Herpes

antaliiiina

Hei, olen nyt 16viikolla raskaana ja tutkinut herpeksen mahdollisia vaikutuksia sikiöön ja synnytykseen. Nykyän ei ilmeisesti saa sektiota ihan sillä perusteella, että tuo herpes virus on. Itselläni ensimmäinen herpes ilmestyi n.2 vuotta sitten ja niitä on sen jälkeen ollut 4-5 eli aika vähän. En ole niistä juurikaan kärsinyt; eivät ole kivuliaita, imusolmukkeet eivät suurene yms. (en ole siis asian tiimoilta ikinä ollut lääkärissa tai missään testeissä)
Kuitenkin minua pelottaa aivan suunnattomasti jos nyt raskauden aikana rakkuloita ilmaantuisi tai vaikutukset lapseen :( Haluaisin niin kovasti sektion, jottei riskiä synnytyksessä olisi!

Löysin tällaisen tekstin :
Synnytyksen aikainen genitaalialueen herpes voi tarttua vastasyntyneeseen synnytyskanavasta. Primaari-infektio aiheuttaa 40–50 %:lla ja uusintainfektio 3–4 %:lla vastasyntyneistä sairastumisen.

Vaikka tuo riski on VAIN 3-4% niin mielestäni sekin on jo aivan liikaa! Mahdollisuus kuitenkin on olemassa ja aina se sitten jollekin osuu!! Eikö sektio olisi tälloin perusteltu jos sillä kerran päästään 0% riskiin!

3

300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ykköstyyppi gen.al.

      Jos oireellinen vaihe on syn.aikaan niin heti lääkitys ja jos se ei pure niin sectio. Gen.herpes on yleinen, valitettavasti, ei se ole oireettomana indikaatio sectiolle joka on suuri leikkaus.

      • antaliiiina

        Tiedän kyllä, että sektio on suuri leikkaus ja siinä myös suuret riskinsä verrattuna alatiesynnytykseen. Itseäni vain suuresti vaivaa tuo 3-4% kun mahdollisuus 0% olisi!!
        Onko tuo lääkehoito varmasti tehokas ja luotettava. Jos oireita/rakkuloita ei ole onko silloin 0% riski, että lapsi saisi vahinkoja synnytyksessä vai voiko olla että se onkin synnytyskanavassa eikä äiti oireilisi/silmin ei aktiivivaiheessa olevaa rakkulaa nähtäisi?

        Olin jo raskautta suunnitellessa perehtynyt asiaan ja saanut asian suhteen rauhan että uskalsimme lasta yrittää. Nyt kuitenkin tämä pelko on palannut suurempana ja ahdistavampana kuin koskaan!


    • mulla myös

      Mulla myös valitettavasti on ollut tuo genitaali herpes.. raskauden aikana sen ehkäisemiseksi aloitettiin rva 36 lopussa herpeksen estolääkitys, jota piti syödä synnytykseen saakka. Ja jos herpes olisi aktivoitunut raskauden aikana ja synnytys olisi ollut lähellä, olis sen vuoksi tehty sektio. Sun pitäs puhua tuosta herpeksestä neuvolassa (ellet olekin jo siellä asiasta maininnut), jotta saat tarvittavan ehkäisy hoidon herpeksen suhteen ennen synnytystä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3280
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2852
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2676
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2628
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2496
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2345
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1803
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1747
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1620
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1466
    Aihe