EMÜ 2013

elltyttö

Onkos täällä Tarton eläinlääkikseen tänä vuonna hakevia? Itse meinasin hakea Viikin lisäksi. SAT-testin kävin tekemässä tammikuussa, mutta ajattelin vielä toukokuussa parannella vähän pisteitä. Mitenhän se SAT tulosten lähettäminen käytännössä tapahtuu onko kellään tietoa?

4

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ema1

      Toivottavasti SAT meni hyvin. Olisi mielenkiintoista tietää kujinka paljon tänä vuonna hakee Tarton elukalle väkeä muualtakin kuin Suomesta. Muista panostaa motivaatiokirjeeseen: ei mitääm lällätyksiä"oon aina hakunnut olla elli" vaan painota lääketieteellistä kiinnostustasi mm. eläinten hyvinvointiin. Onnea hakuun! Koulu on rankka mutta vaivan arvoinen ja Tarto ihana kaupunki.


      t. tulevan loomaarstin ema

    • Hobune

      Täällä kirjoittelee Tartossa ekaa vuotta opiskeleva. Ollaan kavereitten kans mietitty et näinköhn tänne enää suomalaisia hakee, mutta kiva kuulla että on sieltä kotimaastakin ykkösiä tulossa ;) Tervetuloa joukkoon, mikäli tänne päädyt. Mielenkiinnolla odotan, millasia muutoksia ens syksy tuo tullessaa, ainakin ilmapiiri kansainvälistyy entisestään, kun englannin kielen ansiosta myös muut kuin suomalaiset/virolaiset/venäläiset hakevat tänne. Opiskelu ei ehkä ole helppoa, mutta ei myöskään kannata säikähtää ihmisten puheita, ite oon tullut siihen tulokseen, että kun tekee hommat ajallaan eikä laiskottele niin hyvin pärjää. Toki ykkösvuosi on vielä ns. helppo, mutta toisaalta mitää pidemmälle päästään, sen mielenkiintoisemmaksi ja mielekkäämmäksi aiheet muuttuvat. Tartto on oikeasti ihana kaupunki, "lintukoto", niinku joku jossain viestissä sanoikin. Ja aika täällä menee hurjan nopeasti!

    • ema1

      Emüün hakijat ovat hiljentyneet sekä täällä että epione älyvuodossa. Menossa on kuukauden rutistus Viikkiin ja/tai sitten papereitten kasaaminen Emüün. Kertokaapa sitten alkoiko kansainvälistyminen vai onko nyt ekana enkkuvuonna sana vielä kulkenut niin hitaasti etteivät esim. ruotsalaiset ole vielä saapuneet.

    • apuakiitos1

      Hei ! Oon miettinyt Tartoon hakemista,vaikka siihen aikaa vielä onkin. Aloitan kohta lukion,ja jos lukio sujuu hyvin niin aion kyllä hakea eläinlääkikseen joko Tartoon tai sitten Helsinkiin. Joten kyselisin nyt millaista opiskelu Tartossa on ja paljonko se vaatii aikaa ? Aikaa olen kyllä valmis käyttämään,jos vain eläinlääkäriksi pääsisin opiskelemaan. Mutta eniten mietityttää tuo kieli. Miten hyvä englannin kielen täytyy olla jotta myös pärjäisi siellä ? Ja entäpä paljonko viroa pitäisi osata,jotta pärjää sitten muuten vaan Virossa ? Hintataso on kai halvempi kuin Suomessa. JA yksi suuri kysymys on se, että kestänkö oikeasti nähdä kunnolla verta. Työelämäänharjoittelussa ollessa eläinlääkärillä meinasin pyörtyä, kun näin ensimmäistä kertaa kissaa leikattavan. Onko siis eläinlääkärin ammatti edes mahdollista vai jääkö se ikuiseksi haaveeksi ? Haluaisin kovasti että tuo verennäkeminen ois vaan tottumuskysymys,mutta en tiedä. Toivon niin.
      Lisäksi mietityttää se,miten usein olisi mahdollista nähdä suomessa asuvia perheenjäseniä/kavereita ? Opiskeluun kuitenkin menee aika paljon aikaa. Ja paljonko siitäkin tulis kustannuksia ?
      Joten, kertokaapa kokemuksianne opiskelusta Virossa ja mitä mun nyt kannattaisi tehdä. Olisin todella kiitollinen kaikille jotka olisivat valmiita kertomaan kaiken mahdollisen ! :) Lähinnä kyselen tätä jo nyt,sillä opiskeluhan maksoi ainakin 2014 aloittaville sen 7600 € joten jos aion hakea sinne niin olisi tehtävä aikalailla töitä jo senkin eteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      452
      4901
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1742
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1369
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1357
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1248
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1085
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      905
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      62
      894
    Aihe