Aknen vaikutuksia sinuun

thegirl-

Olen 14-vuotias tyttö ja minulla todettiin akne noin kuukausi sitten. Ongelmat alkoivat jo ala-asteen viimeisillä luokilla, mutta hoidin ja hoidan vieläkin kasvojani säännöllisellä puhdistamisella, mutta ei se poistanut kaikkia epäpuhtauksia kasvoistani.

Isäni ja tätini sairasti nuorena aknen ja heillä on molemmilla isoja arpia kasvoissa aknen jäliltä. Itselleni en halua semmoisia arpia, joten kävimme lääkärissä äidin kanssa. Lääkäri määräsi lääkkeitä aknen hoitoon.
Haimme lääkkeet apteekista ja alotin ne reilu viikko sitten. Ensimmäisen viikon ajan söin 4 tablettia päivässä, joka ei ollut mieleeni, koska en tykkää syödä lääkkeitä. Mielialani heittelivät ja en voinut hyvin. Mahaan koski ja muutenkin heikko olo koko viikon. Ensimmäisen viikon jälkeen kuuri jatkui yhdellä tabletilla päivässä, joka on vaikuttanut olooni huomattavasti. Olen paljon pirteämpi ja muutenkin terveempi.

Pelkään, että ihmiset eivät hyväksy minua tämmöisenä kun olen. Kaikki mitä saan peitettyä peitän päivittäin meikillä. Ainoa joka tietää sairaudestani perheeni lisäksi on ystäväni johon voin luottaa täysin. Hän on luokallani oleva poika, jonka olen tuntenut jo tarhasta asti. :) En pysty kertomaan kenellekkään muulle asioistani, edes perheelleni, mutta tälle ystävälleni pystyn kertomaan ihan kaiken. Häntä ei haittaa sairauteni. Mutta jos muita haittaa?

En halua olla se syrjitty jonka naama on täynnä finnejä! En saa peitettyä kaikkea minkä haluaisin ja pelkään jonkun alkavan kiusaamaan minua. :( Tuntuu, että olen ainoa koulustamme joka sairastaa aknea... Pelkään että kun tämä kuuri loppuu kaikki finnit palaavat ja olen kauheamman näköinen kuin ennen kuurin aloittamista! :/
Onko ketään tai siis on varmasti, mutta siis onko kokemuksia aknesta ja onko se vaikuttanut kaverisuhteisiisi? Oletko kertonu kenelle sairaudestasi? Onko sinua kiusattu? Miten itse suhtauduit kun sait tietää sairastavasi ja kauan se kesti tai on kestänyt?

3

62

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Akne - so what?!?!?!

Miten voi saada tietää, että sairastaa aknea? Senhän näkee... Itselläni on myös aknea:/ mutta en peitä milläkään, koska meikki kuulemma pahentaa aknea. Eikä siinä mun mielestä oo mitää hävettävää.
      Kyll se joskus ärrsyttää, mutta ei nyt kauheest... Käyn säännöllisesti kometologilla ja se on auttanut tosi paljon!(:
      Mun äidillä ja isällä oli myös paha akne. Se on yleensä perinnöllistä.
      Ei se mun akne oo mitenkään vaikuttanut kavereihin...jos vaikuttaa, nii on kyll aika tyhmii ja pistää jo miettimään, että ovatko ne silloin ees oikeita kavereita...ei mun mielest?!

• samatäällänäin

Moikka. Ite oon 14vuotias ja mullakin on todettu akne. Me käytiin ihotautilääkärillä joku pari kuukautta sitten ja siitä asti oon joka päivä syön lääkkeitä ja illalla laitan sellasta hoitavaa voidetta naamaan. Mulla on aknea ollu jo neljännestä luokasta asti vaikka todettiinkin varsinaisesti vasta nyt. Seiskalla aloin meikkaamaan ihoa. Vanhemmillani myös on ollut nuorempana aknea. Mua ei oo siitä mitenkään kiusattu eikä kaverit oo jättäny tms. Sensijaan ne on ymmärtäny mua ja sensellasta. Että kaikki joilla aknea on (vähemmän tai enemmän) nii paljon voimia teille ja kyllä siitä elossa selviää, älkää antako aknen rajoittaa teidän elämää!!

• Itselläni ei ole koskaan ollut aknea, mutta...

suosittelen, ettet peittäisi meikillä,varsinkaan kovilla ja halvoilla meikeillä, koska rasvatupet tulehtuu ja vain pahentaa aknea. Jos aivan välttämättä haluat peittää, peitä mineraalimeikeillä,jolloin iho saa hengittää eikä räjähdä käsiin. Muista pitää joskus meikittömiä päiviä, jolloin ihokin saa happea. :)
      Lisäksi, älä puhdissa kovilla alkoholipohjaisilla puhdistusaineilla. Kevyillä ja pienellä öljypohjaisella puhdistusaineilla iho ei puhdistuksen jälkeen kuivu, joten akne ei pääse ärtymään.
      Ja mitä ihmisten ajatuksiin tulee..Kaikilla ihmisillä on näppylöitä ja aknea, akne ei ole mikään harvinainen "sairaus". Älä pelkää sitä että ihmiset saavat tietää, se on normaalia ja yleistä tuo akne. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe