Huomasin tuolla viestiketjujen loppupuolella päihteitä koskevan keskustelun. En viitsinyt jatkaa enää katoavaan ketjuun, joten esitän kannanottoni nyt erikseen (siitäkin huolimatta, että uusiksi kirjoittelu rassaa shefua), aihe nimittäin on tärkeä koska tällä palstalla käy paljon nuoria.
Päihteistä (huumeet, tupakka, alkoholi) on tullut eräänlainen lastentauti, oikeastaan epidemia kuten eräs lääkäri asian ilmaisi. Entistä useampi nuori joutuu entistä varhaisemmassa vaiheessa tekemisiin alkoholin ja muiden päihteiden kanssa, mikä on todellinen lastensuojelullinen ongelma. Katutyössä kohdataan entistä huonokuntoisempia ja entistä enemmän esim. alkoholia nauttineita nuoria, lisäksi huostaanotot ovat lisääntyneet viime vuosina osittain päihdeongelman takia.
Uskonnoilla on ollut keskeinen rooli päihteiden vastaisessa työssä, nyt pääpaino on siirtymässä entistä enemmän ennaltaehkäisevään ja korjaavaan työhön. Erityinen arvo on nuorten keskuudessa tapahtuvalla etsivätyöllä, jonka päätavoite on ennaltaehkäistä ja toimittaa nuori asianmukaisesti tarkkailuun ja mahdollisesti hoitoon ongelman laadusta tietenkin riippuen.
Wicca on ihan oma elämäntapansa, mutta vastuullinen wiccalaisuus merkitsee silti mielestäni sitä, että omalla esimerkillään wicca näyttää päihteetöntä esimerkkiä. Miksi Wiccalainen ei voisi olla straight jos kerran joku luterilainenkin voi olla täysin huumeeton? Itse vastustan huumeita ja pidän valitettavana nuorison tapaa vetää kännit aina kun tekosyy ilmaantuu (esim. perjantai-ilta). Toki kaikki nuoret eivät käyttäydy näin, mutta se osa joka käyttäytyy näin aiheuttaa lisäkuorma pelastuslaitokselle ja terveydenhuollolle, joka on muutenkin kuormitettu mm. jatkuvan henkilökuntapulan vuoksi.
Itse olen joutuut "kadulla" (mystinen katu. Ei se ole niin pimeä kuin väitetään, mutta ongelmat ovat todellisia) kohtaamaan nuoria nimenomaan autettavina. Ambulanssin ja poliisin kutsumisesta on tullut turhankin tuttua puuhaa puhumattakaan sairaalasaatoista joissa olen ollut nuoren mukana kunnallissairaalassa/terveyskeskuksessa esim. akuutin alkoholimyrkytyksen tai sellaisen vaaran vuoksi. Ei sinänsä, ettenkö haluaisi tehdä hommaa vapaaehtoisesti, mutta toisinaan joka perjantai/lauantai toistuva kuvio yksinkertaisesti rassaa, etenkin kun ongelmaan olisi olemassa tehokkaampikin lääke kuin korjaava työ, nimittäin ongelmien ennaltaehkäiseminen.
Muutenkin nuorten päihdeongelmaan olisi saatava parempi kontrolli, esim. kouluissa tehtävät päihdekontrollit olisivat ihan hyvä lisä, etenkin kun kontrolli voidaan hoitaa osana vuosittaista terveystarkastusta. Kontrollointi on ihan vain nuoren omaksi hyväksi, tarkastetaanhan terveys kouluissa muutenkin alaikäisiltä, hyvä niin.
Ilmeisesti nuorison päihdeongelman seurauksien torjunta jää kuitekin entistä enemmän yhteiskunnalta pois ja vapaaehtoisvoimien harteille. Poliisilla ei ole resursseja, sairaankuljetuksen tehtävä ei ole etsiä huonokuntoisia ja toimittaa heitä hoitoon ja varoja päihde ja mielenterveystyöhön ei ole. Tämän kaiken takia päihdetyö on jäämässä katupartioinnin harteille, muuteivät välitä. Keskeinen vastuu lasten kasvatuksesta pitäisi olla kotona ja terveydenhuollolla pitäisi olla pääosa nuoren terveyden seurannasta. Miksi ihmeessä kasvatustyö puhumattakaan nuoren tilasta huolehtimisesta ollaan jättämässä vapaaehtoisvoimille? Onko varsinaisesti vapaaehtoisen velvollisuus lähteä nuoren kanssa sairaalaan, vai onko vastuu sairaalakeikasta oikeasti sittenkin kotona nuoren vanhemmilla/huoltajilla? Mutta en valita. Lähden saatolle niin monta kertaa kuin täytyy lähteä. Vapaaehtoinen merkitsee velvollisuuksien hoitamista niin kauan kuin se on tarpeen.
hieman myöhässä, mutta...
4
291
Vastaukset
- Eräs Alku
Kannan korteni kekoon kysymällä työssäni paperit aina, kun nuori n. parikymppinen siis ostaa tupakkaa tai kaljaa. Silti ne niitä jostain saa aina. Mielestäni myyjille voisi tämän asian tiimoilta järjestää ihan koulutustakin. Uusille etenkin ja nuorille. Nuori 18 vuotias myyjän alku, kun ei kehtaa ja uskalla aina papereita tivata.
No tuopa ei liittynyt mitenkään mihinkään uskontoon, mutta ei tämä aihekaan liity pelkästään uskontoon. Jokaisen vastuullisen aikuisen velvollisuus on välittää (edes) omista lapsistaan. Mitä voidaan ihan oikeasti tehdä, että lapset ja nuoret eivät pitäisi päihteiden käyttöä niin "coolina"?- Surreal
"Nuori 18-vuotias myyjän alku, kun ei kehtaa ja uskalla aina papereita tivata." Tai ei halua. Itse pääsin todistamaan kun kaksi 15- vuotiasta neitiä ostivat siideriä useamman pullon ja 18-vuotias kassa ei kysynyt papereita, koska hänen mielestään ei tarvi holhota nuoria. Kyllä hän itse tiesi jo 14-vuotiaana miten paljon pää kestää. Siis se sanoi sen ihan ääneen niille likoille. Minussa heräsi se pieni nutturapäinen mummo, ja puutuin asiaan karjaisemalla vartijan paikalle. Sain useammankin vitun silmilleni, mutta siiderit jäivät siihen kauppaan. Valitettavasti se nuori kassa saattoi menettää työnsä puuttumiseni seurauksena, mutta mielestäni se on velvollisuuteni aikuisena. Jos lasten alkoholinkäyttöön puututtaisiin yhteisönä paheksuvasti, ongelma olisi huomattavasti pienempi. Lisäksi pullojen määrä vaikuttaa. Olen varma, että 15-vuotias ei kuole yhteen siideriin, mutta kun niitä on 5 per lärvi, niin aletaan jo puhua tapahtumistaan odottavasta katastrofista.
- Eräs Alku
Surreal kirjoitti:
"Nuori 18-vuotias myyjän alku, kun ei kehtaa ja uskalla aina papereita tivata." Tai ei halua. Itse pääsin todistamaan kun kaksi 15- vuotiasta neitiä ostivat siideriä useamman pullon ja 18-vuotias kassa ei kysynyt papereita, koska hänen mielestään ei tarvi holhota nuoria. Kyllä hän itse tiesi jo 14-vuotiaana miten paljon pää kestää. Siis se sanoi sen ihan ääneen niille likoille. Minussa heräsi se pieni nutturapäinen mummo, ja puutuin asiaan karjaisemalla vartijan paikalle. Sain useammankin vitun silmilleni, mutta siiderit jäivät siihen kauppaan. Valitettavasti se nuori kassa saattoi menettää työnsä puuttumiseni seurauksena, mutta mielestäni se on velvollisuuteni aikuisena. Jos lasten alkoholinkäyttöön puututtaisiin yhteisönä paheksuvasti, ongelma olisi huomattavasti pienempi. Lisäksi pullojen määrä vaikuttaa. Olen varma, että 15-vuotias ei kuole yhteen siideriin, mutta kun niitä on 5 per lärvi, niin aletaan jo puhua tapahtumistaan odottavasta katastrofista.
Ällistyttävää. On vain oikeus ja kohtuus, ettei tuommoinen edesvastuuton "ei-tarvii-holhota"- tyyppi saa pitää niinkin vastuullista työpaikkaa. Hyvä Surreal! Vähät vituista, toimit aivan oikein. *tuohtuu hieman*
- Luna
Kun olin yläasteella, meidän koulussa toimi sellainen kuin TeamTupakoimaton. SE oli pääasiassa tupakoimattomien tiimi, mutta minä valistajana sain myös hieman koulutusta muidenkin päihteiden tiimoilta. Homman idea oli siis sellainen, että nuoret valistivat nouria (mieluiten hieman nuorempia, sillä isommistahan se oppi otetaan). Sellaisten ylivirallisten täien ja setien paapatukset kun ei tunnu menevän perille. Sillä myös koitettiin vedota juuri tuohon "cool" juttuun.
Surukseni kuitenkin kuulin että tämä toiminta loppui heti kun minun vuosikertani lensi pois koulusta... ja olempa nähnyt valistamiani nuoria röökit huulessa. Toisaalta, olen kyllä nähnyt positiivisiakin vaikutuksia...
Mutta siis, pointtini on että tällainen nuorilta nuorille toimintakin on hyvä ratkaisu (vaikkei yksinään teitenkään riittävä)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."682322Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2432282- 1201518
Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis301346Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj571330- 1331289
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711220Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki102989Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73979Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.81968