Tuli äsken näppivirhe kun uusi olen täällä.Otetaan uusiks eli
725SE
12.10.2005 10:59
0
Sulje
fjord
Huippunopeus on jotain 35 - 40 solmua. En tiedä vielä tarkkaan koska oma kaiun nopeusmittari tod. näk. valehtelee näyttäessään lukemaa 44-45 solmua.
Tarkistan nopeuden gps:llä ensi kesänä.
Matkanopeus on noin 25 solmua. Kierroksia koneessa 2700 - 2800. Huiput 3900 rpm.
Liukuu kevyesti vielä noin 2500 kierroksilla.
Kulutus on pudonnut niin paljon että täytyy ajella ensi kesänä pidempiä matkoja jotta ei tule puhuttua puppua. Mutta näyttäisi siltä että matkanopeuden kulutus lähes puolittuisi ???? Tämä vanha juttu jäi vaivaamaan kun lueskelin Fjordeista. Mikäköhän kone/perävetolaite mahtanut olla veneessä. Olis mukava tietää,kun olen syksyllä ostanut Fjord Attache 24 veneen ja siinä koneena Volvon AD 41 B 200 hv diisseli. Niin ja vielä on muuten kaunis vene tämä mun Fjord Attacheni (naurua). Olis kiva kuulla mielipiteitänne veneestä jakaa varmasti mielipiteitä laidasta laitaan googlettakaas. Lainataakseni erään tämän palstan jutussa ollutta lausetta Fjordien ulkonäöistä " jos runko pettää olet hengenvaarassa, jos ulkonäkö pettää olet turvassa" arvatkaa päästinkö pitkän naurun. Osuu muuten naulan kantaan tuo lausahdus kyseistä venettä kohtaan ja olen varma siitä. Tulevaa veneilykesää odotellessa moi.
Fjordeista
18
1597
Vastaukset
- Fjord Attache
Toivottavasti joku sai selkoa jutuistani. Mutta olisin kiinostunut mikä moottori/vetolaite Fjord 24 runkoisissa veneisä on ollut tai on tällä hetkellä? Omassa on ollut aikoinaan 2 bensa konetta ja niin ne aikoinaan on kaikki varmaan maahan uutena tuotukkin. Oma on Volvon AD 41B 200 hv kone ja DP 290 vetari vuosimalli molemmissa 92 , kyseinen paketti laitettu veneeseen 2005 tunneista ei tietoa. Olisi mukavaa saada joltain tietoa enemmän Fjordeista . Onko jotain Fjord kerhoa suomessa tai sivustoa .
" jos runko pettää olet hengenvaarassa, jos ulkonäkö pettää olet turvassa"Attache:ta myytiin joko yhdellä AQ 170:sella, tai kahdella AQ 130:sella. En tiedä, että suomeen olisi tuotu ainoatakaan kahdella AQ 170:sella varustettua yksilöä, toisaalta tuotiinhan 24 Weekenderiakin sellaisella koneistolla.
Suomen Fjordkerho kuoli yhdessä sen päävetäjän kanssa (halukkaita vastuunkantajia ei löytynyt). Sen sijaan Ruotsista löytyy todella aktiivinen kerho, asioda voi niin ruotsin- kuin englanninkielellä. Nettisivut löytyvät osoitteesta www.fjordclub.com.- Fjord Attache
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Attache:ta myytiin joko yhdellä AQ 170:sella, tai kahdella AQ 130:sella. En tiedä, että suomeen olisi tuotu ainoatakaan kahdella AQ 170:sella varustettua yksilöä, toisaalta tuotiinhan 24 Weekenderiakin sellaisella koneistolla.
Suomen Fjordkerho kuoli yhdessä sen päävetäjän kanssa (halukkaita vastuunkantajia ei löytynyt). Sen sijaan Ruotsista löytyy todella aktiivinen kerho, asioda voi niin ruotsin- kuin englanninkielellä. Nettisivut löytyvät osoitteesta www.fjordclub.com.Kiitos tiedoista.Olisi hienoa löytää vanhoja kuvia jostain olen koittanut kyllä netistä katsoa , mutta aika rajoitetusti sielläkään mitään vanhoja kuviakaan on. Täytyy katsella noita Fjordclubin sivuja.
