Hurahdin orkideoihin ja olen ostanut nyt niitä muutamia. Minua ihmetyttää useammaltakin tahoilta ohjeet, että kukkivaa orkideaa ei pitäisi lannoittaa. Yleensähän kukkivat kasvit tarvitsevat nimenomaan lannoitteita. Olen tutkinut myös orkidea:fi sivuja ja näistä olen ymmärtänyt , että orkideaa tulisi lannoittaa maaliskuusta marraskuuhun. Mutta tarkoittaakohan kukkimattomia kasveja eli kun kukkaa alkaa ilmestymään, pitäisi lannoitus lopettaa? Osasiko joku valistaa vasta-alkajaa?
Lannoitus
4
392
Vastaukset
- kukkatyttö
Kyselin kukkakaupassa käydessäni lannoituksesta. Myyjä neuvoi, että kukkivaa orkideaa ei pitäisi lannoittaa. Sitten kun kukinta on ohi voi lannoittaa. Kuulemma käy ihan tavan kukkalannoite kerran kuussa. Minulla on ollut kohta kolme vuotta kokemusta orkidean hoidosta. En ole vaihtanut ruukkua enkä "multaa" enkä myös lannoittanut. Kerran viikossa olen upottanut seisoneeseen veteen noin tunniksi ruukun reunoja myöten. Joulukuussa kukkavarteen avautui kuusi kukkaa vieläkin ovat kukalla.
- AnelmaS***
Ruotsalainen kukkakauppias oli kertonut kuulijoillee, että purkkia ei nimenomaan saa upottaa, koska silloin juuret mätänevät.
Hänen ohjeensa oli huuhtelu hanan alla, jossa vesi suihkuaa kuin sade kasvin päälle.
Saas nähdä, mikä onkaan oikein, kun monenlaista ohjetta tulee tuutin täydeltä.
Minä siirryin nyt huuhtelumenetelmään ja vaihdoin kasvualustan. Samalla totesin, että oikea oli väite, juuret olivat aivan mädäntyneet, vain ne päällimmäiset olivat kunnossa, jota näkyivät. Kasvit olivat jo kuoleman kielissä, koska lehdetkin olivat pehmeitä.
Saa nähdä onnistuuko vielä pelastaa nuo jäljellä olevat. Kirjoitellaan... - kukkatyttö
AnelmaS*** kirjoitti:
Ruotsalainen kukkakauppias oli kertonut kuulijoillee, että purkkia ei nimenomaan saa upottaa, koska silloin juuret mätänevät.
Hänen ohjeensa oli huuhtelu hanan alla, jossa vesi suihkuaa kuin sade kasvin päälle.
Saas nähdä, mikä onkaan oikein, kun monenlaista ohjetta tulee tuutin täydeltä.
Minä siirryin nyt huuhtelumenetelmään ja vaihdoin kasvualustan. Samalla totesin, että oikea oli väite, juuret olivat aivan mädäntyneet, vain ne päällimmäiset olivat kunnossa, jota näkyivät. Kasvit olivat jo kuoleman kielissä, koska lehdetkin olivat pehmeitä.
Saa nähdä onnistuuko vielä pelastaa nuo jäljellä olevat. Kirjoitellaan...Tarkoitin, että kun ruukun laittaa veteen niin vesi ei saa mennä ruukun "sisään" päältäpäin. Vesi imeytyy siten alhaaltapäin juuristoon. Näin olen saanut orkideat pidettyä "hengissä". Hyvin ovat kasvaneet ja kukkineet.
- Istuttaminen...
Hei joku orkidea-asiantuntija! Voiko useamman orkidean istuttaa samaan reilumpaan ruukkuun, jotta tulisi hieman tuuheampi istutus? Vai elävätkö orkideat mielummin hieman ahtaammissa ja pienemmissä ruukuissa yksin, niinkuin kaupoissakin myydään?
Kiitos vastauksesta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .894600Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403133Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503125Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032202Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2311348Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 671097
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301084Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että112999