Hei!
Voisiko joku auttaa tuossa Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen suunnitelmassa!??! 
Kyseessä on oppimisen ja toiminnan tukeminen ja ohjaaminen.
KKAIP suunnitelmaan apua!!
15
3534
Vastaukset
- AuttakaaPliisKasvatukseen, kehitykseen ja oppimiseen liittyvän teoreettisen tiedon hyödyntäminen 
 Tutkinnon suorittaja
 • toimii yhteistyössä opettajan kanssa tukien ja ohjaten lapsen, nuoren ja aikuisen
 kasvatusta, kehitystä ja oppimista oman vastuualueensa rajoissa
 • hyödyntää työssään tietoa kasvatuksen, kehityksen ja oppimisen
 lainalaisuuksista
 • soveltaa ohjauksessaan pedagogista ja didaktista osaamista
 • hyödyntää ohjauksessa oppijalle ominaisia oppimistyylejä oppimisen tukena
 • perustelee valitsemiaan toimintatapoja ja ratkaisuja pedagogisesti.
 Vuorovaikutus ja ohjaustilanteissa toimiminen
 Tutkinnon suorittaja tukee lasta, nuorta ja aikuista
 • omalla toiminnallaan ja vuorovaikutuksellaan tavoitteelliseen oppimiseen
 erilaisissa oppimistilanteissa
 • motivoimalla oppimaan ja rohkaisemalla yrittämään parhaansa
 • kuuntelemalla ja olemalla läsnä oleva turvallinen aikuinen
 • antamalla rakentavaa ja välitöntä palautetta välittömästi oppimistilanteissa
 • auttamalla ymmärtämään opittavaa asiaa havainnollistamalla ja konkretisoimalla
 asioita käyttämällä vaihtelevia vuorovaikutuksen menetelmiä.
 Oppimista edistävän toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
 Tutkinnon suorittaja
 • ottaa omalta osaltaan vastuun oppimista edistävästä toiminnan suunnittelusta,
 toteutuksesta ja arvioinnista
 • suunnittelee ja valmistelee opetukseen ja ohjaukseen liittyvää materiaalia
 opettajan kanssa sovituilla tavoilla.
 Oppimisvaikeuksien havaitseminen, tukeminen ja ohjaaminen
 Tutkinnon suorittaja
 • hyödyntää työssään tietoa oppimisvaikeuksia ennakoivista riskitekijöistä
 kehityksen eri osa-alueilla
 • tunnistaa lapsen, nuoren ja aikuisen vahvuudet, erityiset osaamisalueet sekä
 oppimistyylit ja -tavat
 • havainnoi lapsen, nuoren ja aikuisen oppimisen vaikeuksia ja viestittää
 havainnoistaan opettajalle
 • käyttää monipuolisia oppimista tukevia menetelmiä työssään
 • kannustaa, tukee ja ohjaa oppimisessa oppijan omatoimisuutta ja itsenäisyyttä.
 Opetussuunnitelmien huomioonottaminen
 Tutkinnon suorittaja
 • ottaa työssään huomioon toimintaympäristössä käytettävän opetussuunnitelman
 tavoitteet
 • toimii ottaen huomioon tavoitteiden ja oppijoiden yksilölliset edellytykset sovitulla
 tavalla
 • tukee ja ohjaa integroituja oppilaita ja opiskelijoita
 • toimii joustavasti eri toimintaympäristöissä tilanteen, yksilön ja ryhmän
 edellyttämällä tavalla.
 Kielellisen kehityksen tukeminen
 Tutkinnon suorittaja
 • tukee tavoitteellisesti lapsen, nuoren tai aikuisen kielellistä kehitystä
 • ottaa ohjauksessaan huomioon kielellisiä kehitysviivästymiä sekä puheen
 ymmärtämisen ja tuottamisen häiriöitä
 • tukee yksilöllistä kielen oppimisprosessia eri ikävaiheissa.
 Lukemisen ja kirjoittamisen sekä matematiikan opettamisen menetelmien soveltaminen
 Tutkinnon suorittaja
 • käyttää asiamukaisesti uusia tyyppikirjaimia ja numeroita
 • soveltaa käytössä olevia lukemisen ja kirjoittamisen sekä matematiikan
 opettamisen menetelmiä tukemisessa ja ohjauksessa.
 Tietokoneen hyödyntäminen ohjaustilanteissa
 Tutkinnon suorittaja
 • hyödyntää työssä käytössään olevia harjoitus- ja tukiopetusohjelmia
 • käyttää asiantuntevasti ainakin yhtä opetusohjelmaa ohjaustilanteessa.
 Ryhmien ohjaaminen
 Tutkinnon suorittaja
 • ottaa ohjauksessa huomioon ryhmän kehityksen vaiheet sekä ryhmän sisäiset
 roolit, suhteet ja viestinnän
 • toimii itsenäisesti pienryhmäohjaustilanteissa
 • ohjaa tarvittaessa koko ryhmää itsenäisesti
 • ottaa ohjauksessa huomioon ohjattavien ikä- ja kehitystason ja toimintakyvyn
 • hyödyntää ohjauksessa ryhmän jäsenten erilaisia vahvuuksia ja ottaa huomioon
 erityistarpeita
 • ohjaa yksilöllisesti ja ryhmän tavoitteiden suuntaisesti
 • huomioi aktiivisesti keskustelun ja tunteiden merkityksen ohjaustilanteissa
 • toimii aktiivisessa vuorovaikutuksessa ryhmän kanssa
 • valitsee ikä- ja kehitystason sekä toimintakyvyn mukaiset ohjausmenetelmät ja
 ‑välineet
 • soveltaa luovan toiminnan menetelmiä ohjauksessa
 • toimii esimerkkinä ja motivoijana ryhmässä.- AuttakaaPliisVapaan ja luovan toiminnan toteuttaminen 
 Tutkinnon suorittaja
 • toimii lapsilähtöisesti
 • suunnittelee ja toteuttaa monipuolista toimintaa yhdessä lasten tai nuorten
 kanssa
 • auttaa osallistujia ilmaisemaan ja toteuttamaan omia kiinnostuksen kohteitaan
 • mahdollistaa vapaan, leikinomaisen ja luovan toiminnan
 • edistää toiminnalla osallistumisen iloa ja onnistumisen kokemuksia
 • toimii luotettavana ja turvallisena aikuisena ja toiminnan ohjaajana
 • kunnioittaa yksilön itsenäistä toimintaa, omaa rauhaa ja levon tarvetta.
 Liikunnan ohjaaminen
 Tutkinnon suorittaja
 • ottaa ohjauksessa huomioon monipuolisen liikunnan merkityksen kasvulle ja
 kehitykselle
 • suunnittelee ja toteuttaa kehontuntemusta ja motoristen taitojen oppimista
 edistävää liikunnallista toimintaa
 • käyttää monipuolisesti erilaisia liikuntavälineitä, toimintaympäristöjä ja
 liikuntamuotoja liikunnan ohjauksen toteuttamisessa
 • huomioi turvallisuustekijät toiminnassaan.
 Ilmaisullisen toiminnan ohjaaminen
 Tutkinnon suorittaja
 • ottaa ohjauksessa huomioon monipuolisen taiteellisen toiminnan kasvun ja
 kehityksen tukemisessa
 • suunnittelee ja toteuttaa monipuolista ilmaisullista toimintaa ohjauksessaan
 • käyttää erilaisia menetelmiä ja tekniikoita musiikissa, käsityössä, kuvallisessa ja
 kielellisessä sekä draamailmaisussa
 • ottaa ohjauksessa huomioon median vaikutuksen ihmisen elämään ja osaa
 käsitellä mediaviestejä yhdessä ohjattaviensa kanssa.
 Päivittäisten toimintojen ohjaaminen
 Tutkinnon suorittaja
 • tukee iänmukaista itsenäistä selviytymistä
 • ohjaa tavoitteellisesti päivittäisissä toiminnoissa ja siirtymätilanteissa toimimista
 • ohjaa lapsia ja nuoria huolehtimaan asianmukaisesti ympäristöstä, tiloista ja
 tavaroista
 • ohjaa viihtyisiin ja rauhallisiin ruokailutilanteisiin
 • huomioi ohjauksessa kestävän kehityksen
 • huomioi työssään liikenneturvallisuuteen liittyvät asiat.
 Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan sisällön suunnitteleminen ja toteuttaminen
 Tutkinnon suorittaja
 • hyödyntää työssään tietoja kunnan aamu- ja iltapäivätoimintaan hyväksymästä
 toimintasuunnitelmasta
 • laatii ja toteuttaa vuosi-, kuukausi-, viikko-, päivä- ja tuokiosuunnitelmia
 tavoitteellisen ja laadukkaan toiminnan toteutumiseksi
 • osallistaa lapset mukaan toiminnan suunnitteluun
 • hyödyntää suunnittelussa iltapäivätoiminnan laatuajattelun valtakunnallisia
 periaatteita
 • tukee kodin kasvatustyötä ja tekee yhteistyötä huoltajien kanssa.
 
- olen samassa kohdassTässähän on koko moduuli. Eli haluat vastaukset , eli haluat yksinkertaisesti, että joku tekee hensun puolestasi. Koska tässä on kaikki pallukat, et kysy apua vain muutamaan vaan kaikkiin kohtiin. - auttakaaaaaaaEn koko hensua vaan vinkkiä johonkin kohtaan 
 
- ERKKA-jaksoon apua!Erkka-jaksoon apua! Mitä tarkoittaa? 
 -tunnistaa yksilölliset erityisen tuen tarpeet lapsen, nuoren ja
 aikuisen elämän eri osa-alueilla
 -asettaa lapsen, nuoren ja aikuisen itsenäisen toiminnan
 vaatimustason yksilöllisesti oikealle tasolle
 -tukee lapsen, nuoren ja aikuisen optimaalista toimintakykyä, osallisuutta ja hyvinvointia
 -käyttää yksilöllisiä harjoitteita sensomotoristen toimintojen
 tukemiseen
 -hyödyntää työssään tietoa psyykkisten ja sosiaalisten tekijöi-
 den yhteisvaikutuksesta
- kirsi70Olen tehnyt tuon koulutuksen. Myyn kaikki paperit, kunhan hinnasta sovitaan. - Kka-opiskelijaSaat euron. 
 
- miukuAjattelin kyllä 10 senttiä, muuta otan euron. 
- nico suomipoikaMitä tarkoittaa käyttää ohjauksessa vaihtelevia vuorovaikutuksen menetelmiä? Mitkä ovat vaihtelevat vuorovaikutuksen menetelmät? 
- oppilas klAinakin vuorovaikutus on kahden ihmisen välillä tapahtuvaa kommunikointia. Eli oliskohan miten ohjaat toista ihmistä eli olet hänen kanssaan vuorovaikutuksessa. Toinen kysymys mikä on sitten vaihteleva. Olisko vaihdat eri tyyliä, jos puhe ei auta. Otat järeämmät aseet. Uhkaat jälki-istunnolla. Menetelmähän on keino. Käytät vaihtelevia vuorovaikutuksen keinoja. Eri keinoja. Puhe on yksi keino, jälki-istunto on toinen keino. Jne. Ja jos ei ymmärrä puhetta. Niin alat piirtää paperille asiaa. Jos se siitä ymmärtäs. Eli vaihdat kahden ihmisen eli oppilaan ja sinun välillä olevaa keinoa eli tyyliä eli taktiikkaa. Saadaksesi jonkin asian ymmärrykseen. 
- pirjo101Mikä on iltapäivätoiminnan laatuajattelu? 
- punahilkka2Voisiko joku auttaa tuossa Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinnon työssäoppisen suunnittelma?! 
 
 En ymmärtänyt kriteerit jokaisessa kohdassa esim. kohdassa : ilmaisee itseään asiallisesti ja selkeästi? käyttää vaihtelevia vuoro-vaikutuksen menetelmä? huomioi ohjaustoiminnassaan sensomotoristen vaikeuksien ja hahmotushäiriöiden vaikutukset oppimiseen ja toimintaan? Mitä esim. pitää kirjoitaa?
 Toinen kysymys on että kriiteiressa lukee ohjaa ha avustaa kehittysvammaista lasta, autistisesti liikunta-näkö ja kuullovammaista lasta. mun ryhmässä ei ole niitä.. kirjoitaanko tämän kohta teoriasta? tai jättänkö kokonaan pois?
 Kiitos paljon teille!
- dianaotta omalta osaltaan vastuun oppimista edistävstä toiminnansuunnittelu toteuttaminwn ja arviointi 
- dianavoitisitko joku vastaus 
- AnonyymiMitä se tarkoittaa suunnitelmallinen työskentely 
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset8410431
- Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen"Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu1328667
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti906037
- Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueitanäin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään604198
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut484185
- Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueitasillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi804040
- Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessäänmutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät503699
- Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntäKriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi673139
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1133090
- Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliinja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali73087