Ostin eilen eläinkaupasta kääpiökanin joka on jo puolivuotta vanha. Oliko täysikasvuisen kanin osto virhe? Minulla ei ole kania ennen ollut ja haluaisin vähän apua.. Kani tulee joskus piilopaikastaan ulos kun häkkiin laittaa käden ja voimakkaasti tökkii kuonollaan kättäni, mitä se mahtaa sillä tarkoittaa? haluaako että vien käden pois vai haluaako silitystä? Kani antaa silittää joskus ja joskus myös näykkii mutta kertaakaan ei ole purrut. Onko mahdoton tehtävä saada kani sylikesyksi ikinä kun on jo noin vanha? Jokusen kerran kokeilin syliin ottoa mutta heti syliin noston jälkeen kani paniikissa pomppaa lattialle. Lattialla ollessaan tulee näykkimään vaatteitani? ja säntäilee välillä kuin sillä olisi jokin hätänä. Onko se jotenkin häiriintynyt vai onko ihan normaalia? Mitä minun pitäisi tehdä jatkossa? Kiitos kaikille vastaajille etukäteen! Minä todellakin tarvitsen apua!
Voiko puolivuotta vanhaa kania vielä kesyttää??!
20
1295
Vastaukset
- 2 kanin emäntä
Puolen vuoden ikäinen kani ei ole vanha. Vasta kasvanut aikuiseksi. Minulla vanhin kani, joka on tullut luokseni asumaan oli 5 vuotta Toiseksi vanhin 1 vuotta. Tälläkin hetkellä minulla on vähän yli 1 vuotias kani, joka on asustellut talossamme 3 kk ja on sopeutunut hyvin.
Vanhempikin kani sopeutuu uuteen paikkaan, mutta se vie aikaa. Ei voi odottaa, että pupu tottuu ympäristöön ja ihmisiin yhdessä yössä.
Joistakin kaneista ei tule koskaan sylissä viihtyviä. Jos kani voimakkaasti tökkii kättä niin se todennäköisesti haluaa, että siirrät kättäsi. Häkin ulkopuolella säntäily voi johtua liian vähäisestä liikunnasta. Anna kanin olla vapaana mahdollisimman paljon ja tee kodista "kanin kestävä".
Onko kanisi poika vai tyttö?- Kiitos avusta =)
Poika hän on =) En toki odotakkaan että yhdessä yössä ystävystyttäisiin, mutta olisi hyvä tietää että onko ylipäänsä mahdollista saada kanista kesyyntynyt vaikka ei vauvasta asti olekaan käsitelty =) Kiitos kovasti että vastasitte! Pelottaa vähän että mitä tuosta kynsien leikkuusta tulee jos ei pupu sylissä pysy... Tiedättekö ottaako eläinkaupat maksua kynsienleikkuusta?
- somepodii
Sinun kannattaa edetä rauhallisesti ja näyttää kanillesi, että olet luottamuksen arvoinen. Mikään rakkausside ei päivässä synny, joten odottele kärsivällisesti! :)
Ja kanisi käytös voi myös johtua eläinkaupasta, koska olen kuullut että monet kanit ja jyrsijät jotka ovat peräisin eläinkaupasta ovat hieman häiriintyneitä. Mutta tapauskohtaista.
Kaikkea hyvää sinulle ja kanillesi! :)- Kiitos!
Niin aionkin tehdä=) Kärsivällisyyttä tämä varmasti vaatii=) Mitä olet mieltä onko hyvä alkaa nyt jo yrittää syliin ottamista vai vasta myöhemmin?
- jooseppikehäpolku
Kiitos! kirjoitti:
Niin aionkin tehdä=) Kärsivällisyyttä tämä varmasti vaatii=) Mitä olet mieltä onko hyvä alkaa nyt jo yrittää syliin ottamista vai vasta myöhemmin?
Moni sanoo kesyttävänsä kanin sen ehdoilla. Suosittelisin sinun menevän lattialle istumaan niin että kani voi halutessaan tulla syliisi. Väkisin syliinotettu kani voi ottaa tavakseen juosta karkuun, kun huomaa jonkun lähestyvän. Kanit eivät yleensä ole sylilemmikkejä ja omat kanini karttavat syliin joutumista, vaikka muuten kesyjä ovat. Jos kanit ovat joutuneet tavallista useammin syliin ne mieluummin ottavat jalat alleen ja lähtevät karkuun kuin tulisivat luo ihmettelemään.
Terveystarkistus on hyvä saada tehdä, mutta jatkuvaa syliin ottaminen voi olla kanista raastavaa :)
- huolestunut?
Teen juuri parhaillaan niin, että istun lattialla ja annan kanin jaloitella vapaasti. Minusta on kuitenkin outoa, että ensin kani käyttäytyy normaalisti, mutta välillä sätkähtää ja lähtee juoksemaan todella kovaa vauhtia ympäriinsä, sitten rauhoittuu ja ikäänkuin hyppää ilmaan ja sätkähtää uudelleen! Se näyttää kamalalta aivan kuin se juoksis Pelkään että se syöksy päin ja puree, tai vahingoittaa iseään. Sätkiminen kuitenkin näyttää melko rajulta;o. "sätkimiskohtauksen " jälkeen kani menee makaamaan lattialle ja hengittää niin että tärisee. Hetken ajan kuluttua se nousee ja jatkaa pomppujaan. Mikä sitä vaivaa? pitäisikö huolestua?
- Lisään vielä
Lisään äsköiseen viestiin vielä.... Kani tulee vauhkoontuneena puremaan minua jaloista...... Minua todella huolestuttaa kanin käytös.. Äskön sätkittyään hyppäsi ekaa kertaa sängylleni eikä uskaltanut enää hypätä pois... minun oli haettava pyyhe ja otettava kani sen kanssa syliin... Laitoin pojan häkkiin rauhoittumaan ja minusta tuntuu ettei syliin otto auttanut.. kädessäni on nyt veriset raapaleet pelastusoperaation jälkeen.. MIKÄ MUN PIENTÄ PUPUA OIKEIN VAIVAA? :< auttakaa olkaa kilttejä!
- jooseppikehäpolku
Lisään vielä kirjoitti:
Lisään äsköiseen viestiin vielä.... Kani tulee vauhkoontuneena puremaan minua jaloista...... Minua todella huolestuttaa kanin käytös.. Äskön sätkittyään hyppäsi ekaa kertaa sängylleni eikä uskaltanut enää hypätä pois... minun oli haettava pyyhe ja otettava kani sen kanssa syliin... Laitoin pojan häkkiin rauhoittumaan ja minusta tuntuu ettei syliin otto auttanut.. kädessäni on nyt veriset raapaleet pelastusoperaation jälkeen.. MIKÄ MUN PIENTÄ PUPUA OIKEIN VAIVAA? :< auttakaa olkaa kilttejä!
http://www.youtube.com/watch?v=HmH0awrVlD8 Kuulostaa iloloikille. Kanisi on iloinen tehdessään sätkähdyksiä ilmassa ja ottaen nopeita spurtteja.
Kani on sen ikäinen, että murkkuikä alkaa painaa päälle. Kani kyllä rauhoittuu iän myötä, kanisi on ehkä pahimmassa iässä ja voi olla aika vempula. Muistan kun oma kanini oli tuon ikäisenä potkimassa käsiä naarmuille, mutta on kovasti rauhoittunut. Nyt kani on 3v ja kunnon tossu.
Btw, onhan kanillasi kuivaa heinää tarpeeksi saatavilla?
- Voisiko olla?
Kyllä aikalailla tuolta näyttää! eikö ole siis syytä huolestua?? Sydän hakkaa mulla ihan miljoonaa kun pelkään että pupulla no joku huonosti ! :/ Outoa että muuten se ei pure mutta noiden sätkyjen aikana tulee jalkoihin ja alkaa purra :o entä johtuuko lattialle makaamaan asettuminen väsymisestä juoksun jälkeen? ja tiehä hengitys;o
Kanilla on heinää paljon häkissään =)) Puputtaa onnellisena - kanitus
kani lepää makuullaa riehumisen jälkeen ja siksi sillä on tiheä hengitys, koska sen syke on huimasta enemmän kuin meillä ihmisillä :) ja kun ne hengästyy niin kani hengästyessaan ihan ns. hytkyy silmissä
- pureskelee
juu niin se varmaan on =) Kani alkoi näykkimään minua todella paljon tänään leikkiessään ;o osaatteko sanoa voiko näykkimisen lopettaa jotenkin? tai edes että voiko se näykkiä leikkisästi vai onko se oikeasti vihainen? Se pomppi monta kertaa minun ympärini ja tuli sylin kautta ja taas ympäri ja ympäri ja välillä aina näykkäsi. Minulla oli todella paljon vaikeuksia saada poju häkkiin kun niin telmi.. että jouduin nostamaan sen vaikka rauhassa piti edetä :/ kauhea rimpuilu ja raapiminen, sekä alkoi myös rummuttaa jalalla lattiaa
- 2 kanin emäntä
Kiellä lujasti sanalla EI. Kanin voi opettaa ymmärtämään sanan ei. Kyllä se sitten jonkun ajan päästä "hiffaa" mitä se tarkoittaa ja lopettaa näykkimisen. Kaikki ajallaan vähitellen.
