Sossun vastuu virheistä

Asiakassuhde kusee

Joku oli järkyttynyt kun kuullut Tampereen sosiaalityön päivillä, sosiaalityöntekijän ja asiakkaan toimivan ja tuloksekkaan suhteen vaikeuksista.

Ylisosiaalineuvos, sosiaalityöntekijä Aulikki Kananoja oli kuulema kertonut että, hän teki oman virkauransa sosiaalityöntekijänä kolmen hyvän asiakassuhteen muiston voimin. Hän oli opastanut tulevia sosiaalityöntekijöitä sanoin "Yksikin hyvä asiakassuhde riittää!".

Ihmetystä herätti nimenomaan se että "veronmaksajien rahoilla palkatulle kalliisti korkeakoulutetetulle viranomaiselle riittää tuhansia perheitä käsittävän virkauran aikana onnistumisen mittariksi yksi onnistunut asiakassuhde!"

Sosiaalityöntekijöitähän ei koske normaali tulosvastuu tai vastuu- ja korvausvelvoitteet virheistään.

Kuulija vaatii "jotain vastuuta kelvottomasta asiakaspalvelusta tai edes tahallisista lainrikkomuksista sosiaalityöhönkin!"

Mitä mieltä olette, pitäisikö sossujen olla henk.koht. vastuussa tekemistään virheistä, jottei niitä tehtäisi tahallaan jatkuvasti ja tarkoituksellisesti?

22

305

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sossuna

Olen täysin ylityöllistetty sossu. Minulla on aivan liian paljon asiakkaita eikä ollenkaan tarpeeksi aikaa tehdä töitä niiden kanssa.
      Kalenterini täytetään muuaslta, eikä siinä ole tauon taukoa kuin hätäisesti käydä syömässä. Taustatöihin ei ole aikaa, ellei ala tehdä ylitöitä. Jos haluan viikolla käydä jossain, tai hoitaa omia asioitani viikolla, ei se ole mahdollista kun ajanvarauksesta laitetaan aikaa toisensa perään koko viikoksi.
      Siinä on perjantaina klo 15.00 ajanvarauksella jo aika puhki.
      Työnantajalta ei tule mitään tukea. Päinvastoin, johtava sosiaalityöntekijä ei osaa puhua muusta kuin omista ulkomaanmatkoistaan.
      Sairaslomafrekvenssi on taivaissa ja tulen sitä omalta osaltani myös kasvatttamaan. Ne , ketkä on töissä, joutuu sijaistamaan niitä jotka on sairaslomalla.
      Mulla oh henk.koht tässä vastuuta jo ihan riitttämiin, kiitos vaan , enempää en tarvitse.
      Asiakassuhteesta on enemmän vastuussa asikas itse. Minä käyn töissä.

• Petu...

Sinun pitää ilmoittaa tilanteesi kirjallisesti sosiaalijohtajalle ja lautakunnalle. Siten voit välttää virhevastuusi jos jokin menee liian suuren työmäärän vuoksi pieleen.

• Viksu M

****Hän oli opastanut tulevia sosiaalityöntekijöitä sanoin "Yksikin hyvä asiakassuhde riittää!". ****

Tulkitset mielestäni tuota täysin väärin. Ylisossu tarkoittanee, että yksikin hyvä asiakassuhde koko uran aikana tuo tyydytystä siitä, että voi auttaa vähempiosaista ja että ehkä tuo yksi tuhansista asiakkaista osaa olla avusta oikeasti kiitollinen.

Ymmärrän tuon siis niin, että ylisossu kokee jopa yhden ainoan onnistuneen asiakassuhteen palkitsevan henkisesti niin, että alalle yleensäkin kannatti lähteä ja että vain muutaman hyvän asiakassuhteen tuoma "hyvä fiilis" auttaa jaksamaan työssä, vaikka aina ei sitä kiitoksen sanaa saisikaan.

Uskon, että ylisossu on myös nähnyt konkreettisesti esim. perheen lapsen hymyn kun köyhän perheen lapsi on vaikka saanut uuden lelun tai jotain muuta vastaavaa. Eli saanut sellaista "palautetta", joka palkitsee ja auttaa jaksamaan välillä melko "vaativienkin" tapausten kanssa.

• 28-82

Sossuna: """Taustatöihin ei ole aikaa, ellei ala tehdä ylitöitä. Jos haluan viikolla käydä jossain, tai hoitaa omia asioitani viikolla, ei se ole mahdollista kun ajanvarauksesta laitetaan aikaa toisensa perään koko viikoksi."""

Ei sitä muuallakaan hoideta omia asioita työaikana.

"""Taustatöihin ei ole aikaa, ellei ala tehdä ylitöitä."""

No teeppä muutamana lauantaina ja sunnuntaina vaikka 14-16 tuntinen päivä.

• tässä teille

Kuinka paljon pitäisi sossussa rehkiä, että se riittäisi laiskoille kerjäläisille?

Sellaista väkeä kun sossussa enimmäkseen käy, siinä on kestämistä kyllä ihan normaalin työajan puitteissa. Mitäpä, jos ihmiset ihan itse hoitaisivat raha-asiansa? Sopisiko se?

• ihme rutinaa
        tässä teille kirjoitti:

Kuinka paljon pitäisi sossussa rehkiä, että se riittäisi laiskoille kerjäläisille?

Sellaista väkeä kun sossussa enimmäkseen käy, siinä on kestämistä kyllä ihan normaalin työajan puitteissa. Mitäpä, jos ihmiset ihan itse hoitaisivat raha-asiansa? Sopisiko se?

Jos työ ei kelpaa, niin pitää vaihtaa ammattia. Lain mukaan mennään eli sossun asiakkaiden pitää saada se mitä laki heille suo ja todellakin minäkin ihmettelen tuota sossun ämmän rutinaa siitä, ettei voi työajalla hoitaa yksityisasioitaan. Itsellä työuraa eri työpaikoissa takana jo yli 20 vuotta eikä ole kyllä koskaan tullut mieleenkään edes kysyä, että voinko karata kesken työpäivän hoitelemaan omia asioitani.

Ei ihme, etttä homma Suomessa kusee, kun verovaroilla eletättävät julkispuolen työntekijät ovat tuollaisia kermaperseitä.

• jeesuskristusvittu
        tässä teille kirjoitti:

kusen suuhusi saatanan harakka

• 28-82

""Kuinka paljon pitäisi sossussa rehkiä, että se riittäisi laiskoille kerjäläisille?""

Voi olla, että sossussa on liian vähän henkilökuntaa.

Toisaalta eipä ne nykyisetkään viranhaltijat mitään töitä tee, harva heistä on koskaan ollutkaan töissä. (siis semmoissessa työssä jossa pitää saada aikaiseksi palkkansa eteen)

Ei se mitään rehkismistä ole, että tehdään lain mukaisia päätöksiä.

Nyt se aika menee kysymyksiin vastaillessa ja päätösten korjaamisissa, kun ei ole tehty kerralla oikein.

ps. jos jotain viranhaltijaa, ei kinnosta niin aina ne "työt" voi lopettaa.

• SOSSUT VASTUUSEEN!

Hetkinen.. mitä jos ison sairaalan kirurgi sanoisi "Olen täysin ylityöllistetty lääkäri/kirurgi. Minulla on aivan liian paljon asiakkaita eikä ollenkaan tarpeeksi aikaa tehdä töitä niiden kanssa. Kalenterini täytetään muuaslta, eikä siinä ole tauon taukoa kuin hätäisesti käydä syömässä. Mulla oh henk.koht tässä vastuuta jo ihan riitttämiin, kiitos vaan , enempää en tarvitse. Asiakassuhteesta eli leikkauksesta on enemmän vastuussa asikas itse. "

Eli eikö lääkärikin ole vastuussa VÄÄRISTÄ PÄÄTÖKSISTÄÄN?

Eikö lääkärin pitäsikään muka olla vastuussa siitä että joku saattaa jopa kuolla väärien päätösten takia?

Miksi sitten sossujen ei pitäisi olla vastuussa omista teoistaan?

Sossut ovat yhteiskunnan kaikkein heikko-osaisimmille JUMALA jolla on valta päättää elääkö vai kuoleeko köyhä!!!

Kun sossu VÄÄRÄN päätöksen takia evää joltain hänen välttämättömän toimeentulonsa, niin tämä köyhä saattaa masentua niin paljon että riistää oman henkensä. Eikö olisi oikein että sossu tällöin saisi syytteen ainakin kuolemantuottamuksesta jollei jopa tietoisesta murhasta?

Jos ja kun sossun asenne on tuo "enemmän vastuussa on asikas itse. Minä käyn töissä." eli että "menis köyhä luuseri töihin, mua vaivaamasta, ettei mulle olis töitä", niin uskooko kukaan että kyseinen sossu tekisi OIKEUDENMUKAISIA toimeentulotukipäätöksiä?

• Suojatyöläisiä

Lääkäri ei ole vastuussa mistään, paitsi siitä mitä tekstejä potilaskertomukseen laittaa. Fiksu lääkäri sanelee niin ympäripyöreää tekstiä, ettei mistään voi ikinä todeta mitään virhettä tapahtuneeksi ja näin lääkäri pääsee vastuustaan kuin koira veräjästä.

• Suojatyöläisiä
        Suojatyöläisiä kirjoitti:

Lääkäri ei ole vastuussa mistään, paitsi siitä mitä tekstejä potilaskertomukseen laittaa. Fiksu lääkäri sanelee niin ympäripyöreää tekstiä, ettei mistään voi ikinä todeta mitään virhettä tapahtuneeksi ja näin lääkäri pääsee vastuustaan kuin koira veräjästä.

Ja sama muuten koskee myös sossuja: jokainen sossu voi itse päättää, mitä kirjaa ylös ja mitä jättää kirjaamatta. Fiksu sossu jättää kirjaamatta esim lastensuojeluilmotuksissa yksityiskohdat, jolloin sossua ei voi pistää vastuuseen mistään.

• agwergaerhtukejkser

Tää ketju on kyllä surkuhupaisuudessaan ihan top-10 -kamaa. Siis otsikko ja tuo aloitusteksti (se alkuosa) ei kyllä korreloi missään suhteessa toisiinsa.

Mutta mikäli koet joskus saaneesi vääryttä sossun taholta, niin kait sinä hyvä ihminen osaat tehdä kirjallisen oikaisupyynnön asian tiimoilta? Jos sossutäti ei siitä huolimatta korjaa päätöstään (kaikki kirjalliset oikaisut menee aina ensin takaisin etuuskäsittelijälle), niin sitten ne päätetään jossain kuntien lautakunnissa. Mikäli sieltäkään ei tule mieleistäsi päätöstä, voit aina valittaa korkeimpiin oikeusasteisiin.

Minä olen saanut sossusta joskus väärän päätöksen ja tein siitä asianmukaisen, kirjallisen oikaisuvaatimuksen (Olin 100% varma, että virhe oli tapahtunut). Asia korjattiin alle viikossa. Ok, olihan siitä pieni ylimääräinen vaiva, mutta pääasia, että asia kuitenkin korjattiin sangen nopeasti.

Sossussa on työntekijöitä, jotka väliin tulkitsevat asioita hieman poikkeavasti mitä lainsäädäntö on, mutta kyllä ne korjaavat ne päätökset, kun perustelee asiansa hyvin.

Turhaa meuhkaamista, mutta ehkä se on silti parempi täällä avautua, kun sossun tiloissa. Relaa vähän.

• Ihmettelen vähän

Lääkäri ei tee töitä enempää kuin pystyy, eikä sellaista kukaan vaadikaan tai ehdota edes leikillään.

Mutta nämä, jotka eivät itse tee mitään omaksi hyväkseen, vaativat kyllä sossulta ripeitä toimenpiteitä kaikissa oloissa. Jopa sossussa käyminen on paljon vaadittu, mutta silti pitäisi rahan juosta.

• tasa-arvoa
        Ihmettelen vähän kirjoitti:

Lääkäri ei tee töitä enempää kuin pystyy, eikä sellaista kukaan vaadikaan tai ehdota edes leikillään.

Mutta nämä, jotka eivät itse tee mitään omaksi hyväkseen, vaativat kyllä sossulta ripeitä toimenpiteitä kaikissa oloissa. Jopa sossussa käyminen on paljon vaadittu, mutta silti pitäisi rahan juosta.

No juoksee se raha kuitenkin rikkaampien kulttuurien edustajille, miksei siis valkoisille suomalaisillekin?

• aktiv kapitaal

TOIMIKAA!

Virkatoiminnan lainalaisuudesta ja virkamiehen vastuusta virkatoimiensa lainmukaisuudesta.

Suomessa viranomaisten ja virkamiesten (mukaan lukien kuntien virkamiehet) virkatoiminta,
      hallintopäätösten tekeminen ja muut virkatoimet on lainalaista. Tämä tarkoittaa, että virkamiesten virkatoimet
      eivät saa olla lainvastaisia. Virkamiehet ovatkin vastuussa virkatoimiensa lainmukaisuudesta.

Virkatoiminnan lainalaisuutta ja virkamiehen vastuuta virkatoimista koskevat perustavaa laatua olevat säännökset
      sisältyvät Suomen perustuslain (731/1999) 107 ja 118 §:ään. Perustuslain 107 § sisältää lakia alemmanasteisten
      säädösten soveltamisrajoitusta koskevan säännöksen, joka kuuluu seuraavasti:
      "Jos asetuksen tai muun lakia alemmanasteisen säädöksen säännös on ristiriidassa perustuslain
      tai muun lain kanssa, sitä ei saa soveltaa tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa.
      " Mainittu säännös merkitsee muun ohessa,
      että virkamiehen on tunnettava - Suomen perustuslain lisäksi - niiden lakien sisältö,
      joita hän joutuu virkatoimissaan tulkitsemaan ja soveltamaan. Säännös tarkoittaa esimerkiksi sitä,
      ettei virkamies voi hakemuksia ratkaistessaan ja hallintopäätöksiä tehdessään syrjäyttää lakia ja tyytyä soveltamaan
      pelkästään kunnassa annettuja 'soveltamisohjeita'. Käytännössä on osoittautunut,
      että ohjeet ovat saattaneet olla puutteellisia tai lainvastaisia.
      Virkamies ei voi esimerkiski välttyä oikeudellisesta vastuustaan vetoamalla lainvastaisiin ohjeisiin.
      Mikäli ohjeet ovat lainvastiset, virkamiehen oikeudellinen velvollisuus on noudattaa lakia eikä siis lainvastaisia ohjeita.

Perustuslain 118 § sisältää virkamiehen vastuuta virkatoimista koskevat säännökset. Ne kuuluvat seuraavasti:
      "Virkamies vastaa virkatoimiensa lainmukaisuudesta. Hän on myös vastuussa sellaisesta monijäsenisen
      toimielimen päätöksestä, jota hän on toimielimen jäsenenä kannattanut" (118 §:n 1 mom.).
      "Esittelijä on vastuussa siitä, mitä hänen esittelystään on päätetty,
      jollei hän ole jättänyt päätökseen eriävää mielipidettään" (118 §:n 2 mom.).
      "Jokaisella, joka on kärsinyt oikeudenloukkauksen tai vahinkoa virkamiehen tai muun julkista tehtävää hoitavan henkilön
      lainvastaisen toimenpiteen tai laiminlyönnin vuoksi, on oikeus vaatia tämän tuomitsemista rangaistukseen sekä
      vahingonkorvausta julkisyhteisöltä taikka virkamieheltä tai muulta julkista tehtävää hoitavalta,
      sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään.
      Tässä tarkoitettua syyteoikeutta ei kuitenkaan ole,
      jos syyte on perustuslain mukaan käsiteltävä valtakunnanoikeudessa" (118 §:n 3 mom.).

Jatkuu...

• aktiv kapitaal

... Viranomaisen harkintavallan rajoitusperiaatteista

Viranomaisen ja virkamiehen virkatoiminta on siis, kuten edellä on todettu, lakisidonnaista.
        Hallintopäätösten on oltava lainmukaisia. Ne eivät saa olla lainvastaisia.
        Lainsäädäntö jättää toisinaan viranomaisille ja virkamiehille tietynlaista harkintavaltaa.
        Tämäkään harkintavalta ei kuitenkaan tarkoita mielivaltaa, vaan harkintavaltaa on tällöinkin rajoitettu
        erinäisillä harkintavallan rajoitusperiaatteilla. Niistä keskeisiä ovat objektiviteettiperiaate
        (puolueettomuuden ja asiallisuuden vaatimus),
        suhteellisuusperiaate (toimenpiteen on oltava suhteessa intressin tärkeyteen),
        tarkoitussidonnaisuuden periaate (hallintopäätöstä ei saa tehdä toimivallalle tai tehtäville vieraassa tarkoituksessa)
        ja yhdenvertaisuusperiaate (samanlaisissa tapauksissa kohdeltava samalla tavalla).

Kunnan toimintaohjeista

Kunnan virkamiehilleen antamien toimintaohjeiden tulee olla lainmukaisia. Ne eivät saa olla miltään osin lainvastaisia.
        Ohjeiden lainmukaisuuden turvaamiseksi ohjeista tulisi ilmetä itse asianomainen lakiteksti (lain säännökset)
        joko erikseen jokaisen osaohjeen kohdalla tai vähintään ohjeiden liitteenä.
        Ohjeissa tulisi olla myös asianmukaiset tiedot lain nojalla annetusta asetuksesta sekä lainvalmisteluasiakirjoista.
        -----------------------

Esimerkki:

Virkavelvollisuuden rikkominen.

Oikeudenkäynnistä rikosasioissa annetun lain 1 luvun 14 §:n 1 momentin mukaan asianomistajan oikeudesta nostaa syyte julkista tehtävää hoidettaessa tehdystä rikoksesta säädetään perustuslain 118 §:n 3 momentissa. Viimeksi mainitun säännöksen mukaan jokaisella, joka on kärsinyt oikeudenloukkauksen tai vahinkoa virkamiehen tai muun julkista tehtävää hoitavan henkilön lainvastaisen toimenpiteen tai laiminlyönnin vuoksi, on oikeus vaatia tämän tuomitsemista rangaistukseen sekä vahingonkorvausta julkisyhteisöltä taikka virkamieheltä tai muulta julkista tehtävää hoitavalta sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään.

Hovioikeus tuomitsi x:n syytekohdissa xx 10 päiväsakon sakkorangaistukseen sekä velvoitti kaupungin ja A:n yhteisvastuullisesti suorittamaan x:lle korvaukseksi kärsimyksestä 500 euroa korkoineen. x:n vastuu oli toissijaista kaupungin vastuuseen nähden ja korvaus saatiin periä x:lta vain, jos sitä ei ollut saatu perittyä kaupungilta.
        Korkein:
        x tuomitaan syytekohdissa x ja x hänen syykseen luetuista rikoksista 20:een päiväsakkoon.
        Hovioikeuden henkisestä kärsimyksestä tuomitsema korvaus korotetaan 1 000 euroksi.
        Muilta osin hovioikeuden tuomio jää pysyväksi.

Lisää näitä!

• Ladatar
        aktiv kapitaal kirjoitti:

... Viranomaisen harkintavallan rajoitusperiaatteista

Viranomaisen ja virkamiehen virkatoiminta on siis, kuten edellä on todettu, lakisidonnaista.
        Hallintopäätösten on oltava lainmukaisia. Ne eivät saa olla lainvastaisia.
        Lainsäädäntö jättää toisinaan viranomaisille ja virkamiehille tietynlaista harkintavaltaa.
        Tämäkään harkintavalta ei kuitenkaan tarkoita mielivaltaa, vaan harkintavaltaa on tällöinkin rajoitettu
        erinäisillä harkintavallan rajoitusperiaatteilla. Niistä keskeisiä ovat objektiviteettiperiaate
        (puolueettomuuden ja asiallisuuden vaatimus),
        suhteellisuusperiaate (toimenpiteen on oltava suhteessa intressin tärkeyteen),
        tarkoitussidonnaisuuden periaate (hallintopäätöstä ei saa tehdä toimivallalle tai tehtäville vieraassa tarkoituksessa)
        ja yhdenvertaisuusperiaate (samanlaisissa tapauksissa kohdeltava samalla tavalla).

Kunnan toimintaohjeista

Kunnan virkamiehilleen antamien toimintaohjeiden tulee olla lainmukaisia. Ne eivät saa olla miltään osin lainvastaisia.
        Ohjeiden lainmukaisuuden turvaamiseksi ohjeista tulisi ilmetä itse asianomainen lakiteksti (lain säännökset)
        joko erikseen jokaisen osaohjeen kohdalla tai vähintään ohjeiden liitteenä.
        Ohjeissa tulisi olla myös asianmukaiset tiedot lain nojalla annetusta asetuksesta sekä lainvalmisteluasiakirjoista.
        -----------------------

Esimerkki:

Virkavelvollisuuden rikkominen.

Oikeudenkäynnistä rikosasioissa annetun lain 1 luvun 14 §:n 1 momentin mukaan asianomistajan oikeudesta nostaa syyte julkista tehtävää hoidettaessa tehdystä rikoksesta säädetään perustuslain 118 §:n 3 momentissa. Viimeksi mainitun säännöksen mukaan jokaisella, joka on kärsinyt oikeudenloukkauksen tai vahinkoa virkamiehen tai muun julkista tehtävää hoitavan henkilön lainvastaisen toimenpiteen tai laiminlyönnin vuoksi, on oikeus vaatia tämän tuomitsemista rangaistukseen sekä vahingonkorvausta julkisyhteisöltä taikka virkamieheltä tai muulta julkista tehtävää hoitavalta sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään.

Hovioikeus tuomitsi x:n syytekohdissa xx 10 päiväsakon sakkorangaistukseen sekä velvoitti kaupungin ja A:n yhteisvastuullisesti suorittamaan x:lle korvaukseksi kärsimyksestä 500 euroa korkoineen. x:n vastuu oli toissijaista kaupungin vastuuseen nähden ja korvaus saatiin periä x:lta vain, jos sitä ei ollut saatu perittyä kaupungilta.
        Korkein:
        x tuomitaan syytekohdissa x ja x hänen syykseen luetuista rikoksista 20:een päiväsakkoon.
        Hovioikeuden henkisestä kärsimyksestä tuomitsema korvaus korotetaan 1 000 euroksi.
        Muilta osin hovioikeuden tuomio jää pysyväksi.

Lisää näitä!

KREIKKA-PAASTONI

Kreikka-raippa romahdutti talouteni. Mies kuoli 2 vuotta takaperin. En saa leskeneläkettä.Olin sitoutunut avustamaan jälkikasvuni perhettä, ettei sairaita lapsia vietäisi tarhaan. Nyt ennakonpidätys kasvoi 25 200 eur vuosi. En voi pettää lupaustani avustaa. Joudun ottamaan lainaa. Kannoin kuolleen aviomieheni vintille kotihoidosta viedyt, 3 vuotta vanhat sydän-, nesteenpoisto- ja verenohennuslääkkeet. Otan niitä nyt 70 % miehen annostuksesta, niin kauan kuin riittää. Näin vaikutan negatiivisesti valtion alv- ja yritysverokertymään. Olen nauttinut miehen lääkkeitä jo 3 viikkoa. Yritän juoda paljon vettä päälle, jos ovat jo pilaantuneita. Tämä on minun ratkaisuni antaa palautetta typeriin veroratkaisuihin. Olisin tarvinnut etukäteen tiedon verojeni räjähdysmäisestä noususta. Nyt loppui kokoomuksen äänestäminen. Tampereen punikkiyliopiston kehno koulukas Katainen, kuutosen ylioppilas, on SAK:n vanki. SAK saa lahjoa vasurikansanedustajia loputtomasti. Aion kannella asiasta Euroopan tuomioistuimelle. Lopetan myös maidon ja sokerin ostamisen ja leipää syön enää 2 palaa/ pv. Lääkärissä en käy kuin pakon edessä, jos olen kuolemassa.

En olisi uskonut, että joudun näin lujielle 44 virkavuoden jälkeen, varsinkin kun luin yliopistotutkinnot öitä myöten työn ohessa.

MIKSI MINUA ELÄKELÄISTÄ, NUHTEETONTA, RANGAISTAAN NÄLÄLLÄ JA OIKEIDEN LÄÄKKEIDEN PUUTTEELLA. OSTIN EILEN SENTÄÄN KAMFERITIPPOJA KUTEN ÄITINI AIKOINAAN. HOTAA EI ENÄÄ SAANUT APTEEKISTA.

• SIVUSTAKUULIJA

ABITYTÖN JUNAMIETTEET

"Välivuodelta saa runsaat sossukorvaukset. Senkun ryyppää. Eivät kysy onko lukenut pääsykokeita. Kaksio kämpäksi JA JOKU MIES SISÄÄN. Tällaisia etuja ei maailma tunne. Mummoilta ja papoilta rahat pois. Paiskataan ne vaivaistalolle".

