Noin viisi vuotta sitten hakeuduin lääkäriin, kun säikähdin päivittäisiä sydämen rytmihäiriöitä, jatkuvaa nukkumista ja läpi kuukauden kestävää tiputteluvuotoa.
Minulta löytyi kilpirauhasen vajaatoiminta ja sain lääkkeet, thyroxin 25mg.
Niitä söin pari vuotta ja mieli kirkastui ja oireet loppui. Missään vaiheessa en kuitenkaan ollut lihonut ennen lääkityksen aloitusta.
Menin sitten taas jälleen kerran kontrollikokeisiin ja lääkäri sitten totesi, että lääkitystä ei tarvitse enää jatkaa, koska arvot ovat palautuneet normaaleiksi. Minulla oli kuulemma ollut joskus itsestään ohimenevä kilpirauhastulehdus, mikä hetkellisesti aiheuttaa vajaatoimintaa, mutta paranee ajan mittaan.
No lääkitys lopetettiin ja olen ollut ilman thyroxinia parisen vuotta. Viime joulun tienoilla havahduin olevani taas kovin masentunut ja huomasin hautovani mielessäni mitä kummallisempia asioita. Rytmihäiriötkin olivat tulleet arkeen taas kuin itsestään ja kuukautiset alkoivat tiputtelulla jo viikkoa etukäteen, vaikka syön säännöllisesti e-pillereitä.
Mieheni kehoitti minua käymään kilpparitesteissä ja niin kävinkin. Viitearvoja en kysynyt, mutta TSH 3,52 ja TV4 14. Lääkärin mielestä normaalit, mutta minä vaadin lääkityksen ja sen lopulta sainkin.
Nyt 2 kk myöhemmin lääkityksen aloituksesta olen taas kuin uusi ihminen. Oireet ovat loppuneet ja minulla on taas uusia hienoja ideoita.
En tiedä oliko tuo sitten piilevää vajaatoimintaa vai mitä, mutta nyt minulla on paljon parempi olo. Aloitin vuosi sitten e-pillerit ja mietin, olisivatko ne voineet ärsyttää kilpirauhasta ja aiheuttaa uudelleen oireet?
Mutta yksi asia harmittaa, jonka thyroxin on tuonut mukanaan. Aineenvaihduntani on mielestäni aina toiminut vilkkaasti, aamupäivästä saan käydä 3-5 kertaa vessassa. Nyt lääkitykseni myötä käyn vain kerran päivässä ja sekin on työn alla. Tuntuu jotenkin hassulta, kun nyt lääkityksen aloitettuani koen aineenvaihduntani hidastuneen, vaikka kaiken järjen mukaan sen pitäisi olla juuri päinvastoin. Pelkään, että alan lihoamaan.
Onko kellään ajatuksia tästä? :)
Ihmeellisiä oireita
7
414
Vastaukset
- anatomia
Moi ja kiitos viestistä, sillä samaa pohdin itsekin.
Tosin olen vasta kuukauden verran syönyt thyroxinia (50 mikrogrammaa) ja tuntuu, että se lisää ummetusta. Vajaatoimintaisena kävin isolla hädällä useasti päivässä, jaruokahalu oli valtava. Ihan valtava, vaikken kyllä .syönyt mitään lihottavaa (olen veaani). Lihoin vuodessa 20 kg ja tämä tautini alkoi tosi äkillisesti (jossain 1,5 vuoden sisällä).
Nyt lääkityksellä, olematon ruokahalu, en tunne nälkää, mutta syön toki kasviksia aika paljon. Siltikään ei tule mitään oikein ulos. Ihan sekalaIset nämä oireet, sillä vajaatoimintaisena osa oireistani oli kuin liikatoimintaisella....
No, valitettavasti en osaa auttaa vastauksellani sinua lainkaan, koska olen itsekin ihan ymmällä kropastani. Koitan lohduttautua vain sillä, että minimissään 8 vkon aikana voi alkaa mitään analyysia tekemään koelääkityksestä.
Toivon vain eniten, että saan nämä ylim. 20 kg veks. Tiedän, ei ne nopeasti lähde.
Mutta, fysiikan kannalta; miten voi olla mahdollista, ettei laihdu yhtään, vaikka syö huomattavasti vähhemmän kuin kuluttaa....? So weird....- huomannut
Laihtuminen hidasta. sittenkin arvot pitää olla timmissä.. Alle kahden TSH.
- kil1
Kiva kun vastasit :)
Vaikka mulla on vajaatoiminta olen silti ollut aina pieni ja hoikka.
