seinä samalla kertaa valmiiksi.

      • Vasara käteen

        Et kai tosissas luule et kukaan Suomi 24 ohjeilla voi rakentaa ? Rakennusvirastostahan hommat alkaa.


    • ihmettelij

      Mahtaakos sulla olla tonttia mihin rakentaa

    • Pikkumökki

      Pitkästä viimevuonna ns. Saunamökki kalamökin pihaan lisärakennukseksi 25m2,mikä maks koko rantatontille sis sauna, pukuhuone ja tupa. Hintaa tuli hieman alle 15000€. Kesäkäyttöön ja satunnaisessa talvikäytössä seinissä 10cm villa runkoleijona, kaksireikänen harkkopiippu, tuvassa mörsön valurautatakka lämmönlähteenä, terassia n. 30 m2 katettu kennolevyllä. Kattotuolit valmiina maksokohan kulmarautojen ja naulojen kanssa joku 600€ joten ei kannata itse ruveta tekemään. Runko leimatusta puusta (niin halpaa leimattukkin eetä ei kannata säästää tingitty hinta1,68€ m) kyllä se vaaditaan riippuu tarkastajasta kunnan ukko ei käynyt runkovaiheessa ollenkaan mutta oma valvoja kävi, ja ihan hyvä että käy niin kaikki tietää että tehty asetusten mukaan vaikka kysymys pienestä rakennuksesta. Jos jossain ois voinut säästää ninn takan olis saanu 2000€ halvemmallakin ja toine toi valokate peruskatteen ottamalla olis säästänyt helposti 600€ ja terassi jos tekis pienemmän säästäs hyvinki 400-600 riippuu tietysti koosta ja korkeudesta. Paneleita meni niin vähän että ei jääty halvimpiin, lattia 28*140 ympäripontattu tarjouksesta 1,49€vene lakka päällä. Eli sanoisin että oikein tarkanmarkan tekijä tekis 25m2 johonkin 10000-12000€ aivan perus mökkerön.

    • jpjpjpj

      Teräsperustukset, 1/nurkka.

    • miksipohap

      Minä rakensin lautamökin noin 6-vuotta sitten. Tein betonista kivijalan jonka päälle 2 harkkoa ja keskelle soraa ja 20 cm styroksia ja finfoamia, päälle betonilaatta. Miksi se pohja pitää tehdä puusta? Kuistikin on laatoitettu ei tarvitse ikinä korjailla kuten puuta. lisäksi pesuhuone ja sauna oli hyvä tehdä ja laatoittaa betonilattian päälle.

      • mek

        Kun teet betonivalun lattiaan niin tarvitaan lattialämmitys koska lattia aina kylä ja jos mökki talvellä kylmillään niin pitää olla rossipohjainen mökki ettei mätäne ja homehdu.
        Lattiaan 2-300mm eristystä niin tarkenee ja höyrysuluksi pikipaperi jos mökki talvella kylmillään. Puuta ei hirveän usein tartte vaihtaa kun suojaa puun hyvin ja meillä mökki jo 40 vuotta niin nyt olisi ulommaille laudoille tarvetta uusia mutta maalaamallakin selviää.


    • Anonyymi

      Kannattaa tosiaan hankkia kunnon rakennepiirustuksia eikä arvuutella. Netistä löytyi ainakin www.loftmokki.com joka myy myös piirustukset. Sieltä voi myös katsoa mallia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe