Tekotaiteellisin koskaan lukemasi kirja

Armas Sallinen

Perustelut?

18

360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rajavieras

      Ei ehkä koskaan, mutta hetkeen... Riikka Pulkkisen tuotanto on vahvoilla tässä sarjassa. Syy: korni kieli.

      • Armas Sallinen

        Totta ;-)


      • Aaarmas Sallinen
        Armas Sallinen kirjoitti:

        Totta ;-)

        Itsee vielä mieti, mutta Paolo Coelhon alleviivaava ja saarnaava tyyli tavoittelee kärkisijaa. Coelhon kirjoja ei ole rakennettu siten, että lukijan ajattelulle jäisi tilaa.


      • Lukija
        Aaarmas Sallinen kirjoitti:

        Itsee vielä mieti, mutta Paolo Coelhon alleviivaava ja saarnaava tyyli tavoittelee kärkisijaa. Coelhon kirjoja ei ole rakennettu siten, että lukijan ajattelulle jäisi tilaa.

        Kuinka niin ei jää lukijan ajattelulle tilaa?Eikö kirjat ole tehty lukemista varten? Ja ajatteluahan ne herättää aina?? Paolo Cohellon kirjat ovat ainakin minut saaneet ajattelemaan.


    • Empatialla:Bear Girl

      Vaihto-ehto 1. Raamattu sijoittui liikaa yhteiskuntaan.
      Vaihtoe-ehto 2. Koska Raamattu ei ole mitenkään halveksuttava fiktion osalta, nimeän jonkin toisen, kuten esim. Gulla, tyttökoulussa, v. 1938, painos ?
      "Kavaljeeri tanssiais-salissa nosteli olkiaan. Hänen pukunsa oli musta ja tumma, me istuimme tuoleilla, penkeillä ja saimme vain iltapukuinemme nuorina katsella. Nuoret, illalla syöksyi huoneeseen. Niin jännittynyt olin tulevista tanssiaisista, joiden paljon puhutuista upseereista, olin saanut mielikuva, oikeuttaen sen omaan tanssiais-korttiini. Mustat musliimit, pitkät katetut pöydät ja raskaat verhot loivat oikeutta, sille asuntolalle, jossa yritin johtajattaren ohjauksella opetella koulun ohella sosiaalisen elämän taitoja. Harpoin kaksi porrasta kerralla, niin iloinen olin. Olin häkeltynyt, innoissani ja vapaampi tulevaisuus vain kerran odotti... Hänet oli kutsuttu! Valitettavasti olin ollut liian miehekäs, ja mekon helmani olivat nousseet liian korkealle, huohottava hengitykseni täytti ilman. Ehkä kiellot oli vain minua itseä varten, ehkä elämääni helpotti, ulkopuolisen kummallisen kulma-karvan suorittama kieltävä katse ja kohoava kirous.
      - Ei kyllä minun oli pakko päästä sinne. Upseeri-tanssiaisiin, vain parin korttelin päähän. "

    • xibbe

      Todella mielenkiintoinen kysymys! *peukku pystyyn viestiketjun aloittajalle*

      Itse rankkaisin tekotaiteellisuuden kärkisijalle ruotsalaisen Björn Ranelidin koko tuotantoineen.

      • Ilpo Tuskin

        Hih, I'll second that, Ranelid on omituinen tapaus. Jättää jotenkin kesken sepustuksensa.


    • Edelleen muistissa

      Hans Selo: DIIVA

    • Pelagia2

      Rimmisen Nenäpäivä. Kerrassaan tuskastuttaavaa lukemista. Tekemällä tehtyjä, keksimällä keksittyjä sanoja, jotka vievät selkeyden koko kirjasta. Uusien sanojen keksiminen ei ole taidetta. Taidetta on kirja, joka luo niin vahvan maailman, että siihen on pakko upota.

    • jeesjees1

      Minä jouduin jättämään kesken Alexandra Salmelan "27 eli kuolema tekee taiteilijan", kun alkoi vatsanpohjasta nousta nestettä suukkiin. En millään jaksanut niitä pehmopossunäkökulmia.

    • Luen ja kirjoitan

      Minä puolestani tykkäsin Salmelan possunäkökulmasta. Myös kissan ja auton näkökulmasta pidin eli kokonaisuutenaan kirja ok, joskin päähenkilö oli ikäänsä nähden puberteettinen pissis. Vaihtelevien näkökulmien käyttö oli virkistävää, ei tekotaiteellista.

      Nenäpäivä puolestaan oli mielestäni täysin turha kirja, yhden sekopäisen ämmän sekoilua ei alkua eikä loppua tekstillä, mutta en minä sitäkään tekoitaiteelliseksi sanoisi. En myöskään Riikka Pulkkista, joka kirjassaan Totta onnistui varsin hyvin.

      olen varmaankin jättänyt kaikki tekotaiteelliset kirjat kesken, koska mieeeni ei nyt muistu ainuttakaan. tekstit voivat mennä monilla tavoin pieleen tai olla kiinnostamatta, mutta syynä ei ole ollut teennäisyys.

      Keskustelun aihe on tästä huolimatta kiinnostava ja odotan, että toiset löytävät lisää ehdokkeja.

    • Luen ja kirjoitan

      Tulipa heti viestini kirjoittamisen jälkeen mieleen yksi ehdokki: Pasi Ilmari Jääskeläisen Harjukaupungin salakäytävät. Mukaellen lapsuudenaikaisia Viisikko-kirjoja, joissa yksi ei tiennyt, kumpaa sukupuolta oli, oli Jääskeläinen kirjoittanut vastenmielisellä tavalla brutaalin, suomalaiseen pikkukaupunkiin sijoittuvan version siitä, että tyttö ei ehkä ollutkaan tyttö, vaan poika. Tekemällä tehdyn oloinen asetelma.

      Jääskeläisellä on aiempia, ihan laadukkaita tekstejä, kuten se Lumikko.

      • 10+7

        Minusta taas Harjukaupungin salakäytävät oli ilmestymisvuotensa parhaita teoksia, tekotaiteellisuutta en löydä siitä hakemallakaan.

        Sen sijaan Sofi Oksasen Puhdistusta pidin hyvin tekotaiteellisena. Sen kieli ei kertakaikkiaan uponnut.


    • Mun opiniooni

      Kaksi ihan selvästi tekotaiteellista tekstintekijää ovat Anja Kauranen-Snellman ja Riikka Pulkkinen, kauas heistä ei jää Jari Järvelä. Kamalia!

    • Paul Austerin

      New York-trilogia,

      Käsittämättömintä ja jonninjoutavinta paskaa, mihin olen koskenut.

      Ei päätä, ei häntää, tajunnavirtaa ja pateettista yritelmää olla niin kovin suurta taidetta.

    • terrible7

      Tervon kirjat ovat ilman muuta tämän listan ykkösiä. Kamalia!

    • tervosta55

      Mutta eihän Tervo edes yritä olla taiteellinen.

    • Virtuoosimainen

      Tushka voittaa tämän kisan ylivoimaisesti, tekijä Anja Kauranen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      514
      3755
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3444
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3040
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2332
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2200
    6. 223
      1638
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1407
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      99
      1300
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      94
      1291
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1100
    Aihe