Kuka kirjoitti virren 1969?

Armon lapsi

Virsi 169 osastossa "Jumalan seurakunta" kirjoittajaksi on merkitty lestadiolaisuuteen kääntynyt Juho Ranginen

1.
Muista, Herra Kristus pyhä,
ostolaumaa Siionin.
Se on hajotettu yhä
vuorille ja laaksoihin.
Hoida, Paimen, lampaitasi,
kanna heikot helmassasi.

Virsi 169:1
Mahd. Juho Ranginen 1882. Uud. Wäinö Havas virsikirjaan 1938.

9

213

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • armon lapsi

Erkki Piri kirjoittaa Kotimaa24 blogissa, että runoilija on todellisuudessa lestadiolainen Paavali Ervasti. Hän joutui kahdella Amerikan matkallaan kamppailuihin sen ajan Nilivaaran kanssa, jota edusti Raattamaan kanssa sitten vaikeuksiin joutunut Juho Takkinen.

• armon lapsi

Paavali Ervasti (1840–1896) teki kaksi Amerikan matkaa, 1890–91, 1895–96. Molemmilla matkoillaan hän joutui vetämään rajaa Juho Takkisen (1838–1892) edustamaa” lakihenkisyyttä” vastaan. Takkinen oli tehnyt parannuksen suuressa Ylitornion Alkkulan kokouksessa 1875, jossa Paavali Ervasti oli läsnä, pakkoripin opetuksesta ja ”suuren minän paisumisesta”. Hänen ”lakihenkinen” toimintansa kuitenkin jatkui Amerikassa. Nykyasuinen, muokattu virsi 169 ei anna sitä kuvaa, josta puhuvat alkuperäiset sanat. Ne on suunnattu lauman sisälle tulleita susia vastaan, joista runoilija lausuu: ”Aja ulos nämä hukat Sinun lammaslaumastas, jotka vain kuormaa kuorman päälle Lapsillesi wyöryttää, jota itse harrastavat, Eivät sormillaankaan liikuta” (Säk.6 ). Runoilijalla on mielessään Paavalin jäähyväispuhe Efesoksen vanhimmille: ”Minä tiedän, että lähtöni jälkeen teidän joukkoonne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä. Teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka julistavat totuudenvastaisia oppeja vetääkseen opetuslapsia mukaansa.” (Ap.t.20:29-30.)

Karitsoille kuuluu hellä kohtelu:”Valaise vielä armollasi Wartioitas Siionin, Täytä heitä hengelläsi, Että he aina ahkerasti Karitsoitas hellimmästi Werelläsi ruokkisi.” (Säk.9)

Kysymys on ”lain kolmannesta käytöstä” siitä, että laki ei ole enää ”armoon autettujen” hengellisenä opettajana, vaan ehtymätön Jumalan armo.

Erkki Piri
        http://www.kotimaa24.fi/blogit/kuka-kirjoitti-virren-169

• armon lapsi
        armon lapsi kirjoitti:

Paavali Ervasti (1840–1896) teki kaksi Amerikan matkaa, 1890–91, 1895–96. Molemmilla matkoillaan hän joutui vetämään rajaa Juho Takkisen (1838–1892) edustamaa” lakihenkisyyttä” vastaan. Takkinen oli tehnyt parannuksen suuressa Ylitornion Alkkulan kokouksessa 1875, jossa Paavali Ervasti oli läsnä, pakkoripin opetuksesta ja ”suuren minän paisumisesta”. Hänen ”lakihenkinen” toimintansa kuitenkin jatkui Amerikassa. Nykyasuinen, muokattu virsi 169 ei anna sitä kuvaa, josta puhuvat alkuperäiset sanat. Ne on suunnattu lauman sisälle tulleita susia vastaan, joista runoilija lausuu: ”Aja ulos nämä hukat Sinun lammaslaumastas, jotka vain kuormaa kuorman päälle Lapsillesi wyöryttää, jota itse harrastavat, Eivät sormillaankaan liikuta” (Säk.6 ). Runoilijalla on mielessään Paavalin jäähyväispuhe Efesoksen vanhimmille: ”Minä tiedän, että lähtöni jälkeen teidän joukkoonne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä. Teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka julistavat totuudenvastaisia oppeja vetääkseen opetuslapsia mukaansa.” (Ap.t.20:29-30.)

