Se joka luulee saavansa tältä palstalta oikean käsityksen siitä, mitä lestadioaliset (esim. naiset) itse miettii niin erehtyy ja pahasti.
Lest. monen lapsen äidit eivät ensinnäkään ehdi käydä keskustelemas tääl, ja sitä paitsi he eivät ikimaailmassa kerro ulkopuolisille tuntemuksiaan.
Ulospäin pitää puhua VAIN hyvää uskonyhteisöstään. Sisäpiirin uskotuimmille ystävättärille saatetaan uskoutua ja puhutaan että en enää jaksa tätä lapsentekoa jne.. Tai sitten valitetaan naimattomille yksinäisille vl-naisille perhe-elämän raskautta, kateudesta heidän itsenäisyyttään kohtaan.
Itse olen kokenut tämän käyttääytymistavan ja myös puhumattomuuden, koska olin monta vuotta lestadiolainen. Kuuntelin monet kerrat naisten valitusta että he tuntevat itsensä lehmäksi maha jatkuvasti paksuna jne.. jne... Mutta nyt kun olen jättänyt yhteisön, minulle puhutaan vain kauniita ja puolustelevia puheita... eikä mitään epäilyksiä ja haukkuja uskonyhteisön sääntöjä kohtaan enää kuule.
Niin että kannattaa pitää mielessä kun näitä luette.
Vl-todellisuus puuttuu täältä
13
121
Vastaukset
- Nouppis
Jaaha. Minun tuttavapiirissä on paljon nuoria sekä vähän vanhempiakin suurperheitä enkä ole YHDENKÄÄN äidin kuullut valittavan sitä että ku tuliki tehtyy niin paljo kersoja.
- Usein miettinyt
Mistä syystä vl vanhemmat eivät uskalla antaa lastensa kasvaa henkisesti niin että lapsi saisi itse valita onko vl vai ei?
- 4+8
Usein miettinyt kirjoitti:
Mistä syystä vl vanhemmat eivät uskalla antaa lastensa kasvaa henkisesti niin että lapsi saisi itse valita onko vl vai ei?
Minulle kysymys kuulostaa tältä:
"Miksi tarjoatte lapsillenne evankeliumia, että he säilyisivät uskomassa?"
"Miksi ette anna lastenne mennä epäuskoon ja kadotukseen?"
Tietenkään lapsien uskossa säilyminen ei ole meidän ihmisten käsissä, mutta kyllä me haluamme tietenkin kaiken voitavamme tehdä.
- HiIkka
Mi(t)kä syyt lopulta erottivat sinut vl kristillisyydestä.
Kaikissa yhdistykseenissä on ohjeet vai kuinka? - Isosta perheestä vl
Oh-hoh!!!!!!!! Olen itse lestadiolaisesta perheestä. Meillä on 8 lasta. Äitimme ei ole koskaan, ei IKINÄ valittanut sitä, että lasten synnyttäminen olisi hänellä käynyt yli voimien.
Jumala ei anna lapsia liikaa yhellekkää äidille, vaan juuri sen verran ku tietää ja näkee äidin ja isän jaksavan. Hänellä on keinot miten säädellä lasten tuloa silloin kun on tarpeen, siihen ei tarvitse eikä pidä ihmisvoimin yrittää puuttua...
Juuri te, jotka olette jättäneet uskonne, olette täällä pahimpia morkkaamaan meitä lestadiolaisia. Itse olen tullut siihen tulokseen että olette vain katkeria meille..omassa elämässä pettyneitä raakkeja, ja ette tiedä asioista tarpeeksi ja puhutte tietämättömyyttänne näistä asioista jotta uskovaiset tulis leimatuksi.
Tämä näkee lehdistössä ei tarvi kun lukee Kalevaa jne.- kunhan kävin
Juuri te, jotka olette jättäneet uskonne, olette täällä pahimpia morkkaamaan meitä lestadiolaisia. Itse olen tullut siihen tulokseen että olette vain katkeria meille..omassa elämässä pettyneitä raakkeja..................
Niin, kuha haukkuu ketä LOL - Tyttö17
Hyvin sanottu. Minä haluaisin nostaa esiin v-lest. miehet.
Siis, v-lest. miehet ovat rehellisiä, huomaavaisia, raittiita ja selväpäisiä, helliä, rakastavia, väkivallattomia...
sen olen nähnyt kotona ja kylässä kun olen vertaillut ei-lest. kavereiden kotiin.
Ja tiedoksi, että itse olen 17-v, uskovainen tyttö ja mula on sekä v-lest. että ei uskovaisia kavereita. Haluaisin lopettaa koulun ja saada lapsia. eikö olekkin KAMALAA? Varmaan kamalan alkeellista kaikkien teidän "fiksujen" mielestä ? :) Mutta minä rakastan lapsia. Toiov että saan tulevan mieheni kanssa suurren perheen jos jumala suo! - kulkijatäällä
Tyttö17 kirjoitti:
Hyvin sanottu. Minä haluaisin nostaa esiin v-lest. miehet.
Siis, v-lest. miehet ovat rehellisiä, huomaavaisia, raittiita ja selväpäisiä, helliä, rakastavia, väkivallattomia...
sen olen nähnyt kotona ja kylässä kun olen vertaillut ei-lest. kavereiden kotiin.
Ja tiedoksi, että itse olen 17-v, uskovainen tyttö ja mula on sekä v-lest. että ei uskovaisia kavereita. Haluaisin lopettaa koulun ja saada lapsia. eikö olekkin KAMALAA? Varmaan kamalan alkeellista kaikkien teidän "fiksujen" mielestä ? :) Mutta minä rakastan lapsia. Toiov että saan tulevan mieheni kanssa suurren perheen jos jumala suo!Säälin sinua koska et ajattele omilla vaan uskon kyllästämillä aivoilla. Tee herran tähden ne lapset niin tiedät mitä on elämäsi 2o. vuoden kuluttua. Me tavalliset ei-uskovaiset tehdään lapsia, mutta sen verran. että pystytään elättämään ilman yhteiskunnan mittavaa tukea. Elämästä nauttiminen tekee lapsien kasvatuksesta ihan toista kuin ainaisessa kilvoituksessa eläminen. mutta päätös on sinun ja pelkästään sinun miten haluat elää elämäsi.
- ... //...
Taidat olla miespuolinen. Harvoin ne äidit pojilleen synnyttämisen raskautta valittaa.
- etsivä-xx
"Jumala ei anna lapsia liikaa yhellekkää äidille, vaan juuri sen verran ku tietää ja näkee äidin ja isän jaksavan. Hänellä on keinot miten säädellä lasten tuloa silloin kun on tarpeen, siihen ei tarvitse eikä pidä ihmisvoimin yrittää puuttua..."
Höpö höpö. Menestyksen teologia ei ole oikeaa kristillisyyttä.
Ihminen ei ole huono uskovainen jos ei jaksa.
Eikä ole Raamatun perusteella totta sekään että kukaan ei saa liikaa. Ei saa enmmän kuin kestää.
Seurapuheissakaan en ole moista kuullut.
Kristityn ja uskovaisen elämään tulee pahaa, onettomuutta, surua, epätoivoa. Se on luterilaisen uskon ydin. Usko ei varjele ihmistä, sitä voi vain rukoilla "tapahtukoon sinun tahtosi".
- Naapurin ikkunasta
Höh, kyllä niillä aika on....!!!
Älä luule että ne itse niitä lapsiaan hoitaisi.
Joka talossa on kunnan verorahoilla palkkaama päivähoitaja töissä, joka laittaa samalla ruuat muillekkin ja astiat tiskikoneeseen. Isosta lestaperheestä saa kyllä tarvittaessa kaksikin perhepäivähoitoryhmää aikaiseksi. Ja palvelu pelaa!- brunie
No pitäjän mielestä on vaan hyvä että on tulevia koululaisia ja veronmaksajia. Ja se kodinhoitakin on tyytyväinen kun on töitä. Kansantalous on kestämättömässä tilanteessa ellei ole uusia veronmaksajia. Perehdy asiaan ennenkuin tulet pätetään. Sinuna olisin tyytyväinen että suomessa riittää lapsentekijöitä.
- lasarettiin
Meneppä nyt ja ota ne sinisetkin pillerit.kyllä se sitte helpottaa. Kaikesta näkyy että sulla remmi luistaa pahasti. Toimi ennenkuin lähtee kokonaan pois päältä. Ja puhu kateellinen sairas idiootti vain semmoista minkä tiedät. Äläkä noita sairaita tyhmyyksiäsi. Jos et jo ole mene heti hoitoon.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä3474401Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1422478Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822096- 1441626
- 261167
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!431150- 321106
- 791041
Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein140999Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!338978