Kanin kynnet saat leikattua kun otat hommaan kaverin mukaan, joka pitää varmalla otteella kanista kiinni ja asentona kanin selkä rintaa vasten ja käpälät etupuolella. Siten saa helposti leikattua kynnet. Varo kuitenkin kanin takajalkojen potkuja, ettet loukkaa itseäsi. Kania kun käsittelee pitää olla varma ote, siten kani tuntee olonsa turvalliseksi. Onhan sinulla kissan kynsisakset?
Kiva, että olet saanut muiltakin vastauksia.
- pureskelee
Koiran kynsisakset on, kelpaako ne? Kun yritän nostaa kania pidän todella tiukasti kiinni ja silti se saa rimpuiltua itsensä pois :/ yritin pyyhkeenkin avulla estää rimpuilua mutta jatkoi vain.. kynnet ovat kyllä niin terävät että varmasti leikkuun aika on pian..
- kanitus
tukeva ote kainaloista ja samalla toinen käsi takatassuista. Samalla painat kania omaa rintaa vasten. Pitäisi pupun pysyä :) Se ei mene rikki helposti ja yleisin ongelma kanin kynsienleikkuussa on liian hentoinen ote. Kun kanilla on tukeva ote niin se luottaa sinuun ja pysyy paikoillaan.
Koiransakset voi joskus olla liian isot pikkupupulle, mutta jos ne niillä hoituu niin hyvä :) - vastailen :)
Kyseessä on siis pienen koiran sakset :)) Kania nostaessa en ole painanut kyllä omaa rintaani vasten...voi olla että siksi se rimpuilee=) muuten on jo voittanut pelkonsa ja tulee syliin itse tutkimaan ja hyppäsi ensimmäisen kerran sängylle minun luokseni :))
- :))
Munkin kani spurttailee ja hyppii tuollalailla ilohyppyjä.. Välillä vaan ravisteli päätään ja Pelkään sen satuttavan itsensä, törmäili joskus, kun on hieman liukas lattia. Eläinlääkärissä käytty ja korvatulehdus todettu. Nyt on normaalisoitunut iloloikat ja törmäily vähentynyt, kun lääkitys oli loppu.
- vastailen :)
munkin kani ravistelee tosipaljon päätään ja raapii ja pesee korviaan ;o voiko olla korvatulehdus? mitä oireita semmosessa on?
- tjrtgfjyg
Jos pään reavistelu on normaalia tiuhempaa endottomasti eläinlääkäriin! Kanillani oli sisäkorvantulehdus ja sen korvien raapiminen ja päänravistelu lisääntyi. Alkuun oli ain pientä huojumista.
Ei kannata aikailla ja jaaritella, koska sisäkorvantulehdus voi JÄÄDÄ PYSYVÄKSI ellei sitä hoideta ajoissa ja oikeilla lääkkeillä!
Saimme sisäkorvantulehdukseen baytril anbioottia 2kg kanille, jota kanille annettiin aamuin illoin 0.3ml 3-4viikon ajan. Kuurin pituus on tärkeää, sillä sisäkorvantulehdus voi uusiutua helposti. Lääkitytä ei pidä lopettaa ennen kuin kaikki oireet ovat lähteneet ja mielellään oireiden poistuttua kuuria voi jatkaa muutamilla päivillä (itse jatkoin viikolla).
Kyseessä voi olla myös cuniculi, johon tarvitaan axilur lääkitys.
Osaavalle lääkärille selvittämään mikä kaniasi vaivaa!
- Korrrvatulehdus
Kannattaa sitte käyttää eläinlääkärissä varmuudella.
Korvassa voi olla vaikkua, jonka saattaa nähdä.
Mutta kani ravistelee päätään ja raapii todella paljon korvaansa sekä käytös muuttuu.. Ruokahalu voi loppua eikä sitten syö. Meillä ei onneksi sellaista tullut, mutta päänravistelu sekä tuo käytöksen muuttuminen oudoksi tuli. - Vastailen :)
Kanini ravistelee päätään enemmän häkin ulkopuolella kuin häkissä. Minusta tuntuu, että sitä vain ärsyttää jokin? esim. jos kania silittää kun se on pomppimassa häkin ulkopuolella, se ravistelee päätään silloin :o
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma
Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?6202838- 1071502
Odotan sitä hetkeä
kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh671456Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok831380- 1141264
- 1381256
- 1021086
Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!
https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro1351033- 48950
- 48889