lto kellarin poistokanavaan vai ei?

ilkel

olen rakentanut ristivirtaus lto-kennon ja nyt alkaa sen kotelointi. Talossa on koneellinen poisto joka vetää wc:stä ja pienestä muutama kuution kokoisesta kellarista jonka lämpötila on 6 talvella. Kysymys on helppo näiden laitteiden kanssa pelaajille eli, sijoitanko lto-kennon vain wc:n poistoon vai wc:n ja kellarin poistoon?

wcn ja kellarin poistoputket yhdistyy ennen puhallinta ja tämän yhtymän jälkeen olisi helpoin sijoittaa lto, mutta onko ilma jäähtynyt kanavassa kellarin takia?

7

342

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilkel

Missä viipyvät mollaamis viestit?

• myötähäpeäää

Ei tuollaista voi edes mollata, voi vain tuntea myötähäpeää ja sääliä.
      Sijoita se onnetonn lto:si lähimpään metallikeräykseen.

• hieno homma

Tottakai kummankin wc ja kellarin poiston kautta lto-kennoon niin tulee kaikki lämpö talteen.
      Mites muuten tuloilma tulee sitten kennon läpi ja mihinkä ?
      Kenno voi myös jäätyä, et joudut tekemään ohitukset tulopuolelle.

• sekaan vaan

Sekaan vaan. Siinä olet ihan oikeassa, ettei lämpimien tilojen poistoilmaan kannata sekoittaa isoa määrää viileää ilmaa, koska sen seurauksena iv-koneelle tuleva poistoilma jäähtyisi ja LTO:lle jäisi niukasti lämpöä talteenotettavaksi -> jäätymisongelmia tai sulatus päällä melkein jatkuvasti.

Mutta parin kuution tila => vaatehuoneen poisto -tyylisellä 3 l/s ilmavirrallakin tilassa vaihtuu ilma pari kertaa tunnissa. Vähempikin riittäisi, mutta ei enää löydy venttiileitä, mitkä saisi pienemmälle ilmavirralle säädettyä. 3 l/s ei nyt niin hirveästi poistoilman lämpötilaa hetkauta, että sen takia pitäisi yöunet menettää. Siis jos kokonaispoistoilmavirta on jotain tyyliin 50 l/s.

• ilkel

tämä olikin hyvä huomio että kellarin ilmanvaihto on suhteessa todella pientä vs. wc. laitan siis kummankin väliin, niin saan lton helpompaan paikkaan asennettua.

se tila mitä lto:lla lämmitän on talon toinen siipi, jossa on sauna, suihku ja khh.

lton kotelo alkaa olemaan valmis pikkuhiljaa. vielä vähä vaivaa aiheuttaa virtauksien erillään pitäminen, koska en apinoinut mallia tehdastekoisesta vaan tein uniikin.

• 10+18

Siis puhallatko puhaltimella ilmaa kennon läpi ulkoa talon toiseen siipeen vai virtaako se painovoimaisesti kennon läpi?
        Jos puhaltimella niin varmista et ilma pääsee esteettä virtaamaan sinne toiseen päähän taloa wc kellari, muuten sauna ym. ylipaineistuu ja homehtuu.
        Aika erikoista kyllä tuoda tuloilma sauna, suihku ja khh josta se virtaa wc kellari.

• ilkel

Tarkoituksena on ottaa lämmin ilma talteen oleskelutilojen siivestä, ja puhaltaa se kennon läpi kylpyhuone tilojen siipeen, josta poisto ilmaa ei oteta enää talteen vaan se puhalletaan suoraan pihalle. Lto tulee kulkemaan putkineen kulkee kylmällä vintillä.

Vielä yksi asia joka askarruttaa. Tuloilmaputken aion laittaa tulemaan päätykolmion läpi josta se kulkee n.15 metrin matkan lto:lle suoraa reittiä.
      Pitäisikö putki jättää muhan/sahanpurujen päälle makaamaan ja laittaa sen päälle jonkinlainen muovikaistale, niin että talon katon eristeiden läpi nouseva hukkaläpö lämmittäisi tuloilmaputkea sen verran, ettei kenno jäätyisi?

Eristeisiin, en ajatellut putkea upottaa vaikka se olisikin vain 15min homma, koska se viilentää eristeitä ja katto viilenee sisäpuolelta. Miten tuossa "muovi kaistale päälle" hommassa on vaaroja? kondenssivesi? Ummehtuuko muha putken alapuolella? Muovisuikaleen voisi leikata pressusta tai vast. ja sen leveys joku 50cm.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2926
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      52
      2313
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      1997
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1733
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      108
      1675
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1317
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      58
      1232
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1181
    Aihe