Nyt tosiaan alkaa tuntua siltä, että paino rupeaisi nousemaan thyroxinin aloituksesta/aineenvaihdunta hidastunut kun ummettaa. Ja tämä siis tapahtunut heti jo noin viikon sisään, kun alotin lääkkeen 2kk sitten.
Vaikken olekaan kovin pinnallinen ihminen, niin silti nuorena naisena olen hieman pelästynyt ajatusta, että mitä jos paino alkaa nousta lääkityksen myötä.
Onko täällä palstalla vielä muitakin, joilla olisi ollut vastaavaa?
Ja hassuintahan tässä on se, että minulla ei vielä edes ole varsinaista vajaatoimintaa, kun arvot ovat kuitenkin vielä "noin hyvät." Lääkäri nimittäin reseptiä kirjoittaessaan pelkäsi, että saatan mennä pienelläkin annoksella liikatoiminnalle.
Menen piakkoin kontrollitesteihin katsomaan arvoja uudelleen. Terveyskeskuslääkäristä en koe saavani paljoa apua kysymyksiini, kun reseptinkin jouduin vänkäämään väkisin.
Mitä teen jos paino vaan nousee ja nousee lääkityksen myötä? Joudunko lopettamaan lääkkeet ja olemaan lopun elämääni vajaatoiminnalla?
Ja se, mikä ehkä eniten kiinnostaa; miten tämä voi konkreettisesti olla edes mahdollista, koska thyroxininhan pitäisi kiihdyttää aineenvaihdunta normaaliksi, eikä suinkaan hidastaa sitä?? - ...........
kil1 kirjoitti:
Kiva kun vastasit :)
Vaikka mulla on vajaatoiminta olen silti ollut aina pieni ja hoikka.
Nyt tosiaan alkaa tuntua siltä, että paino rupeaisi nousemaan thyroxinin aloituksesta/aineenvaihdunta hidastunut kun ummettaa. Ja tämä siis tapahtunut heti jo noin viikon sisään, kun alotin lääkkeen 2kk sitten.
Vaikken olekaan kovin pinnallinen ihminen, niin silti nuorena naisena olen hieman pelästynyt ajatusta, että mitä jos paino alkaa nousta lääkityksen myötä.
Onko täällä palstalla vielä muitakin, joilla olisi ollut vastaavaa?
Ja hassuintahan tässä on se, että minulla ei vielä edes ole varsinaista vajaatoimintaa, kun arvot ovat kuitenkin vielä "noin hyvät." Lääkäri nimittäin reseptiä kirjoittaessaan pelkäsi, että saatan mennä pienelläkin annoksella liikatoiminnalle.
Menen piakkoin kontrollitesteihin katsomaan arvoja uudelleen. Terveyskeskuslääkäristä en koe saavani paljoa apua kysymyksiini, kun reseptinkin jouduin vänkäämään väkisin.
Mitä teen jos paino vaan nousee ja nousee lääkityksen myötä? Joudunko lopettamaan lääkkeet ja olemaan lopun elämääni vajaatoiminnalla?
Ja se, mikä ehkä eniten kiinnostaa; miten tämä voi konkreettisesti olla edes mahdollista, koska thyroxininhan pitäisi kiihdyttää aineenvaihdunta normaaliksi, eikä suinkaan hidastaa sitä??Se painonnousu ei johdu lääkityksestä vaan (tod. näk.) liian pienestä annoksesta. On tavallista, että kun lääkitys aloitetaan (pienehköllä annoksella) oireet ensin pahenee ennen kuin alkaa parantua. Kun annosta nostetaan riittäväksi pitäis niiden oireiden poistua. Katso että lääkitys säädetään lähinnä oireiden ja T4V:n (ja T3V:n) perusteella, ei vain pelkkää TSH tuijottaen.TSH usein laskee jo pienehköllä annoksella mikä kuitenkin vähentää sitä omaa tuotantoa eikä pieni lääkeannos välttämättä riitä paikkaamaan tätä lisääntynyttä vajetta ( = voi pahentaa oireita). Toisille pelkkä Thyroxin ei riitä vaan tarvitaan jonkun tyypin T3-valmistetta, jotta aineenvaihdunta normaalistuu, mutta sitä ei ehkä kannata vielä tässä vaiheessa miettiä.
