Älkää vuokratko maitanne

tätäkinvielä

Olen avannut silmäni suhtautumisessa metsästykseen tämän nyt pinnalla olevan susikeskustelun myötä. Omistukseeni on tullut maata, ei paljoa mutta jotain kuitenkin perinnön myötä. Olen tehnyt sopimuksen paikallisen metsästysseuran kanssa että saavat metsästellä alueella. Nyt kun olen tutkinut näitä metsästäjäpalstojen kirjoituksia hieman tarkemmin niin olen huomannut että touhuhan on jotain aivan muuta kuin olen kuvitellut. Kun sopimukseni paikallisen seuran kanssa umpeutuu niin olen tehnyt päätöksen että en enään tule sallimaan metsästystä maillani. Myöskin sisarukseni ovat suostuneet samaan asiaan. Näin pirstaleisesta perintöpalstastamme saadaan metsästysvapaa alue. Kaikki te jotka omistatte maata, yhtykää joukkoon ja kieltäkää metsästys maillanne. Meitä on paljon joilla on pieni pala maata jossain ja vuokrattu metsästysseuroille. Yhdessä saamme paljon aikaiseksi.

28

208

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja tätä vielä

Minäkin olen samassa tilanteessa ja noiden susijuttujen takia olen päättänyt antaa maani metsästykselle, vaikka aiemmin ajattelin toisin. Äitini peruja minulla jäi isohko metsätila, jota äitini ei halunnut vuokrata metsästykseen, mutta nyt teen vuokrasopimuksen asiasta hetimiten.

• ei vaikutusta

Eipä ne salametsästäjät ole tainneet ennenkään kunnioittaa rauhoitusalueita, kun muutenkin ovat laittomissa puuhissa :(

• rauhaa rakastava

Niin, jokainenhan voi omaisuudellaan tehdä jotakuinkin mitä haluaa, eikä maitakaan ole pakko vuokrata metsätysseuroille. Sopimuksen voi myös sanoa irti kesken sopimuskauden, mutta virallinen irtisanomisaika taitaa olla puol vuotta. Itsellä on n. 200ha yhtenäistä metsäaluetta rauhoituksessa metsästykseuralta. Alueella sijaisee myös pari erämökkiä ja pari lampea.
      Itse metsästelen tuolla alueella joskus, mutta voi mennä vuosikin ettei alueella metsästellä ollenkaan.
      Olen mä sitten vuokrannut seuroillekin metsäpaloja monia kymmeniä ympäri maakuntaa, mutta vähän halusin erämökkien ympäristöön omaakin rauhaa ja siksi tuollainen ratkaisu asiaan.
      Tiedä sitten pienten metsäalueiden rauhoituksilla, onko niillä oikein mitään vaikutusta, koska tänä päivänä koirat etsivät riistan metsästäjien ammuttavaksi ja ne kun eivät osaa lukea rauhoituskylttejä. Kiellettyähän riistan etsintä on rauhoitetulta alueelta, mutta lähes täysin mahdoton valvottava.
      Itsekin suosittelen pysyviä rauhoitusalueita, mutta siihen tarvitaan hiukan isompia yhtenäisiä alueita, ehkä 100-200ha niin niillä on jotain vaikutustakin asian suhteen.
      Kyllähän noi viimeaikaiset tapahtumat tulevat lisäämään vuokraamatta jättämis päätöksiä vähän siellä sun täällä. Kuten olen ennenkin sanonut täällä, että omaan pesään paskojia on aivan liiaksi liikkeellä!

• tätäkinvielä

Kiitos vastauksestasi. Itse ajattelin että menköön nyt tämä nykyinen sopimus loppuun, en sitä kesken ala purkaamaan, mutta sen loppuessa en sitten enään jatka sitä, ainakaan toistaiseksi.
        Itse en tulkitse itseäni niinkään "viherpipertäjäksi" vaan ennemmin luonnon kunnioittajaksi, suurimpana intohimonani kalastus. En tiedä onko nykyaikana metsästys jotenkin muuttanut muotoaan epäkunnioittavammaksi luontoa kohtaan. Minulle ratkaisevin asia metsästyskieltoon maillamma oli aivan uteliaisuudesta lukemani ajokoirakerhon palstan viestit. Itse asiassa olin todella järkyttynyt kun lueskelin niitä juttuja. Tuntui että kaikenlainen kunnioitus luontoa kohtaan on täysin menetetty. Jos homma alkaa mennä siihen suuntaan että revitellään sillä kuinka ajokoira pitkitetysti repii supikoiraa niin aletaan olla sellaisella tiellä joka ei kunnioitusta ansaitse.
        Mutta kuten sanoin, tämä oli minun henkilökohtainen kannanotto asiaan, jokainen menee omillaan.

• rauhaa rakastava
        tätäkinvielä kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi. Itse ajattelin että menköön nyt tämä nykyinen sopimus loppuun, en sitä kesken ala purkaamaan, mutta sen loppuessa en sitten enään jatka sitä, ainakaan toistaiseksi.
        Itse en tulkitse itseäni niinkään "viherpipertäjäksi" vaan ennemmin luonnon kunnioittajaksi, suurimpana intohimonani kalastus. En tiedä onko nykyaikana metsästys jotenkin muuttanut muotoaan epäkunnioittavammaksi luontoa kohtaan. Minulle ratkaisevin asia metsästyskieltoon maillamma oli aivan uteliaisuudesta lukemani ajokoirakerhon palstan viestit. Itse asiassa olin todella järkyttynyt kun lueskelin niitä juttuja. Tuntui että kaikenlainen kunnioitus luontoa kohtaan on täysin menetetty. Jos homma alkaa mennä siihen suuntaan että revitellään sillä kuinka ajokoira pitkitetysti repii supikoiraa niin aletaan olla sellaisella tiellä joka ei kunnioitusta ansaitse.
        Mutta kuten sanoin, tämä oli minun henkilökohtainen kannanotto asiaan, jokainen menee omillaan.

Minä olen viimeiset parikymmentä vuotta vielä toistaiseksi kulkenut joskus myös aseen kanssa metsässä, mutta ilman saalispaineita. Tärkeintä on hyvä mieli kaikenlainen luonnon seuraaminen. Ystäviini kuuluu monia luontokuvaajia ja muutenkin ilman asetta siellä liikkujia. Yöpymiset, kalastelut ja metsästely erämökillä ovat sitä elämän nektaria, joka auttaa jaksamaan tässä hektisessä maimanmenossa.

Muakin on nykyisin alkanut pännimään noi sulkia hattuunsa hamuavat metsästäjät, joilla tuo esi-isien vietti näkyy olevan mun mielestä aivan liian voimakas. Siitä ovat saaneet kärsiä alueellemme yritelleet Villisiat, Kauriit, Majavat ym. harvinaisemmat tulokkaat, kuten myös suurpedotkin ovat osansa näiltä ramboilta saaneet. Riistaeläinten kunnioitus on hävinnyt tietyissä piireissä kokonaan, mikä ei ole mikään hyvä asia tässä muuttuvassa mailmassa.

• i can see you

Minä olen kaupungissa asuva maanomistaja, eikä tulisi mieleenkään antaa puskajussien remeltää maillani. Pari olen valvontakameroiden avulla käräyttänyt ja kalliiksi tuli hiippailijoille.

• oh really?

Näet siis kaikki marjanpoimijat jotka menee sinun mailla?

• näkyy mettää löytyvä

aloittajalta ihan asillinen aloite. Sen seurauksena näyttääkin tuo suojelijoiden maanomistus lisääntyneen hurjasti.
      Aiemmin olleetkin aivan vaan persaukista porukkaa. Nyt näkyy jo valvontakameratkin olevan metsässä, liekö sitten Forttumi vetänyt piuhat sinne.

• akkusta virtaa

Akku käytösestä riistakamerasta et ole siis kuullut?

• sinun päiväuni vain

heh,heh, riistakemaralla ei ketään metsässä käräytetä. Ei varsinkaan tule kalliiksi muuta kuin käräyttäjkälle, jos menet viranomaisille näyttämään käräytyskuviasi.
      otappa oikeasti selvää.
      Sitäpaitsi riistakamerasta ei ole oikein valvontakameraksi, kun ne häviää helposti matkalaisten mukaan, jos jätät yksikseen umpimetsään valvomaan.
      Sitä saakin miinoittaa metsäsnsä heti lähettävillä kameroilla ristiin, enenkuin voi olettaa, että valvovat mitään.
      Eräs kaveri yritti umpimetsässä olevaa ruokintapaikkaa valvoa sillälailla, mutta kun tuli kuva paljaasta perseestä, niin tiesi heti, että kamerat lähti persmiesten matkaan. Naamat kun näky olevan peitetty "terroristipipoilla.

• pudotettu saippua

nii että mitä sie horiset! miksi se kalliiksi tulee kameran asettajalle, jos rikolliset saadaan kiinni?
        mulla on nimittäin entisessä kalliolouhoksessa lohilammikko mitä vartioi riistakamera. kolmet salakalastajat on jääneet kiinni kuvamateriaalin perusteella. jos väität jotain, että tuollainen kuvaaminen ois jotenkin lailla kiellettyä niin horiset aivan omiasi, sillä lähes joka liikkeessähän on jo valvontakamerat ja hyvin usein rikoksen tekijät jäävät kiinni kuvamateriaalin perusteella.
        meillä moisten perskuvatuksen esittäjät pannaan pelsolle tai lääniin käyttämään esitettyä kampetta, sillä siellä kuulemma noita takatuuppareita piisaa, mutta sitähän he ilmeisesti touhuillaan hakevatkin.

• kauppa ei ole metsä

Kaupat ovat pikkusen kuule eri asia. samoin voit taloasi valvoa, mutta muualla ei kameravalvonta enää olekaan yksisellitteinen juttu.
      Naapuri joutui purkamaan valvontakameransa pois laittomana, kun valvoi yksityistietään kameralla.