- 646846
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Attache:ta myytiin joko yhdellä AQ 170:sella, tai kahdella AQ 130:sella. En tiedä, että suomeen olisi tuotu ainoatakaan kahdella AQ 170:sella varustettua yksilöä, toisaalta tuotiinhan 24 Weekenderiakin sellaisella koneistolla.
Suomen Fjordkerho kuoli yhdessä sen päävetäjän kanssa (halukkaita vastuunkantajia ei löytynyt). Sen sijaan Ruotsista löytyy todella aktiivinen kerho, asioda voi niin ruotsin- kuin englanninkielellä. Nettisivut löytyvät osoitteesta www.fjordclub.com.Vieläkö sinä Välittäjä_LKV tarkastat tullen nopeuden kusemalla vastatuuleen? Jos räiskii ruotsalaishuulillesi niin menet perämoottorin konehuoneeseen jynssäämään itseäsi
- NorjanFoortti
Moi,
Miniulla on ollut 24 Weekender vuodesta 1995. Se on ollut hieno ja luotettava kulkupeli. Siinä oli alunperin 260hp V8 280DP vetarilla. Kulki n. 35-40solmua, mutta ajaminen oli kallista.
Vaihdoin veneeseen AQAD40B/290DP 165hp dieselin. Ajokustannukset putosi, mutta suorituskyky huononi merkittävästi. Huiput 27-28 solmua.
Vuonna 2000 ostin siihen uuden AD41P-A/DPE 200hp dieselin. Se on oikein sopiva ko. veneeseen. Huiput A7 potkureilla 33 solmua / 3900 rpm. C6 potkureilla 35s.
Nyt ko. koneella on ajettu 763 tuntia ja aion tehdä sille isomman huollon. Laitan siihen kesäksi KAD44/DPE 260hp Dieselin. En tiedä miten tuo kulkee. Vetolaitteen välitys on harvempi (1,68) kuin 200hp:n (1,95). Koitan siihen C4 ja C5 potkureita. Luulisin, että huiput on >35 solmua.
KAD44 on EDC elektroniikalla ohjattu. En tiedä uskaltaako sen kanssa lähteä kauas kotirannasta. Ehkä pitää laittaa pitkä Benji köysi laiturin ja veneen väliin, jotta pääsee takaisin laituriin Volvon hyydyttyä :)
Mitä tulee Fjordin ulkonäköön ja käytännöllisyyteen. Mielestäni muotoilu on ajaton eikä se häpeä vieläkään nykyisten muovi-ihmeiden vierellä. Samoin ajettavuus kovassa kelissä on ollut minulle mieleen. Yleensä kelin koventuessa höllätään vauhtia. Itse olen antanut lisää hanaa ja matkanteko on tullut mukavammaksi. (Tähän 165hp Dieselin tehoreservi ei riittänyt).
En tiedä tuosta ruotsalaislehden äänestyksestä, Mutta aina Ruotsin piolella vierailessani Fjord vanhukseni on saanut positiivista huomiota vierasvenesatamissa. Hyvää veneilykesää Fjordin omistajiile.
- Fjolle24
24 Weekenderit tuotiin myös 135hv dieselillä, ainakin omassa sellainen oli alkujaan.
Mikäköhän moottori on mahtanut olla kyseessä? Minäkin tiedän aika paljon Fjordeista, mutta tuollaisesta en ole kuullutkaan!
P.S. Ei muuten takuulla ole noussut liukuun tuolla teholla.- Väkättäjä_LKV
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Mikäköhän moottori on mahtanut olla kyseessä? Minäkin tiedän aika paljon Fjordeista, mutta tuollaisesta en ole kuullutkaan!
P.S. Ei muuten takuulla ole noussut liukuun tuolla teholla.Tämä monivuotinen häirikköhahmo E.d.K Välittäjä_LKV:n vuosien varrella tekemiä google- väittämiään kokosin kymmenen kärjen:
1. Terästä ei voi kukaan elektrolyysillä kuparoida. Se hilseilee tuuleen.
2. Planeettapyörästöä ei voi pyörittää molempiin suuntiin, eikä käyttää vaihteena!
3. Suomenkieliset eivät osaa vaihtaa moottorityynyjä.
4. Lentosukellusveneellä voi lentää 19 G voimia veden alla ja rikkoa maan vetovoiman.
5. Betonivene ei kellu. Se murenee ja omistaja istuu karilla.
6. Polkupyörän pumpulla voi puristaa vettä kasaan ja sormella tehdä kuopan rautatiekiskoon.
7. Zetorin nelisylinteristä 4,990 litran moottorinosia ei saa tasapainottaa marinoidessa.
8. Potkuriakseli pysyy kumilaakerin varassa paikallaan. Kartiolaakerointia ei voi tehdä.
9. Valtakunnan 2009 vahvistetut liputus- ja viirisäännöt eivät koske ruotsinkielisiä veneilijöitä.
10. Kukaan ei voi laittaa moottoriveneeseen 2 950VA laturia.
Ehdokasväittämiksi laitan vielä viisi muistamaani lisää
11. Vaihteiston hammasrattaat eivät saa koskea toisiinsa kuin kerran. Ne kuluvat.
12. Neljälapainen 400 mm halkaisijalta oleva nopeasti pyörivä potkuri on mahdottomuus.
13. On parempi, että vannasputki tihkuu koko ajan pilssiin. Se on veneelle hyväksi.
14. Kukaan ei voi ajaa 11 metrisellä upporunkoisella Espoosta Viipuriin.
15. Espoossa ei voi kukaan talvehtia veneessä.
- Fjolle24
Se oli muistaakseni AQD40A josta puutui välijäähdytin AQAD40B malliin (165hv) nähden. Vuosimalli oli 1978.
Nousi kyllä liukuun, muttei kulku ei ollut mitään ruusuista. Nykyisellä AD41 200hv koneella kulkee juuri niin kuin pitääkin. - corovet
fjord ja coronet...uuuh! mitä runkoja!
tiukkoja skandinaavia venhoja.
tosi sääli että coronetin muottien uushankkija ei saanut happea...- Fjord Attache
Coronettejäkin katselin aika pitkään ja tähän Fjord Attacheen päädyin. Yks kriteeri oli tilat keulakajuutassa olen 185 pitkä ja seison suorin selin koko keskikajuutassa ja ne ulkotilat niinkuin coroneteissakin aivan mahtavat tähän 24 jalkasten luokkaan.
On se vaan niin ei tänäpäivänä enään näköjään osata suunnitellla tiloiltaan tähän kokoluokkaan veneitä ja näin kestäviä.
Mulla on varmaan hyvä hintalaatusuhde käsitys 15 000-40 000 e maksavista veneistä, laahasin muutaman vuoden nettejä ja sain käsityksen monistakin asioista ja se vaan muodostui vahvasti kokoajan näihin kyseisiin venemerkkeihin . Ystävätkin ihmettelivät ,että miten sä jaksat .Mutta uskon ,että nyt se on siinä ja tällä mennään.
Aikamoinen projekti tämä veneeni on ollut ja tiesin sen kun ostin.Vene oli seissyt pressun alla noin viisi vuotta ulkosalla ja tiesihän sen mitä kosteus oli veneessä saanut aikaan, kaikki patjat uusiksi,kattopaneelit irti ja muutenkin koko vene käyty läpi talven aikana lämpimässä hallissa , töitä on todellakin ollut mutta olen nauttinut joka hetkestä ja seuraavana kesänä nautin olosta veneessäni aivan varmasti.
" jos runko pettää olet hengenvaarassa, jos ulkonäkö pettää olet turvassa"
- Fjordisti
Hei,
Itselläni oli vuodesta 1994 vuoteen 2005 Fjord Attache ja se oli todella hyvä ja mukavan tilava vene. Vene oli valkoiseksi maalattu ( alun perin myrkyn vihreä) ja siinä oli 2 x B 20b Volvon 130 hv konetta. Vene myytiin Espoosta jonnekin Savoon Kuopion paikkeille ja olisin haluakas vaikka ostamaan veneen takaisin jos se on vielä siistissä kunnossa.Näytti olevan myynnissä viime kesänä Kuopiossa mutta nyt on hävinnyt nettiveneestä. Myyjän mukaan veneen vuosimalli olisi 1978 vaikka minun paperessa oli 1972. Edesmenneen kerhon perustajan mukaan veneitä seisoi useita vuosia varastossa 70 -luvulla öljykriisin jälkeen. Tämän johdosta ne otettiin käyttöön vasta vuosia myöhemmin.- Fjord Attache
Joo katselin myös sitä Attachea ,siinä oli aikapaljon muuteltu sisätiloja esim. väliseinä näytti että se oli kokonaan pois WC nurkasta asti. Omaanikin katselin nettiveneessä muutaman viikon ja yks päivä ei enään ollut ja ajattelin että taas meni ohi ,mutta olin ottanut kopion ilmoituksesta ja sieltä sain numeron ja kaupat tuli.
Projektia vielä paljon jäljellä, aika pitkä lista tänään tuli kun päivitin jäjellä olevia töitä.
Turussa oli yksi syksyllä myynnissä sekin on nyt hävinnyt netistä.Oli kiva kuulla joltain juttua Attachesta, mutta varmaan tulevaisuudessa kun tuolla ssaaristossa ajelen niin varmaan juttuun pääsen jonkun kanssa näistä Fjordeista tai ainakin toivon niin.
Laittakaa juttua vaan tänne Fjordeista lissää. Niin omani on Vuodelta 1972
" jos runko pettää olet hengenvaarassa, jos ulkonäkö pettää olet turvassa"
- fjordisti
Moi
Jälkimmäinen omistaja oli muuttanut sitä,koska minulla se oli ihan alkuperäinen. Kaikki puuosat hienossa kunnossa. Alkuperäinen kauppakirja ensiostosta oli myös tallella muistaakseni joku agronomi Lyndecker. Vietimme veneessä monet hienot kesät ja kaksoiskone ratkaisu varmisti aina turvallisen matkanteon. - Fjord Attache
Moi
Joo harmi kyllä ne puuosat luo ilmettä näihin veneisiin ja laatua.Tuo väliseinähän on hyvä, sillähän saa erotettua etuosan makuutilan keskiosan salongista.
Minultakin löytyy alkuperäinen kauppakirja ja ohjekirja veneestä en nyt muiista esimmäistä omistajaa kun kauppakirja on kotona , joku johtaja se oli Helsingistä.
Venenetin arkistosta (Kippari 3/2008) löytyi hyvä juttu Attachesta kannatta lukaista jos pääsee arkistoon tai löytää kyseisen Kippari lehden.
Kuulemma Ruotsissa VI Båtagare-lehdessä 2005 Fjord 24 Attache äänestettiin kaikkien aikojen rumimmaksi veneeksi. Hieno saavutus ,sillä titteliä ei muuten moneella veneellä olekkaan ja mä olen ainakin ylpeä siitä.
Lehdessä oli ,että 1971 Fjord Attache maksoi halvimmalla moottorivaihtoehdolla 60 000 markkaa. Vertailun vuoksi Tiiskerii 750 maksoi tuolloin 43 000 mk ja Family-Cruiser 45 000 mk ja Coronet 21 DC 32 000 markkaa.
Eli vene oli herkku harvoille ja valituille silloin.
" jos runko pettää olet hengenvaarassa, jos ulkonäkö pettää olet turvassa"- Fjord Attache
Tarkistin ei se ollutkaan kauppakirja vaan takuutodistus ja asiakas joht. O.Kaila.
Sitten löytyi tehtaan tyyppisertifikaatti lappu tähän veneeseen tekniset piirustusnumerot päiväys oli 31.10.1969ja tyyppihyvksynnässä oli että mootteritehot ei saisi ylittää 2 x 170 Hk , vai oliskohan ollut suositus ja enimmäis kantavuus 1. 700 kg / 8 hengelle .
Hyvä että joku oli säilyttänyt nämäkin laput vuosien varrella ,jos oikein olen arvaillut niin olisin ehkä viides veneen omistaja. - kuuhunsuksija
Fjord Attache kirjoitti:
Tarkistin ei se ollutkaan kauppakirja vaan takuutodistus ja asiakas joht. O.Kaila.
Sitten löytyi tehtaan tyyppisertifikaatti lappu tähän veneeseen tekniset piirustusnumerot päiväys oli 31.10.1969ja tyyppihyvksynnässä oli että mootteritehot ei saisi ylittää 2 x 170 Hk , vai oliskohan ollut suositus ja enimmäis kantavuus 1. 700 kg / 8 hengelle .
Hyvä että joku oli säilyttänyt nämäkin laput vuosien varrella ,jos oikein olen arvaillut niin olisin ehkä viides veneen omistaja.Toi venemalli menee kyllä "TOP10 ruminta venettä" listalla aikasta korkealle !!!
- Fjord Attache xx
Moi
Nyt minullakin on oma Fjord Attache
Ostin sen Kuopion seudulta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221721
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161422Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329992- 61990
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen90864- 66841
- 1770
- 46741
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62658