Herpes

antaliiiina

Hei, olen nyt 16viikolla raskaana ja tutkinut herpeksen mahdollisia vaikutuksia sikiöön ja synnytykseen. Nykyän ei ilmeisesti saa sektiota ihan sillä perusteella, että tuo herpes virus on. Itselläni ensimmäinen herpes ilmestyi n.2 vuotta sitten ja niitä on sen jälkeen ollut 4-5 eli aika vähän. En ole niistä juurikaan kärsinyt; eivät ole kivuliaita, imusolmukkeet eivät suurene yms. (en ole siis asian tiimoilta ikinä ollut lääkärissa tai missään testeissä)
Kuitenkin minua pelottaa aivan suunnattomasti jos nyt raskauden aikana rakkuloita ilmaantuisi tai vaikutukset lapseen :( Haluaisin niin kovasti sektion, jottei riskiä synnytyksessä olisi!

Löysin tällaisen tekstin :
Synnytyksen aikainen genitaalialueen herpes voi tarttua vastasyntyneeseen synnytyskanavasta. Primaari-infektio aiheuttaa 40–50 %:lla ja uusintainfektio 3–4 %:lla vastasyntyneistä sairastumisen.

Vaikka tuo riski on VAIN 3-4% niin mielestäni sekin on jo aivan liikaa! Mahdollisuus kuitenkin on olemassa ja aina se sitten jollekin osuu!! Eikö sektio olisi tälloin perusteltu jos sillä kerran päästään 0% riskiin!

3

479

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ykköstyyppi gen.al.

Jos oireellinen vaihe on syn.aikaan niin heti lääkitys ja jos se ei pure niin sectio. Gen.herpes on yleinen, valitettavasti, ei se ole oireettomana indikaatio sectiolle joka on suuri leikkaus.

• antaliiiina

Tiedän kyllä, että sektio on suuri leikkaus ja siinä myös suuret riskinsä verrattuna alatiesynnytykseen. Itseäni vain suuresti vaivaa tuo 3-4% kun mahdollisuus 0% olisi!!
        Onko tuo lääkehoito varmasti tehokas ja luotettava. Jos oireita/rakkuloita ei ole onko silloin 0% riski, että lapsi saisi vahinkoja synnytyksessä vai voiko olla että se onkin synnytyskanavassa eikä äiti oireilisi/silmin ei aktiivivaiheessa olevaa rakkulaa nähtäisi?

Olin jo raskautta suunnitellessa perehtynyt asiaan ja saanut asian suhteen rauhan että uskalsimme lasta yrittää. Nyt kuitenkin tämä pelko on palannut suurempana ja ahdistavampana kuin koskaan!

• mulla myös

Mulla myös valitettavasti on ollut tuo genitaali herpes.. raskauden aikana sen ehkäisemiseksi aloitettiin rva 36 lopussa herpeksen estolääkitys, jota piti syödä synnytykseen saakka. Ja jos herpes olisi aktivoitunut raskauden aikana ja synnytys olisi ollut lähellä, olis sen vuoksi tehty sektio. Sun pitäs puhua tuosta herpeksestä neuvolassa (ellet olekin jo siellä asiasta maininnut), jotta saat tarvittavan ehkäisy hoidon herpeksen suhteen ennen synnytystä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      41
      4618
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      53
      2504
    3. Jenkkilahkojen kastekaava

Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan
      Kaste
      139
      1014
    4. Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!

Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin
      Kaste
      161
      995
    5. Odotan sitä hetkeä

kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh
      Ikävä
      68
      879
    6. Leijonat Maailmanmestareita!

Ihanaa Leijonat, ihanaa!!!
      Maailman menoa
      113
      868
    7. Olen melko vakuuttunut

etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok
      Ikävä
      70
      844
    8. Mitä ajatuksia miehet, jos..?

Nainen on 40v eikä ole omia lapsia?
      Ikävä
      137
      795
    9. Se mies rakastaa minua

Ja minä rakastan häntä. 😌
      Ikävä
      48
      780
    10. Taas mietin että

mitä ihmettä sanoisin, jos laittaisin viestiä. Aina voi toivottaa jotain, vaikka hyvää kesää, ja jos ei tule vastausta,
      Ikävä
      48
      726
    Aihe