kun mulla on ollut hormonitoimininnoissa häiriötiloja liki 10 vuotta,milloin menkat epäsäännölliset,milloiin tulematta,säännölliset ym tiputteluja,kysyin tästä lääkäriltä,hän sanoi mulle näin-kun nyt olet jo tuon ikäinen----apua! siisn olenhan mä jo ikäneito46,mutt mulla oli jo 35v joskus oikkuja vuodoissa.ei tarvitse kuitenkaan sanoa naiselle niin.en enää aio mennä hänelle,ns omalääkärille.itselläänkin on harmaata tukassa,siis lekurilla.se tyyli jossa hän sen sanoi....tuntui pahalta.eli kun olet jo noin vahna akka,ei oo ihme että hormonit heittäää....tältä se tuntui.vastavaa? kyllä lääkärien täytyy olla sen verran fiksuja ettei ala iästä kommentoimaan,voi sanoa tyyliin että tuohon ikkäsi liittyviä oireita saattaa olla ym neutraalia.
masentava mieslääkäri
17
484
Vastaukset
- ...
Nykyään voi vaihtaa omalääkäriä terveyskeskuksessa ja kohta terveyskeskustakin.
- Lääkärillä käynyt
Meitä on moneksi.
Olen käynyt muutaman kerran yksityisellä yleislääkärillä, iältään tämä nainen on noin viisikymppinen, itse olen vähän reilu nelikymppinen.
Kysyttyään, miten pitkiä yöunia vapaapäivinäni nukun, vastasin jotta "9 tuntia". Lääkäri oli aivan ihmeissään: "No nukutpa sinä pitkään, vanhemmitenhan alkaa yöunien tarve vähentyä".
Öh, en nyt aivan noin vanhuksena itseäni pidä. - aito nainen
mikä on vanha lääkärien mukaan-aion ehkä muuttaa omalääkäriä tai terveyskeskusta.´hoitoalalla pitäisi opettaa kommunikointia enemmän.ovathan e itseki keski-ikäisiä ja osa aika tukevanlaisia.elikä ihmissiä ihmisten joukossa.ja osa hoitolalan henkilöistö olettavat olevansa puolijumalan asemissa,ainakin ainutlaatuisuutensa olettavana.kovia ja osa epäpalvelu alalle sopimattomiakin.nuoret lääkärit ovat pirteitä,raikkaita ja motivoituneet enemmän.ja naisasiakkaille pitäisi aina saada naislääkäri.miehet jotenkin erilaisia.
- Hormoonihurmio
Kertomastasi ei ilmene, millä tavalla lääkäri ikäkommenttinsa heitti. Tuo lause, jonka kirjoitit, ei minusta vaikuta pahalta. Vähän tulee mieleen, oletko liian herkkänahkainen, koska kyllähän 46-vuotiaalla VOI olla vaihdevuosivaivoja. Se on fakta eikä mielipide.
Sinun vuotohäiriösi tosin ovat voineet johtua muustakin kuin iästä, jos niitä on jo ollut kymmenen vuotta. - ei ikä ongelma
syitä on ollut tosiaan polyypit,hormonaaliset ym.ei aineenvaihdunnassa ongelmia.hormonitasot ok.olen sen ikäinen kun olen ja hän tosiaan sanoi niin -että sinähän olet jo tuon ikäinenkin....kyllä kai asiakas ikänsä tietää ja että oireet saattavat viitata ikään ja tiedän senkin.ei tarvitse toitottaa.olis pitänyt sanoa että ai miten niin ton ikäinen...potilaat lie tietävät ikänsä.terveyskeskukslääkäristä en koskaan ole saanut vuoto-ongelmiini konkreettista apua,ehkä sanoja enemmänkin ja sen takia pyydän kerran vuoteen lähetteen .tai yksityselle puolelle.vastedes
- tämän ikäinen
No,itse en ole niin herkkä ikäni suhteen.Jos olen 50 niin en loukkaannu,jos lääkäri kommentoi,että tuossa iässä voi jo tulla sitä ja sitä.Ikähän on faktaa enkä usko että lääkäri vinoillakseen ottaa iän puheeksi.
- laatua palveluun
eri ihmiset kokevat sanomiset eritavoin. ja yleensäkin terveyskeskuslääkärit ovat aika huonoja sanomaan oireiden syitä,olen itse kuullut vaihdevuosia potevani jo 36vuotiaasta,eri vuotohäiriöiden takia.on tehty kilpparikokeita,raskaustestejä,hormoniarvoja mitattu.sen vuoksi käyn kerran vuodessa ihan yksityivasttaanotolla alakertatutkimuksissa.he ovat sentään kouluttaneet vähän pidemmälläe naisten terveyttä koskevissa jutuissa. niin tai olen tosiaankerran vuodessa vaatinut itselleni kunnallisen gynen tarkastusta. on noita lääkäreitäki eri lähtöön,osalla ei ole oikeaa tapaa edes puhua asiakkaille,pitäs olla joku soveltuvuus kynnys alalle aikoville.jotkut peruslääkärit luulevat olevans aaina se oikea mielipiteissään,eivätkä edes osaa kuunnella potilasta vaan tuijottavat konetta ja ovat kylmiä ja etäisen oloisia.arvostan lääkärikunnissa nimenomaan vuorovaikutus taitoja ja että potilaan ei tarvitse tuntea oloaan typeräksi .
- Vanhempi akka
Kun nyt olet jo tuon ikäinen. Sinähän olet nyt TUON ikäinen! Mitä loukkaavaa siinä on?
Tuskin se lääkäri sinua vanhaksi akaksi (...tuntui pahalta.eli kun olet jo noin vahna akka,,), se on sinun itsesi keksimä. Onkohan nyt vain se keski-iän kriisi? - milk girl
ei ole kriisiä,lapset maailmalla 11 vuotta jo,omaa elämää ja suhteita on,nautin elämästäni,ei vaihtareita ainakaan vielä.ystäviä ym.en ole ahdistunut ym kriisissä.älä diagnosoi kun tiedä tai tunne minua.olen keski-ikäinenkaunis ja nuorekas ,kroppa naisellinen.olen kyllästynyt erään tervkesk.lääkärin asennoitumiseen,kunmulla on häiriötä joskus polypeistä,alkaa jauhamiset vaihtareista alvariisa.hormoniarvot ym ok.ei voi jauhaa samaan aihetta.minulla ei toimi kemiapuoli tämän lääkärn kanssa.en kai ole ainoa---mä käyn vastedes vaan naislekurilla ta gynellä.tietää jotain naisista.lopetan tämän kirjoittelun koska te vaihdevuosissa natkutatte koko ajan että ongelma on minussa-OLENKO AINOA naispotilas jota ei arvasukeksuksen lääkäri ymmärrä-ilmeisesti.olen nainen ja rakastan elämää,ikääni ,terveyttäni,itseni,mua ei ikä ahdista,kuten sua jokia väität mun asennetta omasta ikäongelmastasi.hyvästit jäkättäjä kotkat.vasinaiset diagnosioijat 24 palsan iki neitoset katkerana
- Iki neito ;-)
No huh huh! Hyvä ettet enää kirjoittele kun on noin hermot kireellä! Jos noin hermostuttaa vaikkei kukaan ole diagnosoinnu mitenkään vaan ennemmin arvuutellut niin ei uskoisi että rakastaa elämäänsä ja itseänsä. Ei silloin tollaisia kirjoittele. En yhtään ihmettele että se mieslääkäri ei ymmärtänyt, ei ehkä halunnut tuollaista hermokimppua potilaakseen.
- Ei millään pahalla,
mutta eikös tuo räyhääminen just osoita, että vaihtarit on jo päällä tai sitten hyvää vauhtia tulossa. Meillä kaikilla ne alkaa eri tavalla. Tunnustan itse aivan rehelliseti, että itsellä juuri tuo tiukka pinna ja se että hihat paloi vähäisestäkin syystä olivat ilmeisesti juuri niitä esioireita.
Näistä henkisistä muutoksista, jotka kuitenkin johtuu hormonitasojen vaihteluista, ei paljoa terveydenhuollossa kirjoitella, kun ne ruumiilliset oireet on paljon helpommin selvitettävissä.
voihan olla, että tämäkin aloittaja oirehtii henkisesti juuri siksi, että esim mittaushetkellä hormonit on olleet aivan ok, mutta jo vaikkapa seuraavana päivänä tilanne onkin ollut mullin mallin. Eihän niitä hormoniarvoja mitata kuin sillä hetkellä kun siellä verikokeessa käy. Ei ne labraihmiset istu kotona 24/7 mittaamassa veriarvoja.
Kyllähän tällä tättäräisellä, olkoon vaikka kuinka nuorekas ja kaunis ja mitä kaikkea linee, on aivan taatusti jo MUMMOKUUME tulossa jos kerran lapsetkin on olleet pois elämästä YKSITOISTA vuotta. Kyllä sitä tiettyyn ikään asti voi kaikki pistää hormonihäiriöiden syyksi, mutta samanpituisia vuosiä hän elää kuin me muutkin. Aika kuluu - Merikotka
Näin on näreet!
Minullakin nuo hormoniarvot tippuivat jotenkin salakavalasti ja nopeesti. Luulin että eihän tässä vielä mitään vaihtareita ole näkyvissä pitkään aikaan mutta hups, yllättäen huomasin että onhan ne. Ne alkoivat juuri noin, mielialan vaihteluina, tiuskimista ja äksyilyä eikä siihen auttanut nuorekas ulkomuotonikaan ja naisellinen kroppani, hih hih... - meri
eikös tuo aloittaja juuri kirjoittanutkin hormonihäiriöistä vuosien varrelta? eipä ihme että käy hiilillä,ja on ihmisiä keillä on luonne-erojakin nuoresta asti kuumakalleja tai liisoja? naiset hyökkäävät heti niskaan ilkeästi.on ihmisiä joilla saattaa olla neurologisia juttujakin taustoilla ja ärsyyntyy nopeasti ,varsinkin jos heitä ei tajuta tai oteta kunnolla huomioon .ei kaikkea voi laittaa vaihtareiden piikkiin-naisen elämähän on yhtä hormonirataa tytöstä murkkuua,naisen elämät ovat erilaisia työpaineineen.ja tunnen rauhallisia vaihdevuosinaisiakin,ovat tasapainoisia,eivät pahemmin oireile,ei hikituskaa ym.eikös se ole aika henkilökohtainen kokemus,kuten murkkuikäkin? tässä on aistittavissa aika negatiivinen asenne kysyjää kohtaa,mutta ehkä kellään muulla suomalaisnaisella ei ole hormonihäiriötä,tai välinpitämätöntä lääkäriä.yksityiselle lienee kannattaa hakeutua-saa maksaa mutta palvelu toimii.
