Hei!
Voisiko joku auttaa tuossa Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen suunnitelmassa!??!
Kyseessä on oppimisen ja toiminnan tukeminen ja ohjaaminen.
KKAIP suunnitelmaan apua!!
15
3364
Vastaukset
- AuttakaaPliis
Kasvatukseen, kehitykseen ja oppimiseen liittyvän teoreettisen tiedon hyödyntäminen
Tutkinnon suorittaja
• toimii yhteistyössä opettajan kanssa tukien ja ohjaten lapsen, nuoren ja aikuisen
kasvatusta, kehitystä ja oppimista oman vastuualueensa rajoissa
• hyödyntää työssään tietoa kasvatuksen, kehityksen ja oppimisen
lainalaisuuksista
• soveltaa ohjauksessaan pedagogista ja didaktista osaamista
• hyödyntää ohjauksessa oppijalle ominaisia oppimistyylejä oppimisen tukena
• perustelee valitsemiaan toimintatapoja ja ratkaisuja pedagogisesti.
Vuorovaikutus ja ohjaustilanteissa toimiminen
Tutkinnon suorittaja tukee lasta, nuorta ja aikuista
• omalla toiminnallaan ja vuorovaikutuksellaan tavoitteelliseen oppimiseen
erilaisissa oppimistilanteissa
• motivoimalla oppimaan ja rohkaisemalla yrittämään parhaansa
• kuuntelemalla ja olemalla läsnä oleva turvallinen aikuinen
• antamalla rakentavaa ja välitöntä palautetta välittömästi oppimistilanteissa
• auttamalla ymmärtämään opittavaa asiaa havainnollistamalla ja konkretisoimalla
asioita käyttämällä vaihtelevia vuorovaikutuksen menetelmiä.
Oppimista edistävän toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
Tutkinnon suorittaja
• ottaa omalta osaltaan vastuun oppimista edistävästä toiminnan suunnittelusta,
toteutuksesta ja arvioinnista
• suunnittelee ja valmistelee opetukseen ja ohjaukseen liittyvää materiaalia
opettajan kanssa sovituilla tavoilla.
Oppimisvaikeuksien havaitseminen, tukeminen ja ohjaaminen
Tutkinnon suorittaja
• hyödyntää työssään tietoa oppimisvaikeuksia ennakoivista riskitekijöistä
kehityksen eri osa-alueilla
• tunnistaa lapsen, nuoren ja aikuisen vahvuudet, erityiset osaamisalueet sekä
oppimistyylit ja -tavat
• havainnoi lapsen, nuoren ja aikuisen oppimisen vaikeuksia ja viestittää
havainnoistaan opettajalle
• käyttää monipuolisia oppimista tukevia menetelmiä työssään
• kannustaa, tukee ja ohjaa oppimisessa oppijan omatoimisuutta ja itsenäisyyttä.
Opetussuunnitelmien huomioonottaminen
Tutkinnon suorittaja
• ottaa työssään huomioon toimintaympäristössä käytettävän opetussuunnitelman
tavoitteet
• toimii ottaen huomioon tavoitteiden ja oppijoiden yksilölliset edellytykset sovitulla
tavalla
• tukee ja ohjaa integroituja oppilaita ja opiskelijoita
• toimii joustavasti eri toimintaympäristöissä tilanteen, yksilön ja ryhmän
edellyttämällä tavalla.
Kielellisen kehityksen tukeminen
Tutkinnon suorittaja
• tukee tavoitteellisesti lapsen, nuoren tai aikuisen kielellistä kehitystä
• ottaa ohjauksessaan huomioon kielellisiä kehitysviivästymiä sekä puheen
ymmärtämisen ja tuottamisen häiriöitä
• tukee yksilöllistä kielen oppimisprosessia eri ikävaiheissa.
Lukemisen ja kirjoittamisen sekä matematiikan opettamisen menetelmien soveltaminen
Tutkinnon suorittaja
• käyttää asiamukaisesti uusia tyyppikirjaimia ja numeroita
• soveltaa käytössä olevia lukemisen ja kirjoittamisen sekä matematiikan
opettamisen menetelmiä tukemisessa ja ohjauksessa.
