Mistä ohjain vanhaan radio-ohjattavaan?

Saab 900 Turbo

Huutokaupasta ostamastani lelukasasta ilmestyi 70-80 luvun Saab 900 Turbo ilman kauko-ohjainta. Auto on erittäin hyvässä kunnossa ja ajattelin että tuohon pitää ehdottomasti saada jostain ohjain.
Pohjassa lukee tavaramerkki "Radio-Racer".
Mistä siis lähteä kyselemään?

Kiitos etukäteen!

9

3224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 558877

      Ekaksi kannattaisi selvittää millä taajuudella sen vastaanotin toimii. Sitten voisi kokeilla samalla taajuudella toimivaa ohjainta. Huomaa että pelkkä 40Mhz tai 27Mhz ei vielä riitä vaan pitää katsoa mikä kide siinä on.

    • Saab 900 Turbo

      Kiitti.
      Sen verran availin ja piirikortilla on pari chipppiä.
      Toisessa teksti TAIYO 7802 B ja pienellä 2B.
      Toisessa TC5081AP ja pienellä 2.D
      Transistoreita C2500 A on muutamia ja A1015 yms muutamia.

    • 558877

      No eipä noilla tiedoilla mitään tee. Lähinnä sen tiedon saa, että on näitä leluja joissa on kaikki saman piirilevyn kanssa yhdessä. Eli jokseenkin mahdotonta ympätä jotain erillistä ohjainta vaan pitäisi löytää oma ohjaimensa. Minkä kokoinen tuo kori on? Minä alkaisin etsimään siihen uutta tekniikkaa ihan kokonaan. Saisi kunnollisen moottorin erillisine säätimineen ja ohjaukseen oikean servon sekä nykyaikaisen 2,4ghz ohjaimen/vastarin. Lisäksi akuksi kunnon LI-Po. Mikäli tuo nyt sitten on mielestäsi sen arvoinen.

    • RC-pilotti1

      TC5081 viittais FM-modulaalioon joten 27MHz on olemassa rattiradioita FM versioina jotai voisi kokeilla. Ajallisesti 40MHz radioita oli tuohonaikaan tulossa etten aivan usko ensimmäiseksi niitä "leluautoihin". Suurin ongelma on ettei 27MHz ole nykyisin kovinkaan suosittu ja vaatii aika tuuria löytää kyseisiä ohjaimia.
      Radioyhteys on oikeastaan helppojuttu "uusrakenteena". Vaikeampi on sovittaa vanha tekniikka kun varsinaisia liityntäpintoja ei välttämättä löydy. Nykylaitteet käyttävät pitkälti samaa ohjauspulssitekniikka kuin jo 70-luvun alussa, mutta jotkut ns. leluautot on rakennettu tästä poikkeavalle tekniikalle. Joitain nikkoautoja olen ajanut 27MHz AM-tikkuradiolla. Yllätys oli suuri kun tikut toteli vielä oikeassa järjestyksessä. Kaikkien kokeilemani saman alueen autot eivät ole totellet samoin.
      Kuinka nostakiseksi koet tämän projektin ratkaisee sen miten paljon haluat tähän panostaa. Ostokamat vaativat kummikin rakentamista paikoilleen saamiseksi joten voi olla haastavakin.

    • 558877

      No hyvä, että löytyi, joku jolle nuo piirien merkinnät sanoivat jotain. Sillä kyselin tuota kokoa, jotta selviäisi vähän onko edes mahkuja laittaa siihen kunnollista tekniikkaa ja selventäähän se vähän onko kyseessä "lelu" vai ihan kunnollinen tuon ajan vehje. Olen samaa mieltä tuon lopputekstisi osalta tekniikasta. Sikäli joku osaava ihminenhän tekee mitä vaan, mutta tällaisen löytäminen on vaikeus ja vielä niin että suostuisi tekemään ja teettäjä suostuisi maksamaan käyvän hinnan taidoista.

    • JK778

      Vanha aihe mutta mielenkiinnosta piti kysästä että mitä tälle Saabille mahtoi tapahtua?

    • 974864356

      iteltä puuttu nikon rc-autosta ohjain 27Mhz ja malli on Porsche gt3 nii miistä saan

    • 524895625

      Joku nikkoja myyvä liike tai maahantuoja voisi, ehkä toimittaa varaosana. Tuollainen sivu löytyi ihan googlettamalla http://splashurl.com/lv5kssd

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1316
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1185
    3. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      896
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      52
      884
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      77
      799
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      29
      752
    7. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      60
      750
    8. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      157
      744
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      58
      737
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      665
    Aihe