- Jäkättäjä kotka
No aika pahasti tuntui vastaavan itsekin ja hän se niskaan näköjään hyökkäsi syyttä ja vielä nimittelee täällä toisia. Hikeentyi kun joku sanoi keski-iän kriisistä ja itse oli itseänsä kutsunut vanhaksi akaksi, ei lääkäri. Kuka näillä palstoilla kenenkään mahdollisia neurologia juttuja voi tietää ellei itse kerro. Melkein kaikilla naisilla on vaihtarit, itsellänikin mutta en niiden vuoksi ketään nimittele täällä enkä muuallakaan.
- ei millään pahalla..
No kai ne nyt ekana kääkärilläkin vaihtarit tulee mieleen jos naisen lapsetkin on olleet maailmalla jo 11 v. Ei kai hän niitä kymmenvuotiaana ole pukertanut Ja lapset nyt yleensä lähtee kotoa lähemmäs parikymppisinä. Luonnonoikkuhan tuo nainen on jos ei jo lneljissäkymmenissä vähintään ole. Silloin voi olla vaihtarit. koska ikähaitari on n 38-58v.
- huolia
No huumorilla... Nuoresta ati ollut vuotohäröjä, menkat 2xkk. Kaksi aikuista lasta on, toinen alkunsa Primolutin avulla...
Ja 44-vuotiaana on jo kuumia aaltoja,yö- ja muutakin hikoilua ollut useita vuosia. (oikein kuin helleaalto iskis pakkasessakin...)
Vuotohäröt paheni viimenkeväänä kauheiksi, ihan jatkuvasti vuosin. söin mustikkaa ja taas mustikkaa ja aina teki mieli mustikkaa, muutenkin kaikkee mistä sain rautaa.
olin yhden ikäk. tark. yht. puhunut th:lle vuotohäröistä. väitti klamydiaksi- jota testissä ei löytynyt, asia jäi silleen, en saant tiheään vuotoon apua.
Vasta nyt talvella syy löytyi, kun pääsin emättimen kautta tehtyyn ultraan. kas vaan, myoomia! ja kohdun limakalvot liian ohuet.(Jatkuvat vuodot).
Terolut asetti vuodot normijutuiksi, kivutkin kaikkosivat liki kokonaan.
Ainoo ongelma on kun Bv uusii, heti kun käyn ukkoni tykönä. Ottaa nuppiin... Zidovalia toistuvasti. sahara toki, mutta? kun ei koko seksi kiinnosta, kun tietää jo etukäteen, että siitä sairastuu, ja haisee kuin kuollut kala kohta...
Gynophilusta käytän toki. Pesen vedellä- en muulla. pesen joka ilta, tarv. muulloin, mutta ylihygieeninen en ole, enkä ilmilikainen...
Mikä avuksi toistuviin emätintulehduksiin? Asia on parisuhteessa vaikea. Tautipesähän minä näin olen, mutta miksi se oireilee seksistä?
Nuorempana moista ei ole ollut.
En koe olevani seniili, ei ole kivaa joutua jättämään seksi pois. Onko sillä merkitystä että mies elää niinkuin pikkisen... sanoisinko epäpuhtaasti, ei ikinä kunnolla siivoo kotonaan, koirankuskaamaa hiekkaa on petissä, jne.
Vai tarttuuko joka ikinen pöpö vaan täl ikää herkemmin, ja oirehtii? - bv vakipotija
gyne kertoi mulle bv, syiksi mm ominaistaipumusta,tai hormonaaliseen muutoksiin liittyvää juttua.toki nuoremmat naisetkin kärsivät asiasta toistuvasti joskus.pirullinen juttu toisaan.ostan itselleni maitohappobakteerikapseleita,joita gyne kehoitti menkkavuotojen jälkeen laittamaan pari viikkoa aina...nyt ainakin kurissa n puoli vuotta.en tiedä tohon mieskamusi hygieniapuolesta sanoa mitään,mut kai hän vehkeensä pesee ennen h hetkiä? mut sehän ei kuuleman mukaan pitäisi olla tarttuva eikä mikään sukupuolitauti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista
Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni1377199Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.
UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M1265015L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?
Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa694422TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a153513Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7242321Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3091836Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä241736Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o91619- 671495
Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581458