S40 2.4 vm. 04-05

karstapiikki

Moro vaan.
Vähän mielenkiinto heräs tuommoseen volvoon, ja olis mukava kuulla käyttäjien tarinaa laitteesta.

Aloitetaan vaikka moottorista, tuo 2.4l näkyy olevan melko yleinen noissa, vissiinkin "vanhahko" mutta se tuskin haittaa.

-Kuinka varmatoiminen, kuluttaako antureita kuin vuosituhannenvaihteen opelit.

- Jakohihnan vaihtoväli vuodet/km ja hinta suunnilleen, entä kannattaako
samalla vaihtaa muutakin kulutusosaa, termostaattia tms?

- Kulutus matkaajossa ja sekalaisessa

- Muuta huomioon otettavaa ja pakkasessa toimiminen(jäätymiset ym)


Sitten vaihteisto, manuaalissa tuskin mitään ihmeellistä on kestossa tai muutenkaan?

- Miten automaatin kesto, jos öljyt vaihdetaan vaikka 2-3v välein /30000km
- On varmaan 5-vaihteinen
- Jotain muuta mainittavaa, ohjeita tai neuvoja, tyyppivikoja, vuosimallien eroja


Sitten autosta yleensä, huonoa hyvää kaikkea muuta tietämisen arvoista, ja löytyykös joku foorumi mistä kotomaan kielellä löytäis tietoa, kiitoos.

Tiedetään että tämän palstan asenne on mitä on.......

13

9905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Volvokokemusta

      Itse ostaisin mielummin S40 2.4i mallin. Tosin tuon 2.4 mallin tehot taitaa nousta 170 hevosvoimaan pelkästään ecun softan vaihtamisella. Onhan tuo jo hieman vanhanaikainen mylly. Omat kokemukseni ovat T5 mallista. Kohdalleni on osunut 2 moottoriin liittyvää tyyppivikaa. Öljynsuodattimen jalka piti vaihtaa 95 tkm kohdalla. 107 tkm kohdalla imunokan vvt-pyörä piti vaihtaa ja samalla tehdä jakohihna remontti. HIntaa tuli 1100e kys. remontille. 2.4l koneista öljynsuodattimen jalkoja on myös mennyt, mutta yleisempi vika T5 mallissa.

      Jakohihnan vaihtoväli 4v, tai 180tkm(ihan varma en ole 2.4 mallin kilometreistä) Vaihdon yhteydessä Volvon oma vesipumppu eikä tarvikepumppua.

      Valmistajan ilmoittamat kulutuslukemat ovat aika tarkkoja. Minulla T5 mallin keskikulutus on talvella ollut 8.5l satasella(manuaali). Eiköhän 2.4 malli mene samoilla lukemilla.

      Eipä noissa taida sen kummempia murheita olla. Etupyörien laakerit ovat aika lyhytikäisiä. Muita alustan osia ei tarvitse vaihtaa samaan malliin, kuin isommissa Volvoissa. Ihan ensimmäisissä vm.04 yksilöissä on lukot reistailleet ja virtalukkojen kanssakin on jotain ollut. Kannattaa siis mielummin 05 vuosimallista harkita.

      http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php tuolta löytyy lisää infoa.

      • karstapiikki

        Joltain sivustolta kahtelin 140 ja 170 hp mallien tietoja, vääntöä tehokkaamassa tais olla vain 10nm enemmän ja sekin 400rpm korkeammilla kierroksilla.
        Jos turruuttelee 1000-3000rpm niin onko juurikaan sitten eroa?

        Näkyy olevan 1.8l moottorilla kanssa mutta vaikuttaa alitehoiselta?

        Vanhanaikaisuus ei häiritse jos vain muuten toimii.

        Mikäs tuo vvt-pyörä on?? Vaivaako usein.....
        Jakohihnassa 4 vuoden vaihtoväli aika nopea(sama kuin opel).
        Mitähän vaihto maksaa töineen/osineen?


        Lueskelin että pyöränlaakerit ja etuiskarin yläpäänlaakerit menevät tosi nopeasti, 50-100 tkm. Siitä miinusta, varaosien myynnin lisäämiseksi ehkä heikosti tehty?

        Miten helposti ruostuu ja jos ruostuu niin mistä?


      • Volvokokemusta
        karstapiikki kirjoitti:

        Joltain sivustolta kahtelin 140 ja 170 hp mallien tietoja, vääntöä tehokkaamassa tais olla vain 10nm enemmän ja sekin 400rpm korkeammilla kierroksilla.
        Jos turruuttelee 1000-3000rpm niin onko juurikaan sitten eroa?

        Näkyy olevan 1.8l moottorilla kanssa mutta vaikuttaa alitehoiselta?

        Vanhanaikaisuus ei häiritse jos vain muuten toimii.

        Mikäs tuo vvt-pyörä on?? Vaivaako usein.....
        Jakohihnassa 4 vuoden vaihtoväli aika nopea(sama kuin opel).
        Mitähän vaihto maksaa töineen/osineen?


        Lueskelin että pyöränlaakerit ja etuiskarin yläpäänlaakerit menevät tosi nopeasti, 50-100 tkm. Siitä miinusta, varaosien myynnin lisäämiseksi ehkä heikosti tehty?

        Miten helposti ruostuu ja jos ruostuu niin mistä?

        Itse en ole ajanut 2.4 enkä 2.4i malleja. Vääntö tosiaan lähes sama molemmissa. Kaupunki/taajama-ajossa tuskin noissa isoa eroa onkaan.

        Eikös noita ole 145hv 2l bensakoneella myös? Se voisi olla hyvä, jos ei turboa kaipaa.

        Vvt-pyörä säätelee imuventtiilien ajoitusta. Sijaitsee siis nokka-akeselissa. Itselläni se vuosi hieman öljyä ja piti vaihtaa. En tiedä kuinka yleinen vika se on noissa uuden korimallin S40:sissä.

        Jakohihnan vaihto ilman tuota Vvt-pyörää maksaa n.650e ja Volvon alkuperäisellä vesipumpulla. Tietysti korjaamoissa on eroja, eli vertailu kannattaa.

        Itselläni meni oikean etupyörän laakeri 82tkm kohdalla ja vasemman etupyörän laakeri 108tkm kohdalla. Iskareiden kanssa ei ole vielä ollut ongelmia. Tietysti tehokkaammassa T5 mallissa kaikki on hieman kovemmalla rasituksella, vaikka ajotapa onkin suht. rauhallinen.

        Eivät nuo kovin herkästi ruostu. Itselläni oli takakontissa pieni ruostepiste, muuten en ole havainnut ruostetta. Onhan tuon ikäisissä autoissa tietysti käytönjälkiä, mutta ruostumisesta tuskin kannattaa olla huolissaan.


    • turhaa huolehdit

      Eiköhän nuo lastetaudit ole jo korjattu tuon ikäiseen autoon jos niitä on ollutkaan.
      Paljonhan tuon ikäisen auton toiminta ja kesto on edellisistä omistajista ja huolloista kiinni. Muuten ovat hyviä ja luotettavia laitteita ja hyviä ajettavia.

    • karstapiikki

      Tienpäällä näkyvät volvot olevan kun alle 150 tkm ajetut 04-05- malliset on aika harvassa.

      Mutta toisaalta 100tkm ajettu saattaa olla just siinä pisteessä että uusiksi menee jarrut, laakerit, jakopää ja mitä muuta.
      No ne pitäis osata ottaa hinnassa huomioon.

      Entäs talvikäyttö, toimiiko käsij, takakontin lukko tai jotain mikä pakkasessa jumii? Erityisen herkästi siis.....

      Eniten ärsyttää lähinnä anturi ym. viat, äkilliset josta ei tiedä milloin tulee, ketutus on suuri silloin, ainakin jos vielä maksaa useamman satasen.
      Tuo lähinnä nykyisen kulkineen oireita, välillä.

      • hyviä ovat

        Volvot on tehty ottaen huomioon pohjolan olosuhteet, eli toimii.
        Sveitsissä ajellessani tein havainnon, että v50 oli todella suosittu ja yleinen auto ja siellä on myös talvi.


      • liian varovaista

        Olet melko tarkka autonostaja, mutta kaikkee et pysty mitenkään ennakoimaan. Ei ne pyöränlaakerit hajoa kuin todella harvoin noilla kilometreillä ja jarrujen kuluminen on kiinni edellisestä käyttäjästä. Jakopään huolto on helppo varmistaa, mutta kaikki muut ovatkin arpapeliä.


      • karstapiikki
        liian varovaista kirjoitti:

        Olet melko tarkka autonostaja, mutta kaikkee et pysty mitenkään ennakoimaan. Ei ne pyöränlaakerit hajoa kuin todella harvoin noilla kilometreillä ja jarrujen kuluminen on kiinni edellisestä käyttäjästä. Jakopään huolto on helppo varmistaa, mutta kaikki muut ovatkin arpapeliä.

