KKAIP suunnitelmaan apua!!

AuttakaaPliis

Hei!

Voisiko joku auttaa tuossa Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen suunnitelmassa!??!
Kyseessä on oppimisen ja toiminnan tukeminen ja ohjaaminen.

15

3203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AuttakaaPliis

      Kasvatukseen, kehitykseen ja oppimiseen liittyvän teoreettisen tiedon hyödyntäminen
      Tutkinnon suorittaja
      • toimii yhteistyössä opettajan kanssa tukien ja ohjaten lapsen, nuoren ja aikuisen
      kasvatusta, kehitystä ja oppimista oman vastuualueensa rajoissa
      • hyödyntää työssään tietoa kasvatuksen, kehityksen ja oppimisen
      lainalaisuuksista
      • soveltaa ohjauksessaan pedagogista ja didaktista osaamista
      • hyödyntää ohjauksessa oppijalle ominaisia oppimistyylejä oppimisen tukena
      • perustelee valitsemiaan toimintatapoja ja ratkaisuja pedagogisesti.

      Vuorovaikutus ja ohjaustilanteissa toimiminen
      Tutkinnon suorittaja tukee lasta, nuorta ja aikuista
      • omalla toiminnallaan ja vuorovaikutuksellaan tavoitteelliseen oppimiseen
      erilaisissa oppimistilanteissa
      • motivoimalla oppimaan ja rohkaisemalla yrittämään parhaansa
      • kuuntelemalla ja olemalla läsnä oleva turvallinen aikuinen
      • antamalla rakentavaa ja välitöntä palautetta välittömästi oppimistilanteissa
      • auttamalla ymmärtämään opittavaa asiaa havainnollistamalla ja konkretisoimalla
      asioita käyttämällä vaihtelevia vuorovaikutuksen menetelmiä.

      Oppimista edistävän toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
      Tutkinnon suorittaja
      • ottaa omalta osaltaan vastuun oppimista edistävästä toiminnan suunnittelusta,
      toteutuksesta ja arvioinnista
      • suunnittelee ja valmistelee opetukseen ja ohjaukseen liittyvää materiaalia
      opettajan kanssa sovituilla tavoilla.


      Oppimisvaikeuksien havaitseminen, tukeminen ja ohjaaminen
      Tutkinnon suorittaja
      • hyödyntää työssään tietoa oppimisvaikeuksia ennakoivista riskitekijöistä
      kehityksen eri osa-alueilla
      • tunnistaa lapsen, nuoren ja aikuisen vahvuudet, erityiset osaamisalueet sekä
      oppimistyylit ja -tavat
      • havainnoi lapsen, nuoren ja aikuisen oppimisen vaikeuksia ja viestittää
      havainnoistaan opettajalle
      • käyttää monipuolisia oppimista tukevia menetelmiä työssään
      • kannustaa, tukee ja ohjaa oppimisessa oppijan omatoimisuutta ja itsenäisyyttä.

      Opetussuunnitelmien huomioonottaminen
      Tutkinnon suorittaja
      • ottaa työssään huomioon toimintaympäristössä käytettävän opetussuunnitelman
      tavoitteet
      • toimii ottaen huomioon tavoitteiden ja oppijoiden yksilölliset edellytykset sovitulla
      tavalla
      • tukee ja ohjaa integroituja oppilaita ja opiskelijoita
      • toimii joustavasti eri toimintaympäristöissä tilanteen, yksilön ja ryhmän
      edellyttämällä tavalla.

      Kielellisen kehityksen tukeminen
      Tutkinnon suorittaja
      • tukee tavoitteellisesti lapsen, nuoren tai aikuisen kielellistä kehitystä
      • ottaa ohjauksessaan huomioon kielellisiä kehitysviivästymiä sekä puheen
      ymmärtämisen ja tuottamisen häiriöitä
      • tukee yksilöllistä kielen oppimisprosessia eri ikävaiheissa.

      Lukemisen ja kirjoittamisen sekä matematiikan opettamisen menetelmien soveltaminen
      Tutkinnon suorittaja
      • käyttää asiamukaisesti uusia tyyppikirjaimia ja numeroita
      • soveltaa käytössä olevia lukemisen ja kirjoittamisen sekä matematiikan
      opettamisen menetelmiä tukemisessa ja ohjauksessa.

      Tietokoneen hyödyntäminen ohjaustilanteissa
      Tutkinnon suorittaja
      • hyödyntää työssä käytössään olevia harjoitus- ja tukiopetusohjelmia
      • käyttää asiantuntevasti ainakin yhtä opetusohjelmaa ohjaustilanteessa.
      Ryhmien ohjaaminen
      Tutkinnon suorittaja
      • ottaa ohjauksessa huomioon ryhmän kehityksen vaiheet sekä ryhmän sisäiset
      roolit, suhteet ja viestinnän
      • toimii itsenäisesti pienryhmäohjaustilanteissa
      • ohjaa tarvittaessa koko ryhmää itsenäisesti
      • ottaa ohjauksessa huomioon ohjattavien ikä- ja kehitystason ja toimintakyvyn
      • hyödyntää ohjauksessa ryhmän jäsenten erilaisia vahvuuksia ja ottaa huomioon
      erityistarpeita
      • ohjaa yksilöllisesti ja ryhmän tavoitteiden suuntaisesti
      • huomioi aktiivisesti keskustelun ja tunteiden merkityksen ohjaustilanteissa
      • toimii aktiivisessa vuorovaikutuksessa ryhmän kanssa
      • valitsee ikä- ja kehitystason sekä toimintakyvyn mukaiset ohjausmenetelmät ja
      ‑välineet
      • soveltaa luovan toiminnan menetelmiä ohjauksessa
      • toimii esimerkkinä ja motivoijana ryhmässä.

      • AuttakaaPliis

        Vapaan ja luovan toiminnan toteuttaminen
        Tutkinnon suorittaja
        • toimii lapsilähtöisesti
        • suunnittelee ja toteuttaa monipuolista toimintaa yhdessä lasten tai nuorten
        kanssa
        • auttaa osallistujia ilmaisemaan ja toteuttamaan omia kiinnostuksen kohteitaan
        • mahdollistaa vapaan, leikinomaisen ja luovan toiminnan
        • edistää toiminnalla osallistumisen iloa ja onnistumisen kokemuksia
        • toimii luotettavana ja turvallisena aikuisena ja toiminnan ohjaajana
        • kunnioittaa yksilön itsenäistä toimintaa, omaa rauhaa ja levon tarvetta.

        Liikunnan ohjaaminen
        Tutkinnon suorittaja
        • ottaa ohjauksessa huomioon monipuolisen liikunnan merkityksen kasvulle ja
        kehitykselle
        • suunnittelee ja toteuttaa kehontuntemusta ja motoristen taitojen oppimista
        edistävää liikunnallista toimintaa
        • käyttää monipuolisesti erilaisia liikuntavälineitä, toimintaympäristöjä ja
        liikuntamuotoja liikunnan ohjauksen toteuttamisessa
        • huomioi turvallisuustekijät toiminnassaan.

        Ilmaisullisen toiminnan ohjaaminen
        Tutkinnon suorittaja
        • ottaa ohjauksessa huomioon monipuolisen taiteellisen toiminnan kasvun ja
        kehityksen tukemisessa
        • suunnittelee ja toteuttaa monipuolista ilmaisullista toimintaa ohjauksessaan
        • käyttää erilaisia menetelmiä ja tekniikoita musiikissa, käsityössä, kuvallisessa ja
        kielellisessä sekä draamailmaisussa
        • ottaa ohjauksessa huomioon median vaikutuksen ihmisen elämään ja osaa
        käsitellä mediaviestejä yhdessä ohjattaviensa kanssa.

        Päivittäisten toimintojen ohjaaminen
        Tutkinnon suorittaja
        • tukee iänmukaista itsenäistä selviytymistä
        • ohjaa tavoitteellisesti päivittäisissä toiminnoissa ja siirtymätilanteissa toimimista
        • ohjaa lapsia ja nuoria huolehtimaan asianmukaisesti ympäristöstä, tiloista ja
        tavaroista
        • ohjaa viihtyisiin ja rauhallisiin ruokailutilanteisiin
        • huomioi ohjauksessa kestävän kehityksen
        • huomioi työssään liikenneturvallisuuteen liittyvät asiat.

        Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan sisällön suunnitteleminen ja toteuttaminen
        Tutkinnon suorittaja
        • hyödyntää työssään tietoja kunnan aamu- ja iltapäivätoimintaan hyväksymästä
        toimintasuunnitelmasta
        • laatii ja toteuttaa vuosi-, kuukausi-, viikko-, päivä- ja tuokiosuunnitelmia
        tavoitteellisen ja laadukkaan toiminnan toteutumiseksi
        • osallistaa lapset mukaan toiminnan suunnitteluun
        • hyödyntää suunnittelussa iltapäivätoiminnan laatuajattelun valtakunnallisia
        periaatteita
        • tukee kodin kasvatustyötä ja tekee yhteistyötä huoltajien kanssa.


    • olen samassa kohdass

      Tässähän on koko moduuli. Eli haluat vastaukset , eli haluat yksinkertaisesti, että joku tekee hensun puolestasi. Koska tässä on kaikki pallukat, et kysy apua vain muutamaan vaan kaikkiin kohtiin.

      • auttakaaaaaaa

        En koko hensua vaan vinkkiä johonkin kohtaan


    • ERKKA-jaksoon apua!

      Erkka-jaksoon apua! Mitä tarkoittaa?
      -tunnistaa yksilölliset erityisen tuen tarpeet lapsen, nuoren ja
      aikuisen elämän eri osa-alueilla
      -asettaa lapsen, nuoren ja aikuisen itsenäisen toiminnan
      vaatimustason yksilöllisesti oikealle tasolle
      -tukee lapsen, nuoren ja aikuisen optimaalista toimintakykyä, osallisuutta ja hyvinvointia
      -käyttää yksilöllisiä harjoitteita sensomotoristen toimintojen
      tukemiseen
      -hyödyntää työssään tietoa psyykkisten ja sosiaalisten tekijöi-
      den yhteisvaikutuksesta

    • kirsi70

      Olen tehnyt tuon koulutuksen. Myyn kaikki paperit, kunhan hinnasta sovitaan.

      • Kka-opiskelija

        Saat euron.


    • miuku

      Ajattelin kyllä 10 senttiä, muuta otan euron.

    • nico suomipoika

      Mitä tarkoittaa käyttää ohjauksessa vaihtelevia vuorovaikutuksen menetelmiä? Mitkä ovat vaihtelevat vuorovaikutuksen menetelmät?

    • oppilas kl

      Ainakin vuorovaikutus on kahden ihmisen välillä tapahtuvaa kommunikointia. Eli oliskohan miten ohjaat toista ihmistä eli olet hänen kanssaan vuorovaikutuksessa. Toinen kysymys mikä on sitten vaihteleva. Olisko vaihdat eri tyyliä, jos puhe ei auta. Otat järeämmät aseet. Uhkaat jälki-istunnolla. Menetelmähän on keino. Käytät vaihtelevia vuorovaikutuksen keinoja. Eri keinoja. Puhe on yksi keino, jälki-istunto on toinen keino. Jne. Ja jos ei ymmärrä puhetta. Niin alat piirtää paperille asiaa. Jos se siitä ymmärtäs. Eli vaihdat kahden ihmisen eli oppilaan ja sinun välillä olevaa keinoa eli tyyliä eli taktiikkaa. Saadaksesi jonkin asian ymmärrykseen.

    • pirjo101

      Mikä on iltapäivätoiminnan laatuajattelu?

    • punahilkka2

      Voisiko joku auttaa tuossa Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinnon työssäoppisen suunnittelma?!

      En ymmärtänyt kriteerit jokaisessa kohdassa esim. kohdassa : ilmaisee itseään asiallisesti ja selkeästi? käyttää vaihtelevia vuoro-vaikutuksen menetelmä? huomioi ohjaustoiminnassaan sensomotoristen vaikeuksien ja hahmotushäiriöiden vaikutukset oppimiseen ja toimintaan? Mitä esim. pitää kirjoitaa?

      Toinen kysymys on että kriiteiressa lukee ohjaa ha avustaa kehittysvammaista lasta, autistisesti liikunta-näkö ja kuullovammaista lasta. mun ryhmässä ei ole niitä.. kirjoitaanko tämän kohta teoriasta? tai jättänkö kokonaan pois?

      Kiitos paljon teille!

    • diana

      otta omalta osaltaan vastuun oppimista edistävstä toiminnansuunnittelu toteuttaminwn ja arviointi

    • diana

      voitisitko joku vastaus

    • Anonyymi

      Mitä se tarkoittaa suunnitelmallinen työskentely

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6283
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4016
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2436
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1423
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe