Takka patentti.

ideaapukkaataas

Meillä on mökissä iso varaava takka, ja ongelma on talvella erittäin hidas lämpeneminen, kun tulee viikolopuksi mökille talvella. Patentti on se että ostaisin pienehkön kiukaan (ilman kiviä) jonka laittaisin takan eteen ja kiukaan putki takan suuluukusta sisään. Tullessani mökille pitäisi ensin tulta kiukaassa 2-4 tuntia, ja sitten kiuas pois ja takkaan tulet. Tietysti muukin kamina tai peltitakka kävisi kunhan olisi tarpeeksi pieni ja kevyt. Toimiiko, onko jotakin esteitä? Takan edusta on palamatonta, ja takan veto on hyvä.

13

285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • idea tuokin..

      Kyllähän tuolla systeemillä tietysti voi lämmittää, mutta aika paljon se takka imaisee niistä avonaisista suuluukuista sitä lämpöä pihalle.

      Lisäksi kuuman kiukaan siirtäminen ei ainakaan minua houkuta yhtään..

      Itselle tulisi ensimmäisenä mieleen maksaa jollekkin mökin lähellä asuvalle siitä, että hän käy parina päivänä ennen tuloanne lämmittämässä mökkiä, ja tekee takkaan tulet ennen mökille saapumistanne.

      • Keksijä (vars.)

        Liitä se kiukaan putki takan nokiluukkuun niin voit polttaa molemmissa pesissä!!!!
        Terv. Paha muurari.


    • molempi parempi

      Tästä syystä minun mielestäni viikonloppukäytössä olevalle mökille pitäisikin laittaa kaminatyyppinen lämmitin, jolla mökin saa nopeasti lämpimäksi, eikä tarvi odottaa ison kivikasan lämpenemistä.

      Teet kaminalle oman hormiliitoksen

    • lisäideaa.,,..

      "mutta aika paljon se takka imaisee niistä avonaisista suuluukuista sitä lämpöä pihalle."

      Takan suuluukut eivät olisi avonaiset, edessä olisi pelti jossa reikä kiukaan hormiputkelle. Peltihän olisi tarpeen myös estämässä savun tuloa sisään.

    • Ittelläkinon

      Tässä on taas sen petroolilämmittimen paikka. Ei vie paljoa tilaa eli mahtuu vaikka takan viereen lattialle. Antaa heti lämpöä kun sytyttää. Ei tarvii mitään hormiliitäntöjä tms. Myöskään siitä kosteudenmuodostumisesta ei ole haittaa, koska käytetään vain alkulämmitykseen ja sammutetaan sitten kun takka alkaa lämmetä.

    • järki käteen

      Kesämökille ei varaavaa kiviuunia kannata asentaa kuten aloittajan kokemus todistaa.

      Kunnollinen kamina (mielellään valurauta) antaa lämpöä heti.

      • tästä se idea lähti

        Meillä oli ennen takkaa rautakamina, ja kun aamulla heräs niin lämmintä oli 12 C. No eikun tulta kamiinaan, sitten taas lämpenee, mutta ei ollu aina kivaa tuo herääminen.


    • vanha juttu

      Älä keksi pyörää uudelleen.
      Laita siihen hökötykseen takkasydän, lämmittää hetkessä ja varaa myöskin sen takan.
      Eikä tartte kanniskella mihinkään.

      • eisinnemahdu.

        Takan tulipesä on 30x40cm, mikä takkasydän sinne mahtuu? Ja mitä hyötyä siitä olisi, ei tämä ole mikään avotakka.


      • jtjt
        eisinnemahdu. kirjoitti:

        Takan tulipesä on 30x40cm, mikä takkasydän sinne mahtuu? Ja mitä hyötyä siitä olisi, ei tämä ole mikään avotakka.

        30x40??? varmaankin maailman pienin takka?
        Laita vaan se saunankiuas, hommaat asbesti rukkaset ja nostelet välillä ulos.


    • 20+10

      Yleisin virhe mökkien rakentajilla on tuo että tehdään pelkkä takka, puuliesi tai valurauta kamina pitää olla lisäksi. Puuliedellä ja kaminalla nopeasti lämpöä ja uuni/takka hoitaa yöajan. Silloin on aamullakin lämmintä. Ilmalämpöpumppu toimii tietysti myös nopeana lämmönantajana.

    • KaasuaPalmu

      Entäs tämä patentti : Takasta pellit kiinni, iso tohotin palotilaan, takka lämpeää ja kaikki lämpö tulee sisään.

    • mitä hä .

      30x40??? varmaankin maailman pienin takka?

      Takan tulipesä on 30x40cm,

      Mitä meinaat ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      140
      2321
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      395
      1949
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      30
      1840
    4. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1250
    5. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      102
      1133
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      119
      1129
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1063
    8. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      125
      1044
    9. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1017
    10. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      898
    Aihe