Mitä mahtavat olla keittiön lattialistoissa elävät pienet ötökät? Ovat ehkä noin millin mittaisia,läpinäkyviä ja hieman ehkä koppakuoriaisen näköisiä (olen katsonut mikroskoopilla).Imuroin ne aina mutta niitä tulee jostain lisää.Asuntomme on "korjattu" homeesta ja se on maantasoasunto.Myös hämähäkkejä on paljon.
Ja ainaista aivastelua,nuhaa,äänenkähyttä.Keksitkin kaapissa menee ihan mössöksi.
löytyisikö apua?
11
1629
Vastaukset
- Liisa
Olisivatkohan jäytiäisiä. Ovat n. 1 mm:n kokoisia ja viihtyvät kosteissa tiloissa. Tuttuja vieraita hometaloissa.
- miki
ajatukseni oikea jos olen sitä mieltä että asunnossa on edelleen jotain vikaa. Keittiössä vaihdettiin muovimatto ja alakaapit. Ja itse maalasin seinät uusiksi mutta seinien alaosista maali irtoaa edelleen. Ja uusi lattiamattokin on irti paikka paikoin. Asumme kunnan vuokra-asunnossa ja uutta remonttia ei tehdä ja uutta asuntoa meille ei anneta.Siksi että tänne on todella huono saada uusia asukkaita.
Mietin olisko apua jos menisin itse lääkäriin testauttamaan olenko altistunut homeelle.
Ikävä kyllä tämä on niin yleistä että ottaako sitä kukaan enään tosissaan.
En haluaisi itseni ja lasten olevan aina "kröhässä" kun muutenkin allergia vaivaa.- juu
Aivan ilmeisesti on tehty vain pintaremontti eli kosteusvaurion syytä ei ole poistettu ja ongelma jatkuu. Tällainen fuskukorjaus voi aiheuttaa, että koko talosta tulee purkukuntoinen. Kovin tavallista kuntien taloissa. Kukaan ei välitä. Kukaan ei joudu vastuuseen. Kunnallinen terveystarkastajakin saattaa olla arka vaatimaan korjauksia omalta työnantajaltaan. Vaikea paikka.
Lääkäriin ei kannata mennä testauttamaan itseään. Ainakaan asiaanerikoistumattomat lääkärit eivät ymmärrä näistä asioista mitään koska aihealue ei sisälly heidän peruskoulutukseensa. Toiseksi nämä testit ovat periaatteessa hyödyttömiä yksilötasolla. Ihmisten kyky muodostaa näitä vasta-aineita on kovin yksilöllistä. Pahasti altistuneenkin ihmisen altistumiskoe voi näyttää nollatulosta. Näitä testejä käytetäänkin lähinnä vain testattaessa suuria ryhmiä (esim. työpaikoilla) ja niistä voidaan vetää tilastollisia johtopäätöksiä. Lisäksi eri homelajeja on valtavia määriä ja näissä testeissä on käytettävissä ainoastaan joitakin lajeja ja saattaa olla, että teidän asunnossanne ei juuri niitä lajeja esiinny ollenkaan.
Asumisterveysliitossa tunnetaan tällaiset tapaukset ja sieltä saatte apua ja neuvoja miten edetä. Heidän puhelinneuvontansa numero on 03-8775443 (ark. 9-15) ja maksaa ainoastaan normaalipuhelun hinnan. - hämähäkkimies
juu kirjoitti:
Aivan ilmeisesti on tehty vain pintaremontti eli kosteusvaurion syytä ei ole poistettu ja ongelma jatkuu. Tällainen fuskukorjaus voi aiheuttaa, että koko talosta tulee purkukuntoinen. Kovin tavallista kuntien taloissa. Kukaan ei välitä. Kukaan ei joudu vastuuseen. Kunnallinen terveystarkastajakin saattaa olla arka vaatimaan korjauksia omalta työnantajaltaan. Vaikea paikka.
Lääkäriin ei kannata mennä testauttamaan itseään. Ainakaan asiaanerikoistumattomat lääkärit eivät ymmärrä näistä asioista mitään koska aihealue ei sisälly heidän peruskoulutukseensa. Toiseksi nämä testit ovat periaatteessa hyödyttömiä yksilötasolla. Ihmisten kyky muodostaa näitä vasta-aineita on kovin yksilöllistä. Pahasti altistuneenkin ihmisen altistumiskoe voi näyttää nollatulosta. Näitä testejä käytetäänkin lähinnä vain testattaessa suuria ryhmiä (esim. työpaikoilla) ja niistä voidaan vetää tilastollisia johtopäätöksiä. Lisäksi eri homelajeja on valtavia määriä ja näissä testeissä on käytettävissä ainoastaan joitakin lajeja ja saattaa olla, että teidän asunnossanne ei juuri niitä lajeja esiinny ollenkaan.
Asumisterveysliitossa tunnetaan tällaiset tapaukset ja sieltä saatte apua ja neuvoja miten edetä. Heidän puhelinneuvontansa numero on 03-8775443 (ark. 9-15) ja maksaa ainoastaan normaalipuhelun hinnan.Indikoiko hämähäkit mukamas jostain vauriosta ?? Meillä niitä on aina ollut, sisällä ja ulkona..
- Liisa
hämähäkkimies kirjoitti:
Indikoiko hämähäkit mukamas jostain vauriosta ?? Meillä niitä on aina ollut, sisällä ja ulkona..
Kyse oli jäytiäisistä.
- hämähäkkimies
Liisa kirjoitti:
Kyse oli jäytiäisistä.
Eli hämähäkkien takia ei kannata huolestua? Jostain vain luin, että nekin kosteastea pitäisivät - saattaa olla että olen kuvitellut asian.
- Liisa
hämähäkkimies kirjoitti:
Eli hämähäkkien takia ei kannata huolestua? Jostain vain luin, että nekin kosteastea pitäisivät - saattaa olla että olen kuvitellut asian.
Saattaa tosiaan olla, että hämähäkkienkin runsaalla esiintymisellä voi olla epäsuorasti yhteyttä kosteusvaurioihin, koska ne tekevät verkkonsa mielellään kosteisiin paikkoihin. Lisäksi kosteusvauriotaloissa on niille runsaasti ravintoa näiden muiden ötököiden runsaan esiintymisen takia. On loogista ajatella, että kuivassa ja terveessä rakennuksessa niillä ei ole menestymisen edellytyksiä.
- Hämähäkkimies
Liisa kirjoitti:
Saattaa tosiaan olla, että hämähäkkienkin runsaalla esiintymisellä voi olla epäsuorasti yhteyttä kosteusvaurioihin, koska ne tekevät verkkonsa mielellään kosteisiin paikkoihin. Lisäksi kosteusvauriotaloissa on niille runsaasti ravintoa näiden muiden ötököiden runsaan esiintymisen takia. On loogista ajatella, että kuivassa ja terveessä rakennuksessa niillä ei ole menestymisen edellytyksiä.
Olen taas kuullu juuri päinvastoin. Eli että hämähäkit viihtyisivät nimenomaan kuivassa talossa. Vaikka täällä palstalla onkin selvästi asiantuntemusta, ei kannata liikaa kehitellä omia päätelmiä. Vaikka kosteusvauriot kannattaa ja pitääkin ottaa tosissaan ei kannata lietsoa ihmisten mieliä kaikilla huhuilla ja mutu tarinoilla. sellaiset sentin mittaiset otukset jotka karkaa kun laittaa valot päälle käyttää kylläkin hometta ravinnoksi ja ne monasti tulee lattiakaivosta tilaan sisälle. Esim. vanhan saunatilan valurautaviemäreissä on useasti hometta koska siihen ei mene niin paljon vettä kuin esim. suihkukaivoon.
- se toinen
Hämähäkkimies kirjoitti:
Olen taas kuullu juuri päinvastoin. Eli että hämähäkit viihtyisivät nimenomaan kuivassa talossa. Vaikka täällä palstalla onkin selvästi asiantuntemusta, ei kannata liikaa kehitellä omia päätelmiä. Vaikka kosteusvauriot kannattaa ja pitääkin ottaa tosissaan ei kannata lietsoa ihmisten mieliä kaikilla huhuilla ja mutu tarinoilla. sellaiset sentin mittaiset otukset jotka karkaa kun laittaa valot päälle käyttää kylläkin hometta ravinnoksi ja ne monasti tulee lattiakaivosta tilaan sisälle. Esim. vanhan saunatilan valurautaviemäreissä on useasti hometta koska siihen ei mene niin paljon vettä kuin esim. suihkukaivoon.
Tässä nyt sitten kommentoi kaksi eri hämähäkkimiestä, ihan vaan selvennykseksi... :)
- Transmeri
Hämähäkkimies kirjoitti:
Olen taas kuullu juuri päinvastoin. Eli että hämähäkit viihtyisivät nimenomaan kuivassa talossa. Vaikka täällä palstalla onkin selvästi asiantuntemusta, ei kannata liikaa kehitellä omia päätelmiä. Vaikka kosteusvauriot kannattaa ja pitääkin ottaa tosissaan ei kannata lietsoa ihmisten mieliä kaikilla huhuilla ja mutu tarinoilla. sellaiset sentin mittaiset otukset jotka karkaa kun laittaa valot päälle käyttää kylläkin hometta ravinnoksi ja ne monasti tulee lattiakaivosta tilaan sisälle. Esim. vanhan saunatilan valurautaviemäreissä on useasti hometta koska siihen ei mene niin paljon vettä kuin esim. suihkukaivoon.
Lainaus Transmerin sivuilta:
"
Kotihämähäkki (Tegenaria domestica) ja seinälukki (Phalangium opilio) ovat molemmat hyödyllisiä pyydystäessään haitallisia hyönteisiä sisätiloissa. Kotihämähäkki kutoo seittinsä huoneen nurkkauksiin, mieluiten kosteisiin paikkoihin. "
SIIS KOSTEISIIN PAIKKOIHIN ! - Sanna
Transmeri kirjoitti:
Lainaus Transmerin sivuilta:
"
Kotihämähäkki (Tegenaria domestica) ja seinälukki (Phalangium opilio) ovat molemmat hyödyllisiä pyydystäessään haitallisia hyönteisiä sisätiloissa. Kotihämähäkki kutoo seittinsä huoneen nurkkauksiin, mieluiten kosteisiin paikkoihin. "
SIIS KOSTEISIIN PAIKKOIHIN !Jos hämähäki tekee seittinsä mieluiten kosteisiin paikkoihin, niin miksi yleensä patterien välit ovat täynnä hämähäkinseittejä.... entä huoniden katot???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1671623
- 104941
- 75753
- 51645
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa18641ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40547Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m164503Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45498Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;189437- 26429