Karitsoille kuuluu hellä kohtelu:”Valaise vielä armollasi Wartioitas Siionin, Täytä heitä hengelläsi, Että he aina ahkerasti Karitsoitas hellimmästi Werelläsi ruokkisi.” (Säk.9)

Kysymys on ”lain kolmannesta käytöstä” siitä, että laki ei ole enää ”armoon autettujen” hengellisenä opettajana, vaan ehtymätön Jumalan armo.

Erkki Piri
        http://www.kotimaa24.fi/blogit/kuka-kirjoitti-virren-169

Virsi 169

1.
        ostolaumaa Siionin.
        Se on hajotettu yhä
        vuorille ja laaksoihin.
        kanna heikot helmassasi.

2.
        Monen raskaan ristin alla
        täällä usein uuvumme.
        Nosta tiellä vaikealla,
        kun me maahan vaivumme.
        Ostit meidät verelläsi
        omiksesi ristilläsi.

3.
        Jeesus, armon aurinkomme,
        valaise myös paimenet,
        jotta alla ahdinkomme
        saamme sanan antimet.
        Hengen tulta heille anna,
        lohdun sekä neuvon manna.

4.
        Auta heitä voimallasi
        parannusta saarnaamaan,
        johdattele armollasi
        sielun haavat hoitamaan,
        etsimään vie eksyneitä,
        virvoittamaan nääntyneitä.

5.
        Hyvä Paimen armollinen,
        siunaa sanan kylvötyö.
        Paina mieliin uskovien
        Getsemanen tuskanyö,
        päivä suuri sovituksen,
        voima ylösnousemuksen.

• teu.
        armon lapsi kirjoitti:

Virsi 169

1.
        ostolaumaa Siionin.
        Se on hajotettu yhä
        vuorille ja laaksoihin.
        kanna heikot helmassasi.

2.
        Monen raskaan ristin alla
        täällä usein uuvumme.
        Nosta tiellä vaikealla,
        kun me maahan vaivumme.
        Ostit meidät verelläsi
        omiksesi ristilläsi.

3.
        Jeesus, armon aurinkomme,
        valaise myös paimenet,
        jotta alla ahdinkomme
        saamme sanan antimet.
        Hengen tulta heille anna,
        lohdun sekä neuvon manna.

4.
        Auta heitä voimallasi
        parannusta saarnaamaan,
        johdattele armollasi
        sielun haavat hoitamaan,
        etsimään vie eksyneitä,
        virvoittamaan nääntyneitä.

5.
        Hyvä Paimen armollinen,
        siunaa sanan kylvötyö.
        Paina mieliin uskovien
        Getsemanen tuskanyö,
        päivä suuri sovituksen,
        voima ylösnousemuksen.

Juho Rankinen ,, olisiko samaa sukua kun se Moottoripyörailevä' .
        Paritoni Esa Rankinen , kävi täällä meilläkin laulamassa 9-10 kpl
        hienoja lauluja komea ilta .Viime tai toissa vuonna .

• Valhe vallassa

Avaaja on nähtävästi vanhoillislestadiolaisia, heillä on oma palstansa. Vanhoillislestadiolaisuus on syntynytkin vasta 1900 luvulla alkuperäisen lestadiolaisuuden hajaannuttua kolmeen eri osaan. Vanhoillislestadiolaisuus
      ei siis ole mitään alkuperäistä lestadiolaisuutta, eikä nykyisin enää edes muistuta
      kovin paljon lestadiolaisuutta.

Lestadiolaisuus hajosi lopullisesti v.-v. 1800/1900 lukujewn taiteessa. Sen jälkeen syntyneet Lestadiuksen nimeä kantavat liikkeet tunnetaan jatkuvista valtataisteluista.
      Perimmäinen syy on väärä seurakuntaoppi ja yksinkertaistettuna Jeesuksesta luopuminen kaiikenlaisten ihmisoppien riepoteltaviksi. Tulos on kaikken nähtävissä kun tutkitaan lestadiolaisuuden eri ryhmien toimintaa.

Jer. 7:1-8 Tämä on sana, joka tuli Jeremialle Herralta:

"Asetu Herran huoneen portille ja julista siellä tämä sana ja sano: Kuulkaa Herran sana, koko Juuda, te jotka tulette näistä porteista kumartaen rukoilemaan Herraa.
      Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala: Vaeltakaa hyvin ja tehkää hyviä tekoja, niin minä annan teidän asua tässä paikassa.

Älkää luottako valheen sanoihin, kun sanotaan: 'Tämä on Herran temppeli, Herran temppeli, Herran temppeli!'

Vaan jos te todella parannatte vaelluksenne ja tekonne, jos te todella teette oikeuden niin toiselle kuin toisellekin, ette sorra muukalaista, orpoa ja leskeä, ette vuodata viatonta verta tässä paikassa ettekä seuraa muita jumalia turmioksenne,
      niin minä annan teidän asua tässä paikassa, maassa, jonka minä olen antanut teidän isillenne, iankaikkisesta iankaikkiseen.

Mutta katso, te luotatte valheen sanoihin, joista ei ole hyötyä.

• armon lapsi

Sekä Juho Ranginen että Paavali Ervarsti kuuluvat lestadiolaiseen "alkuseurakuntaan" ennen suuren hajaannuksen alkua.

Takkinen sai Raattamaalta pahasti takkiinsa Nilivaaran opetusten mukaan, vaan niin ovat iisaksonilaiset saaneet tässä kristillisyydessä taas vallan.

tuo virsi on alkumuodossaan selvemmin näitä omasta keskuudesta nousevia susia vastaan, kuten Siikalatvan eläkkeellä oleva kirkkoherra ja lääninrovasti Erkki Piri kertoo.

• elävässä uskossa

Shalom...armon lapsi...

Kiitos ihanasta virrestä...virkistävää...ihanat sanat!

Herran Jeesuksen runsasta siunausta päivääsi!

• omalle palstallenne

Pirin kumppanit, voisitteko poistua vanhoillislestadiolaisten palstalle keskustelemaat aiheistanne. Kiitos.

Millä tavalla Erkki Piri kehotti 5.8.2008 17:38 0

Helsingin kesäseuroissa nuoria kyselemään hoitokokousajoista? Kiinnostaa äänenpaino ja se asiayhteys, jossa hän tuon kehotuksen esitti. Erkki Piri oli itse hoitaja ,joten hän olisi tietysti itse voinut saarnassaan kertoa hoitokokouksista. Kertoiko hän niistä itse mitään?

Jotka olitte seuroissa voitteko selvittää mielenkiintosta asiaa.

• elävässä uskossa
        omalle palstallenne kirjoitti:

Pirin kumppanit, voisitteko poistua vanhoillislestadiolaisten palstalle keskustelemaat aiheistanne. Kiitos.

Millä tavalla Erkki Piri kehotti 5.8.2008 17:38 0

Helsingin kesäseuroissa nuoria kyselemään hoitokokousajoista? Kiinnostaa äänenpaino ja se asiayhteys, jossa hän tuon kehotuksen esitti. Erkki Piri oli itse hoitaja ,joten hän olisi tietysti itse voinut saarnassaan kertoa hoitokokouksista. Kertoiko hän niistä itse mitään?

Jotka olitte seuroissa voitteko selvittää mielenkiintosta asiaa.

Shalom ystävä hyvä...

Herran Rauhaa

Olen kyllä ihan esikoislestadiolainen syntymästäni saakka ollut,
        joten koen tämän palstan omakseni.
        Virsi on kaunis....

Runsaita siunauksia päivääsi ja elämääsi...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3161
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe