Apua, mua pelottaa!!

Polovi

Mä meen huomenna polven tähystykseen. Nivelkierukka on jotenkii hajonnut. Tänään myöhemmin saan lisätietoa, kun ne soittaa sieltä.

Sattuuko se spinaalipuudutus? Entä miltä nukutus tuntuu? Ei oo koskaan nukutettu. Kerran aiemmin leikattu, mut varvas leikattiin paikallispuudutuksella.

Ootteko kävelleet kepeillä montakin viikkoa?

Onko monikin joutunu spinaalipuudutuksen takia jäämään sairaalaan yöks, jos jalkoihin ei oo palautunut tunto päiväkirran sulkemisaikaan mennessä??

12

154

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin minulla

Minä olin myös reilu viikko sitten polven tähystyksessä. Kierukalle tehtiin osapoisto.

Leikkaus tehtii nukutuksessa, ei edes mainittu muita vaihtoehtoja. Itseänikin pelotti kamalasti koko leikkaus. Loppupeleissä leikkaus meni hyvin, leikkaussalista ei oo muistikuvaa lääkitsemiseni jälkeen.
      Seuraava muistikuva on kun olen heräämössä happinaamari kasvoillani, ja herään kovaan särkyyn. Lisävlääkettä sain, ja leikkaava lääkärikin kävi luonani, mutta koska olin kovin uninen vielä, niin en muista käynnistä muuta kuin että kysyin että mitä jalalle tehtiin: leikkasivat revenneet kierukan pois.

Heräämössä oli kovin kylmä, ja antoivat peiton alle lämpöpuhaltimen. Kyselivät vointia vähän välii jne.

Osastolle minut vietiin jossakin vaiheessa, ja siellä sitten sain syömistä. Ja auttoivat minua vessaan jne.

Kaikenkaikkiaan leikkaus meni varsin hyvin, joskin kivut ei meinanneet hellittää. Mutta onneksi toivat tarpeen tullen lisää lääkettä... Kotiin pääsin lähtemään kun kävely oli sujuvampaa (ja kivut hieman hälvenneet) kepeillä.

Osaatko sanoa, että tekevätkö sinulle osapoiston vai kiinnittävätkö kierukkaa?

• Polovi

En tiiä yhtään mitä sille kierukalle tekevät. Kukaan ei oo puhunut mitään. Röntgen-kuvat on ainoat, jotka on otettu. Magneettikuvia ei otettu, koska oli kuulemma vuoden jonot. Ja röntgenissä ei näkynyt mitään, koska siinähän näkyy vaan luut.

Käveletkö sä vielä kepeillä? Entä kärsitkö yhtään astua sillä jalalla?

Kolmella eri lääkärillä oon käynyt. Tk:ssa lääkäri kokeili polvee ja heti sano, että nivelkierukka hajonnut. Koululääkäri sano, että nivelkierukka voi olla hajonnut, mut voi olla muutakin. Sitten yliopistollisessa sairaalassa kirurgi sano, että nivelkierukka hajonnut.

Eipä siitä voi muutakun lastensuojelua kiitellä.. Toivon vaan, että polvi tulee kuntoon. Sen jälkeen lähtee siitä ks. lastenkodista ja niistä pahoinpitelijöistä valitus..

• näin minulla

Odottelitko kuinka kauan leikkaukseen pääsyä?Ja millaiset oireet sinulla on?:s

Toi kävelykeppiasia menee sillain että jos ne joutuu leikkaamaan sitä kierukkaa niin kävelemään pystyy aiemmin, ja jos pystyy ommella niin sitte on ainaki muutama viikko niiden keppien kanssa. Mutta ilmeisesti yrittää ommella jos vaan pystyy, ilmeisesti riippuu repeämän laajuudesta.

• Polovi

Syyskuussa koululääkäri laitto lähetteen kirurgille. Aika oli joulukuussa, josta kirurgi laitto lähetteen tähystykseen 6kk kiireellisyysluokassa. Eli siis viimeistään kesäkuussa olisin sinne päässyt. Polveen koskee kokoajan, just siihen kohtaan, missä se kierukka on. Ei kärsi laittaa kovinkaan paljoa koukkuun, eikä voi esim mennä kyykkyyn tai polvilleen tai mitään. Sauna on ainoa joka auttaa tähän. Ei esim särkylääkkeet, vaikka lääkäri määräs 1g para-tabsia ja 600mg buranaa. Vähän aikaa auttoi lämpötyyny, mut myöhemmin alkoi koskemaan enemmän.

Koulusta on tullu niinku melkein 200tuntia poissaoloja, kiitos polveni.

Sieltä soittivat puoltuntia sitten, että oon huomenna leikkausjonossa toisena ja se tehdään spinaalipuudutuksessa.

Toivottavasti on mahdollisimman vähän hajalla kuitenkin. Tosin eihän sitä tiedä, että onko tän 3-vuojen aikana mennyt pahemmaks. Kivut on ainakin moninkertaistunut.