• pudonnut saippua

no, yksityisteitä saa kulkea jokamiesoikeuksilla, mutta salakalastajien kuvat kelpasivat poliisille hyvin todistusaineistoksi. samoin mettässä kulkijoita suojaa jokamiesoikeus, kunhan ei muuten aiheuta vahinkoa kulkiessaan. omaisuuden suojauksessa pätee aivan omat oikeudet, olipa sitten kyseessä vaikka istarilammikko.

• kuvia paljon

Melkein jokasella ruokintapaikalla on riistakamera kuvaassa kun jänö jussi käy syömässä heinää. Outoa kyllä jos ei saa omaa tietään edes kuvata.

• lakipykälät haltuun

Niinpä, riistakamera kuvaamasa eläinten ruokintapaikkaa on yksi asia ja ihmisten kuvaaminen onkin toinen juttu. Siitä voi rapsahtaa sakot.

• yksityisyyden suoja

Liekö ensimmäinen metsäsnvalvoja ja kalalammikon kyttääjä sama henkilö, vain onko metsäsn valvonta muuttunut kalalammikon kyttäyksesksi ?
      Ne nimittäin ovat eri asioita lain kannalta. Suomessa yksityisyyden suoja on hyvä, eikä ihmisiä saa kameravalvoa. Omaa kiinteistöä on luvallista valvoa kameroilla, mutta metsäomaisuus on eri asia. Myös joku istukkaita oleva lammikko on luvallista kameroilla valvoa, tosin valvonnasta pitää vissiin tiedottaa, eli kyltit pitäisi olla.

• Sinuattu tekniikka

Vastuullinen metäsänomistaja kieltää metsästelyn maillaan ja asettaa sopivan määrän valvontalaitteita sopiviin paikkoihin varmistamaan, etteivät salametsästäjät pääse häiriköimään.

• ahtaalle mänee

Niinpä, sillä metsästäjälle ei riitä, että poistaa patruunat aseesta vuokraamattomalle alueelle tullessa, vaan ase täytyy olla myös suojuksessa. Tuostakin asiasta on käräjäoikeudesta näyttöä!

• metsänomistaja

No eipä tarvitse asiaa käräoikeudessa ratkoa, kun se lukee metsästyslaissa.
      Jokaisella on toki oikeus tehdä maillansa mitä tahtoo, vuokrata tai olla vuokraamatta.
      Mutta pitkä on matka vielä metsänomistukseen, jos höpöttää metsäsnvalvonnasta riistakameroilla. Sitä saa vielä pitkään odotella metsiä perinnöksi, aikuiset kun ei tuollaisia lapsellisuuksia kirjoittele.

• ihmettelijäää

Täälläkin keskustella trollataan ja tämä edustaa noin 0,001% suomalaisen kantaa. Huonosti on asiat, jos oikean elämän päätöksiä tekee Suomi24:n palstojen mukaan. Huh.

• ihmettelijäää

keskustelualueella*

• paistiaaa

Ei niitä lupia kukaan kysele.

Meidänkin seuran alueella alle puolet edes tietää missä saa metsästää joten jos siellä jonkun hupauunon hehtaarin plätti on niin kuka sitä mitää tietää vaikka siitä läpi kulkisi ja paistin puusta tipauttaisi.

PS:pikkuplätit on sama vaikka ei vuokraisi.

• lätty lätisee

Eihän niitä riistakameroiden kuvia tarvitse viranomisille näyttää. Kyllä ne sanktiot pystyy itsekin antamaan.

• jaa sinä vai ?

sinähän olet niitä paska housuissa tärisijöitä jos joku jossain aseen kanssa nähdään.

• totakinvielä

Lainaus:
      "Törkeä metsästysrikos 8 / v eli 1 kpl / 37500 metsästäjää.

Törkeä rattijuopumus tai -huumausainerikos 12500 / v eli 1 kpl/ 400 hlö.

Törkeä rattis tai -huumerikos siis lähes sata kertaa yleisempi kuin törkeä metsästysrikos.

Metsästäjät ovat lähes satakertaisesti vähemmän 'törkeitä' kuin kansa keskimäärin."

Tässäpä totuuden mukainen lainaus vastaukseksi aloittajan heittoon.
      Pikemminkin voitaisiin miettiä, alentuvatko metsästäjät vuokraamaan metsästysoikeuksia tavan rahvaalta. Onhan rahvaan törkeän tekomuodon rikosten rangaistustiheys lähes satakertainen metsästäjien vastaavaan verrattaessa, eli melkoisen rikollisjoukon kanssa metsästäjät tahtomattaan joutuvat kanssakäymään.

• ownee

Hienoa! Sinun kaltaisiasi lisää. Sama meillä, kun sukupolvenvaihdos tehdäänn, loppuu rellestys maillamme, eikä ole ihan pieni tilkku kyseessä;)

• ownee

Kannabisviljelmä puoli neliömetriä ei todellakaan ole pieni tilkku.

• ownee
        ownee kirjoitti:

Kannabisviljelmä puoli neliömetriä ei todellakaan ole pieni tilkku.

Tapoihinnehan punaniskajuntit kuuluu nimimerkkien pölliminen, eipä ole lahtareilta uutta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4108
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2921
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe