Kuinka pysyväisiä ovat suuret teokset ohjelmistossa?

Dhommi´´

Tätä vakiintumisita repertoaariin - teosten toistamista ja niin sanottua jankkaamista - on pidetty palstalla myös varsin perustelemattomasti klassisen musiikin heikkoutena. Todellisuudessahan vain kestävä suosio kertoo musiikin laadukkuudesta. Kevyt musiikki on niin vaatimattomasti niin vaatimattomista palasista rakennettu, että sitä ei voi koskaan verrata ikuisista ja laadukkaista materiaaleista perehtyneesti luotuihin klassisen musiikin teoksiin. Sävelmateriaali on klasisessa paljon kirpeämpää, kekseliäämpää ja sulokkaampaa.

Mutta hiljattain luin varsin omituisen kommentin - popparin taholta, keltäs muultakaan. Siinä väitettiin että Mozartin kuulijakunta olisi harvenemassa. Saanen muistuttaa, että yksikään Mozartin sukulainen ei tiettävästi ole elossa. Voi olla, mutta sukututkimus ei tunnista juuria tänne päivään saakka, mikä on surullista, mutta tietysti kyseinen ihminen olisi jonkin sortin palvonnan kohde jo siksi että on Mozartin sukulainen, eli siinä mielessä mahdollisten verisukulaisten mielenrauha on onnellisesti taattu nykytilanteessa. Joka tapauksessa, Mozartin sukuseura tai vastaava taho ei vaikuta Mozartin musiikin suosioon. Liiemmin ei ole Mozartin aikalaisia, ystäviä tai muita sellaisia, jotka pönkittäisivät Mozartin musikaalisten aikaasaannosten asemaa.

On vain Mozartin musiikki ja aivan uudet sukupolvet ja heidän tietoinen toimintansa. Kovasti vaan politiikka, muusikot, orkesterit, taideyhteisö, viheltelevät juntit ja maksava yleisö tahtoo Mozartin soivan. Mozart soi jokainen sekunti maailmassa livenä ja levyltä. Se johtuu siitä, että Mozartin tuotannon nerokkuus on läpihohtava ja yleisuniversaali palkinto ja lahja maailmalle.

Klassisen repertoaariteosten suosio on täysin stabiili - siinä ei ole minkäänlaista harvenemista. Ja tämä ei koska pelkkää Mozartia, itse asiassa eniten se koskee kaiketi Beethovenia, Bachia ja Tchaikovskya, jotka ovat ymmärtääkseni vielä laajemman esitysmäärän kerääviä kuin Mozart.

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tohtori Joopajoo

      Jankkaaminen taitaa olla sulle oikein elämäntapa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sähköpotkulautaonnettomuus

      Nyt sitten sattui ja pahasti! Uutisen mukaan 3 alle 15-vuotiasta olisi ollut samalla sähköpotkulaudalla liikkeellä. T
      Vantaa
      281
      3744
    2. Nainen, viime yönä ajattelin sinua ja itkin

      On vain niin ikävä, enkä tunteilleni mitään voi. Olisit minun iloni, olisit minun päiväni ja aurinkoni, mutta nyt olet p
      Ikävä
      74
      2469
    3. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      88
      1720
    4. No nainen...

      Mitkä on fiilikset nykyään?
      Ikävä
      114
      1650
    5. Skuuttikakarat itse syypäitä onnettomuuteen - Yle syytti autolijaa

      Tulokulma uutisissa oli se että – vaikkakin peitellysti – autoilija olisi ollut jotenkin yksin syypää tapahtuneeseen onn
      Maailman menoa
      326
      1572
    6. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      408
      1426
    7. Mitä asiaa tai ominaisuutta kaipaat eniten

      Ikäväsi kohteessa?
      Ikävä
      67
      1383
    8. Mitä et sietäisi kumppaniltasi

      Onko jokin asia tai asioita joista et haluaisi joustaa tai riita tulee eli haluat tehdä sen itse tai omia
      Sinkut
      78
      1320
    9. ABC Kuinka monta samaa kirjainta yhteensä

      ..yhteensä teillä on etu ja sukunimissänne? Uskallatko laittaa ne kirjaimet? Hyvä aika tunnistaa ja tavata se oma kaiva
      Ikävä
      99
      1289
    10. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      89
      1218
    Aihe