• Helppo homma
        Polovi kirjoitti:

Syyskuussa koululääkäri laitto lähetteen kirurgille. Aika oli joulukuussa, josta kirurgi laitto lähetteen tähystykseen 6kk kiireellisyysluokassa. Eli siis viimeistään kesäkuussa olisin sinne päässyt. Polveen koskee kokoajan, just siihen kohtaan, missä se kierukka on. Ei kärsi laittaa kovinkaan paljoa koukkuun, eikä voi esim mennä kyykkyyn tai polvilleen tai mitään. Sauna on ainoa joka auttaa tähän. Ei esim särkylääkkeet, vaikka lääkäri määräs 1g para-tabsia ja 600mg buranaa. Vähän aikaa auttoi lämpötyyny, mut myöhemmin alkoi koskemaan enemmän.

Koulusta on tullu niinku melkein 200tuntia poissaoloja, kiitos polveni.

Sieltä soittivat puoltuntia sitten, että oon huomenna leikkausjonossa toisena ja se tehdään spinaalipuudutuksessa.

Toivottavasti on mahdollisimman vähän hajalla kuitenkin. Tosin eihän sitä tiedä, että onko tän 3-vuojen aikana mennyt pahemmaks. Kivut on ainakin moninkertaistunut.

Minulla on tehty polvihommia spinaalipuudutuksessa pari kertaa, ensin tähystys ja sitten tekonivelen laitto. Puudutus on onnistunut hyvin eikä nukutusta tarvittu (varatoiminto jos spinaalipuudutus ei onnistu).

Tähystykseen mennessä hieman kauhistutti kun spinaalipuudutus laitettiin ensimmäisen kerran hereillä ollessa (aiempi epiduraalikivunpoisto oli laitettu nukutuksen aikana). Mutta pisto sujui helposti ja tunto katosi jaloista täysin. Tunto palautui hyvin, mutta tähystystä varten olin ottanut sairaalapaikan niin oli yön yli sairaalassa ja sain aamulla kepit ja hyvän opastuksen fysioterapeutilta ennen kotiin lähtöä.

• näin minulla

Tsemppii leikkaukseen :).

ja käväse kertomassa tänne,kuinka leikkaus sujui ja mitä ne tarkallee teki:).

hyvin se menee

• Nivelkierukka

Moi,

Tässä on aiempaa keskustelua nivelkierukan repeämän diagnosoinnista, korjauksesta ja osapoistosta -> http://tinyurl.com/aj847fk . Toivottavasti nivelkierukkasi repeämä voidaan korjata kuntoon, eikä sitä tarvitse poistaa.

Tsemppiä leikkaukseen!

• Polovi.

Leikkaus sujui hyvin. Sairauslomaa tuli 2viikkoa, Kivun sallimissa rajoissa saa heti liikkua.

Nivelkierukassa ei ollut mitään vikaa, vaan täysin kunnossa. Ristiside osittain revennyt, mut eivät korjanneet eikä poistaneet sitä. Ne poisti polven sisältä jotain kalvopoimua, joka on voinut ne kivut aiheuttaa.

Ja tuon ristisiteen repeämän suhteen olen seurantalinjalla.

Mut mitä toi tarkoittaa? "potilaan oire ei ole instabiilius, joten ACL-rekonstruktioon en tässä vaiheessa lähtisi." Mikä toi instabiilius tarkoittaa?

• Polovi

Onks se normaalia, että spinaalipuudutuksessa tuntee kokoajan sen, että ne liikuttelee ja kääntelee ja vääntelee sitä jalkaa. Mä tunsin sen kokoajan ja tunsin myös, kun ne laitto jonku isomman jutun polven sisälle.

Ja heti leikkauksen jälkeen alkoi tunto palautua leikattuun jalkaan, vaikka kuulemma yleensä ensin tulee terveeseen jalkaan ja sit leikattuun.

• näin mulla

Instabiili=epävakaa
      Valitettavasti en osaa vastata tuohon spinaalikysymykseesi.

Onko jalassasi nyt kipuja, ja miten pystyt liikkumaan?:)
      Tsemppiä paranemiseen.

• Polovi

Ei oo kipuja. Ja hyvin pystyy kävelemään ilman keppejä. Polvi vaan on vielä sillein, ettei mee kokonaan suoraks.

Kiitos. :)

• Polovi

Mitkä on muuten veritulpan oireet? En oikein netistä löytänyt tietoa? Se hoitaja vaan sano, että jos jalka punottaa tai kuumottaa, niin saattaa tulla veritulppa. Tää jalka on vielä sen puhdistusaineen jäljiltä punanen ja myöskin lämpimämpi kuin toinen jalka.

Nyt taas koskee, jos yrittää saada polvea koukkuun. Ihan ku toi lappu olis liian kireellä. Mut ei voi mitään, kun saa ottaa vasta huomisiltana aikaisintaan pois, kun on tulehdusriski.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      57
      5825
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      77
      3123
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      23
      2320
    4. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      40
      2045
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      1938
    6. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      162
      1843
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      6
      1589
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      83
      1212
    9. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1201
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      79
      1057
    Aihe