Tietokoneen hyödyntäminen ohjaustilanteissa
Tutkinnon suorittaja
• hyödyntää työssä käytössään olevia harjoitus- ja tukiopetusohjelmia
• käyttää asiantuntevasti ainakin yhtä opetusohjelmaa ohjaustilanteessa.
Ryhmien ohjaaminen
Tutkinnon suorittaja
• ottaa ohjauksessa huomioon ryhmän kehityksen vaiheet sekä ryhmän sisäiset
roolit, suhteet ja viestinnän
• toimii itsenäisesti pienryhmäohjaustilanteissa
• ohjaa tarvittaessa koko ryhmää itsenäisesti
• ottaa ohjauksessa huomioon ohjattavien ikä- ja kehitystason ja toimintakyvyn
• hyödyntää ohjauksessa ryhmän jäsenten erilaisia vahvuuksia ja ottaa huomioon
erityistarpeita
• ohjaa yksilöllisesti ja ryhmän tavoitteiden suuntaisesti
• huomioi aktiivisesti keskustelun ja tunteiden merkityksen ohjaustilanteissa
• toimii aktiivisessa vuorovaikutuksessa ryhmän kanssa
• valitsee ikä- ja kehitystason sekä toimintakyvyn mukaiset ohjausmenetelmät ja
‑välineet
• soveltaa luovan toiminnan menetelmiä ohjauksessa
• toimii esimerkkinä ja motivoijana ryhmässä.- AuttakaaPliis
Vapaan ja luovan toiminnan toteuttaminen
Tutkinnon suorittaja
• toimii lapsilähtöisesti
• suunnittelee ja toteuttaa monipuolista toimintaa yhdessä lasten tai nuorten
kanssa
• auttaa osallistujia ilmaisemaan ja toteuttamaan omia kiinnostuksen kohteitaan
• mahdollistaa vapaan, leikinomaisen ja luovan toiminnan
• edistää toiminnalla osallistumisen iloa ja onnistumisen kokemuksia
• toimii luotettavana ja turvallisena aikuisena ja toiminnan ohjaajana
• kunnioittaa yksilön itsenäistä toimintaa, omaa rauhaa ja levon tarvetta.
Liikunnan ohjaaminen
Tutkinnon suorittaja
• ottaa ohjauksessa huomioon monipuolisen liikunnan merkityksen kasvulle ja
kehitykselle
• suunnittelee ja toteuttaa kehontuntemusta ja motoristen taitojen oppimista
edistävää liikunnallista toimintaa
• käyttää monipuolisesti erilaisia liikuntavälineitä, toimintaympäristöjä ja
liikuntamuotoja liikunnan ohjauksen toteuttamisessa
• huomioi turvallisuustekijät toiminnassaan.
Ilmaisullisen toiminnan ohjaaminen
Tutkinnon suorittaja
• ottaa ohjauksessa huomioon monipuolisen taiteellisen toiminnan kasvun ja
kehityksen tukemisessa
• suunnittelee ja toteuttaa monipuolista ilmaisullista toimintaa ohjauksessaan
• käyttää erilaisia menetelmiä ja tekniikoita musiikissa, käsityössä, kuvallisessa ja
kielellisessä sekä draamailmaisussa
• ottaa ohjauksessa huomioon median vaikutuksen ihmisen elämään ja osaa
käsitellä mediaviestejä yhdessä ohjattaviensa kanssa.
Päivittäisten toimintojen ohjaaminen
Tutkinnon suorittaja
• tukee iänmukaista itsenäistä selviytymistä
• ohjaa tavoitteellisesti päivittäisissä toiminnoissa ja siirtymätilanteissa toimimista
• ohjaa lapsia ja nuoria huolehtimaan asianmukaisesti ympäristöstä, tiloista ja
tavaroista
• ohjaa viihtyisiin ja rauhallisiin ruokailutilanteisiin
• huomioi ohjauksessa kestävän kehityksen
• huomioi työssään liikenneturvallisuuteen liittyvät asiat.
Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan sisällön suunnitteleminen ja toteuttaminen
Tutkinnon suorittaja
• hyödyntää työssään tietoja kunnan aamu- ja iltapäivätoimintaan hyväksymästä
toimintasuunnitelmasta
• laatii ja toteuttaa vuosi-, kuukausi-, viikko-, päivä- ja tuokiosuunnitelmia
tavoitteellisen ja laadukkaan toiminnan toteutumiseksi
• osallistaa lapset mukaan toiminnan suunnitteluun
• hyödyntää suunnittelussa iltapäivätoiminnan laatuajattelun valtakunnallisia
periaatteita
• tukee kodin kasvatustyötä ja tekee yhteistyötä huoltajien kanssa.
- olen samassa kohdass
Tässähän on koko moduuli. Eli haluat vastaukset , eli haluat yksinkertaisesti, että joku tekee hensun puolestasi. Koska tässä on kaikki pallukat, et kysy apua vain muutamaan vaan kaikkiin kohtiin.
- auttakaaaaaaa
En koko hensua vaan vinkkiä johonkin kohtaan
- ERKKA-jaksoon apua!
Erkka-jaksoon apua! Mitä tarkoittaa?
-tunnistaa yksilölliset erityisen tuen tarpeet lapsen, nuoren ja
aikuisen elämän eri osa-alueilla
-asettaa lapsen, nuoren ja aikuisen itsenäisen toiminnan
vaatimustason yksilöllisesti oikealle tasolle
-tukee lapsen, nuoren ja aikuisen optimaalista toimintakykyä, osallisuutta ja hyvinvointia
-käyttää yksilöllisiä harjoitteita sensomotoristen toimintojen
tukemiseen
-hyödyntää työssään tietoa psyykkisten ja sosiaalisten tekijöi-
den yhteisvaikutuksesta - kirsi70
Olen tehnyt tuon koulutuksen. Myyn kaikki paperit, kunhan hinnasta sovitaan.
- Kka-opiskelija
Saat euron.
- miuku
Ajattelin kyllä 10 senttiä, muuta otan euron.
- nico suomipoika
Mitä tarkoittaa käyttää ohjauksessa vaihtelevia vuorovaikutuksen menetelmiä? Mitkä ovat vaihtelevat vuorovaikutuksen menetelmät?
- oppilas kl
Ainakin vuorovaikutus on kahden ihmisen välillä tapahtuvaa kommunikointia. Eli oliskohan miten ohjaat toista ihmistä eli olet hänen kanssaan vuorovaikutuksessa. Toinen kysymys mikä on sitten vaihteleva. Olisko vaihdat eri tyyliä, jos puhe ei auta. Otat järeämmät aseet. Uhkaat jälki-istunnolla. Menetelmähän on keino. Käytät vaihtelevia vuorovaikutuksen keinoja. Eri keinoja. Puhe on yksi keino, jälki-istunto on toinen keino. Jne. Ja jos ei ymmärrä puhetta. Niin alat piirtää paperille asiaa. Jos se siitä ymmärtäs. Eli vaihdat kahden ihmisen eli oppilaan ja sinun välillä olevaa keinoa eli tyyliä eli taktiikkaa. Saadaksesi jonkin asian ymmärrykseen.
- pirjo101
Mikä on iltapäivätoiminnan laatuajattelu?
- punahilkka2
Voisiko joku auttaa tuossa Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinnon työssäoppisen suunnittelma?!
En ymmärtänyt kriteerit jokaisessa kohdassa esim. kohdassa : ilmaisee itseään asiallisesti ja selkeästi? käyttää vaihtelevia vuoro-vaikutuksen menetelmä? huomioi ohjaustoiminnassaan sensomotoristen vaikeuksien ja hahmotushäiriöiden vaikutukset oppimiseen ja toimintaan? Mitä esim. pitää kirjoitaa?
Toinen kysymys on että kriiteiressa lukee ohjaa ha avustaa kehittysvammaista lasta, autistisesti liikunta-näkö ja kuullovammaista lasta. mun ryhmässä ei ole niitä.. kirjoitaanko tämän kohta teoriasta? tai jättänkö kokonaan pois?
Kiitos paljon teille! - diana
otta omalta osaltaan vastuun oppimista edistävstä toiminnansuunnittelu toteuttaminwn ja arviointi
- diana
voitisitko joku vastaus
- Anonyymi
Mitä se tarkoittaa suunnitelmallinen työskentely
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3177424Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662146- 1751827
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161362- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91231Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691210RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541146Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019