• Aulikki Kananoja nyt

Ylen uutisointia: 5-6.3.-13
      http://yle.fi/uutiset/kahdeksanvuotiaan_tyton_murhaoikeudenkaynti_alkaa/6523539

http://www.stm.fi/tiedotteet/tiedote/-/view/1823667

Eilen 5.3.-13 TV! Uutislähetyksewssä oli haastateltavana "asian´tuntija" - todellakin, entinen Helsingin sosiaaliviraston toimitusjohtaja nyt eläkkeellä oleva AULIKKI KANANOJA.
      Hän Kananoja joka oli nyt aiheena ja keskusteluissa olevan Erika (Tarkki) tyttösen elämän alkuvaiheesta jo sosiaalitoimen ja viraston pääjohtajana, antaa nyt lausuntojaan miten olisi tullut ja tulee toimia lastensuojelussa ja sosiaalitoimessa?!

Kananoja on nyttemmin "eläkeläis-vapaaehtoisena" STM:n ( Sosiaali-ja terveysministeriön toimeksiannosta ja valtuuttamana) sosiaalitoimen "selvittelytoimikunnassa" joka tutkii ja antaa lausuntoja ministeriölle koko maan tasolla lastensuojelun ja alan toiminnasta ja "TILASTA"!
      http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=5065240&name=DLFE-24702.pdf

Absudia ja aikalailla käsittämätöntä ( ainakin tavallisille ihmiselle) tämäkin kun omalla työalallaan ja ajankohtaisesti juuri murhatun tytön elinaikaan virassaan viraston johdossa ollut nainen Aulikki Kananoja kumppaneineen ( sihteereinään nyt Marjo Lavikainen ja Mikko Orranen kts.Stm.- linkki) on ollut VASTUUSSA ASIOISTA JA KÄYTÄNNÖISTÄ MISTÄ NYT PUHUTAAN ja käydään oikeutta lastensuojelullisestakin näkökulmasta jo silloin kun 8-vuotias oli vauvana!

Nyt jää nähtäväksi miten "tutkinnan tulokset" vapauttavat heidät kaikki juuri sosiaalitoimen johdossa ja vastuullisina ylimpinä toimijoina kaikesta vastuusta - kuten ilmeisemmin on nyt käymässä juuri nykyiselle tj. Paavo Voutilaiselle ja alaistensa toimintaa tutkittaessa!
      Ja nyt vastuista puhuttaesa on nähtävä laajemmin koko sosiaalitoimi kaikkine vaikuttimineen aina perhe-tuki asioista toimeentulotukien ja avun ''ulkoistamiseen" mm. vapaaehtois-toimijoille kuten ruoanjakoon jne.! Jossa eriarvoisuus ja kohtelu on suorastaan pöyristyttävää ja eriarvoista jopa loukkaavaa!

Nämä joista voisi tehdä omaa ''selvitystä" mielellään ja pikaisesti niistäkin ja tuloksiin pyrkivää sittenkin, miten Suomen kansalainen on eriarvoinen suhteessa maahanmuuttajaan jne. tuen ja avun halkijana!

Mutta ei pidä unohtaa Aulikki Kananoja on ollut päättämässä ja resursoimassa asioita hyvin pitkään vaikka nyt elkäkkeellä ja "vastuut siiretty muille"?! _________________________________________________________________

• aktiv kapitaal

Juuri näin.
      JIPPII!

• PoikkiJaPinoon

Suuri yleisö ei varmastikaan tunne pienen tytön todellista tilannetta ennen kuolemaansa. Sillä tilanne oli se, että tytön isän äiti on korkeassa sosiaaliviranomaisen asemassa ja jonka veli omistaa lastensuojelulaitoksen. Tyttö vietiin sukulaisen omistamaan lastensuojelulaitokseen, josta sitten palautettiin isänsä ja äitipuolensa hoitoon karmealla seurauksella.

Siis tutkitaanko tytön kuoleman yhteydessä hänen lastensuojelu vaiheitaan sukulaistensa piirissä. Siis lapsen äiti mahdollisesti pelattiin ulos isän äidin suhteilla lastensuojebisnekseen.

• aktiv kapitaal

Ihmismieli on kieroutunut.
      Miksipä näin ei olisi tapahtunut.
      Aikas mielenkiintoinen "yhteensattuma".

Woi ziisus!

Hirtehen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      144
      7228
    2. Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.

UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M
      Euroviisut
      126
      5025
    3. L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?

Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa
      Tv-sarjat
      69
      4462
    4. TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a
      Suomalaiset julkkikset
      15
      3533
    5. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2331
    6. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      339
      1911
    7. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      24
      1796
    8. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      9
      1639
    9. Miksi et nainen halua

minua, kuten minä sinua?
      Ikävä
      68
      1517
    10. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1468
    Aihe