        Joo, sen veraan oppinut että ennen ostamista hyvä ottaa kamppeesta selkoa.
        Joskus on myöhemmin paljastunut karutotuus!

        Tietysti paljon voi päältäpäin tutkiskelemalla päätellä kunnosta, käytetty aina käytetty näinhän se on.
        Ruostesuojausta pidän tärkeänä, kilometrejä vähän vierastan mutta tuon ikäisiin autoihin suhtauduttava jo yksilöittäin, jos mitään osia ei ole tarvinnut uusia niin sitten remontit vielä edessäpäin :-)


      • Volvokokemusta
        liian varovaista kirjoitti:

        Olet melko tarkka autonostaja, mutta kaikkee et pysty mitenkään ennakoimaan. Ei ne pyöränlaakerit hajoa kuin todella harvoin noilla kilometreillä ja jarrujen kuluminen on kiinni edellisestä käyttäjästä. Jakopään huolto on helppo varmistaa, mutta kaikki muut ovatkin arpapeliä.

        Kyllä nuo pyöränlaakerit hajoavat todella monesta autosta ennen 150tkm, eikä pelkästään ole Volvojen ongelma. Lähipiiristä on muutamalla muullakin ollut ongelmia pyöränlaakereiden kanssa. Pahimmillaan kestävät vaan 30tkm, mutta noin lyhytikäinen laakeri on maanantaikappale ja menee tod.näk. takuuseen.


    • Volvo,hyvä auto

      oman tietoni mukaan Volvoista s40 on se vahvin malli monessa suhteessa

      ja katsastustilastojenkin mukaan on vähävikaisien kärkijoukossa eli ei ole ollut paljon suurempia vikoja tai murheita

      ajettavuuskin on isompia volvoja parempi

      uusi v40 tosin on vielä parempi auto :)

    • karstapiikki

      Bensakoneissa ei varmaankaan ole mitään vaihdettavia hiukkas-suodattimia?

      JOs tässä lähistöllä kevään aikan on tuollainen s40 myynnissä niin ajamassa pitää käydä, siihen asti netistä katsottava ja luettava.

    • Nimimerkki varattu

      Keskustelua volvoista:
      http://www.x40fin.com/
      http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php

      Itselläni oli kolme vuotta tuollainen vuoden 2004 S40 2.4 (140hv) koneella. 60.000km (90.000 - 150.000) tuolla tuli ajettua, ja aikalailla huolettomia kilometrejä, kun huolehti vain normaaleista huolloista ajoillaan. Kerran jätti tien päälle, ja tuolloin vikana oli sähköinen virtalukko, joka antoi periksi. Tuo taisi olla alkupään mallien ominaisuus, joka korjaantui vaihtamalla lukko uuteen. Kulutusta en enää muista, mutta ei tuo moottorin kokoon nähden nyt niin paljon vienyt, olisiko ollut keskikulutus jossakin hieman päälle 8 litraa satasella.

      Ainoa asia, joka tuossa harmitti oli integroitu soitin, jota ei saanut vaihdettua parempaan. Mutta kyllä sillä hinnat alkaen soittimellakin pärjäsi.

    • Anonyymi

      minulla on ollut bensiini s40 2.4 2004 ns. uusi kori. olen ajanut 368000 ja en parempaa autoa olisi voinut hankkia. minulla on ollut v1967 alkaen jos minkäkin laisia rötisköitä, mutta tuo volvo on ensimmäinen auto. kylläkin olen huollattanut sen kerran vuodessa helmikuussa merkkiliikkeessä. 2.4l moottoriin on aina joutunut kuluvan vuoden lokakuussa lisäämään 1 litra öljyä. näin on ollut koko historian ajan.

      sitten 20.v remontit.
      moottorille ,kytkimelle eikä vaihdelaatikolle ole tehty mitään. huom 2.4 on miljoonamoottori. jakopään hihna vaihdettu 100000 km välein. kerran vaihdettu iskarit ja jouset ja pyörän laakerit. jarrut tietysti kulutuksen mukaan.
      ilmastointikoneen kompura vaihdettu kahdesti laskeneen tehon takia. laturi kerran , virtalukko kerran ja pakoputkisto kerran. bensaa kuluu vuokatinreissulla joka vuosi porvoo-vuokatti 7l 100km. keskikulutus on 8.5 normaaliajossa.
      ajan tuolla autolla niin kauan kuin lääkäri sallii, eipä parempaa ole edes myynnissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      348
      8820
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2571
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      69
      2348
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1955
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1542
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1391
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1337
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      184
      1328
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1310
    10. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1227
    Aihe