Saako terveyskeskuksesta lähetettä gynekologille?

rahapula.

Ei mulla mitään vaivoja ole. Jokunen vuosi sitten on kohtu poistettu kohdunkaulan esiasteen vuoksi, sairaalan kontrollit on loppuneet. Itse pitäisi joka vuosi käydä kontrolleissa. Mutta kun rahat ei tahdo riittää muutenkaan. Pitääkö tässä pikavippiä ottaa että pääsee gynekologille?

12

4683

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

Yritä kontrollikäynnille terveyskeskuslääkärillesi. Jos hän katsoo ettei pysty sellaiseen niin kaipa sitten lähettää eteenpäin.

• napsakkuutta

gyne on mulle sanonut että naisten tulee kerran vuodessa käydä tutkimuksissa,ultrat ja sisätutkimus.ihan oman itsenäs takia.ei sulla tartte oireita olla,vaan kerrot napakasti terveyskeskuksen omalääkärille että haluat vuositarkastukseen oman hyvinvoinnin ylläpitämiseksi.ja huolehdit itsestäsi,sehän on naisten velvollisuus.lääkäri on velvollinen toimimaan pyytämällesi perusteilla.

• Omasta halusta

Tuollaisen vuositarkastuksen voi tehdä terveyskeskuslääkärikin, mutta aikaa hänelle ei taida saada vain tarkastukseen ellei ole mitään oireita.

Tuo gynekologin ohje lienee annettu bisnesmielessä. Ellei ole mitään oireita, noin tiheä käyntiväli lienee turhaa. Kunnallinen papaseulontakin tehdään harvemmin.

Eikä vuosikäynti ole mikään naisen velvollisuus. Järkevää se voi olla.

• näin menee

Suosituksia on monenlaisia.
      Koska kysyjälle on tehty leikkaus, on hyvä kontrolloida vuosittain vielä aluksi. Myöhemmin hän voi harventaa tahtia. Terveyskeskuslääkäri voi tehdä peruskontrollin.

• pidä huoli itestäs

jokaisella naisella on oikeus tutkituttaa säännöllisesti itsensä.ei se bisnestä ole kun asiakas pyytää kerran vuoteen lähetteen naistentautien polille gynen tutkimukseen.papahan voi olla tehtävä aina jos tulee jotain akillisiä uusia oireita,vuotoa ym ärsytystä.gynelle saa ajan ku ymmärtää huolehtia itsestään pyytämällä lähetteen.siis kunnalliseen ellei mene omatahtoisesti yksityispuolelle .en antaisi omalääkärilleni tutkia alaäätäni,he eivät ole mitään ymmärtäneet .rveluja arvelujen perään.kyllä alaän erikoituneen lääkärin luo menen vastedes.terveyskeskuksen peruslääkäri ei näe onko kohdussa polyyppeja,myooma,kystia munasarjoissa,arvaten olettavat ja hoitoon pääsy viivästyy.pidä vaan huoli että sairastumisen jälkeen etenkin käyt hakemassa tk.sta lähetteen gynelle,ei ole paha huolehtia itsestään,papaan pääseen heti jos oireita.tsemppiä.täytyy tehdä miltä itse tuntuu eikä manipuloitua mielipidepalstojen mielipiteille.tsemppiä

• OT kommentti

Jotenkin rasittavaa lukea tuollaisia hätäisesti puhelimella kirjoitettuja tekstejä.

• Ei aina onnistu

"pidä huoli itestäs" tuo mitä kerroit, ei välttämättä onnistu, riippuu lääkäristä, kunnasta. Lähetettä ei kirjoiteta varmuuden vuoksi vaan potilas hoidetaan perusterveydenhuollossa, jos mahdollista. Aivan turha neuvo, jos sinulla toimii, et voi yleistää. Kuntien ja terveydenhuollon resurssit ratkaisevat.

• Ei vaivoja ei tutkit

Aloittaja, kerropa tuo "ei mulla vaivoja ole" tk:ssa, niin mitä luulet tapahtuvan!

• ---

Gynen polille ei kyllä pääse lähetteellä jos ei mitään vaivoja ole. Jos kaikki naiset pääsisivät sinne perustarkastukseen, ei aika riittäisi millään vaivaisten tutkimiseen. Nytkin jonoja on kyllä, vaikka perustarkastuksia ei tehdäkään. Eipä taitaisi yksityistäkään puolta tarvita, jos kaikki polille haluavat saisivat lähetteen..

• oksennus

ot-lle,so what,älä nyt menetä henkistä tasapainoa jos jollakin lukihäiriö,olet nihilistinen ihminen,yök

• OT kommentti

Tästä viestistäsikin näkee että on kirjoitettu hätäisesti puhelimella (vai oliko tahallinen teko). Pilkut miten sattuu ilman välilyöntejä eikä käytetä isoja kirjaimia (liian vaikeaa puhelimella). Kyseessä ei siis ole lukihäiriö vaan laiskuus (?) tekstin kirjoituksessa. Tekstarisukupolven äidinkielen osaaminen on ala-arvoista.

• benny5

^^ Mikä on "tekstarisukupolvi" ? Ja mistä päätellen he puhuvat äidinkieltään?
      Itselläni on ainakin erinomainen äidinkieli ja olen semi nuori. Joillain tosiaan saattaa olla lukihäiriö.
      Jos et näitä asioita ymmärrä/ne haittaavat elämääsi oleellisesti, niin ei kannata varmaan sitte lukea täällä näitä keskusteluja. Arvostele mieluummin heidän tekstejään, joiden äidinkielen tiedät ja jotka puutteelliseesti sitä esim. julkisesti artikkelissa tms kirjoittavat väärin.
      ei mitenkään liity tähän ko keskusteluun, ei kyllä munkaan, mut fuck the system!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      94
      1855
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      86
      1313
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      117
      986
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      863
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      781
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe