Melanooma??????

Huolissaan45

Hei olen 17v tyttö ja minulla on luomi (noin 1cm leveä) vasemman rinnan alla. Luomi ei ole juurikaan koholla. Mutta luomen ympärillä on vähän ruskeaa pigmenttiä ollut nyt ainakin vuoden. En aikaisemmin ole kiinnittänyt siihen huomiota joten en tiedä onko ollut aikaisemmin tätä väriä. Luomi on ollut siinä ihan pienestä asti. Ei kutia ei särje ei punoita ei ole juurikaan koholla ei kasva mitään erikoisia karvoja eikä hilseile. 2 yleislääkäriä on sen tarkistanu eikä siinä heidän mielestään ole mitään vikaa. Mutta nyt kun olen lukenut näitä että "lääkärin mukaan normaali luomi olikin syöpä" niin on vähän alkanu hermostuttaa. Mitä pitäisi tehdä?

9

410

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 100µg

Lähes kaikilla ihmisillä on luomia. Todella harva on mitään syöpää ja varsinkaan sinun iässäsi.

Jos levitämme ihollemme kemikaalicocktail-aurinkorasvoja, häiritsemme tehokkaasti ihollamme tapahtuvaa d-vitamiinisynteesiä sekä muita iholla muodostuvia fotoreaktiivisia yhdisteitä. On myös hyvä muistaa, että ~60% siitä mitä laitamme ihollemme, imeytyy myös verenkiertoomme. Mitä korkeampi on rasvan SPF-kerroin - sitä enemmän siinä on kemikaaleja. Kemikaalit häiritsevät kehon hormonitoimintaa ja ne saattavat mm. laukaista estrogeeniriippuvaisia syöpiä rinnoissa, kohdun limakalvossa ja eturauhasessa. Jos haluamme välittää ympäristöstämme ja syödä kaloja, niin huomioitava seikka on myös se, että aurinkorasvamme ja niiden sisältämät kemikaalit ajautuvat pesuvesien mukana vesistöihin, jotka voivat sitten vaikuttaa negatiivisesti kaloihin. Täältä voit lukea lisää aurinkovoiteiden haitoista.
      http://balanssi.blogspot.fi/2012/06/kuinka-valttaa-auringossa-palaminen.html

Varmin tapa saada D-vitamiinia on ottaa aurinkoa keskipäivällä ja ilman rasvaa. Mutta vain sen verran, että ei pala. Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UV-indeksi on vähintään 3. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Auringosta saat D-vitamiinia, mutta vain silloin kun varjosi on lyhyempi kuin sinä itse. Siis lyhyen aikaa keskipäivällä, noin kello 10-16.

Iltalehti uutisoi äskettäin, että suomalaislapsilla on todettu murtumia ja jopa osteoporoosia, jotka ovat vältettävissä D-vitamiinia lisäämällä. Helsingin alueella tehdyn tutkimuksen mukaan jopa 99 prosenttia helsinkiläisistä koululaisista kärsii D-vitamiinin puutteesta. Iltalehdessä haastateltu ylilääkäri Raimo Rintala suosittelee 50 mikrogramman D-vitamiinilisää myös lapsille.

Eli jos ette syö D-vitamiinilisää, aloittakaa nyt!

D-vitamiinin todellinen tarve syyskuun alusta toukokuuhun on 25-125 µg päivässä. Jotkut voivat tarvita enemmänkin, mutta suurempien annosten olisi hyvä perustua D-vitamiinitasojen mittaukseen. Omat D-vitamiinitasonsa voi kuitenkin käydä mittauttamassa, jotta tietää, missä mennään.
      http://terveyshymy.fi/artikkelit/d-vitamiinin-puutos-on-suuri-terveysriski

Ajankohtainen D-vitamiini
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=247

D-vitamiinin vaikutukset ihmisen terveyteen saattavat olla huomattavan laajat, Oxfordin yliopiston geenitutkimus vihjaa. Sen mukaan D-vitamiini vaikuttaa mm. MS-tautiin, I-tyypin diabetekseen ja Crohnin tautiin liittyviin geeneihin sekä yli 200 muuhun geeniin.

Genome Research -lehdessä tutkijat kertovat DNA-sekvensoinnin avulla löytäneensä ihmisen genomista 2 776 paikkaa, joihin D-vitamiinin reseptoriproteiini sitoutuu, ja havaitsivat niiden kasautuvan monien autoimmuunitauteihin liittyvien geenien lähettyville. Havainto viittaa siihen, että D-vitamiini saattaa vaikuttaa mm. SLE-taudin (systeeminen lupus erythematosus), nivelreuman ja useiden syöpien syntyyn.

Tutkijat havaitsivat lisäksi D-vitamiinin vaikuttavan huomattavasti 229 geenin aktiivisuuteen, joista mm. IRF8-geeni on yhdistetty MS-tautiin ja PTPN2 nuoruustyypin diabetekseen ja Crohnin tautiin.

D-vitamiini vaikuttaa hyvin monien sairauksien kehittymiseen.
      Uutispalvelu Duodecim

Possible 75% cancer mortality reduction with Vitamin D
      http://www.youtube.com/watch?v=9FMlQeH8RFA&feature=player_embedded

• ei syöpää

Auringosta saatavan D-vitamiinin tärkeydestä ei ole puhuttu riittävästi siitä syystä, että tieto sotii aurinkorasvaa myyvän kosmetiikkateollisuuden etuja vastaan.

Uima-allas saattaa tehdä aurinkorasvasta syöpäpommin!

http://www.terveydentukipilarit.fi/terveysinfo/uutiset/51/

Auringonvalon ja d-vitamiinin puutos on kuitenkin linkitetty yli 70 syöpätyyppiin. Toki melanooman riski lisääntyy auringossa kärvistellessä, mutta samalla kuitenkin useiden muiden syöpien riski pienenee. Melanooman kuolimisen riski 75 ikävuoteen mennessä on ~0,3%, kun taas kaikkien syöpien riski on yhteensä 9,65%. Tarvitsemme auringonvalosta UVB-säteitä, joiden avulla muodostamme ihollamme d-vitamiinia.

• Huolissaan45

Kiitos. Kyllä minä noita d-vitamiineja syön miltei päivittäin. Kalanmaksaöljy kapselin muodossa. Minulta otettiin D-vitamiini arvot kuukausi sitten ja ne olivat vähän matalalla (mutta normaalien sisällä). Tämä luomi huolestuttaa vaan niin kovasti :P. Suvussa ei ole melanoomaa ja itselläni ei ole luomia paljoakaan. Muutama pisama kyllä naamassa. Mutta unohdin mainita että viikko sitten huomasin että samalla tasolla noin 10cm päässä tästä luomesta on toinen pieni punainen luomi. Ei tietoa kauanko on ollut siinä. Ja muutenkin on tuo kylki kipuillut. Välillä pistää todella kovaa. Mutta ei jomota tai särje muuten. Pelkään että jos se onkin syöpä ja se on levinnyt ympäri kehoani...

• näin
        Huolissaan45 kirjoitti:

Kiitos. Kyllä minä noita d-vitamiineja syön miltei päivittäin. Kalanmaksaöljy kapselin muodossa. Minulta otettiin D-vitamiini arvot kuukausi sitten ja ne olivat vähän matalalla (mutta normaalien sisällä). Tämä luomi huolestuttaa vaan niin kovasti :P. Suvussa ei ole melanoomaa ja itselläni ei ole luomia paljoakaan. Muutama pisama kyllä naamassa. Mutta unohdin mainita että viikko sitten huomasin että samalla tasolla noin 10cm päässä tästä luomesta on toinen pieni punainen luomi. Ei tietoa kauanko on ollut siinä. Ja muutenkin on tuo kylki kipuillut. Välillä pistää todella kovaa. Mutta ei jomota tai särje muuten. Pelkään että jos se onkin syöpä ja se on levinnyt ympäri kehoani...

Minä pääsin viime syksynä rajusti kasvaneesta koholuomesta suurilla annoksilla seleeniä,e-vitamiinia,c-vitamiinia,d-vitamiinia ja kahdella e-epa-kalaöljykapselilla päivässä.Näillä kaikilla on tutkimuksissa löydetty syöpää estäviä ominaisuuksia.Kannattaa perehtyä asiaan,koholuomi painui ihonmyötäiseksi ja pienemmäksi parissa kuukaudessa.