- anatomia
........... kirjoitti:
Se painonnousu ei johdu lääkityksestä vaan (tod. näk.) liian pienestä annoksesta. On tavallista, että kun lääkitys aloitetaan (pienehköllä annoksella) oireet ensin pahenee ennen kuin alkaa parantua. Kun annosta nostetaan riittäväksi pitäis niiden oireiden poistua. Katso että lääkitys säädetään lähinnä oireiden ja T4V:n (ja T3V:n) perusteella, ei vain pelkkää TSH tuijottaen.TSH usein laskee jo pienehköllä annoksella mikä kuitenkin vähentää sitä omaa tuotantoa eikä pieni lääkeannos välttämättä riitä paikkaamaan tätä lisääntynyttä vajetta ( = voi pahentaa oireita). Toisille pelkkä Thyroxin ei riitä vaan tarvitaan jonkun tyypin T3-valmistetta, jotta aineenvaihdunta normaalistuu, mutta sitä ei ehkä kannata vielä tässä vaiheessa miettiä.
Vau ja kiitos! Juuri tällaista infoa alkuperäiskysyjä varmasti tarkoittikin ja tätä tietoa tarvotsin itsekin. Miksei tämä fakta lue missään...? Ja lekuritko ei hain uskalla määrätä heti suoraan sitä tulevaa ylläpitoannosta, jottei potilas mene liikatoiminnan puolelle? Olen ymmärtänyt myös, että tyroksiiniin tulee toleranssi. Jännä, aivan kuten muutkin lääkkeet...
- ........
anatomia kirjoitti:
Vau ja kiitos! Juuri tällaista infoa alkuperäiskysyjä varmasti tarkoittikin ja tätä tietoa tarvotsin itsekin. Miksei tämä fakta lue missään...? Ja lekuritko ei hain uskalla määrätä heti suoraan sitä tulevaa ylläpitoannosta, jottei potilas mene liikatoiminnan puolelle? Olen ymmärtänyt myös, että tyroksiiniin tulee toleranssi. Jännä, aivan kuten muutkin lääkkeet...
Tietääkseni tyroksiiniin ei tule toleranssia, koska se on hormonikorvaushoitoa ei vars. lääkettä. Hormoni kerääntyy viikkojen kuluessa elimistöön ja alkaa sitä kautta vaikuttaa oireisiin. Annosnoston tarve pitemmän ajan kuluessa johtuu tod. näk. siitä, että oma toiminta vähenee - yleisin vajaatoiminnan syy on autoimmuunityreoidiitti, joka pyrkii tuhoamaan kilpirauhasen ja tämän tuhoprosessin aikana kilpirauhasen toiminta heikkenee entisestään. Toki jotkin tekijät esim. muu hormonitoiminta voi vaikuttaa kilpirauhashormonien tarpeeseen ja niiden toimimiseen elimistössä (esim. estrogeenilääkitys todennäisemmin lisää kilpirauhashormonien tarvetta).
Liian isolla annoksella aloitettu lääkitys voi tehdä liikatoimintaoireita, vaikkei "todellisesta liikalääkityksestä" olis kyse ja koska ei voida tietää miten kunkin elimistö lääkitykseen reagoi ja paljonko hormonia oikeasti tarvitaan aloitetaan lääkitys pienellä annoksella, josta kohtuullisessa tahdissa nostellaan labroja ja oireita seuraillen. Labrat voi ottaa 6-8 viikon kuluttua aloituksesta/annosssäädöstä, siinä ajassa pitäis oireidenkin alkaa helpottaa, jos sitä siis tulee tapahtumaan kyseisellä annoksella. Täyden oireettomuuden saavuttamiseen saattaa mennä pitempäänkin, vars. jos on pitkään ollut hoitamaton vajis (mutta vuosikausiksi ei pidä jäädä odottelemaan ;) - monelle lääkärille riittää pelkkä viitteisiin pääsy ja se ei ole riittävää hoitoa) .
- hypot
Vaikka TSH:n yläraja viitearvoissa on 4-5 laboratoriokohtaisesti, niin aivoille 1-2 on paras. Toisen mainitsema TSH alle 2 pitää paikkansa minunkin kohdallani. Viimeksi TSH:ni oli alle 1, eikä mitään paino-ongelmia, vaikka kilpirauhasen ns. varastohormoni T4V oli 9 (alle viitearvon). Thyroxin nosti aluksi painoani (TSH 4,5), mutta ei enää pariin vuoteen. Joskus on tuntunut, että kilpirauhasen vajaatoiminta on aiheuttanut myös hypoglykemian (alhainen verensokeri).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m1744857Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1063979Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363579- 513380
- 563359
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest362818Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182569- 232286
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami211919Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?361788