Herpes

antaliiiina

Hei, olen nyt 16viikolla raskaana ja tutkinut herpeksen mahdollisia vaikutuksia sikiöön ja synnytykseen. Nykyän ei ilmeisesti saa sektiota ihan sillä perusteella, että tuo herpes virus on. Itselläni ensimmäinen herpes ilmestyi n.2 vuotta sitten ja niitä on sen jälkeen ollut 4-5 eli aika vähän. En ole niistä juurikaan kärsinyt; eivät ole kivuliaita, imusolmukkeet eivät suurene yms. (en ole siis asian tiimoilta ikinä ollut lääkärissa tai missään testeissä)
Kuitenkin minua pelottaa aivan suunnattomasti jos nyt raskauden aikana rakkuloita ilmaantuisi tai vaikutukset lapseen :( Haluaisin niin kovasti sektion, jottei riskiä synnytyksessä olisi!

Löysin tällaisen tekstin :
Synnytyksen aikainen genitaalialueen herpes voi tarttua vastasyntyneeseen synnytyskanavasta. Primaari-infektio aiheuttaa 40–50 %:lla ja uusintainfektio 3–4 %:lla vastasyntyneistä sairastumisen.

Vaikka tuo riski on VAIN 3-4% niin mielestäni sekin on jo aivan liikaa! Mahdollisuus kuitenkin on olemassa ja aina se sitten jollekin osuu!! Eikö sektio olisi tälloin perusteltu jos sillä kerran päästään 0% riskiin!

3

474

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ykköstyyppi gen.al.

Jos oireellinen vaihe on syn.aikaan niin heti lääkitys ja jos se ei pure niin sectio. Gen.herpes on yleinen, valitettavasti, ei se ole oireettomana indikaatio sectiolle joka on suuri leikkaus.

• antaliiiina

Tiedän kyllä, että sektio on suuri leikkaus ja siinä myös suuret riskinsä verrattuna alatiesynnytykseen. Itseäni vain suuresti vaivaa tuo 3-4% kun mahdollisuus 0% olisi!!
        Onko tuo lääkehoito varmasti tehokas ja luotettava. Jos oireita/rakkuloita ei ole onko silloin 0% riski, että lapsi saisi vahinkoja synnytyksessä vai voiko olla että se onkin synnytyskanavassa eikä äiti oireilisi/silmin ei aktiivivaiheessa olevaa rakkulaa nähtäisi?

Olin jo raskautta suunnitellessa perehtynyt asiaan ja saanut asian suhteen rauhan että uskalsimme lasta yrittää. Nyt kuitenkin tämä pelko on palannut suurempana ja ahdistavampana kuin koskaan!

• mulla myös

Mulla myös valitettavasti on ollut tuo genitaali herpes.. raskauden aikana sen ehkäisemiseksi aloitettiin rva 36 lopussa herpeksen estolääkitys, jota piti syödä synnytykseen saakka. Ja jos herpes olisi aktivoitunut raskauden aikana ja synnytys olisi ollut lähellä, olis sen vuoksi tehty sektio. Sun pitäs puhua tuosta herpeksestä neuvolassa (ellet olekin jo siellä asiasta maininnut), jotta saat tarvittavan ehkäisy hoidon herpeksen suhteen ennen synnytystä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      88
      1551
    2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      114
      1420
    3. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      70
      1285
    4. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      30
      1172
    5. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      117
      1000
    6. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      981
    7. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      46
      938
    8. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      19
      892
    9. Olisit voinut olla...

....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n
      Ikävä
      66
      818
    10. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
      Ikävä
      46
      743
    Aihe