• näin
        näin kirjoitti:

Minä pääsin viime syksynä rajusti kasvaneesta koholuomesta suurilla annoksilla seleeniä,e-vitamiinia,c-vitamiinia,d-vitamiinia ja kahdella e-epa-kalaöljykapselilla päivässä.Näillä kaikilla on tutkimuksissa löydetty syöpää estäviä ominaisuuksia.Kannattaa perehtyä asiaan,koholuomi painui ihonmyötäiseksi ja pienemmäksi parissa kuukaudessa.

Vitamiinitutkimuksia voi lukea englanniksi julkisista tietokannoista netissä,esim. Pubmed.Lääkäriltä on turha kysyä tästä aiheesta,ei kuulu koulutukseen vaikka pitäisi.

• 100 nmol/l

D-vitamiiniarvon tulee ola yli 100 nmol/l.

• 100 nmol/l

Tähän päästäkseen tarvitaan yleensä vähintään 50µg D-vitamiinia.

Kalaöljyissä on D-vitamiinia vain 10µg ja se ei riitä terveydelle.

Viitearvot vaihtelee labroittain vaikka todelline viitearvo tutkimuksien mukaan on 75-250 nmol/l.

• 50µg

Eri labroissa viitearvot todellakin vaihtelevat 20 - 375 nmol/l ja kaikkea siltä väliltä.

Pelkästään luuston hyvinvoinnin kannalta arvon tukee olla yli 80 nmol/l.

Luonnollinen auringon tuottama on n. 125 nmol/l, johon tarttis päästä.

Lääkärien tietämys näistä arvoista vaihtelee ja monet katsovat vain oman labransa viitearvoja vaikka potilas kärsisi vaikeastakin D-vitamiinin puutteesta.

Ja näinolen kannattaa kysyä se arvo, että mikä se on eikä uskoa lääkärin sanomaan, että viitearvoissa ollaan.

D-vitamiinin puute kuitenkin aiheuttaa lukuisia sairauksia.

Joten sinuna lisäisin D-vitamiinin syöntiä purkista. Kalaöljyä saat jo ihan hyvin, joten älä lisää sitä, vaan osta D-vitamiinia.

D3-vitamiinia on Suomessa 7,5µg, 10µg, 20µg, 25µg, 30µg, 38µg, 50µg, 100µg ja 125µg vahvuuksina kuivatabletteina, imeskelytabletteina tai öljykapseleina sekä imeväisille on tippoja. Joita myydään ruokakaupoissa, apteekeissa, verkkokaupoissa sekä luontaistuotekaupoissa (tuotteet ja hinnat vaihtelee paikoittain ja paikkakunnittain). Apteekeissa on suppein ja kallein valikoima, joten D-vitamiinit kannattaa ostaa muualta. Öljykapseleissa EI ole lisä- eikä makeutusaineita, joten lienevät parhaimpia valmisteita. Öljykapseleiden imeytyvyys on todettu monissa tutkimuksissa tabletteja paremmaksi joten osta niitä.

Myös Suomalaisista verkkokaupoista saa edullisemmin kuin kaupasta:
      http://www.ebn.fi/vitamiinit_mineraalit-1.html

http://www.manninen.info/shop/index.php?route=product/category&path=99_71

Tässä luotettava kauppa ulkomailla:
      http://www.iherb.com/Vitamin-D

Softgel = öljykapseli eli parasta, mitä rahalla saa. Öljyjä on erilaisia eli jos on allergiaa esim. kalalle tai soijalle, niin valitse esim. auringonkukkaöljyssä oleva valmiste.

1000IU = 25µg

2000IU = 50µg

4000IU = 100µg

5000IU = 125µg

iHerbin tilausohjeet (visa tarvitaan):
      http://www.onnistuneetkaupat.fi/iherb-tilausohjeet/

• Aloittaja....

No lääkäri sit suostu poistaa ton luomen että saisin mielenrauhan. Hänenkään mielestä ei ollu pahan näkönen. Tulokset tulee kolmen viikon kuluttua ja pelottaa nii kauheesti... Jos se tälläkin hetkellä leviää ympäri kehoa.. Levittää etäpesäkkeitä... Jos aivoissa vaikka jo on etäpesäke ja saan aivohalvauksen tai jotain sen takia... Hitt* ku ahistaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5181
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2849
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2498
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1879
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1640
    8. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1389
    9. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1385
    10. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1348
    Aihe